Olen tekemässä itse nokkapyörää ohc:hen. Pitäisi tietää mikä on hammastuksen moduuli tai ehkä siis oikeammin, mikä on jyrsinterän moduuli jotta hampaasta tulisi oikean muotoinen. Löytyykö terää tappi- vai kiekkojyrsimenä?
Terän hintahan on varmaankin suurempi kuin kassillinen nokkapyöriä, mutta pitäisi kuitenkin saada tietää, terän ostaminen on sitten oma juttunsa...
kysymys koneistajaguruille
Re: kysymys koneistajaguruille
pitää kysyä ihan mielenkiinnosta et siis ootko tekemässä säädettävää pyörää ? vai mikä on tarkotus...miks et käytä valmista pyörää ja tee sen keskiöstä säädettävänzw kirjoitti:Olen tekemässä itse nokkapyörää ohc:hen. Pitäisi tietää mikä on hammastuksen moduuli tai ehkä siis oikeammin, mikä on jyrsinterän moduuli jotta hampaasta tulisi oikean muotoinen. Löytyykö terää tappi- vai kiekkojyrsimenä?
Terän hintahan on varmaankin suurempi kuin kassillinen nokkapyöriä, mutta pitäisi kuitenkin saada tietää, terän ostaminen on sitten oma juttunsa...
Re: kysymys koneistajaguruille
pitää kysyä ihan mielenkiinnosta et siis ootko tekemässä säädettävää pyörää ? vai mikä on tarkotus...miks et käytä valmista pyörää ja tee sen keskiöstä säädettävän[/quote]
Säädettävä kyllä. Olen tehnyt yhden säädettävän vanhasta, manuaalilla, mutta nyt ollaan cnc-koneen kimpussa ja pitää sillä ainakin yksi ohc-osa tehdä
Säädettävä kyllä. Olen tehnyt yhden säädettävän vanhasta, manuaalilla, mutta nyt ollaan cnc-koneen kimpussa ja pitää sillä ainakin yksi ohc-osa tehdä

No se on nyt sitten semmonen jutska että jos puhutaan pelkästä moduulista niin se ei kerro kyseisestä hammastuksesta vielä mitään.
Pitäisi tietää ensin mikä hammastus standardi esim: DIN 5480 mod 1 ja hammasluku. Sen jälkeen vielä pitäisi tietää onko hammastus tehty juuri standardin antamaan mittaan vai onko tehty niin sanottu profiilinsiirto xm.
Kysymyksessä lienee kuitenkin hihnapyörä, joten niiden standardeista ei minullakaan ole tietoa. Hammashihna muotoja on tietääkseni useita, joten terääkään kyseiselle hammastukselle ei löydy ihan kenen tahansa konepajan hyllystä.
Ainoa tapa saada tehtyä kyseinen hammastus voisi olla se että hioo vanhasta/uudesta kiekkoterästä mallinmukaisen terän. Jakopäässä manuaali jyrsintänä tekee urat pyörään. Voihan sen hioa myös tappiterästä jos uranpohja on suora.
Helpointapa tehdä se säädettävä pyörä on käyttää vanhaa ratasta aihiona ja sovittaa siihen säädettävä uusi napa.
Pitäisi tietää ensin mikä hammastus standardi esim: DIN 5480 mod 1 ja hammasluku. Sen jälkeen vielä pitäisi tietää onko hammastus tehty juuri standardin antamaan mittaan vai onko tehty niin sanottu profiilinsiirto xm.
Kysymyksessä lienee kuitenkin hihnapyörä, joten niiden standardeista ei minullakaan ole tietoa. Hammashihna muotoja on tietääkseni useita, joten terääkään kyseiselle hammastukselle ei löydy ihan kenen tahansa konepajan hyllystä.
Ainoa tapa saada tehtyä kyseinen hammastus voisi olla se että hioo vanhasta/uudesta kiekkoterästä mallinmukaisen terän. Jakopäässä manuaali jyrsintänä tekee urat pyörään. Voihan sen hioa myös tappiterästä jos uranpohja on suora.
Helpointapa tehdä se säädettävä pyörä on käyttää vanhaa ratasta aihiona ja sovittaa siihen säädettävä uusi napa.
Fix Or Repair Daily
Pitäisi tietää ensin mikä hammastus standardi esim: DIN 5480 mod 1 ja hammasluku.
Helpointapa tehdä se säädettävä pyörä on käyttää vanhaa ratasta aihiona ja sovittaa siihen säädettävä uusi napa.[/quote]
Tommisbilletistä kertoi teettäneensä sopivan terän. Sille linjalle on ilmeisesti lähdettävä itsekkin. Ei siis teettämään mutta muokkaamaan toisesta terästä.
Helpoin tapa on jo tehty. Tässä haetaan vähän enemmän haastetta ja materiaalina alumiini.
Helpointapa tehdä se säädettävä pyörä on käyttää vanhaa ratasta aihiona ja sovittaa siihen säädettävä uusi napa.[/quote]
Tommisbilletistä kertoi teettäneensä sopivan terän. Sille linjalle on ilmeisesti lähdettävä itsekkin. Ei siis teettämään mutta muokkaamaan toisesta terästä.
Helpoin tapa on jo tehty. Tässä haetaan vähän enemmän haastetta ja materiaalina alumiini.
letko suunitelut muita osia tehdä alumiinistä?
Itselläni olisi haaveissa saada alumiinistä 2-hihnaiset laturi pyörät ohariin.
Myös alumiiniset etunavat kun säästyisi painoa... Miksei sekin johon laakerit tulee, akseli vain terästä mutta muuten "runko" alumiinia.
Satulat vaihtaa alumiinisiin.
Unelmissa oli myös takaakselin putket tehdä alumiinista etc. millä vaan saa painoa pois jousituksesta ja taakse kanssa jarruiksi levylliset version.
Ja tottakai katulailisena =)
Siis tuhnuun.
Itselläni olisi haaveissa saada alumiinistä 2-hihnaiset laturi pyörät ohariin.
Myös alumiiniset etunavat kun säästyisi painoa... Miksei sekin johon laakerit tulee, akseli vain terästä mutta muuten "runko" alumiinia.
Satulat vaihtaa alumiinisiin.
Unelmissa oli myös takaakselin putket tehdä alumiinista etc. millä vaan saa painoa pois jousituksesta ja taakse kanssa jarruiksi levylliset version.
Ja tottakai katulailisena =)
Siis tuhnuun.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
letko suunitelut muita osia tehdä alumiinistä?
Kaikkea on suunniteltu!
Tee piirrustukset ja marssi lähimpään kouluun mistä löytyy koneistajapuoli. Hyvällä tuurilla tulee valmista, tosin voi joutua odottelemaan joskus pitkäänkin.
Koneita on aina liian vähän oppilasmäärän nähden ja suurin osa odottelee koneelle pääsyä...
Kaikkea on suunniteltu!
Tee piirrustukset ja marssi lähimpään kouluun mistä löytyy koneistajapuoli. Hyvällä tuurilla tulee valmista, tosin voi joutua odottelemaan joskus pitkäänkin.
Koneita on aina liian vähän oppilasmäärän nähden ja suurin osa odottelee koneelle pääsyä...