Pahvia keulaan ?
Pahvia keulaan ?
Niin, Kuinka moni on joutunut laittaan foordiinsa pahvia syylärin eteen lämpöhuolien takia ? Itsellä ei meinaa lämmetä millään tässä säässä, pakko modata joku pahvi maskin eteen huomenissa.
Uudemissa autoissa taitaa olla jo ajoviima otettu huomioon kun lämmöt nousee suht normaalisti 90C, tai sitten vaan autokohtaista, Äiteen Fiatissa nousee suht nopeasti Normaalilämpöön, vaikka onkin pizzan kuljetusautoksi suunniteltu +30 helteeseen..
Uudemissa autoissa taitaa olla jo ajoviima otettu huomioon kun lämmöt nousee suht normaalisti 90C, tai sitten vaan autokohtaista, Äiteen Fiatissa nousee suht nopeasti Normaalilämpöön, vaikka onkin pizzan kuljetusautoksi suunniteltu +30 helteeseen..
Mondeo Mk1
Motonetin termari, niin toiminnasta ei ole aina selvyyttä, eli laitoin pahvin keulalle. 

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Re: Pahvia keulaan ?
Niinpä niin... Citroen C5 on sitten hieno peli! Siinä on vakiovarusteena maskin eteen muovilärpäke jota suositellaan käytettäväksi talvirengaskauden aikanaPoude kirjoitti:Uudemissa autoissa taitaa olla jo ajoviima otettu huomioon kun lämmöt nousee suht normaalisti 90C


Itse olen joskus Sierraan pahvia viritellyt, mutta ei enää viime vuosina ole tarvinnut, kun ei täällä turussa oo kunnon pakkasiakaan ollut....
Mulla kesätermari (88C) ? Audi A2:ssakin oon nähny jonkun audin oman kangasvirityksen maskin edessä..
Citikasta tulikin mieleen, lähin kotio päin tänään niin C4:n kans oli pientä kisaa, tosi tasasesti kiihty kunnes pääsin ohi keposesti kun kelas mittariin 140kmh.. tais loppua citikasta pykälät..noo ei, tommonen pikkupaska ja kiihtyy samanlailla kun mondii
kyynel, no tosin kokoeroa autoilla paljon,vaikka uudet autot painaa varmaan kolmatta tonnia turvavarusteineen.. OFFTOPIC
Citikasta tulikin mieleen, lähin kotio päin tänään niin C4:n kans oli pientä kisaa, tosi tasasesti kiihty kunnes pääsin ohi keposesti kun kelas mittariin 140kmh.. tais loppua citikasta pykälät..noo ei, tommonen pikkupaska ja kiihtyy samanlailla kun mondii

Mondeo Mk1
ei kunnossa oleva auto mitään pahvia tartte.
Hilux 2.4d vm.89 4wd ja lämpiää hetkessä, tänä aamullakin -24 ja alta 2km ni oli lämmin, eka aamu ku oli lämppäri tehny tenän ku oli vetänyt polttoaineputkeen vesihelmen
Hilux 2.4d vm.89 4wd ja lämpiää hetkessä, tänä aamullakin -24 ja alta 2km ni oli lämmin, eka aamu ku oli lämppäri tehny tenän ku oli vetänyt polttoaineputkeen vesihelmen
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
No on se kyllä autostakin kiinni, ja keulassa olevista aukoista, esim mondeossa pääsee ilma suoraan syyläriin ylä- ja alapuolelta, ainoastaan puskuri estää vähän.
