TD Mondeo oikkuilee pakkasessa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Montikka_TD
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Helmi 2007 09:52

TD Mondeo oikkuilee pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Montikka_TD »

Foorumista ei löytynyt vastaavanlaista aihetta, joten tuon arvon raadin eteen seuraavanlaisen kiusallisen ongelman, joka vaivaa Mondeossani talvipakkasilla :? (1.8 TD, vm. 1998 mkII, mittarissa n. 280 000 km). Moottorissa tuntuisi olevan jokin vika, joka ilmenee sopivassa ulkoilman lämpötilassa.

- Ulkoilman lämpötilan ollessa 0…-15 °C moottorin teho nousee todella hitaasti ja auto ei kiihdy. Ahtopaine nousee hitaasti ja auto alkaa kulkemaan vasta sitten, kun ahdot nousee yli 0.5 bar (maksimiahdot 0.7 bar, autossa ahtopainepainemittari). Tällöinkin meno on hieman tahmeaa ja esim. ylämäkeen alhaisilla kierroksilla vedätettäessä moottorissa tuntuu hyvin pientä nykimistä. Auto kuitenkin kulkee ihan kivasti mikäli ahtopaineet saa pysymään riittävän korkealla (>0.4 bar), mutta ohitukset on tällöinkin parempi tehdä vain pitkillä suorilla. Hyytyminen katoaa em. ulkolämpötilassa vähäksi aikaa jos auto on tallissa hetken lämpiämässä tai se seisoo ajon jälkeen ulkona, jolloin moottori lämmittää konetilaa (?). Sitten kun lähtee ajamaan, iskee sama vaiva lyhyen ajon jälkeen (1-2 km) kun ajoviima viilentää konetilaa (?).


- Kovemmalla pakkasella eli ulkoilman lämpötilan ollessa alle –15 °C moottori taas käyttäytyy yliherkästi eli tehot (=ahtopaineet) nousee kerralla ”tappiin” saakka pienelläkin kaasulla. Myös kaasupolkimen liike muuttuu ”kuivemmaksi” ja kaasua painettaessa tehon hyppäys tuntuu polkimen nopeana liikkeenä alaspäin. Poljin ikään kuin antaa periksi tehojen noustessa. Kun autolla ajaa pidempään (30-60 min lämpötilasta ja ajoviimasta riippuen), saattaa moottori hyytyä kuten edellä kuvatussa korkeammassa ulkoilman lämpötilassa (0…-15 °C). Tällöin moottori ilmeisesti lämmittää konetilan em. ongelmalliseen lämpötilaan.

Kesäisemmissä lämpötiloissa (>0 °C) auto toimii normaalisti ja pakkaskelillä ei ole käynnistysongelmia.

Talven aikana ongelmaa selvitettäessä autoon on vaihdettu polttoainesuodatin (3x) sekä suodattimen jalka (käsipumpusta kalvo rikki). Tankki imettiin tyhjäksi, joten vettäkään polttoaineen seassa ei pitäisi olla. Aikaisemmin lisäsin myös Masinolia dieselin sekaan, mutta silläkään ei ollut vaikutusta. Pumpun syöttöjä lisättiin ja turbon ”kelloa” aikaistettiin, jotta ahtopaine nousee aikaisemmin. Sekään ei auttanut pakkaskelin hyytyvään menoon, mutta ”kesäkelissä” auto kulkee huomattavasti paremmin.

Kokeiltiin myös EGR:n tukkimista, mutta silläkään ei ollut mitään vaikutusta. Viimeisin kokeilu oli ilmamassamittarin (MAF) vaihto uuteen, mutta sekään ei tuonut ongelmaan helpotusta. Tosin auton kulkuun ei ole vieläkään vaikutusta sillä, onko ilmamassamittarin pistoke kiinni vai irti. Pistokkeen liittimet ovat puhtaat, mutta voisiko johto olla viallinen tms.?

