Mondeon ohjaustehostimen laudutin vuotaa
Mondeon ohjaustehostimen laudutin vuotaa
Mondeo -00 2,0 STW MKII ohjaustehostimen lauhdutin on alkanut vuotamaan keskellä olevasta liitoksesta. Onko lauhdutin paha vaihtaa? Pohjamuovin poistamalla saa lauhduttimen kyllä näkyviin, mutta entä vaihto ja tehostimen ilmaus?
Lauhdutin pitää kaiken lisäksi tilata Ruotsista, kun automalli on niin harvinainen Suomessa
Lauhdutin pitää kaiken lisäksi tilata Ruotsista, kun automalli on niin harvinainen Suomessa
1 Katso, että ohjaustehostimen nestesäiliö
on täynnä.
2 Käännä ohjauspyörää hitaasti useita
kertoja ääriasennosta toiseen moottorin
ollessa sammuksissa.
3 Tarkasta nestemäärä ja lisää sitä tarvittaessa.
Jatka ohjauspyörän kääntelyä
ja nesteen lisäystä, kunnes nesteen pinta
säiliössä ei enää alene.
4 Käynnistä moottori ja siirry välittömästi
moottoritilan puolelle tarkkailemaan ja
tarvittaessa lisäämään nestettä, sillä pinta
saattaa pudota hyvinkin nopeasti ja se
on koko ajan pidettävä riittävänä, jottei
järjestelmään pääse säiliön kautta lisää
ilmaa.
5 Kun pinta ei enää alene, siirry seuraavaksi
kääntelemään ohjauspyörää. Anna
moottorin olla koko ajan joutokäynnillä.
6 Kääntele ohjauspyörää ensin hitaasti
noin 45 asteen verran keskiasennosta
kumpaankin suuntaan, ja sitten ääriasentoihin
saakka. Älä pidä ohjauspyörää
ääriasennossa, sillä se rasittaa tehostusjärjestelmää.
Tarkasta nestemäärä lyhyin
väliajoin ja lisää sitä aina tarpeen mukaan.
7 Ilmaus on suoritettu, kun nesteen pinta
ei enää alene eikä nestesäiliöön ilmesty
kuplia.
8 Tee koeajo ja tarkasta jälleen nestemäärä.
Tarkemmat nestemäärän tarkastusohjeet
löytyvät luvusta 1.
9 Mikäli ilmaus ei onnistu yllä selostetulla
tavalla, voit vielä kokeilla jättää auto
seisomaan yön yli ja yrittää ilmausta seuraavana
päivänä uudestaan. Ellei asia
vieläkään korjaannu ja nestesäiliöön yhä
ilmestyy kuplia ja/tai vaahtoa eikä tehostin
tunnu toimivan normaalisti, täytyy käydä
Ford-korjaamolla teettämässä ilmaus
alipainepumpun avulla.
Näin kertoo korjausopas ilmauksen. Ja ilmeisesti pitäis löytyä pultit joilla jäähdytin on paikoillaan ja ne avaamalla lähtee pois.
on täynnä.
2 Käännä ohjauspyörää hitaasti useita
kertoja ääriasennosta toiseen moottorin
ollessa sammuksissa.
3 Tarkasta nestemäärä ja lisää sitä tarvittaessa.
Jatka ohjauspyörän kääntelyä
ja nesteen lisäystä, kunnes nesteen pinta
säiliössä ei enää alene.
4 Käynnistä moottori ja siirry välittömästi
moottoritilan puolelle tarkkailemaan ja
tarvittaessa lisäämään nestettä, sillä pinta
saattaa pudota hyvinkin nopeasti ja se
on koko ajan pidettävä riittävänä, jottei
järjestelmään pääse säiliön kautta lisää
ilmaa.
5 Kun pinta ei enää alene, siirry seuraavaksi
kääntelemään ohjauspyörää. Anna
moottorin olla koko ajan joutokäynnillä.
6 Kääntele ohjauspyörää ensin hitaasti
noin 45 asteen verran keskiasennosta
kumpaankin suuntaan, ja sitten ääriasentoihin
saakka. Älä pidä ohjauspyörää
ääriasennossa, sillä se rasittaa tehostusjärjestelmää.
Tarkasta nestemäärä lyhyin
väliajoin ja lisää sitä aina tarpeen mukaan.