Fiat uno,pikkukone ja lämpiää todella nopeasti..Hiace,vaikka diesel niin lämpiää nopeasti koska keula on niin reijätön että kylmä ilma ei pääse juuri mistään, ainoa outo on isännän 240 volvo, jossa maski on pelkkää reikää ja kun pihasta ajaa pois niin lämppäristä tulee jo haaleaa ilmaa, noin 2km ajoa kanssa ja lämmöt 90C..noo se on volvo ja sen 2,3 pata
hieman eriluokkaa verrattuna mihin vaan "autoon" 
Fiat uno,pikkukone ja lämpiää todella nopeasti..Hiace,vaikka diesel niin lämpiää nopeasti koska keula on niin reijätön että kylmä ilma ei pääse juuri mistään, ainoa outo on isännän 240 volvo, jossa maski on pelkkää reikää ja kun pihasta ajaa pois niin lämppäristä tulee jo haaleaa ilmaa, noin 2km ajoa kanssa ja lämmöt 90C..noo se on volvo ja sen 2,3 pata


Mondeo Mk1
Mondeon lämmöt
Pitäisi nyt muistaa kuitenkin että ei syylärissä kierrä nestettä yhtään ennenkuin moottorin lämpö on kohdallaan. Jos näin ei tapahdu, termostaatti ei enää toimi (ei mene kiinni) ja se on vaihdettava.
No entäs tällainen tapaus: viime keväänä vaihdoin uuden termarin fordilta, ei auttanut, ei tuu lämmintä sisälle, eikä ylävesiletku lämpee ennen kuin termari aukee, eilen vaihdoin uuden lämppärin kennon eikä vieläkään tuu kunnolla kuumaa. tallissa käytin kuumaksi, niin kennolle menevä putki ei kuumia niin ettei polta sormia. kun taas etukautta alas menevä puki kyllä lämpee. vesipumppukin uusittu joulukuussa.
kyseessä 2.0Si -94.
Rouvan -95 1.8 puhaltaa kyllä oikeesti kuumaa vaik 15 pakkasta ja puhallin 4:lla.
Mondeo -94 2.0 Si
Re: Mondeon lämmöt
^Kolme kertaa tekstin luettuani jos nyt oikein ymmärsin, niin lämmityslaitteen kennossa on oltava ilmaa.artss kirjoitti:
No entäs tällainen tapaus: viime keväänä vaihdoin uuden termarin fordilta, ei auttanut, ei tuu lämmintä sisälle, eikä ylävesiletku lämpee ennen kuin termari aukee, eilen vaihdoin uuden lämppärin kennon eikä vieläkään tuu kunnolla kuumaa. tallissa käytin kuumaksi, niin kennolle menevä putki ei kuumia niin ettei polta sormia. kun taas etukautta alas menevä puki kyllä lämpee. vesipumppukin uusittu joulukuussa.
kyseessä 2.0Si -94.
Osta näppäimistölle vähän lisää isoja kirjaimia ym. , niin saat tekstistäsi ymmärrettävämpää
Joskus vaan saattaa jäädä kennoon ilmaa, riippuu letkujen kulkureiteistä. Koeta raottaa auton käydessä kennolle menevää ylempää letkua, jos sieltä saisi ilman pois. En muista tarkkaan, miten MK I&II Mondeossa letkut menevät, siitä on pari vuotta kun olen sellaisen omistanut. Yleensä toinen lähtee kannen päästä, paluu alemmaksi lohkoon. Paras olisi, jos ihan kennolta pääset raottamaan.
Tuossa on aika hyvä kuva termarista, putki kennolle lähetee kotelon alareunasta oikealta.PeeTee kirjoitti:Joskus vaan saattaa jäädä kennoon ilmaa, riippuu letkujen kulkureiteistä. Koeta raottaa auton käydessä kennolle menevää ylempää letkua, jos sieltä saisi ilman pois. En muista tarkkaan, miten MK I&II Mondeossa letkut menevät, siitä on pari vuotta kun olen sellaisen omistanut. Yleensä toinen lähtee kannen päästä, paluu alemmaksi lohkoon. Paras olisi, jos ihan kennolta pääset raottamaan.
hankala paikka, voisko kotelo olla jotenkin tukossa kun etukautta alavesi letkuun menevä putki kuitenkin lämpee kuumaksi.
http://www.btinternet.com/~madmole/images/Coolin1.gif
Mondeo -94 2.0 Si
Kulutus kasvaa ja moottori ei muutenkaan tykkäätt-r kirjoitti:tota kertokaas,et onko siitä millasta haittaa,jos vedet ei lämpene?
ohan se tietysti häiritsevää ajaa "iglussa",mut onko siinä koneen toiminnan kannalta jotai oleellista?

