2.0 ohc sierra -89 tyhjäkäynti/sammuilu ongelma...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
MrSnoopy
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Tammi 2007 15:22

2.0 ohc sierra -89 tyhjäkäynti/sammuilu ongelma...

Viesti Kirjoittaja MrSnoopy »

elikäs, yritin haulla ettiä vastauksia, mutta en löytänyt kaasari moottoria koskevia aiheita...

ja ongelmaan:

kylmänä kone pelaa aivan normaalisti, ei tyhjäkäynti aaltoile tai sammuile, mutta parin minuutin ajon jälkeen, tyhjäkäynillä kierrokset aaltoilevat n.500-1200 rpm välillä, satunnaisesti kierrokset tipahtavat n.300rpm tai huonolla säkällä auto sammuu. ongelma on pahentunut ajan kanssa ja tänään kun kävin tuossa äskettäin kaupassa, niin koko matkan teki sitä, että heti kun painaa kytkimen pohjaan tai heittää vapaalle auto sammuu (2km matkalla edestakaisin sammui n.15 kertaa) mutkiin ei pysty meneen mitenkään etteikö auto sammuisi ja se on aika paha ongelma, joutuu pitämään kokoajan kaasulla käynnissä, heti kun päästää kaasun ei mene sekuntia kauempaa niin auto simahtaa... jos jollakulla olisi jotain tarkistus ehdotuksia, niin otan kaiken vastaan... tuloat ja alipaine letkut on tarkistettu, jos alipaine letkut tarkistetaan tyylillä --> letku irti, sormi siihen reiän päälle ja auto käyntiin? se ei ainakaan auttanut...

edit: piti viä sanoo, että normaali ajossa (n.1800+rpm) auto ei nyi tai vastaavaa, mutta pienillä kierroksilla nykii, mutta ei pahasti... mut sen verran et sen tuntee...
Viimeksi muokannut MrSnoopy, 09 Tammi 2007 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tursas
Viestit: 4117
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tähän mä arvaisin taas sitä automaattiryyppyä, jossei sen säädöt oo kohallaan tai se on hajalla, se sotkee tehokkaasti sitä käyntiä. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
MrSnoopy
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Tammi 2007 15:22

Viesti Kirjoittaja MrSnoopy »

sitä oon itekki vähä miettiny, mutta ei vaan oikeen tiä miten sitä lähtis tarkisteleen?
tursas
Viestit: 4117
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kylmänä se ilmanputsarin kansi veks, pari kertaa kaasua pohjaan, sitten kattoo missä asennossa se ryyppyläppä on ja alkaakos se sitten pikkuhiljaa koneen lämmitessä aukee kokonaan ja missä asennossa se silloin on kun kone ei meinaa käydä ollenkaan.

Haulla automaattiryyppy siitä löytyy lisää:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... attiryyppy
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
MrSnoopy
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Tammi 2007 15:22

Viesti Kirjoittaja MrSnoopy »

tursas kirjoitti:Kylmänä se ilmanputsarin kansi veks, pari kertaa kaasua pohjaan, sitten kattoo missä asennossa se ryyppyläppä on ja alkaakos se sitten pikkuhiljaa koneen lämmitessä aukee kokonaan ja missä asennossa se silloin on kun kone ei meinaa käydä ollenkaan.

Haulla automaattiryyppy siitä löytyy lisää:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... attiryyppy
täytyy odotella sen aikaa et joku tulee kattoon joka tietää noista asioista jotain... ite oon miettiny sitä et jos siä jää just ryyppy päälle kokoajaks, vai sitäkö tarkotit? eikös se voi aiheuttaa just ton vian? ja muitakin ehdotuksia jos jollakulla tulee mieleen nii voi ehdottaa, saa si katottua monta hommaa kerralla... ja yhen kaverin kans jo kateltiin tota ryyppyläppää, samalla ku se alipaine katottiin... mut ei se ainakaan sanonu et siin ois mitää vialla, mut tietää si... kattoo jonkun kanssa viä joka varmasti tietää...
tursas
Viestit: 4117
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

MrSnoopy kirjoitti:jos siä jää just ryyppy päälle kokoajaks, vai sitäkö tarkotit? eikös se voi aiheuttaa just ton vian? ...
...sillai se just voi mennä, että se jää päälle tai menee ittekseen päälle, jos se jousi on poikki sieltä sisältä...yks mistä sen näki mulla kans oli se, että tulpat oli ihan paksussa öljyssä....se kaasari on monimutkanen juttu ku siellä on nopeen joutokäynnin säätöä (ryyppy päällä) ja tavallisen joutokäynnin säätöä (ilman ryyppyä)...niitä voi tehokkaasti sotkea keskenään ja metsään mennään...mites on käyny pakokaasumittauksissa, jos ryyppy on päällä, ni ei se mee siitä läpi...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
MrSnoopy
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Tammi 2007 15:22

Viesti Kirjoittaja MrSnoopy »

katsastus oli viimeks elokuussa, ja vika ollu ny noin kuukauden... täytyy ruveta tutkiin sitä kaasaria vähä tarkemmin...
Foorttimies
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Helmi 2007 00:12
Paikkakunta: Kiukainen

Viesti Kirjoittaja Foorttimies »

