Onko Mondeo tosiaan talvella kylmä?
Onko Mondeo tosiaan talvella kylmä?
Tässä melkein jo vuoden Foordilla ajelleena ja aikaisemman Volkkarin lämpöön tottuneena rupesi ihmetyttämään nykyisen Mondeo -98 (1,6 clx stw) kylmyys.
Kabiinia kun ei saa "kuumaksi" vaikka vaikka vivut olisi kaakossa. Laiton pahvinkin syylärin eteen kun ajattelin tämän tilannetta auttavan..
No, eteenpäin vaan sano mummo lumessa.
Mutta onko tuosta mitään haittaa jos pitää pakkasilla tuota pahvia syylärin edessä. Jostain olisin ymmärtänyt, että moottorin ilman saanti kärsisi tässä tapauksessa liikaakin..??
Kabiinia kun ei saa "kuumaksi" vaikka vaikka vivut olisi kaakossa. Laiton pahvinkin syylärin eteen kun ajattelin tämän tilannetta auttavan..
No, eteenpäin vaan sano mummo lumessa.
Mutta onko tuosta mitään haittaa jos pitää pakkasilla tuota pahvia syylärin edessä. Jostain olisin ymmärtänyt, että moottorin ilman saanti kärsisi tässä tapauksessa liikaakin..??
Kyllä lämpenee jos on kunnossa. Vaihda termostaatti noin alkajaisiksi, eihän se maksakaan kuin muutaman euron. Jotkut ovat kehuneet, että Fordin omalla termarilla lämpenee paremmin kuin tarvikkeilla. Mene ja tiedä.
Ja pahvinhan ei pitäisi vaikuttaa, jos termari on kunnossa.
Ja pahvinhan ei pitäisi vaikuttaa, jos termari on kunnossa.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa
)
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita

x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
Katos perhanaa kun ei oo käyny mielessä...
Monikos asteinen sinne kannattais laittaa, taitaa orkkis olla 88 asteinen.
Tähän vielä selvennykseksi, että moottori lämpenee ihan ok muutaman kilsan ajolla, mutta kabiinin puolelle ei sitä lämpöä tahdo riittää.
Toinen mikä on ihmetyttänyt, että lämpömittarin viisari ei ole missään tilanteessa käynyt vielä 1/3 korkeammalla.