Onko raadin jäsenillä vastaavia kokemuksia tai ehdotuksia vikaan?? Fordin merkkihuollossakaan asiaan ei tunnu löytyvän selitystä ja myöskin diesel- ja turbohuollosta ei osattu sanoa varmoja arvauksia. Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!
Rotta-Racing
Viestit: 214
Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rotta-Racing »

Ootko kokeillu et vaikuttaako se jos laitat pahvin siihen keulalle(Syylarin eteen)????
NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
matti sallinen
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:05
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

Mullakin vikaa nakussa:
Pakkaset kun on nousseet tuon 20 pakkasasteen yli, niin voi erittäin suurella todennäköisyydellä käynnistää auto uudestaan n. kilometri liikkeellelähdön jälkeen.

Eli: kyseessä -01 115hv farkkudieseli. Eberi päällä n. 20-25 min. ennen käynnistystä->kone käyntiin ja eberiin lisää aikaa.
Tästä n. 2 minuuttia myöhemmin olen siirtynyt pieneltä tieltä isommalle, joka on suunnilleen tasainen,ei ylä eikä alamäkeä. (kotoa lähtiessä käytännössä koko matka isolle tielle alamäkeä, vauhti 20-40 km/h,vaihteina 1-3).
Ensimmäinen kiihdytys isolla tiellä johtaa siihen, että tuossa hieman alle 2000rpm kone hyytyy, ja mittaristoon syttyy hehkuvalo vilkkumaan.
->lämmöt tässä vaiheessa mittarin vasemmassa reunassa, eli nollilla.
Vauhdista virrat pois ja samantien päälle,pikahehku ja käynnistys.
Joko varovaisella kaasunkäytöllä kiihdytys 80km/h, jota muutama km, niin että lämmöt nousee puoleenväliin, tai vaihtoehtoisesti "ennalta määräämätön kerta em. kaltaisia hyytymisiä" normikaasunkäytöllä.

Tänä aamuna muuten sama kuvio, pakkasta 22 ja auto käyntiin eberin vielä ollessa päällä (oli ollut n. 20 minsaa päällä)-->lisää aikaa eberiin ja kone käydessä "norttimitta" ulkona odotellen.-->lämmöt oli nousseet koneessa 1/4 nollasta, joten ajattelin kiusata konetta oikein kunnolla,moottorijarrutuksella ja reilulla kiihdyttämisellä, ala- ja ylämäessä,tasaisella,isolla tiellä jne..., eipäs ilmaantunutkaan mitään vikaa.

Eli "referoituna":
jos pakkasta yli 20, vika ilmaantuu, jos alle, niin ei.
Voisiko vika olla vaikka lämpötila-anturissa tjms.? Soitin huoltoon, ja epäili ukko sieltä, että kone heittäisi ittensä "vikasietotilaan", jossa ei tule ulos täysiä tehoja..enkä kyllä ala maksamaan 60euroa siitä et joku tökkää pistokkeen sisään, ja toteaa saman ku minäkin, eli ettei vaan toimi..

Eli jos jollakulla samanmoinen vika, niin pliis poijjaat (miksei tytötkin) vinkatkaa missä vika on, jos ratkaisu on löytynyt.
Ja mitä noita muita mondeoihin liittyviä topicceja tutkailin tässä ennen kirjoittamista, niin nykimiset siinä karvan alle 2000rpm on ihan tuttuja, nimenomaan pintakaasulla ja kylmällä koneella.

