Scorpion automaatin kestävyys?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
teemuhei81
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Elo 2006 20:59
Paikkakunta: Kellokoski

Scorpion automaatin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja teemuhei81 »

Tulipa hommattua tuommoinen Scorpio ja nyt siihen pitäisi laittaa vetokoukku. Jos vaikka kesällä vetäis hiukka vaunua kun on tuota vetokykyä hiukka enemmän kuin Mondeossa. Mutta "isot pojat" sano ettei kannata vetää automaatilla kun se hajoaa. Muutenkin kuulemma Fordin laatikon kestävyys ei ole parhaasta päästä. Miten on, onko kokemuksia?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Kestää se!

Jos haluaa varmistaa niin ota ylivaihde pois käytöstä.
Omalla kärryllä on vedetty hevoskärryä hevosen kansa ja ei ole ollut ongelmia laatikon kanssa.
Tarkista vaan että on lisä lauhdutin eikä vaan pelkkä kierto jäähdyttimessä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mutta sun korpparissa onkin vahvistettu laatikko (cossu):wink:

No joo... Mutta kyllä väittäisin kanssa, että kestää. Olisko joskus ollut puhetta, että jos haluaa keston varmistaa niin käyttää kiinteitä vaihteita ja vasta maantienopeudessa automaatille, että vaihtaa neloselle.
Sinäänsä järkeenkäypää kun eikös noissa ole turbiini lukko kiinteissä pykälissä?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
subsidy
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Heinä 2006 19:22
Paikkakunta: Kangasala

Scorpion automaatti

Viesti Kirjoittaja subsidy »

Scorpion automaattiin kannattaa ehdottomasti asentaa kunnon öljynlauhdutin. Lähellä kiehumispistettä olevalla öljyllä ei ole erityisen hyviä ominaisuuksia. Samoin kannattaa välttää ylivaihteen käyttöä raskasta kuormaa vedettäessä. Kun momentinmuunnin on lukittunut ja kolmonen päällä, on periaatteessa "suora" vaihde käytössä. Automaattia voi säästää myös siten, että liikennevaloissa ei pidä autoa jarrulla paikallaan. Kitkalevyt vain kuluvat ja öljyn lämpötila nousee tarpeettomasti. Saksassa taksikuskitkin heittävät automaattilaatikon vapaalle, ne jotka ajavat omalla autollaan, kokemus varmaan puhuu.

Scorpion automaatissa ei ole momentinmuuntimen lukitusta muissa kuin 3. ja 4. vaihteilla. 2. vaihteella auto lähtee liikkeelle 2. vaihteella mutta momentinmuunnin ei ole lukittuna, eikä lukitu.

Mikään ei estä keventämästä kaasua juuri ennen vaihtotapahtumaa, helpottaa sekin automaatin venttiilikoneiston ja kitkalevyjen toimintaa.
xrissane
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Helmi 2005 20:32
Paikkakunta: Kuopio

Re: Scorpion automaatti

Viesti Kirjoittaja xrissane »

subsidy kirjoitti:Scorpion automaattiin kannattaa ehdottomasti asentaa kunnon öljynlauhdutin. Lähellä kiehumispistettä olevalla öljyllä ei ole erityisen hyviä ominaisuuksia.
Onko tuo alkuperäinen öljynlauhdutin sama ja samassa paikassa kaikissa tomaatti-skorpeissa, eli siellä keulilla lähes vaakatasossa? Varmaan viittaat nimenomaan sen heikohkoon sijoitusasentoon ja -paikkaan, kun puhut kunnon öljynlauhdittemesta...

Mielestäni sellaisessa tilanteessa, että moottorinohjaus ei toimi niinkuin pitää ja "ryntäyttää" autoa tyhjäkäynnillä D:lla paikallaanollessa vasten jarruja, varsinkin kannattaa heittää vaihde :arrow: N-asento.
Galaxy 2,2 TDCi Titanium
Sierra XR 24v Cosworth
historiaa Sierra 2,0 GL STW & Ka 1,3 i & Scorpio Cosworth Ghia STW & Citroen C2 1,6 VTR Senso Drive :roll:

http://www.cosworthrsclub.com
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Scorpio cossun loota ei kestä edes vahvistettuna. Se sisältää vielä vahvistuksenkin jälkeen heikkoja osia.
Automaatteja on foordilla vain kahta laatua. Ne jotka on rikki ja ne jotka menossa rikki.

Rauhallisesti ajettaessa tietysti kestää paremmin...
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Ares kirjoitti:Scorpio cossun loota ei kestä edes vahvistettuna. Se sisältää vielä vahvistuksenkin jälkeen heikkoja osia.
Automaatteja on foordilla vain kahta laatua. Ne jotka on rikki ja ne jotka menossa rikki.