Monikos asteinen sinne kannattais laittaa, taitaa orkkis olla 88 asteinen.
Tähän vielä selvennykseksi, että moottori lämpenee ihan ok muutaman kilsan ajolla, mutta kabiinin puolelle ei sitä lämpöä tahdo riittää.
Toinen mikä on ihmetyttänyt, että lämpömittarin viisari ei ole missään tilanteessa käynyt vielä 1/3 korkeammalla.
Kyllä se lämpömittarin viisari pitäisi melkeinpä autossa kuin autossa nousta sinne puoliväliin sitten kun moottori on normaalissa käyntilämpötilassa.mjpaav kirjoitti:Toinen mikä on ihmetyttänyt, että lämpömittarin viisari ei ole missään tilanteessa käynyt vielä 1/3 korkeammalla.
Mun vanhassa Mondeossa (-99 TD farkku) usein pitkällä matkalla matkustajat valitti että on kylmä, vaikka mun mielestä oli ihan sopiva lämpötila. No, jälkeenpäin olen kyllä miettinyt, että tuo saattoi johtua ihan siitäkin, millä tavalla käytin lämmityslaitteen säätöjä - Yleensä oli tapana sen jälkeen, kun "peruslämpö" on saavutettu, pitää vain pieni lämmin puhallus jalkatilaan; kyllähän se lämpö sieltä nousee ylöspäin, mutta jos puhallin on pienellä teholla, ei ilmavirtaus riitä kuljettamaan sitä lämmintä ilmaa takapenkille asti.
Nykyisessä Mondeossa on onneksi automaatti-ilmastointi.
=)
Kyllä mondeossa lämpöä piisaa jos kaikki ookoo, koita nyt alkuun vaihtaa se termari ja miel. orkkis, et siinä rahassa paljoa hyviä..
Eikö kesälläkään nouse tuo lämpömittarin neula tuon enempää? Vois olla anturi hajalla, omaan vaihdettiin uus ~20e ja nyt on puolivälissä kun aiemmin tuossa 1/3 kohdassa, mutta jos sulla on termari hivenen auki jumittunu niin saattaahan se kone todella aika viileenä käydä.
Jos ei termarin vaihdon jälkeen ala lämmintä puhaltaa, niin lämppärin kennossa saattaa olla melko määrä kökköä=vähemmän kuumaa vettä=vähemmän lämmintä ilmaa. Näin oli tuossa edellisessä sierrassa, talvella 1 teholla puhalsi aika lämmintä ja 2-3 teholla hätinä haaleaa. Ja moottori oli normaalilämmöissä(<--tähänkin aikanaan vaihdettiin mittarinanturi..
)
Ja eikös joillain oo se sähköflekti siellä syylärin edessä jauhanu kokoajan jonkun anturivian tms. takia? vois olla kans yksi syypää kylmään koneeseen..
Eikö kesälläkään nouse tuo lämpömittarin neula tuon enempää? Vois olla anturi hajalla, omaan vaihdettiin uus ~20e ja nyt on puolivälissä kun aiemmin tuossa 1/3 kohdassa, mutta jos sulla on termari hivenen auki jumittunu niin saattaahan se kone todella aika viileenä käydä.
Jos ei termarin vaihdon jälkeen ala lämmintä puhaltaa, niin lämppärin kennossa saattaa olla melko määrä kökköä=vähemmän kuumaa vettä=vähemmän lämmintä ilmaa. Näin oli tuossa edellisessä sierrassa, talvella 1 teholla puhalsi aika lämmintä ja 2-3 teholla hätinä haaleaa. Ja moottori oli normaalilämmöissä(<--tähänkin aikanaan vaihdettiin mittarinanturi..

Ja eikös joillain oo se sähköflekti siellä syylärin edessä jauhanu kokoajan jonkun anturivian tms. takia? vois olla kans yksi syypää kylmään koneeseen..
... ja jos raitisilmasuodatin on tukossa, niin silloinkaan lämpöä ei oikein tahdo riittää. Itse nykäisin täksi talveksi ko. filtterin kokonaan pois ja lämpöä riittää aivan eri tavalla kuin edellisenä talvena ja ilman virtauskin on huomattavasti parempi. Ilmeisesti jäätyy osittain ja siitä seuraa se, ettei puhallettavaa ilmaa tahdo riittää ykköstehoa kovemmalla nopeudella. Nyt hönkii nupit kaakossakin kunnolla kuumaa 
Ainoa miinus, että puuterilumi pääsee näin kennolle asti ja voi aiheuttaa mukavan höyrysaunaefektin vähän väärässä paikassa...
(Älä kysy mistä tiedän)

Ainoa miinus, että puuterilumi pääsee näin kennolle asti ja voi aiheuttaa mukavan höyrysaunaefektin vähän väärässä paikassa...
(Älä kysy mistä tiedän)

