Sierran jakopää
Sierran jakopää
Mites kun sierras on jakopää ketjulla, niin jos joka ei ole täysin oikein, venttiilit? Kun laitettii tohon vaihtokoneeseen jako kohillee. Imupuolen pyörä vähän alle 9, pakopuolen pyörä vähän yli 3 ja kampuran hihnapyörä on ~12 -> ykkösen mäntä ylhäällä.
Sierra
Ihan oikein. ei ne kohdilleen mene, molemmat merkit vahän alle vaakatason.
Lisätietoa
Lisätietoa
2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
Kyllähän ne männät ja venttiilit yhteen ottaa, jos jako on kovin pahasti pielessä.tomipee kirjoitti:Mitäs tapahtuu jos jako ei olisikaan kohillaan? Ottaako männät ja venttiilit yhteen?
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
- SuperMajor
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04
Kyllähän se kiristimen mäntä pitäisi uusia joka kerta kun sen ottaa pois.
Ketjun pomppimisesta sen verran, että jos se on kovin löysällä tai jos on kovin kuluneet ketjut tai pyörät, niin silloin voi pomppia.
Kun sen uuden ketjunkiristimen on laittanut, ja muutkin osat suunnilleen hollille, niin yleensä pitää napauttaa vasaran ja meisselin avulla sitä kiristimen päätä, jolloin se sujahtaa ylös ja kirii ketjun melko kireälle, ilman öljynpainettakin.
Ketjun pomppimisesta sen verran, että jos se on kovin löysällä tai jos on kovin kuluneet ketjut tai pyörät, niin silloin voi pomppia.
Kun sen uuden ketjunkiristimen on laittanut, ja muutkin osat suunnilleen hollille, niin yleensä pitää napauttaa vasaran ja meisselin avulla sitä kiristimen päätä, jolloin se sujahtaa ylös ja kirii ketjun melko kireälle, ilman öljynpainettakin.
Ohjurit kuluneet? pyörimissuuntaan pyöritettäessä ei ainakaan mun mielestä, saisi pomppia yli. pyörimissuuntaa vastaan taitaa hyppiä.tomipee kirjoitti:Mistä johtuu että ketju pomppii kun pyörittää kammesta? Kone on irrallaan, joten öljypaineita ei luulisi olevan. Jako meidän mielestämme kohallaan. Onko toi ketjunkiristimen mäntä pakko vaihtaa aina jos sen irroittaa?
Anteeksi epäselväkirjoitus, KIIRE

2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
Kuvailen ehkä vähän huonosti, elikkä ketju ei siis pompi kokoaikaa, vaan kun pyörittää konetta noin yhden kierroksen nii ketju pompahtaa ja on sit ihan löysä, mut sen jälkee konetta pyörittämällä kyl kiristyy.. Et mistä toi vois johtua?
Mites kun kampuran hihnapyöräs on valkoinen merkki, ja sen pyörän takana lohkossa on 2 valkoista merkkiä, ymmärettiin että näiden väliin pitääs se laittaa, ja katottiin nii siinä on 1:en mäntäkin ylhäällä. Mutta joku neuvo et toi kampura pitäs olla alaspäin eli klo 6?
Voiko tohon ketjuun vaikuttaa se et koneesta oli nokat irti?
Mites kun kampuran hihnapyöräs on valkoinen merkki, ja sen pyörän takana lohkossa on 2 valkoista merkkiä, ymmärettiin että näiden väliin pitääs se laittaa, ja katottiin nii siinä on 1:en mäntäkin ylhäällä. Mutta joku neuvo et toi kampura pitäs olla alaspäin eli klo 6?
Voiko tohon ketjuun vaikuttaa se et koneesta oli nokat irti?
Sierra
- SuperMajor
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04
No ei kait sitä pakko oo mitään uusia jos remppaa jotain... Kyllä sen vanhan saa sinne, jos laittaa vanhat (venyneet ja kuluneet) muutkin hilut, mutta käsittääksen uusien osien kanssa (jolloin sen kiristimen männän pitäisi palautua sisäänpäin) saa olla jo ihmeitätekevä kaveri, jos sen männän sinne taikoo. Korjatkaa toki jos olen väärässä, ja kertokaa minullekin miten sen sinne saa.
Muttaa mitähän se mäntä maksaa uutena? Jotain pari kymppiä orkkiksena, ei mielestäni kannata alkaa kovin nuukailemaan.
Muttaa mitähän se mäntä maksaa uutena? Jotain pari kymppiä orkkiksena, ei mielestäni kannata alkaa kovin nuukailemaan.
Jakoa kohdalle laitettaessa useinkin se uusi osakin tahtoo mennä pisteeseen jossa se mäntä pitää saada palautettua sisään.
Työ vaatii oikeastaan 2 henkeä. Toinen painamaan sokkaa kiinni ja toinen painamaan mäntää alas. Eli siis vanhan voi täysin käyttää uusien ketjujen sun muitten hilujen kanssa.
40e oli tuo kiristin, kun viimeksi sen ostin joten ei se mikään halpa ole varsinkaan jos ei mitään muitakaan osia tarvitse uusia kuten yleensä on tapaus. Myönnän, että jos olisin vaihtamassa kaikki osat niin en jättäisi tuon 40e takia yhtä osaa pois
Tomipee: Onko se kiristin noussut ylös? On muuten aika vekkuli joskus saada ylös, saattaa vaatia houkuttelua... Viime rempassa tehtiin sellanen työkalu paksusta rautalangasta jolla sen männän saa nousemaan jos ei meinaa tulla pelkällä painelulla.
Työ vaatii oikeastaan 2 henkeä. Toinen painamaan sokkaa kiinni ja toinen painamaan mäntää alas. Eli siis vanhan voi täysin käyttää uusien ketjujen sun muitten hilujen kanssa.
40e oli tuo kiristin, kun viimeksi sen ostin joten ei se mikään halpa ole varsinkaan jos ei mitään muitakaan osia tarvitse uusia kuten yleensä on tapaus. Myönnän, että jos olisin vaihtamassa kaikki osat niin en jättäisi tuon 40e takia yhtä osaa pois

