FORD SIERRA 2.9i Ei lähde käyntiin(kään) enään..

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

FORD SIERRA 2.9i Ei lähde käyntiin(kään) enään..

Viesti Kirjoittaja tonis »

PARI PÄIVÄÄ ENNENMIN:
mikä on kun nykii kovasti ajaessa ja tyhjäkäynti heittelee ja pöllyttää mustaa ja haisee rikkaasti käyvälle? voisiko kyseessä olla imuilma vuoto?

juuri tehty kansiremontti ja kaikki on uudet tiivisteet.. voiko olla että kun kansia on laskettu nyt ainakin sen 0.5mm että imusarja on kansiin nähden liian eri asteillaan..?

TÄLLÄ HETKELLÄ: Ei lähde käyntiin, välil saattaa ihan satunnaisesti lupailla ja pötkähdellä! kipinää tulee ja bensaa saa.. liittimet olen kaikki tarkistannut ja käyttänyt ruiskunboxin johdon irti.. mistäs nyt osaa vikaa etsii?

Joku halukas tulla korjaamaan?? :roll:
Viimeksi muokannut tonis, 15 Maalis 2007 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Lambda anturi sökönä???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Lambda ei paljoa vaikuta vaikka ottaisit irti.

Koitappa nyt irroittelemalla etsiä vikaa. Irroitat es. map-anturista johdot ja jos käynti ei muutu/paranee niin kyseisessä osassa on vikaa.

Jos on ilmamäärämittareilla niin siinä on yksi ongelma pesäke, mutta niihin en osaa mitään ohjeita antaa muuta kuin vaihda jostain toimivasta.

Mitenkä vika on alkanut?

Imuilmavuoto ei todellakaan aiheuta mustaa savua. Liiallinen bensan saanti vaikuttaa siihen.

Koitappa testata tuolla kertomallani tavalla kaasun asentoanturi, map-anturi, lambda/lambdat(varuuksi).

Tarkasta bensapaineet josko olisi paineentasaaja jotenkin jumissa aiheuttaen jatkuvasti liikaa bensapainetta...

Tarkista jäähdytinnesteen lämpötila-anturi. Jos on rikki niin se voi rikastaa seosta. Juuri se anturi jota ruisku boksi tarkkailee. Älä turhaan flektien tai mittariston anturia roplaa.

Yksi häjy vaihtoehto on myös, että jos yksi tai kaksi suutinta on mennyt rikki. Kaverin dokki rieskassa kävi näin, välillä toimi välillä ei...
Mutta älä nyt ensimmäisenä suuttimia revi irti kuitenkaan.

Se kannen laskeminen ei pitäisi vaikuttaa
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Ares kirjoitti: Koitappa nyt irroittelemalla etsiä vikaa. Irroitat es. map-anturista johdot ja jos käynti ei muutu/paranee niin kyseisessä osassa on vikaa.
Eikös se nyt kuitenkin oo niin useimmissa autoissa, joten luulis että myös Fordissa, että jos jonkun anturin ottaa pois pelistä, niin ECU heittää "vikasietotilaan" ja käyttöön tulee "default" arvot seoksille ja muille. Eli: kaikki muutkin anturit tippuu pelistä ja mennään kiinteillä esiasetetuilla arvoilla... Joten tolla tavoin saat vaihtaa vaikka kaikki anturit, ja tuurillahan se on se viimenen anturi jossa se vika OIKEASTI on. :D Siis jos on anturivika...

Jotain tämmöstä oon isojen poikien kuullu puhuvan, myös tällä foorumilla.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Mataz kirjoitti: Eikös se nyt kuitenkin oo niin useimmissa autoissa, joten luulis että myös Fordissa, että jos jonkun anturin ottaa pois pelistä, niin ECU heittää "vikasietotilaan" ja käyttöön tulee "default" arvot seoksille ja muille. Eli: kaikki muutkin anturit tippuu pelistä ja mennään kiinteillä esiasetetuilla arvoilla... Joten tolla tavoin saat vaihtaa vaikka kaikki anturit, ja tuurillahan se on se viimenen anturi jossa se vika OIKEASTI on. :D Siis jos on anturivika...

Jotain tämmöstä oon isojen poikien kuullu puhuvan, myös tällä foorumilla.