Itsekin "puoli"talvea Mondeossa palelleena,
vaihdoin sitten termarin ja lämpöä alkoi
tuleen heti erimalliin.
Tällä kertaa suosin Wahlerin termostaattia,
kun edellinen merkki sellainen toimi
juurikin yhden talven.
Tämän termostaatti asian olen kans
valmis tunnustamaan Zetecin nopeasti
kuluvaksi tavaraksi,saanähä
pelittääkö Wahler pidempään...?
-97/1.8
vaihdoin sitten termarin ja lämpöä alkoi
tuleen heti erimalliin.
Tällä kertaa suosin Wahlerin termostaattia,
kun edellinen merkki sellainen toimi
juurikin yhden talven.
Tämän termostaatti asian olen kans
valmis tunnustamaan Zetecin nopeasti
kuluvaksi tavaraksi,saanähä
pelittääkö Wahler pidempään...?
-97/1.8
Jep jep.
Ei ole noussut viisarin suvellakaan sitä kolmasosaa ylemmäs. Taidampa hakea tänään uuden termarin ja katsoa miten tilanne kehittyy. Ei vielä osta uutta anturia. Taidan hakea alkuun sen orkkis termarin ja masentaa paikoilleen (-25´c pakkasessa.. 8) ).
Ja ei ole flekti hyrissyt koko aikaa.
Ilmoittelen miten miehen käy. Tak!
Ei ole noussut viisarin suvellakaan sitä kolmasosaa ylemmäs. Taidampa hakea tänään uuden termarin ja katsoa miten tilanne kehittyy. Ei vielä osta uutta anturia. Taidan hakea alkuun sen orkkis termarin ja masentaa paikoilleen (-25´c pakkasessa.. 8) ).
Ja ei ole flekti hyrissyt koko aikaa.
Ilmoittelen miten miehen käy. Tak!
Kolmella v6 modeolla suhteellisen paljon ajaneena olen tasan kerran saanut yhdestä lämpöviisarin nousemaan pystyyn asti, yläätyksenä sää kyseisellä hetkellä oli ~10 astetta lämmintä. 30 asteen helteellä ilmastoinnin huutaessa täysillä kaupunkimatelussakaan ei mittari nouse pystyyn asti..
Tiedä sitten onko noista kaikista anturi rikki.
Tiedä sitten onko noista kaikista anturi rikki.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Saattaa olla kaikista rikki tosiaankin, omassa oli tuon 1/3 aluksi kokoajan, anturin vaihto ja nousi puoleenväliin tai ehkä millin pari puolenvälin alle on nyt se normilämpö..Larsanjus kirjoitti:Kolmella v6 modeolla suhteellisen paljon ajaneena olen tasan kerran saanut yhdestä lämpöviisarin nousemaan pystyyn asti, yläätyksenä sää kyseisellä hetkellä oli ~10 astetta lämmintä. 30 asteen helteellä ilmastoinnin huutaessa täysillä kaupunkimatelussakaan ei mittari nouse pystyyn asti..
Tiedä sitten onko noista kaikista anturi rikki.