7 Ilmaus on suoritettu, kun nesteen pinta
ei enää alene eikä nestesäiliöön ilmesty
kuplia.
8 Tee koeajo ja tarkasta jälleen nestemäärä.
Tarkemmat nestemäärän tarkastusohjeet
löytyvät luvusta 1.
9 Mikäli ilmaus ei onnistu yllä selostetulla
tavalla, voit vielä kokeilla jättää auto
seisomaan yön yli ja yrittää ilmausta seuraavana
päivänä uudestaan. Ellei asia
vieläkään korjaannu ja nestesäiliöön yhä
ilmestyy kuplia ja/tai vaahtoa eikä tehostin
tunnu toimivan normaalisti, täytyy käydä
Ford-korjaamolla teettämässä ilmaus
alipainepumpun avulla.
Näin kertoo korjausopas ilmauksen. Ja ilmeisesti pitäis löytyä pultit joilla jäähdytin on paikoillaan ja ne avaamalla lähtee pois.
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Ohan noita lauhduttimia ollut jo vaikka kuinka kauan ja kuinka monessa vehkeessä niitä ei vaan meinaa moni tunnistaa kun ne on yleensä sellaisia että putki kulkee keulassa muutaman lenkin.TeRoK kirjoitti:Ohjaustehostimen lauhdutin Onko noissa semmonenkin jo?
Ettei ole mikään automaattilaatikon öljynlauhdutin? Jos toi siis on tomaatti...
Joissain vehkeissä saattaa olla jopa kennoa
Escort 1.8 sport -97
Fordin huolto sanoi vaihtoa isotöiseksi, kun jäähdytin pitää irroittaa ja säleikkö purkaa. Hintaa sitten sen mukaan, alle 400€ tuosta ei olisi varmaankaan selvinnyt.
Korson korjaamolla sanottiin työhön menevän puolisen tuntia. Ei tarvitse paljoa miettiä, missä korjauksen teetän. Lauhduttimelle eli tuolle onnettomalle putkenpätkälle tulee hintaa n. 250€ + 0,5h työt.
Alkaa pikkuhiljaa tulla Taunusaikoja ikävä, jolloin työkaluiksi riitti jakoavain ja vasara, kaiken lisäksi osia löytyi Suomesta
Korson korjaamolla sanottiin työhön menevän puolisen tuntia. Ei tarvitse paljoa miettiä, missä korjauksen teetän. Lauhduttimelle eli tuolle onnettomalle putkenpätkälle tulee hintaa n. 250€ + 0,5h työt.
Alkaa pikkuhiljaa tulla Taunusaikoja ikävä, jolloin työkaluiksi riitti jakoavain ja vasara, kaiken lisäksi osia löytyi Suomesta
Itsellä alkoi edellisessä mondeossa ohjausvaihde vuotaa pahasti kävin fordin huollossa kysymässä mitä maksaa ohjausvaihde joko 700 tai 1000€ ja töitä 6h à70€ menin naapuriin pikkukorjaamolle josta sanoivat että töitä 2h à42€ ja hommaa romikselta osat. hinnaksi muodostui lopulta 150€osat ja 1h töitäGLX kirjoitti:Fordin huolto sanoi vaihtoa isotöiseksi, kun jäähdytin pitää irroittaa ja säleikkö purkaa. Hintaa sitten sen mukaan, alle 400€ tuosta ei olisi varmaankaan selvinnyt.
Korson korjaamolla sanottiin työhön menevän puolisen tuntia. Ei tarvitse paljoa miettiä, missä korjauksen teetän. Lauhduttimelle eli tuolle onnettomalle putkenpätkälle tulee hintaa n. 250€ + 0,5h työt.
Alkaa pikkuhiljaa tulla Taunusaikoja ikävä, jolloin työkaluiksi riitti jakoavain ja vasara, kaiken lisäksi osia löytyi Suomesta
MK1 Fiesta
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Pikahuollon asentaja näytti vuotavan jäähdytysputken, kun auto oli pukilla. Ei siitä voinut erehtyä.riikomi kirjoitti:Olisiko Ford-huolto luullut, että ilmastoinnin lauhduttimesta on kyse ?
Ilmastoinnin lauhdutin on vähän toisen kokoinen ja hintainen osa. Kokemusta on siitäkin, koska ko. lauhdutin on myös vaihdettu mondeooni.