Voimme vain päätellä tästä, että sinä et ole joutunut koskaan etsimään vikaa.
Juurikin tuolla tavalla olen aina etsinyt vikaa ja kyllä se on joka ikinen kerta löytynyt jos vika on jossain anturissa.
Samaa menetelmään ovat käyttäneet kaikki asiakkaanikin, jotka on kyselleet minulta osia. 2L Dohc 8v sierrasta aina sama map-anturi tai kaasuläpän anturi, muita ei ole mennyt.

Boksin voi kyllä erikseen nollata irroittamalla piuhat vähintään 30 sekunnin ajaksi. Tähän tarkoitukseen löytyy kyllä myös piuha akun vierestä jonka vedät maihin n. 30 sekunnin ajaksi

Joten unohdetaanpan tollaiset huuhaa jutut ja keskitytään vain faktoihin.
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

No, sittenpä ovat isot pojat puhuneet paskaa... Mutta jos tuota hakua käyttää, niin tosiaan löytyy aika monta juttua, joista tulee ilmi että aika monella on toi tällä tietoo sitten ilmeisesti _väärä_ käsitys siitä, että jos jonkin anturin irroittaa, niin muutkin anturit ovat sen jälkeen "turhia" kun mennään oletusarvoilla...

Mutta joo-o, toi nyt olikin lähinnä tollanen olettamus, eikä varmaa faktaa. Odotinkin, että joku sen varmistaa tai sitten osoittaa vääräksi.

ja sitten tästä:
Ares kirjoitti:Voimme vain päätellä tästä, että sinä et ole joutunut koskaan etsimään vikaa.
...niin kyllä mua nyt harmittaa ihan vallan vietävästi, että auto on toiminu eikä oo tarvinu pellin alla juurikaan viettää aikaa irrottelemassa piuhoja tai muutakaan vastaavaa... :lol: Mutta oon osani saanu tehä taivaspaikan eteen minäkin. :D
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Eikö fordin boxeissa ole vikatilassa kiinteitä arvoja antureille? esim jos lämpöanturi menee rikki niin käyttää kiinteää arvoa jolla auto kyllä toimii muttei ihan 100%:n taloudellisesti ja tehokkaasti.
Escort 1.8 sport -97
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Fordin boksi ei osaa tunnistaa milloin anturi toimii väärin es. antaa väärää informaatiota. Sehän tässä on se asian ydin. Jos osa osa rikkoutuu niin ettei sen läpi kulje enää virta, luonnollisesti boksi osaa heittää kyseisen anturin kohdalla perusasetukset, koska se ei enää saa mitään ulos anturilta.

Olen saanut takuta näitten romujen kanssa hiukka enemmän, kun sitä vikaa aina sattumalta löytyy niissä autoissa, jotka mulle kulkeutuu ja autot tahtoo vaihtua usein.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin... On siitä aika paljon kyllä juttua ollut, että kun joku seiksiin tai sytkään vaikuttavista antureista otetaan otetaan pois pelistä niin ecu menee vikatilaan jolloin käytetään perus sytkä ja seos karttoja. Eli töpselin irrottamisella ei kyllä pitäs pystyä paikallistamaan mitään tiettyä anturia. Varmasti alkaa kyllä paremmin siinä tapauksesa toimimaan.

Jos toi tonis:n auto on kahdella lambdalla niin silloin saattaa hetkellinen apu löytyä viallisen lambdan johdon irrottamisella. Tällöin boksi ottaa arvot pelkästään toiselta lambdalta, mutta ei tietenkään niin tarkasti toimi. Taas jos molemmat irrotetaan mennään vikatilaan.

Näin kävi juuri omassa korpparissa kun seokset sekoili ja nyki osakaasulla yms. eikä myöskään menny päästöistä läpi lambda arvon osalta.
Nyppäsin toisen lambdan johdon irti jolloin nykiminen hävisi ja myös päästöt saatiin (kylläkin hädintuskin) rajojen sisään.
Tuli myös ko. lambdaa mittailtua niin liian rikkaallehan se veti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Viesti Kirjoittaja tonis »

JA SITTEN SELLANEN JUTTU VIEL MINKÄ SANON TEILLE NIIN MULLA EI OO LAMDOJA OLLENKAAN..
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ahaa... Ja näytätkö vielä sen kohdan tekstistäsi mistä se selviää? Kun oikeen huutaa tarvitsee.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Viesti Kirjoittaja tonis »

