Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Olen ostanut Modeo ST200 -00 (sedan malli) viime marraskuussa ja olisi pari kysymystä sen takaluukusta.
Ensinnäkin, kuuluuko takaluukun sisäpuoli olla muovitettu/katettu? Mulla on takaluukun sisäpuolella vain peltiä, ei mitään muovikatetta. Kuuluuko sen olla tuollainen vai olenko ostanut auton josta on varastettu takaluukun sisäkate ?
Nyt kun on pk seudulla ollut suht kostea talvi tähän asti, huomasin tuossa pari päivää sitten että jostain pääsee vettä takakontin vasempaan laitaan. Takakontin matto on vasemmalta puolelta ihan märkä. Myöskin vararenkaan päällyspahvi on vasemmalta kostunut ja taittunut. Takaluukku (jossa ei siis ole mitään muoveja) on märkä kauttaaltaan. siinä on niin paljon pisaroita etä se ei vaikuta vain kosteudelta. Kaikki luukun tiivisteet vaikuttaisi olevan kunnossa (autoista vähän tietävän silmin).
Onko jollakin kokemusta samanlaisesta ongelmasta tai jotain ideoita mistä vesi voisi sinne päästä?
Auttakaa autoista vähän tietävää jolla ei ole varaa viedä autoa korjaukseen menttaliteetilla "korjatkaa. maksoi mitä maksoi!"
Olin kyllä katsovinani että vasen takavalo olisi hieman huurussa sisäpuolelta. Mutta mistä se sinne takaluukun sisäpuolelle roiskuu ? vai voisiko se olla pelkkää kosteutta?
En vielä tutkinut sen enempää. Pitääpä avata se muovi siitä valon edesta ja tulisiko sieltä litroittain vettä.
joopi kirjoitti:Mutta mistä se sinne takaluukun sisäpuolelle roiskuu ?
Kyyllä sieltä tiivisteen ja korin välistä saattaa päästä yllättävänkin paljon vettä sisälle...Ja kun vesi pääsee tiivisteen toiselle puolelle, ni eipä siinä paljoo sisustusmuovit sitä pidättele Tää mun lampuntiiviste-vuoto on sitte ihan vaan veikkailua, voihan se jotain muutakin olla...
Kondenssi on vesihöyryn tiivistymistä kohteen esim. peilin, kaakeleiden ja lasiruudun pintaan. Sitä muodostuu, kun lämmin kostea ilma tiivistyy kylmään pintaan. Lämmin ilma voi sitoa huomattavasti enemmän vettä kuin kylmä ilma. Jos lämmin ilma jäähtyy esim. lasiruutuun, ylimääräinen ilmassa oleva vesi tiivistyy kylmempään pintaan.
Eli tuo ei kerro mitään muuta, kuin että kontti on märkä. Kontti kuivuu ni katoo ne piskotkin..
Joku tiiviste kusee, paha näin etäältä sanoa että mikä mutta eti se kaikista märin kohta ja tutki sen yläpuolelta, josko kontin huulitiiviste päästää vettä tupiin (huonosti paikoillaan, litassa, murtunu, rikkipoikki paskana törröllänsä)
Jos kosteus on siinä valon tuntumassa (et kertonu) ni todennäköisesti vika on siinä lampussa tai lähistöllä.
Kannattaa tarkistaa takavalojen tiiveys. Voi näyttää, että on kunnolla paikoillaan mutta vesi ei tarvitse kuin pienen raon mistä pääsee sisälle. Itselläni oli aikoinaan Focuksessa ongelmaa peräkontissa olevan veden kanssa. Vararenkaan alla oli syksyllä muutamia desejä vettä. Vuotokohdaksi paljastui pitkän etsimisen jälkeen takavalojen kiinnitysruuvit. Alkuperäiset tiivisteet eivät riittäneet. Sain Ford-liikkeestä massamaista tiivistenauhaa jolla sain valot tiiviiksi. Focuksessa vaan huono jos joutuu lamppuja vaihtamaan niin joutuu samalla tarkistamaan, että tulee samalla tiivistetyksi.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
...tuolla yhellä toisella foorumilla tähän ongelmaan kehotettiin ottamaan taskulamppu kouraan ja kömpimään sinne luukkuun sisälle, luukku kiinni ja sitten toinen kaveri pistää vettä letkulla siihen suuntaan ulkopuolelta, luulis heti selviävän mistä se vuotaa vai vuotaako....tiedä sitten, kai sinne mahtuu...samalla näkee senkin, että sammuuko se oikeesti se luukun lamppu... .
tursas kirjoitti:...tuolla yhellä toisella foorumilla tähän ongelmaan kehotettiin ottamaan taskulamppu kouraan ja kömpimään sinne luukkuun sisälle, luukku kiinni ja sitten toinen kaveri pistää vettä letkulla siihen suuntaan ulkopuolelta, luulis heti selviävän mistä se vuotaa vai vuotaako....tiedä sitten, kai sinne mahtuu...samalla näkee senkin, että sammuuko se oikeesti se luukun lamppu... .
Joo täytyypä testata... lupasivat vaan yli varttiasteen pakkasia tänne eteläsuomeenkin niin pitääpä toteuttaa Iso Omenan parkkipesussa. Saattaa vähän kanssapesijät ihmetellä ! Selviääpä painepesurilla varmaan ainakin nopeammin.
Kiitos kaikille vinkeistä. Toki lisää saa kirjoitella jos mieleen tulee. Kirjoittelen sitten vastauksen tänne kunhan vuotokohta selviää. Niin että seuraavien vuotavan ST200 omistajien ei tarvitse itseään takaluukkuun tunkea
Mulla tossa yhessä porrasperässä ku vuotaa luukun tiiviste, ni mä pistin sinne takaluukkuun lattialle semmosen ison rensi kaukalomaton, miksei tavallinenkin jalkatilan kumimatto käy. Siinä näkee mihin kohtaan sitä vettä tippuu, eikä se vesi pääse imeytyy sinne kangasmattoon ja verhoiluun tai valuu sinne pohjalle tai rakenteisiin...
Nyt löytyi kohta josta konti vuotaa. Työn ja taistelun jälkeen vuotokohta on takaikkunan tiiviste. Kohta on tarkalleen vasen alareuna jossa on korissa liitoskohta. Siitä kohtaa tulee vettä kontinpuolelle ja vielä aika huolella.
Kysyisinkin samaa mitä kysyin tuolla toisaalla fooumia. Auto on ostettu marraskuun lopussa. Onko tässä rahkeita mennä vaatimaan vaihtoautoliikkeeltä korjausta. Mähän en ole millään voinut tuota ostotilanteessa todeta, ja voin sanoa etten ole talven aikana sitä kertaakaan pessyt enkä ole voinut huomata sitä ennenkuin nyt.
Vanha keskustelu mutta itsellä nyt sama tilanne. Takavalojen tiivisteet uusittu. Myös itsellä jostain takalasin vasemmasta nurkasta/korin saumasta taitaa vuotaa. Onko muut korjannu samaa vikaa ja miten? Ensimmäisten sateiden jälkeen oma paikkaus ei oikein näyttänyt onnistuneen