-Masa
- VW 1200 -60 -Rättikattoprojekti
- VW 1300 -66 -Kesäkulkine
- VW 1200 -63 -Kimppaprojekti, "shitlooker"
- Saab 99 GL -83, täysinpalvelleena eläkkeelle odottamaan MR-ikää
- Ford Mondeo STW 2.0 TD Ghia; uusi vetojuhta (lähes kaikilla) herkuilla
vilmir
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2007 19:17

Viesti Kirjoittaja vilmir »

tuota tuota...omassa nakussa esiintyi voimattomuutta kun pakkasta oli -20 tai enemmän,sitä kesti pari viikkoa kunnes tuli~30 asteen pakkaset.niinhän siinä kävi,että moottori sammui suoraan ajosta ja tietysti keskelle vilkasta risteystä!pienen odottelun jälkeen lähti käyntiin ja sama voimaton kulku jatkui...pääsin töihin ja ajattelin vaihtaa pa-suodattimen,vaikka se oli kesällä uusittu,koska tuli tunne jäätymisestä.otin suodattimen auki ja se oli täynnä valkeaa moskaa"parafiinia"?suodattimen uusimisen jälkeen ei voimattomuutta ole esiintynyt eikä kone ole temppuillut vaikka mittari on painunut jopa-35 tienoille!
Montikka_TD
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Helmi 2007 09:52

Viesti Kirjoittaja Montikka_TD »

Mondeoni temppuiluun löytyi syy pitkällisen itsepohdiskelun jälkeen :D : polttoaineen syöttö ei toiminut, koska pumpun "kaasuvivun" liikettä vastustava ja vivun palauttava pumppu (samanlainen pumppu, kuin esim. peräluukkujen yhteydessä olevat kaasupumput) oli jumissa!!!

Elikkäs polttoainepumpun etupuolella sijaitsevan pumpun varren rasva oli kerännyt likaa ja se jähmettyi/jäätyi lämpötilasta riippuen. Puhdistusoperaation ja rasvailun jälkeen pumpun ja kaasuvivun liike muuttui huomattavasti notkeammaksi ja kevyemmäksi. Turhaa osaa tuli vaihdettua, mutta taas kulkee (myös pakkasessa)!
antha
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Loka 2006 18:33

Viesti Kirjoittaja antha »

matti sallinen kirjoitti: Eli: kyseessä -01 115hv farkkudieseli. Eberi päällä n. 20-25 min. ennen käynnistystä->kone käyntiin ja eberiin lisää aikaa.
Tästä n. 2 minuuttia myöhemmin olen siirtynyt pieneltä tieltä isommalle, joka on suunnilleen tasainen,ei ylä eikä alamäkeä. (kotoa lähtiessä käytännössä koko matka isolle tielle alamäkeä, vauhti 20-40 km/h,vaihteina 1-3).
Ensimmäinen kiihdytys isolla tiellä johtaa siihen, että tuossa hieman alle 2000rpm kone hyytyy, ja mittaristoon syttyy hehkuvalo vilkkumaan.
Mulla oli täsmälleen samaa vikaa vm.2003 130-heppasessa TDCI:ssä. Kylmänä käynnisti niin ei mitään vikaa, mutta eberillä esilämmittäessä alkoi tuo hehkun merkkivalo vilkkua (ja tehot pudota) n. 10min ajon jälkeen (ja auto piti käynnistää uudelleen että vilkkuminen lakkasi). Välillä tuo vilkutti hehkun valoa nollakelillä ilman esilämmittämistäkin. Ekassa huollossa saatiin vikakoodi nakutusanturista, joka vaihdettiin. Seuraavaksi (kun vika jatkui) saatiin vikakoodi polttoainejärjestelmästä (syyksi ehdottivat pa-pumppua tai -suodatinta, joista suodatin halvempana koitettiin vaihtaa ekaksi). Ennen "viimeistä" huoltoa hehkuvalon lisäksi alkoi palaa myös moottorin vikavalo --> moottorinohjausyksikkö vaihtoon. Sen vaihdon jälkeen vikaa ei ole enää ilmennyt.

Mulla oli myös aikaisemmin ongelmana tuo vajaan 2000 kierroksen kohdalla tapahtunut nykiminen, mutta sekin tuntuu loppuneen tuon ohjausyksikön vaihdon jälkeen.
Vastaa Viestiin