TeRoK kirjoitti:Ahaa... Ja näytätkö vielä sen kohdan tekstistäsi mistä se selviää? Kun oikeen huutaa tarvitsee.
eikun ihan ajattelin vaan nyt ilmoittaa kun oli jäännyt pois tekstistä.. ei ny mitää pultteja tarvii vetää. kai?
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Noni... Menee vähän off topic, mutta: kun näistä "vikatiloista" ja niiden toimintaperiaatteista nyt edelleen on kahta eriävää mielipidettä, niin voisin käydä huomenna joutessani kysäseen Kivitilan huollosta että miten se menee... Siellä varmaan osaavat sanoa. Ihan mielenkiinnosta, ja ilmoittelen sitten tänne miten on. :roll: Varmaan tuossa on eroja eri boksejenkin välillä. :?
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Saahan siitä olla mitä mieltä tahtoo, mutta asia on KÄYTÄNNÖSSÄ (onko joku kuullut tälläisesta?) niin että esimerkiksi sierrassa ja scorpiossa toteat map-anturin vian irroittamalla siitä johdot. Käynti ei muutu tai paranee ja jollonka tiedät että joudut vaihtamaan kyseisen osan. Vika ratkaistu.

Sama pätee myös kaasuläpänasentoanturille

Tyhjäkäyntisäätimen kunnon voi todeta taas seuraavasti dohc 8 tappisessa: Irroita se iso letku joka menee kaasuläpälle. Pidän hanska kädessä niin ettei se saa ilmaa sieltä. Jos käynti ei muutu paljoa niin säädin toimii. Jos muuttuu paljon tai sammuu niin se ei toimi. Toki voihan se olla jumittanu auki asentoon, mutta sen pitäisi joka pojan ymmärtää mitä silloin tapahtuu ;)

Suuttimet pystyy kokeilemaan myös irrottamalla johto sekä tulpat tietysti.

Lambda anturin irroittaminen ei korvaan kuulu ollenkaan, mutta näkyy päästömittauksessa tosin heti.


Kokeile tonis minkälaiset bensapaineet ovat? Se ei vielä kerro paljoa jos bensaa tulee. Oletko varmaa, että kipinä tulee?
Itse kerran kokeilin laiskana vain yksi tulppa kiinni ollessa. Hyvin antoi puola kipinää, mutta ei vaan toiminu sitten. Päiviä myöhemmin hoksasin koittaa kaikki tulpat kiinni ollessa ja ei kipinää antanut->puola rikki. Laiska kun olin niin vetäsin virranjakajaan tulevan johdon irti ja kokeilin testitulpalla :lol:

Koita nypätä ilmamäärämittarien johdot irti tai jos map anturi niin sen johto irti ja kokeile uudelleen.

Onko sinulla tai tutuillasi mahdollisesti lainata toista ecua? Voisit kokeilla toisella boksilla.
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Itelläni on 2.9i sierra ja siinä kun nuo HC:t meni parisataa% yli sallitun, niin tuli vähän kaikkea rumpattua ja kun noita map/lämpö/imulämpö/tyhjäkäyntiantureita yms. yksi kerrallaan irroitteli, niin auto joko sammui tai kävi miten sattuu(n.50-400rpm)tyhjäkäynnillä. Oletin kokeilevani, juurikin eri antureiden toimintaa ja mitään "vikatila" toimintoa ei autossani ole, koska vaikutus jokaisen em. anturin irroituksella oli erittäin suuri. Joko auto ei toimi alunalkaenkaan oikein tai sitten siinä ei ole mitään vikatilan perusasetustoimintoa. Eipä tämän epäselvemmin voi selittää, mutta yritin kuitenkin, enkä niin äärettömän perillä ole näistä ruiskujen ja niihin liittyvien boxien ja antureiden sielunelämästä, mutta tällästä tänään! KIPPIS, ja on muuten kahdella lambdaadalla! :D
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