Rauhallisesti ajettaessa tietysti kestää paremmin...
Ei aivan kannata yleistää.

USA Ford laatikot esmes.C4/C6,
ovat kestäviä kamppeita,jopa
reilummassa käytössä.
Jostain kumman syystä eurooppalaiset
eivät noita tomaatteja oppineet koskaan tekemään.

Eikä Ford ole ainoa.

Nimim.ko.laatikoilla about
15 vuotta ajellut. :)
pulkkjab
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Helmi 2007 22:27

Automaattiloota

Viesti Kirjoittaja pulkkjab »

Vähän aihetta sivuten...

Joko oma lootani on sitten mennyt rikki kun kylmänä (eka startti aamulla) ei meinaa päästä mihinkään. Kaasu pohjassa se just ja just lähtee liikkeelle hiukan nykien ja sitten meinaa sammua koko härveli. Turisee alle 1000rpm ja voimaa ei ole yhtään.

Sen jälkeen loota toimii hyvin (lämpimänä) eikä mitään ongelmia ole liikkumisen kanssa ennen kuin seuraavana aamuna kunnolla jäähdyttyään.

S nappi lopetti myös toimintansa yhtenä päivänä, E ja lumihiutale toimii.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Öljyt/suodatin vaihdettu milloin? Öljymäärä tarkistettu?

Automaattilaatikko vaatii huoltoa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
pulkkjab
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Helmi 2007 22:27

loota

Viesti Kirjoittaja pulkkjab »

Koko laatikko on vaihdetty autoon -03 ja öljytkin viime huollossa vaihdettu kertaalleen.
Täytyy vielä tarkistaa öljyt uudelleen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan... oli kohan se niin et kaikki pykälät läpi ja P asennossa auto käynnissä?? Kummastuttaa kuitenkin se S asennon toimimattomuus...
BMW 730i V8 (e38)
Subaru Legacy 2,5 GX 4wd
Evinrude 7,5hp -57
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tosin voisiko kyse olla jostain muustakin? Moottorin ohjauksesta tai vastaavasta?
Minulla katoaa satunnaisesti tehot koneesta kun se on kylmä mutta ja vian aikana auto tottelee vain käskyä lätkä lattiaan muuten hyytyy mutta ei sammu.
Muutaman sekunnin tuota kestää ja vika kun katoaa niin kaikki pelaa kyllä nätisti sen jälkeen.
Oliko vaihdettu laatikko uusi vai käytetty?
Itselläni ei alussa meinannut mennä se hiutale systeemi päälle mutta nappi olikin vaan käyttämättömyyttä alkanut katkoo.

Tietenkin jos tarvitset uutta laatikkoa niin.... Saattaisi sellainen löytyä.
Oletko muuten vikakoodit katsonut?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
pulkkjab
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Helmi 2007 22:27

scorpio

Viesti Kirjoittaja pulkkjab »

Samaa tekee välillä mullakin, varsinkin kun kylmänä lähtee pakilla katoksesta niin turisee vaan ja voima puuttuu kokonaan ja loivaan ylämäkeen ei meinaa päästä mitenkään, kerran eteen ja sit toimii normaalisti. Tosin kerran on tehnyt niin että turina ei lähtenyt kun sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen.

Vikakoodeja en ole vielä lukenut, jaripetterilltä hommasin obd 4000 usb piuhan mutta en ole vielä päässyt tutustumaan sen tarkemmin. Täytys keksiä joku ohjelma millä se keskustelee fordin kanssa.
VAG-COM toimi hyvin testissä, joten läppäri ja piuha on ainankin kunnossa.

Elämä on sen verran kiireistä että täytyy perehtyä autoon ensiviikon loman aikana, tavoitteena ainankin saada toi laatikko kuntoon ja selvittää mistä jäähdytysnesteen haju tulee sisälle... konehuoneen letkut ja liitokset tuli jo tilkittyä joten ei taida jäädä kun lämppärin kenno ja letkuliitokset sisäpuolelta jäljelle. Oikeanpuoleidet sivulasit huurtuu ja neste haisee heti kun pannu lämpiää.

Jos en saa vikaa selville / korjattua niin katotaan sitten sitä vaihtolaatikkoa.. Tämän hetkisestä laatikosta ei ole muuta tietoa kun merkintä huoltokirjassa että se on vaihdettu.
Kiitos tarjouksesta :)
BMW 730i V8 (e38)
Subaru Legacy 2,5 GX 4wd
Evinrude 7,5hp -57
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

*Oikeanpuoleidet sivulasit huurtuu ja neste haisee heti kun pannu lämpiää*

Lämppäri vuotaa, ihan normaalia jo tuon ikäisessä... omaani vaihdoin vuosi sitten uuden.
Jotain 75e maksoi muistaakseni.
Ilmoittele jos laatikolle on käyttöä, on sitten tehdasuusi...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin