Hei,
Potilaana on Escort v.2000, 125tkm, 1,6 16V, Zetec. Alkuun ääni tuli vain kylmällä ilmalla ja kylmällä koneella, mutta nyttemmin ääni on tullut voimmakkaaksi ja kuuluu myös lämpimällä ilmalla ja viileällä koneella. Tarkoituksena on nyt puhdistella venttiilinnostajat.
Mihinköhän momenttiin nokkien kiinnitys tulisi tehdä.
Muitakin vinkkejä saa esitellä. Pohdittiin josko remontti onnistuisi niin ettei nokkahihnaa (vasta vaihdettua) tarvitsisi kokonaan irrottaa alapäästä.
Escort 1,6 16V venttiilit? ääntelevät, kiristymomenteista
Noniin, venttiilinnostajat on irroteltu, ja puhdisteltu. Aika jumissa tunuivat olevan, joka ihmetyttääkin tämän ikäisessä autossa. Huollotkin tehty foortilla, joten öljyn luulisi olevan oikeaa. Liekö tarvinnut kovempaa kaasujalkaa vai mitäköhän on ollut?
Kasaillaan vehje kunhan ehditään, nokan palojen momentiksi on löytynyt parista lähteestä 24 Nm, joten sillä mennään.
Kasaillaan vehje kunhan ehditään, nokan palojen momentiksi on löytynyt parista lähteestä 24 Nm, joten sillä mennään.
Avaimella laitettiin momentti 20 Nm kun tuntui muuten menevän liikaa. Tosin avaimen tarkkuudesta noissa lukemissa ei tiedä.
Kasauksen jälkeen foortikin kulkee nyt nätisti eikä kone kuulosta enää diisseliltä muuta kuin ihan kylmänä. Pitänee tsekata että tulee oikeat öljyt ja voisihan sitä käyttää niitä forten kilpailijoita ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Vielä kun "kunnostettiin" katalysaattori niin johan alkoi esko kiskomaan. Näin jälkeenpäin Venäjän bensa ei olekaan niin kivaa.
Ensi vuonna nähdään meneekö tuo vielä päästöistä läpi ilman kattia...
Kasauksen jälkeen foortikin kulkee nyt nätisti eikä kone kuulosta enää diisseliltä muuta kuin ihan kylmänä. Pitänee tsekata että tulee oikeat öljyt ja voisihan sitä käyttää niitä forten kilpailijoita ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Vielä kun "kunnostettiin" katalysaattori niin johan alkoi esko kiskomaan. Näin jälkeenpäin Venäjän bensa ei olekaan niin kivaa.
Ensi vuonna nähdään meneekö tuo vielä päästöistä läpi ilman kattia...