Mondeon akkujännite 16V !!
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 13 Helmi 2007 08:42
Mondeon akkujännite 16V !!
Siis tosissaan laturi työntää akkuun hieman yli 16V jännitettä. Valot välkkyy ja värisee niin että silmiä särkee.
Korjaamon setä väittää että tässä mallissa pitääkin olla korkeampi akkujännite, vaihdettuaan laturin 2 kertaa ja akun kerran. (heh)
Laturin kolminapaisessa liittimessä ymmärtääkseni pitäisi yhtä johtoa pitkin tulla akulta takaisinpäin jännitetieto. Mittasin tasan 14V, kun auto tyhjäkäynnillä akussa 16V. Moottorin sammuksissa molemmat 12.6V.
Mitään arvauksia ?
Sähkökaaviota sattumoisiin kenelläkään ?
Ja sanokaas tekin että 16V on liikaa, eikö ?
Kyseessä on -01 mallin 2.0 Duratec bensakone.
Korjaamon setä väittää että tässä mallissa pitääkin olla korkeampi akkujännite, vaihdettuaan laturin 2 kertaa ja akun kerran. (heh)
Laturin kolminapaisessa liittimessä ymmärtääkseni pitäisi yhtä johtoa pitkin tulla akulta takaisinpäin jännitetieto. Mittasin tasan 14V, kun auto tyhjäkäynnillä akussa 16V. Moottorin sammuksissa molemmat 12.6V.
Mitään arvauksia ?
Sähkökaaviota sattumoisiin kenelläkään ?
Ja sanokaas tekin että 16V on liikaa, eikö ?
Kyseessä on -01 mallin 2.0 Duratec bensakone.
En osaa sanoa ongelmaasi mitään, mutta et ole ainoa. Omassa mondeossa valot välkkyy selvästi parkit päällä, mutta ajovalot päällä vain hyvin vähän tai ei ollenkaan. Ajattelin vian olevan laturin hiilissä tai jännitteentasaajassa, mutta aika mielenkiintoista.. sun auto on kuitenkin jo kolmosmallia?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Lataussäädin
Jos latausjännite on selvästi suurempi kuin 15 v tai jännite heittelee voimakkaasti edestakaisin on enemmän kuin todennäköistä että vika on lataussäätimessä.
Käytä konetta n 4000 rpm ja laita mittari akunnapoihin, kaikki virtaa kuluttavat laitteet pois päältä.
Käytä konetta n 4000 rpm ja laita mittari akunnapoihin, kaikki virtaa kuluttavat laitteet pois päältä.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 13 Helmi 2007 08:42
Varmaan juuri siksi että laturi pukkaa sinne huomattavasti suurempaa jännitettä kuin mikä akun normaali jännite on. Laturilta tuleva jännite ei ole tasaista, vaan "sykkii" moottorin kierrosluvun tahdissa. Eli käytännössä tuossa jännite vaihtelee siis hyvin nopealla syklillä ~13-16V välillä, mitä tietenkään yleismittari ei kerro, mutta oskillosskooppi kyllä kertoisi. Sitten kun on ajovalot tai muuta raskaampaa kuormaa päällä, se hiukan rajoittaa korkeimpia jännitehuippuja, siksi välkkyminen vähenee.tersa kirjoitti:Mutta miksi valot välkkyy itellä lähinnä ja pahiten vain parkkivaloilla? :D
=)
Omassa 97 vuosimallin mondeossa jännite oli auton käydessä muistaakseni 14,4-14,6V eikä merkittävää vaihtelua ollu moottorin käynti kierroksilla.
Auton ollessa sammuksissa jännite oli jotain 12:sta ja 13:sta voltin väliltä. Eikä valot värise mitenkään oudosti, ainoastaan kirkastuu kun laittaa käyntiin.
Mutta eipä noita varmaankaan voi vertailla uudemman mallin kanssa, mutta kerroinpa kuitenkin.
Auton ollessa sammuksissa jännite oli jotain 12:sta ja 13:sta voltin väliltä. Eikä valot värise mitenkään oudosti, ainoastaan kirkastuu kun laittaa käyntiin.
Mutta eipä noita varmaankaan voi vertailla uudemman mallin kanssa, mutta kerroinpa kuitenkin.

Toi valojen vilkkuminen on ominaisuus. Uusissa/uudehkoissa autoissa ohjataan lamppuja sykäyksillä, usein taajuudella jonka ihmissilmä juuri erottaa (esim. 100Hz) ja riippuen mitkä valot on päällä (päivä, parkki, ajo) jne. saatetaan leikata osa signaalista pois jolloin lamppu saa vähemmän virtaa (säästyy sähköä ja lampun elinikä pitenee).