Tomipee: Onko se kiristin noussut ylös? On muuten aika vekkuli joskus saada ylös, saattaa vaatia houkuttelua... Viime rempassa tehtiin sellanen työkalu paksusta rautalangasta jolla sen männän saa nousemaan jos ei meinaa tulla pelkällä painelulla.
^ Se kiristimen runko nousee ylös kun pyörittää konetta, mutta sitten se tipahtaa jolloin toi ketju "pompahtaa" ja sit se on taas löysä. Faijapuoli sen kiristimen laitto sinne, eikä ollut ees tollasta työkalua, ilmeisesti se ei saanut sitä asennettua oikein. Meen huomenna (tänään sunnuntaina) laittaa sierraa nii ilmottelen sit..
Sierra
No nyt löytyi todennäköinen syypää. Ketjun alempi ohjuri, joka on siellä kammen hihnapyörän takana, se on p*skana, löytyi jostai välistä sen palasiakin.. Sapettaa tälläne, koneen piti olla täysin ehjä ja valmis laitettavaksi kiinni, no sitten ilmoitti että nokat ovat löysällä ku sen piti myydä ne, mutta ei tartte ku kiristää. Ku sain koneen selvis et molemmat nokat oli irti, ketju roikkuu, nokat pintaruosteessa, nokkapyyrien päällä oleva ketjunohjuri puuttuu ja vielä ohjurikin paskana, jos luet tämän nii terveisiä vaan sulle vitun mulkku!
Vaikuttaako tollane ku pakopuolen nokassa on pintaruostetta, luulis ettei, vai?
Vaikuttaako tollane ku pakopuolen nokassa on pintaruostetta, luulis ettei, vai?
Sierra
Nonii, eliklä nyt on ohjurit vaihdetti, ja kiristimen mäntäkin vaihdettiin uuteen. Vanhalla männällä kun pyöritti nii ketju löystyi todella paljon ku se sillee plumpsahti, nyt uudella männällä toi "plumpsahtaminen" loppu, mutta siinä kohassa ketju löystyy hieman, siis todella vähän mutta kumminkin, onko normaalia? Koneessahan ei ole öljyjä joten öljynpainetta ei ole, tekeekö öljynpaine sen lopullisen jäykkyyden.
KIIRE pitäis huomenna laittaa kone kiinni
KIIRE pitäis huomenna laittaa kone kiinni

Sierra
Kyllä se 300-400 tuhatta ajetussa koneessa kannattaa jo uusia. Se jousi mikä estää sen männän kasaan painumisen on jo siinä vaiheessa niin kulunut, että sen pystyy painamaan käsin yli pykälistä. Sillä on hintaa se kolmisen kymppiä ja samalla säästää sen kasaamisen vaivan. Tietysti jos joutuu jostain syystä käyttämään uuden jakopään auki ja mäntä saa erektionAres kirjoitti:Ketjunkiristimen mäntää ei todellakaan tarvii uusia. Se on vain rahastusta. Vanhan saa kyllä takaisin taidollaja toimii ihan yhtä hyvin kuin uusi. Se pitää sitten ehjänä saada takaisin joten mitään lekoja ei sallita. Homma on pariin kertaan tullut tehtyä.

mitenkä semmosen uudelleen kasaat mikä kerran laukee kun jakopään purkaa niin että mäntä pääsee pomppaamaan ylös? Käsittääkseni se on ns. kerta käyttö kamaa, jos se mäntä pomppaa siitä patruunasta ylös asti?? korjatkaa jos oon väärässä. Huvin vuoks kokeilin ruuvipenkissä sitä puristaa kasaan, mut ei se kyl pohjannu. (uuden kiristin patruunan tilasin fordilta muiden osien ohella)olafu kirjoitti:Kyllä se 300-400 tuhatta ajetussa koneessa kannattaa jo uusia. Se jousi mikä estää sen männän kasaan painumisen on jo siinä vaiheessa niin kulunut, että sen pystyy painamaan käsin yli pykälistä. Sillä on hintaa se kolmisen kymppiä ja samalla säästää sen kasaamisen vaivan. Tietysti jos joutuu jostain syystä käyttämään uuden jakopään auki ja mäntä saa erektion, niin kannattaa se silloin kasata uudestaan.