Ja neljä voortia on ollu ja kolmeen on anturi vaihdettu

Näin ei ainakaan '03 mallin 3 litraisella tapahdu vaan moottori käyttäytyy myös lämpöjen suhteen ihan normaalisti. Paitasillaan on pystynyt ajelemaan huoletta -35c kelissä lahti-helsinki moottoritietä reipasta vauhtia.Larsanjus kirjoitti:Kolmella v6 modeolla suhteellisen paljon ajaneena olen tasan kerran saanut yhdestä lämpöviisarin nousemaan pystyyn asti, yläätyksenä sää kyseisellä hetkellä oli ~10 astetta lämmintä. 30 asteen helteellä ilmastoinnin huutaessa täysillä kaupunkimatelussakaan ei mittari nouse pystyyn asti..
Tiedä sitten onko noista kaikista anturi rikki.
http://www.fmi.fi/saa/tilastot_102.htmlkorgie kirjoitti: Milloin viimeksi on Lahti-Helsinki välillä ollut -35°C ?
9. ja 10.1.1987, ajelin silloin Ladalla(1300 L) Lahdentietä aamuin illoin, hyvin pelasi, lämmin auto, siihen aikaan ei ollut irrallisista lohko- eikä sisätilanlämppäreistä tietoakaan, ainakaan siinä kärryssä... 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Vissiin tarkkaa puuhaa teilläpäin. Ei tainnut aiemmasta viestistäni huolimatta olla aivan 35 pakkasta, pihasta lähtiessä oltiin ST:n mittarin mukaan kolmissa kymmenissä (matalin taisi olla 32 muistaakseni) ja se pysyi jonkin aikaa, myös motarille päästyessäni.korgie kirjoitti: Milloin viimeksi on Lahti-Helsinki välillä ollut -35°C ?
Fordin lämpötilamittaria en ole kalibroinut joten sen antama lukema on ollut kokemukseni perusta lämpötila-arviota annettaessa.
Itse laitoin Keulalle joskus pahvia, termostaatti hajos, alkoi päästämään vedet läpi vielä enemmän. Siinä on kai semmonen "varojärjestelmä" että kun kerran kuumenee liikaa niin jumittuu juuri aukiasentoon. Edellisessä autossani (bemari) pahvia pystyi laittamaan.
Ennenkuin vaihdoin termostaatin niin huomasin tietysti ettei tule kovinkaan lämmintä ilmaa tuulettimelta, mutta huomasin myös että kun kone oli käyntilämpötilassa ja pysäytin kaupan pihaan, niin luhyessä ajassa lämpömittari näytti taas kylmää, termostaatti päästi ilmeisesti lämpimät vedet syyläriin jäähtymään ja kylmät vedet syyläristä koneeseen, vaikka moottori oli sammutettuna. Sen verran ne vedet siellä elää keskenään ellei termostaatti sulkeudu. Nykyään lämmöt pysyy jonkun verran ylempänä kauppareissun ajan.
Ostin muuten fordin alkuperäisen teremarin ja tuntuis et se päästää moottorin hiukan kuumemaks (mitä juuri hainkin) kuin tarviketermarit.
Entä se pieni "ilmaventtiili" termarissa, onko väliä mihin suuntaan sen laittaa?
Ennenkuin vaihdoin termostaatin niin huomasin tietysti ettei tule kovinkaan lämmintä ilmaa tuulettimelta, mutta huomasin myös että kun kone oli käyntilämpötilassa ja pysäytin kaupan pihaan, niin luhyessä ajassa lämpömittari näytti taas kylmää, termostaatti päästi ilmeisesti lämpimät vedet syyläriin jäähtymään ja kylmät vedet syyläristä koneeseen, vaikka moottori oli sammutettuna. Sen verran ne vedet siellä elää keskenään ellei termostaatti sulkeudu. Nykyään lämmöt pysyy jonkun verran ylempänä kauppareissun ajan.
Ostin muuten fordin alkuperäisen teremarin ja tuntuis et se päästää moottorin hiukan kuumemaks (mitä juuri hainkin) kuin tarviketermarit.
Entä se pieni "ilmaventtiili" termarissa, onko väliä mihin suuntaan sen laittaa?
Toimii varmasti. Ja varmistat vielä valelemalla koko komeuden päälle muutaman litran bensaa ja tikku perään. Ei varmasti palele hetkeen aikaan...Poude kirjoitti:Jos ei lämpiä eikä oo aikaa tutkia niin toimiskohan se että lukkopihdeillä ylävesiletku lyttyyn?

Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa
)
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita

x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
Nojoo.. lapasesta lähtee, kyllä kyllä.
Eipä se viisari/lämmöt juurikaan noussut termarin vaihdon jälkeen. Oli näköjään alunperin jo ollut jäykempi 92-10?´c pätikkä paikoillaan.
Pitää nyt tsuumata tilannetta ja ihmetellä myöhemmin jos vaikka olisi lämppärinkennossa tms. joku vamma.
Tulipa sitten vielä 'koeajolla' otettua autosta valokuva tienvarsiautomaatilla. Näin se käy kun lujaa mennään.
Eipä se viisari/lämmöt juurikaan noussut termarin vaihdon jälkeen. Oli näköjään alunperin jo ollut jäykempi 92-10?´c pätikkä paikoillaan.
Pitää nyt tsuumata tilannetta ja ihmetellä myöhemmin jos vaikka olisi lämppärinkennossa tms. joku vamma.
Tulipa sitten vielä 'koeajolla' otettua autosta valokuva tienvarsiautomaatilla. Näin se käy kun lujaa mennään.