16Voltin jännite on kyllä liian kova latausjännite, rikkoo akut aika nopeasti yms. Vie johonkin asiantuntevaan korjaamoon, jos ton takia on laturi vaihdettu kaks kertaa ja akku kerran niin huh huh (ainakaan kuvauksen perusteella niissä ei ole mitään vikaa).
16Voltin jännite on kyllä liian kova latausjännite, rikkoo akut aika nopeasti yms. Vie johonkin asiantuntevaan korjaamoon, jos ton takia on laturi vaihdettu kaks kertaa ja akku kerran niin huh huh (ainakaan kuvauksen perusteella niissä ei ole mitään vikaa).
Jos latausjännite yli 15v akulla niin silloin laturi/säädin on sökö.. ei meinaan tee kovin hyvää akulle tai muillekkaan sähköhommeleille... Kannattaa etsiä vika, vaihtaa säädin, tarkistaa liitokset*1 etc.
*1 Ota kaikki johdot irti mitä laturilta tulee akulle, putsaa liitokset, asenna paikalle suojarasvan kanssa.
Pidemmällä aikajaksolla alkaa paikat hajoamaan jotenka kannattaa tutkia.
Normaali latausjännite akulla noin 14v(13.8-14.8) kuormasta riippumatta.
Onko akku vanha? Jos on niin se sattaa teoriassa olla syylinen eli akku kaput sen verran pahasti että laturi ei sitä näe vaan pukkaa yli, akkuhan toimii erittäin hyvänä jännitteen tasaajana laturin jälkeisessä piirissä.
Jos akun johdon irroittaa moottorin käydessä saattaa olla seurauksena olla että latausjännite nousee reilusti esim. vaika 18v:n jolloin alkaa polttimot paukkuu nopeaan tahtiin.
Itselläni aiheutti moista jännitteen nousu kosteus laturissa... jänite nousi 16v oli kuormaa tai ei... vaikka oli kaikki mahdollinen päällä niin jännite ei laskenut. Laturin kuivuessa ajan kanssa homma alkoi toimimaan normaalisena.
*1 Ota kaikki johdot irti mitä laturilta tulee akulle, putsaa liitokset, asenna paikalle suojarasvan kanssa.
Pidemmällä aikajaksolla alkaa paikat hajoamaan jotenka kannattaa tutkia.
Normaali latausjännite akulla noin 14v(13.8-14.8) kuormasta riippumatta.
Onko akku vanha? Jos on niin se sattaa teoriassa olla syylinen eli akku kaput sen verran pahasti että laturi ei sitä näe vaan pukkaa yli, akkuhan toimii erittäin hyvänä jännitteen tasaajana laturin jälkeisessä piirissä.
Jos akun johdon irroittaa moottorin käydessä saattaa olla seurauksena olla että latausjännite nousee reilusti esim. vaika 18v:n jolloin alkaa polttimot paukkuu nopeaan tahtiin.
Itselläni aiheutti moista jännitteen nousu kosteus laturissa... jänite nousi 16v oli kuormaa tai ei... vaikka oli kaikki mahdollinen päällä niin jännite ei laskenut. Laturin kuivuessa ajan kanssa homma alkoi toimimaan normaalisena.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mondeon akkujännite 16V !!
Ja eikun seuraamaan johtoa, putsaa kaikki liitokset siitä.korhonen7043 kirjoitti:
Laturin kolminapaisessa liittimessä ymmärtääkseni pitäisi yhtä johtoa pitkin tulla akulta takaisinpäin jännitetieto. Mittasin tasan 14V, kun auto tyhjäkäynnillä akussa 16V. Moottorin sammuksissa molemmat 12.6V.
jos ei auta niin vaihda koko johto uuteen.
Jos laturi luulee että akulla on 12v(todellinen 14) niin säädin nostaa jännitteen 14v(todellinen 16v) niiin johdossa vikaa, poikki, löysä, hapettunut, irti, poikki, pinossa, kaput, finiitto.
Tai sitten laturi kuormittaa sitä johtoa jostain syystä ja ljännite putoaa...
Onko johto lämmin/kuuma vai ihan kylmä?
Siitä voisi mitata virrankin, ei pitäsi olla juuri mitään.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 13 Helmi 2007 08:42
Selvishän se lopulta
Merkkikorjaamo vaihtoi moottorinohjausyksikön, ei auttanut.
Johtosarjan vaihtamalla korjaantui.
Johtosarjan vaihtamalla korjaantui.
Re: Selvishän se lopulta
Toivottavasti et joutunut ohjainyksikköä maksaa...korhonen7043 kirjoitti:Merkkikorjaamo vaihtoi moottorinohjausyksikön, ei auttanut.
Johtosarjan vaihtamalla korjaantui.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/