säädettävä nokkapyörä??!!
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 12:26
- Paikkakunta: Jyväskylä
säädettävä nokkapyörä??!!
Niin elikkäs kertokaahan tyhmälle mitä plussaa tommosella kapistuksella voi autoonsa saada..eli käytännössä miten tuommosta säädetään ja mitä hyötyä siitä olisi....??
FiksaaOmatRomusDorka
Sillä säädetään nokka kohdalleen, eli venttiilin aukeaminen optimaaliseen kohtaan männän liikkeeseen nähden.
Virinokilla pakollinen, muuten mahdoton säätää (ei ole mitään merkkejä enää)
Säädetään heittokellon avulla imun max nostosta tiettyyn kampiakselin asentoon, valmistajan arvojen mukaan (tai kai gurut sen muutenkin voi säätää)
Jotkut myös 2 nokkaisissa hakee niillä lisää kierroksia säätämällä hieman overlappia.
Sitten on nämä tuning miehet, jotka haluavat sen koska se on punainen
Ja toiset tuning miehet jotka asentavat sen vakio koneeseen, kiertävät 1ast aikaselle, ja tehoa tuli ainakin tuplaten lisää 8)
Virinokilla pakollinen, muuten mahdoton säätää (ei ole mitään merkkejä enää)
Säädetään heittokellon avulla imun max nostosta tiettyyn kampiakselin asentoon, valmistajan arvojen mukaan (tai kai gurut sen muutenkin voi säätää)
Jotkut myös 2 nokkaisissa hakee niillä lisää kierroksia säätämällä hieman overlappia.
Sitten on nämä tuning miehet, jotka haluavat sen koska se on punainen

Ja toiset tuning miehet jotka asentavat sen vakio koneeseen, kiertävät 1ast aikaselle, ja tehoa tuli ainakin tuplaten lisää 8)
Eli siis vakiovehkeessä ei mitään hyötyä koska se vakionokkapyörä on sille vakionokalle "ajoitettu"
Siis säädettävällä nokkapyörällä pystyy säätämään nokka-akselin ajoitusta. Hyöty tulee sitten kun koneeseen vaihdetaan ns. viritys nokka-akseli niin sillä vakionokkapyörällä ei saa akselia kuin yhteen kohtaan (tietysti jakohihnaa/ketjua siirtämällä yhden pykälän saa muutettua ajoitusta mutta usein se on jo liikaa tai liian vähän)
Nokan valmistaja yleensä ilmoittaa melko tarkasti mihin lukemiin nokka pitää ajoittaa jotta se toimii "oikein" ja saadaan kaikki teho irti siitä nokasta
Jostain voisi löytyä kuva säädettävästä nokkapyörästä mutta yleensä ne ovat tavallisen nokkapyörän näköisiä.
hmm, mitenhän selittäisi, no jos laitat säädettävän nokkapyörän nokkaan kiinni ja pidät nokkaa paikallaan niin nokkapyörän ulkokehää pystyy liikuttamaan/pyörittämään kun hellää pultteja jotka ovat pyörän kehällä, siis niitä joilla se pyörä sitten kiristetään oikeaan kohtaan
Hieman sekavaa mutta itse asia todella yksinkertainen kun näkee. Ja melko helppoja tehdä itsekkin vakionokkapyörästä jos omistaa sorvin ja osaa jotenkin käyttääkkin sitä
edit:
Jaaha cossu2 kerkeskin esin
Siis säädettävällä nokkapyörällä pystyy säätämään nokka-akselin ajoitusta. Hyöty tulee sitten kun koneeseen vaihdetaan ns. viritys nokka-akseli niin sillä vakionokkapyörällä ei saa akselia kuin yhteen kohtaan (tietysti jakohihnaa/ketjua siirtämällä yhden pykälän saa muutettua ajoitusta mutta usein se on jo liikaa tai liian vähän)
Nokan valmistaja yleensä ilmoittaa melko tarkasti mihin lukemiin nokka pitää ajoittaa jotta se toimii "oikein" ja saadaan kaikki teho irti siitä nokasta
Jostain voisi löytyä kuva säädettävästä nokkapyörästä mutta yleensä ne ovat tavallisen nokkapyörän näköisiä.
hmm, mitenhän selittäisi, no jos laitat säädettävän nokkapyörän nokkaan kiinni ja pidät nokkaa paikallaan niin nokkapyörän ulkokehää pystyy liikuttamaan/pyörittämään kun hellää pultteja jotka ovat pyörän kehällä, siis niitä joilla se pyörä sitten kiristetään oikeaan kohtaan
Hieman sekavaa mutta itse asia todella yksinkertainen kun näkee. Ja melko helppoja tehdä itsekkin vakionokkapyörästä jos omistaa sorvin ja osaa jotenkin käyttääkkin sitä

edit:
Jaaha cossu2 kerkeskin esin

eih.. kun ensin käännellään sitä "nokkaa" ja sitten säädetään ne sytkä, ja viimesenä seokset, sit tarkistetaan miten palaa... ja säädetään sytkää.. ja seoksiaVesQ kirjoitti:No siitä hyödystäkin voi olla montaa mieltä, voihan sieltä dynossa säätämällä saada sen hepan tai kaksi ja pari newtonia mutta turha on työ, enemmän saa tehoa ja vääntöä kun säätää alkuunsa esim ennakot ja seokset kohdalleen
Siis tarkoitin että turha edes vakiovehkeessä ruveta nokan ajoituksen kanssa pelaamaan muutakuin mielenkiinnosta, jos tehoa hakee ihan säätämisellä niin seokset, venttiilivälykset, ennakot, kärkien väli yms perussäädöt sellaisiin arvoihin kun ne joskus aikanaan on ollut eli kohdalleen
edit:
no prkele taas sinne kerkesi joku väliin 8) täytyy varmaan opetella kirjoittamaan nopeammin
edit:
no prkele taas sinne kerkesi joku väliin 8) täytyy varmaan opetella kirjoittamaan nopeammin

