Painia pakkasukon kanssa

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Cheri
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Maalis 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Painia pakkasukon kanssa

Viesti Kirjoittaja Cheri »

Olisi mukava lukea vinkkejä talven tuomien vaivojen taltuttamiseksi. Meinaan siis just niitä omia konsteja jotka käytäntö on hionut (miksei myös "teoriassa toimii, ainakin fiilis paranee"-juttuja), alkaen lukkojen sulattelusta muovikassillisella kuumaa vettä...

Simppelinä avauksena: Aamulla kun kytken virrat lämppäriin, huiskin lumet sulamasta laseilta jo lehteä hakiessa (ennen aamukahvia), lasit pysyvät heti alkumatkasta sulina ja huurteettomina (ainakin vakaasti uskon näin :wink: )

Ja jos tällainen lista on jo olemassa, niin linkki sinne ja laiska :oops: hakukoneen käyttäjä kiittää
Scorpio 2.9 Efi Aut -94 STW
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

Aseöljy on ainakin parasta lukkoihin, on notkeena vielä yli -50 C pakkasessa :wink:
tuning sucks
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Aseöljy tosiaan.. se on melkein paikkaan kuin paikkaan missä tarvii voitelua.

joskus saattaa ovet mennä ihan törkeän jumiin kun tiivisteet jäätyvät kiinni, eikä oikein uskalla haperoisesta muoviläpyskästä väkivaltaisesti repiä auki (uuden ovh, 20e). niin jokaisen juopon foordistin vakiovarustukseen kuuluu pullonavaaja avain nipussa, pullonavaaja vain oven väliin ja nätisti kampeaa sitä ovea auki, ja kun on kerran auki niin käy ostamassa vaseliinia mitä sitten tunkee tiivisteet täyteen.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Volmari toi pullonavaaja on hyvä vinkki :D Sellanen ku avainnipus aina kulkee mukan. Joskus ollu kuskin ovi jäässä mutta takaovi on siistillä repimisellä lähteny auki ni oon lumiharjan skrapaa tunkenu oven välii. Nätist lähtee ku arvaa oikeesta kohasta kääntää 8)
Sierra 2.0i DOHC -90
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

juu mä ole todennut sen erittäin hyväksi, yleensä vielä jätän vähän omaa hanskaa siihen "vipukohdan" alle ettei mene maali vituiks vahingossa siitä paikasta..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Volmari kirjoitti:Aseöljy tosiaan.. se on melkein paikkaan kuin paikkaan missä tarvii voitelua.
Aseharrastajat pitävät yleisesti huoltoasemillakin myytävää CRC-Aseöljyä puhdistusöljynä, aseisiin on sitten erikseen pitkäikäiset säilytysöljyt.
Volmari kirjoitti:ja kun on kerran auki niin käy ostamassa vaseliinia mitä sitten tunkee tiivisteet täyteen.
Vaseliinikin on hyvä jos tiivisteet on ehjät, mutta pinnaltaan kuluneet tai muuten haperot, etenkin jos on vähääkään sellaista vaahtomaista (oli 70-80-luvulla) , imee vaseliinista huolimatta kosteutta liki rajattomasti ja pakastuessaan jäätyy. Sellaisiin tiivisteisiin olen käyttänyt raakaa jäähdytinnestettä. Joskus joku on väittänyt, että pakkasneste vaurioittaa maalipintaa, mutta ainakaan niissä autoissa, missä olen tuota kikkaa käyttänyt, ei mitään ongelmia ollut.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Jukka T kirjoitti:Aseharrastajat pitävät yleisesti huoltoasemillakin myytävää CRC-Aseöljyä puhdistusöljynä, aseisiin on sitten erikseen pitkäikäiset säilytysöljyt.
Ja tuo "pitkäaikaiseen" säilytykseen tarkoitettu öljy on vähän turhan paksua kunnon pakkaselle
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

Jukka T kirjoitti: Vaseliinikin on hyvä jos tiivisteet on ehjät, mutta pinnaltaan kuluneet tai muuten haperot, etenkin jos on vähääkään sellaista vaahtomaista (oli 70-80-luvulla) , imee vaseliinista huolimatta kosteutta liki rajattomasti ja pakastuessaan jäätyy. Sellaisiin tiivisteisiin olen käyttänyt raakaa jäähdytinnestettä. Joskus joku on väittänyt, että pakkasneste vaurioittaa maalipintaa, mutta ainakaan niissä autoissa, missä olen tuota kikkaa käyttänyt, ei mitään ongelmia ollut.
Silikooni tuohon on parasta.
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Vain ehjiin tiivisteisiin.
Vastaa Viestiin