Kulkeeko auto muuten normaalisti? tuntuuko tehottomalta kun kaasun polkasee pohjaan? Oli omassa sierrassa aivan samanlaista käynti ongelmaa. kylmänä toimi normaalisti, mutta kun kone lämpeni ei jaksanut käydä.
Epäilin itsekin aluksi automaattiryypyn jäämistä "puoliksi" päälle.
Sitten alkoi käymään yht äkkiä käymään lämpimänä kolmella ja kun olin vaihtanut kaikki tulpat ja tulpanjohdot, virranjakajan ja pyörijän, niin tuli tuli mieleen mitata sylintereistä puristukset niin 1 ja 4 näytti n. 12 kiloa. mutta 2 näytti vajaa 6 ja 3 nollaa!! avattiin kansi ja todettin että kansipahvi oli palanut2 ja 3 sylinterin välistä.
Dustez
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Marras 2005 19:40
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja Dustez »

ooks vaihtanu tulpat,piuhat,jakajan ja pyörijän ? sytkä kohillaan ? ja toimiiko se systeemi että saa lämmintä ilmaa pakosarjan päältä mulla ainaki sammunu pari kertaa sen takii että kurkut jäätyy ja se vena mikä ilman putsarin sisäl ohjaa sitä lämpö venaa niin ei aina toimi tai välillä toimii välillä ei.

ja laita bensansuodatin kans siihen pumpun jälkeen nii ei ainakaa roskat aiheuta bensa puutetta jos bensan pinta laskee nii seki vähän nykii tyhjäkäyntii joka suuntaan.

ja sit onko kaasarin ja imarin välissä ilma vuotoi mulla oli omassa kaasari sillee hölläs että sai ilmaa sielt välistä =D

sen ryypy voi tarkistaa ku auto on normilämmöis ni annat sen käydä ja otat putsarin irti niin se ryyppy pitäs olla täysin auki ja sit se ei saa heiluu siin niinkun tyhjää vaan sitkään se ei oo kunnos. ja ilman putsari kandee vaihtaa ne vettyy ja menee "tukkoo" ajan myötä.

siinä ny näin alkuun ammattikoulu pohjalta =D noita tosa oli varmaa osa jo sanotukki
Ford Taunus 1.6 -82 (osina)
Chevy Camaro 5.7 TPI -86
Ford Escort 1.4 cvh -88
Dodge Ram 2500 5.9tdi -95
Dustez
Viestit: 24
Liittynyt: 30 Marras 2005 19:40
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja Dustez »

toi sun kaasaris on vissiin toi Weber DGAV.

et viittis kattoo samala minkä kokonen ensiön tyhjäkäyntisuutin siin on se on reunimmainen suutin niistä neljästä ja mikä on auton perään päin.
Ford Taunus 1.6 -82 (osina)
Chevy Camaro 5.7 TPI -86
Ford Escort 1.4 cvh -88
Dodge Ram 2500 5.9tdi -95
MrSnoopy
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Tammi 2007 15:22

Viesti Kirjoittaja MrSnoopy »

auto on ny ollu yli kuukauden yhen tutun korjaamolla :D en ite jaksanu alkaa katteleen sitä, ku ei tota taitoo oo niin hirveesti noitten kaasari juttujen päälle... korjaaja ei sitä paljoo oo kerinny katteleen ku sanoin et kattelee sillon ku ei oo muuta puhaa, mut on saanu sen jo siihen kuntoon et se ei sammuile enää, mut tyhjäkäynti aaltoilee vielä... sanoin sille nyt et vaihtas bensansuodattimen ihan ekana, koska se on aika halpa juttu ja mitä halvemmalla päästään sitä parempi aina... sen voisin ilmottaa tässä nyt, et auton päästöt on kuulemma erittäin pienet, co päästöt on n. 0,25, en oo ihan varma et onko noin pelkän tyhjäkäynnin aikana vai myös kaasun kanssa... mut mikähän vois vikuttaa noihin päästöihin niin paljon sit? eikös toi poikkee aika paljon normaalista?

ja tosiaan, katalysaattoria tää auto ei oo nähny...
tursas
Viestit: 4117
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eihän siinä bensan saannissa sitte olis pientä häikkää:

viewtopic.php?t=418&highlight=h%F6yrynerotin

Juippa kertoili aikoinaan tämmöstä:
"Näinhän se varmaan on, mutta ennen pumppua tossa kiesissä ei ainakaan suodatinta ole. Sitää vaan ihmettelinkin tossa, että mahtaako toi metallinen pötti olla sit se suodatin vai mikä. Siinä on kolme letkua kiinni, pumpulta tuleva, kaasarille lähtö ja ilmeisesti jonkinmoinen paluuletku tankkiin? Ja motonetistä (tm) ei ainakaan samannäköistä purnukkaa löydy."

Toi purnukka on höyrynerotin ja palu linja tankille. Stocmanilla ne repii ne heti pois sierroista jos semmonen huoltoon tulee, menee vissiin tukkoon. Joissain malleissa on samanlainen josta puuttuu toi "iso purnukka osa" ja on vaan se paluu häsä tankkiin. kokeile ohitta se purkki vetämäll pensa letku pumput suoraan kaasariin. Mulla tapahtunu kahes eri sierras sama juttu, toimi sen jälkee ku heitin purnukan jorpakkon riesan konehuoneest. Kanndee kokeilla....

Tätä logiikkaa vois ajatella, kun päästöt on pienet eikä jaksa käydä = ei saa bensaa alhasilla kierroksilla. Tähän taas vois vaikuttaa just toi :roll: purnukka, tukkonen suodatin tai bensapumpun teho ei riitä...tämmöstä arvailuahan tääkin on...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
MrSnoopy
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Tammi 2007 15:22

Viesti Kirjoittaja MrSnoopy »

sellasia ne autot on... ainaista arvailua tollasten vikojen kanssa... täytyy pyytää sen kattelen noita kaikkia vikoja mitä ootte täällä arvaillu, palailen sit asiaan ku saan jotain lisää infoo jutusta... ja kiitos kaikille avusta... i appreciate that a lot...
Vastaa Viestiin