2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
Ilmaus montukassa
Paisuntasäiliön puoleinen kulma tunkilla ylös ja käyntiin, jopas ilmaus käy paremmin.
Re: Ilmaus montukassa
mondeo99 kirjoitti:Paisuntasäiliön puoleinen kulma tunkilla ylös ja käyntiin, jopas ilmaus käy paremmin.
Juu pitää kokeilla, lähinnä kiinnostaa termari kotelon rakenne, kun pahvit keulassa ja silti ei meinaa kone kunnolla lämmetä.Ilmaa veikkaisin minäkin. Tuossa auton kanssa pelehdin vähän samoissa aiheissa, sain fordeja rempanneelta pajalta vinkkiä että on hyvä mitata paljonko nestettä tulee ulos järjestelmästä että tietää paljonko sitä pitää mennä takaisin päin. Syy tuohon on neuvon mukaan se, että zetec on joskus hankala ilmautumaan ja se on tuhonnut joitakin kansia kun ei ole vettä kiertänyt kanteen ollenkaan. Tämä varoituksen sanana.
Lämmöt: normal
_______^
tuolla kohdalla pakkasilla.
Eli mikä merkitys on kotelosta alavesiletkuun lähtevällä putkella?
Voihan se termarikin jumittaa auettuaan ettei sulkeudu kunnolla...
Mondeo -94 2.0 Si
Re: Ilmaus montukassa
Cvh koneissa on ainakin termarikotelossa sellainen kuula jossain niissä reijissä. Kuula on vissiin muovia ja sulaa aikanaan ja katoaa lopullisesti. Jonka jälkeen moottori ei lämpiä kunnolla.artss kirjoitti: Juu pitää kokeilla, lähinnä kiinnostaa termari kotelon rakenne, kun pahvit keulassa ja silti ei meinaa kone kunnolla lämmetä.
Lämmöt: normal
_______^
tuolla kohdalla pakkasilla.
Eli mikä merkitys on kotelosta alavesiletkuun lähtevällä putkella?
Voihan se termarikin jumittaa auettuaan ettei sulkeudu kunnolla...
escort -97 1.4
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
- Paikkakunta: Espoo
Omalla kohdallani 1.6Ohc -87 sierrani lämpenee ja pysyy näilläkin keleillä lämpimänä mutta kokeilin yks päivä laittaa puolet syylarista pahvin taakse ja jopas jotakin lämpenee nopeemmin ja tulee hitusen lämpimämpi tosin se sit putos sinne motarille mut se on asia erikseen. Omasta mielestäni keino toimi ku laittoi nimenomaan sinne syylarin alaosaan sen pahvin minne kaikki kylmä ilmavirta kohdistuu..
NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
Re: Ilmaus montukassa
Se on jotain vahaa joka sulaa jossain yli sadan asteen tienoilla.qaz kirjoitti: Cvh koneissa on ainakin termarikotelossa sellainen kuula jossain niissä reijissä. Kuula on vissiin muovia ja sulaa aikanaan ja katoaa lopullisesti. Jonka jälkeen moottori ei lämpiä kunnolla.
