Escort 1,6 16V venttiilit? ääntelevät, kiristymomenteista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tonivee
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Tammi 2007 10:45

Escort 1,6 16V venttiilit? ääntelevät, kiristymomenteista

Viesti Kirjoittaja Tonivee »

Hei,

Potilaana on Escort v.2000, 125tkm, 1,6 16V, Zetec. Alkuun ääni tuli vain kylmällä ilmalla ja kylmällä koneella, mutta nyttemmin ääni on tullut voimmakkaaksi ja kuuluu myös lämpimällä ilmalla ja viileällä koneella. Tarkoituksena on nyt puhdistella venttiilinnostajat.

Mihinköhän momenttiin nokkien kiinnitys tulisi tehdä.

Muitakin vinkkejä saa esitellä. Pohdittiin josko remontti onnistuisi niin ettei nokkahihnaa (vasta vaihdettua) tarvitsisi kokonaan irrottaa alapäästä.
Tonivee
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Tammi 2007 10:45

Viesti Kirjoittaja Tonivee »

Noniin, venttiilinnostajat on irroteltu, ja puhdisteltu. Aika jumissa tunuivat olevan, joka ihmetyttääkin tämän ikäisessä autossa. Huollotkin tehty foortilla, joten öljyn luulisi olevan oikeaa. Liekö tarvinnut kovempaa kaasujalkaa vai mitäköhän on ollut?

Kasaillaan vehje kunhan ehditään, nokan palojen momentiksi on löytynyt parista lähteestä 24 Nm, joten sillä mennään.
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Juuu autodata kertoo 19Nm, sen saa ihan näppituntumallakin helposti, kiinni ja siitä joku 40 astetta
Mondeo Mk1
Tonivee
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Tammi 2007 10:45

Viesti Kirjoittaja Tonivee »

Avaimella laitettiin momentti 20 Nm kun tuntui muuten menevän liikaa. Tosin avaimen tarkkuudesta noissa lukemissa ei tiedä.

Kasauksen jälkeen foortikin kulkee nyt nätisti eikä kone kuulosta enää diisseliltä muuta kuin ihan kylmänä. Pitänee tsekata että tulee oikeat öljyt ja voisihan sitä käyttää niitä forten kilpailijoita ennen seuraavaa öljynvaihtoa.

Vielä kun "kunnostettiin" katalysaattori niin johan alkoi esko kiskomaan. Näin jälkeenpäin Venäjän bensa ei olekaan niin kivaa.

Ensi vuonna nähdään meneekö tuo vielä päästöistä läpi ilman kattia...
Vastaa Viestiin