joo.. totta. noin tein omalle escolle.. lambda-mittarin kanssa säätelin seokset/sytkänVesQ kirjoitti:Siis tarkoitin että turha edes vakiovehkeessä ruveta nokan ajoituksen kanssa pelaamaan muutakuin mielenkiinnosta, jos tehoa hakee ihan säätämisellä niin seokset, venttiilivälykset, ennakot, kärkien väli yms perussäädöt sellaisiin arvoihin kun ne joskus aikanaan on ollut eli kohdalleen
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 12:26
- Paikkakunta: Jyväskylä
nonii...
joo mää siis kyllä tiedän et miltä se näyttää tuossa se vieressä onkin..mutta ei kelpais varmaan tuning miehille koska on vihree..(eiks sen pitäny olla niille punainen)
joo ja siis se on ollu kiinni tuossa autossa ja ostin sen auton edelliseltä omistajalta ja se oli säädetty tuohon mottiin..eikä olla sen irrottamisen jälkeen muuteltu..elikkäs taian heittää sen kiinni kunhan kerkiän..
ja nokkahan ei ole vakio.. mutta mistäköhän nään mahdollisesti että mikä nokka tuossa nyt sitten on..sen tiiän et asteita on 280 muuta tämänkin kertoi edellinen omistaja ja ei sit siitä nokasta sen enempää tiennytkään... pitäiskö nyt sit vaan laittaa kiinni...kun se kerran on tuohon jo valmiiks säädetty??!!
joo ja siis se on ollu kiinni tuossa autossa ja ostin sen auton edelliseltä omistajalta ja se oli säädetty tuohon mottiin..eikä olla sen irrottamisen jälkeen muuteltu..elikkäs taian heittää sen kiinni kunhan kerkiän..
ja nokkahan ei ole vakio.. mutta mistäköhän nään mahdollisesti että mikä nokka tuossa nyt sitten on..sen tiiän et asteita on 280 muuta tämänkin kertoi edellinen omistaja ja ei sit siitä nokasta sen enempää tiennytkään... pitäiskö nyt sit vaan laittaa kiinni...kun se kerran on tuohon jo valmiiks säädetty??!!

FiksaaOmatRomusDorka
virinokista pitäs löytyä sieltä takapäästä, tietenki auttas jos tietäs valmistajan.
jos remmiä ei ole vaihdettu niin sillon ajotuksen pitäs periaatteessa sattua kohalleen, käytännössä ei välttämättä.
heittokellolla sen nokan voi mitata, jos kehtaa värkätä.
jos remmiä ei ole vaihdettu niin sillon ajotuksen pitäs periaatteessa sattua kohalleen, käytännössä ei välttämättä.
heittokellolla sen nokan voi mitata, jos kehtaa värkätä.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
kyllä sitä nokkaa ajottaessa pari tuntia saa vierähtämään,
"asteiden"-mittaus ihan helppoa, pistät heittokellon kiinni tukevasti niin että sen "pää" on kiinni venttiililautasessa, astelevy tukevasti kiinni alahihnapyörään ja sille joku merkki että tiedät tarkasti millon on ykk ja akk, joku lohkon sauma tai vastaava on hyvä merkki ei pysty liikahtamaan se merkki. sitten kattelet siitä heittokellosta millon se on auennut esim. 0,050"
ja otat asteet ylös.. ennen ykk:ta yleensä alkaa aukeen esim. 10astetta EYKK. sitten pyörität konetta niin kauan kunnes venttiili alkaa sulkeutumaan ja otat asteet ylös millon venttiili on vielä auki sen saman verran mistä alotit mittaamisen. lasket montako astetta siinä välillä kerkis "vierähtää"
"asteiden"-mittaus ihan helppoa, pistät heittokellon kiinni tukevasti niin että sen "pää" on kiinni venttiililautasessa, astelevy tukevasti kiinni alahihnapyörään ja sille joku merkki että tiedät tarkasti millon on ykk ja akk, joku lohkon sauma tai vastaava on hyvä merkki ei pysty liikahtamaan se merkki. sitten kattelet siitä heittokellosta millon se on auennut esim. 0,050"
ja otat asteet ylös.. ennen ykk:ta yleensä alkaa aukeen esim. 10astetta EYKK. sitten pyörität konetta niin kauan kunnes venttiili alkaa sulkeutumaan ja otat asteet ylös millon venttiili on vielä auki sen saman verran mistä alotit mittaamisen. lasket montako astetta siinä välillä kerkis "vierähtää"
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
mikä ettei.. periaattessa virinokassahan tästä on kysymys, unohdetaan ne valmistajan tekemät kompromissit ja lisätään venttiilien aukioloaikaa ja "nostoa"(enenmmän seosta sylinteriinMonteonisti kirjoitti:Tyhmä kysymys: eikös tuon nokan sais myös hiomalla "kohdalleen"?

no ei tää kyllä mitenkään vastaa tohon kysymykseen mutta 8) jos lisää keittoa koneeseen niin vois alkaa vastaukset oleen edes sinnepäin