mulla kävi tapaus, että nesteet tuli pihalle öljynlauhduttimen, katkenneesta letkusta. laitoin nesteet sisään ja käyntiin. kävi hetken kunnes sammui. sen jälkeen sai sahata todella kauan, välillä kaasukin pohjassa. että rupesi käymään. savutti myös mustaa ja röpötti. sitten kun sai jäähdytysjärjestelmän ilmattua niin käynti/käynnistyvyys palasi normaaliksi.
jäi kyllä mullekkin epäselväksi, että johtuiko tuo rikkaalla käyminen, ruiskun lämpöanturin "kuivuudesta" :roll:
2.9i
Feel The Difference.
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Juu se ecun tarkkailema nesteen lämpötila-anturi on yksi tärkeä mikä kannattaa kanssa tarkistaa. Jos sen ympärillä ei ole edes kylmää nestettä niin itse anturihan on niin kylmä, kun vaan voi olla jollonka se haluaa rikastaa seosta ihan järjettömästi.
Siitä ei ole tietoa, että kasvaa sen anturin resistanssi lämmön noustessa vai laskeeko se. Sehän selviää, kun nyppää piuhan irti jos saa liikaa niin laittaa vaikka kokeeksi vain hyvin pienin vastuksen tai suoran langan niin ei ole rikastusta ollenkaan.


Niin ja nyt kun jiiwee tuon sanoi niin olen unohtanut mainita. Aina, kun vikaa etsiessä irroitat ehjän osan niin käynti huononee entisestään tai sammuu. Voimme siis todeta, ettei oikein vikasiedot toimi. Pelkkä vitsi kai tuo foordin vikasieto on?? :roll:
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin vikatilaan meneminen vaati vakavaa virhettä pitkän ajan. Siis jos jättää jonkun tärkeän piuhan kokonaan irti, niin kyllä se todennäköisesti jossain vaiheessa menee vikatilaan, limp mode:een tai mikä se nyt missäkin on.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kampiakselin asentoanturi rikki?
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

samiharju kirjoitti:kampiakselin asentoanturi rikki?
Hoituu virranjakajan kautta ei ole tarvista(sama kuin ohc). 24 tappisessa ilmeisesti oli?
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

uutta tietoo..

Viesti Kirjoittaja tonis »

Nyt on sit eilen saatu sierra käyntiin väkiisin hinaamalla, kuinka ollakaan niin aluksi ei luvannut mitään mut sit kävi vähän lupailee ja röpisee ja sit tuli musta pölläys ja käynnistyi... mitäs viaksi luulen niin on että siinnä on tosiaan ruisku puolen lämpötilan anturi rikki koska eräällä toisella oli samassa kone tyypissä tehnyt ihan samaa anturin rikki ollessa! ja uusi osa ei maksa kun 37€ ja tulee tiistaina niin silloin viimeistään selvii varmaksi onko vika siinnä. mut kiitti jo nyt kaikille tähän asti tulleista vihjeistä paljon. ilmoitan sit viel tuliko auto kuntoon..
Mondi
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Touko 2005 14:14

is 2.0

Viesti Kirjoittaja Mondi »

Meillä oli samatilanne IS sierran kanssa. Laskenttiin kantta 1mm ja nokka, sekä venttiilin nostimet jousineen uusittiin. Puristukset kasvo huomattavasti, mutta ongelmana oli sama, että ei alussa tahtonu lähteä käyntiin. Virranjakajan rungosta käännettiin startatessa niin rupes käynnistymään.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Noista vikatiloista vielä niin ei ne mitään ihan mutu juttuja ole ainakaan. Tietysti voi ecuissa olla eroja, mutta ainakin nämä jutut mitä aiemmin sanoin olen selvittänyt ihan 24V koneen technical service training oppaasta.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Anteeksi tyhmyyteni mutta missäs se tarkalleen ottaen on tuo jäähdytinnesteen lämpötila-anturi 2.9 koneessa? Arvaan kyllä, et konehuoneessa, mut... :? Meinaan vaan, kun ihan amatööripohjalta näitä mietin, niin ettei vaan sekoita vääriä antureita keskenään. Tähän asti kaikki pelit olleet kaasari vehkeitä ja siksi vähän ulkona näistä tunnistimista ja haistelijoista...
Ei se ota, jos ei annakkaan!
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

..

Viesti Kirjoittaja tonis »

se on ruisku koneissa ihan tavallisen lämpömittarin anturin vieressä kaks napainen anturi eli siis termostaatin lähellä.
Vastaa Viestiin