Kuula toimii "sulakkeena" elikkä periaatteessa sen pitäisi kyllä kestää siihen asti kun termostaatti ensimmäisen kerran jumii - tällöin kuula sulaa eikä auto keitä. Tietenkin jos moottori saadaan termostaatista riippumattomista syistä ylikuumenemaan (liian vähän nestettä, flekti ei toimi tms.) sulaa tuo kuula myös. Kuulan sulamisen jälkeen termarilla on ohivirtauskanava ja auto lämpenee todella hitaasti kylmällä kelillä.
uusia kuulia ei taida erikseen saada, termarikotelokin maksaa kiitettävästi... mutta suurimmassa osassa autoja kun ei tämmöistä termarin kiinni juuttumisen varmennusta ole, olen minäkin tehnyt kuulan reikään kierteet ja laittanut siihen pultinpätkän tukkeeksi ja tämän jälkeen lämpöä tulee kuin uutenakin.
Nuo lämpenemisnopeuden erot eri autoilla muutoin johtuu aika paljon polttoainetaloudesta ja sen suhteesta lämmitettävään massaan (edellyttäen tietenkin jotta kaikki on muuten kunnossa). Vanhat volvot ja monet muutkin lämpenevät suht nopeasti vaikka vesitilaa on paljon ja moottoritila suht avoin, mutta tyhjäkäyntikulutuskin on sitten sen mukainen.
Pikkufiiatti voi lämmetä myös nopeasti koska vesitila ja lämmitettävä rautamäärä on pieni, vaikka kulutuskin on pieni. Japanilaisissa on usein myös selvästi pienempi vesitila kuin eurooppalaisissa joten lämpenevät suht nopeaan, pienen vesitilan haitat tulevat sitten vastaan silloin jos mootttori lämpenee liikaa niin se keittää sitten saman tien, kuskille ei juuri reagointiaikaa jää. Isolla vesitilalla ehtii pysähtyä hyvisää ajoin ennen keittämistä jos on huomannut seurata lämpömittaria. Muutenkaan isompivesitilainen ei ole niin herkkä ylikuumenemaan esimerkiksi tilapäisessä rasituksessa. Ja tähän vielä esimerkki, jos rautaa on koneessa paljon: Kölnin V6 fordista meni jäähdytin seulaksi ja uutta ei ollut heti saatavillla, mutta koulussa piti kulkea. No, kylmän koneen kun pani käymään ja lähti heti ajamaan niin pääsi sen jotain 7 kilometrin matkan koululle ennenkuin lämmöt oli korkealla. Vettä koneessa ei ollut siis ollenkaan. Päivän jäähdyttyään pääsi vielä takaisinkin. Mitään haittaa tästä ei koneelle ollut, sitten kun jäähdyttäjän sai kuntoon toimi niinkuin ennenkin. Oli kevät joten ilman lämppäriäkin pärjäsi.
Pikkufiiatti voi lämmetä myös nopeasti koska vesitila ja lämmitettävä rautamäärä on pieni, vaikka kulutuskin on pieni. Japanilaisissa on usein myös selvästi pienempi vesitila kuin eurooppalaisissa joten lämpenevät suht nopeaan, pienen vesitilan haitat tulevat sitten vastaan silloin jos mootttori lämpenee liikaa niin se keittää sitten saman tien, kuskille ei juuri reagointiaikaa jää. Isolla vesitilalla ehtii pysähtyä hyvisää ajoin ennen keittämistä jos on huomannut seurata lämpömittaria. Muutenkaan isompivesitilainen ei ole niin herkkä ylikuumenemaan esimerkiksi tilapäisessä rasituksessa. Ja tähän vielä esimerkki, jos rautaa on koneessa paljon: Kölnin V6 fordista meni jäähdytin seulaksi ja uutta ei ollut heti saatavillla, mutta koulussa piti kulkea. No, kylmän koneen kun pani käymään ja lähti heti ajamaan niin pääsi sen jotain 7 kilometrin matkan koululle ennenkuin lämmöt oli korkealla. Vettä koneessa ei ollut siis ollenkaan. Päivän jäähdyttyään pääsi vielä takaisinkin. Mitään haittaa tästä ei koneelle ollut, sitten kun jäähdyttäjän sai kuntoon toimi niinkuin ennenkin. Oli kevät joten ilman lämppäriäkin pärjäsi.