Moottoreiden painot ?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Moottoreiden painot ?

Viesti Kirjoittaja korgie »

Tuossa tuli viime viikolla ajeltua kaverin Mondeolla, joka on -05 farmari 1,8 bensakoneella. Sen lisäksi, että pieni bensakone tuntuu äkäisen turbodieselin jälkeen aika voimattomalta, tulin kiinnittäneeksi huomiota siihen, että liukkaalla ajettaessa auto tuntui enemmän takapainoiselta kuin omani. Looginen selitys tälle tietysti on se, että kun on pienempi moottori niin etupää on kevyempi. Mutta kuinka suuria painoeroja moottoreissa loppujenlopuksi on? Piti ihan vilkaista rekisteriotteista painolukemia, ja totta tosiaan, onhan niissä melkoisia eroja. Kaverin Mondeossa on omamassa 1434kg ja omassani 1547kg. Onko moottorin painossa tosiaankin sadan kilon ero, vai miten tuo on selitettävissä? Autojen varusteissa on toki eroa (ghia vs. ambiente), mutta tuskin ne kovin suurta painoeroa tekee.
=)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kyllähän nuo kiisselit painaa kun synti, ainakin vähänkin vanhempi. Jos bensakone painaa about 100kg niin ei mikään ihme jos kiisseli painaa esim 150-170kg
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Vähän asian vierestä mutta oli kyllä melkoisen hupaisa viritys tuollainen 2005 1.8 ambiente. Ajelin päivän sellaisella kun oma oli huollossa ja hoh.. oli melko kamala kokemus dieselin jälkeen. Vääntö puuttui koneesta ihan tyystin. Soitin oli myös yllättävän huono, tai kaiuttimet..luulisi kyllä että ambiente vs. ghia olisi samat kaiuttimet ovissa?

Ainoa ikävä puoli oli kulutus..olisin toivonut hiukan korkeampia lukemia koska reilun sadan kilometrin lenkillä keskikulutus oli luokkaa 8.5 kun taas tuolla TDCi:llä se on n. 6.5 vastaavassa ajossa. Pienellä keitolla menee kyllä iso auto.
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

No ite ajelen aika paljon tuollaisella 2004 1.8 ambient farkulla, on kyllä huimat ne 110heppaa. Tuntuu et mitään ei tapahdu ennen neljää tonnia ja ei kyllä senkään jälkeen, aina saa kierrättää loppuun jos haluaa johonkin sen kiihtyvän. Toimii toki peruskäytössä mutta laiska se on kuin mikä, esimerkiksi verrattuna omaan Escorttiin. Ja mitä kaiuttimiin tulee niin en usko että samat ovat, jos ghiassa on päivitetty audiojärjestelmä. Niinkuin luulen että on.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

pikku-matti kirjoitti:Soitin oli myös yllättävän huono, tai kaiuttimet..luulisi kyllä että ambiente vs. ghia olisi samat kaiuttimet ovissa?
Tulitko katsoneeksi radion säätöjä (bass/treble/fader/avc) ? Kyllä mun mielestä tossa kaverin "perus-Mondeossa" radio laulaa ihan yhtä iloisesti kuin omassani, kunhan vaan säädöt on samat. Huomaa että se AVC (automatic volume control) tekee myös joitain korjauksia taajuusvasteeseen; ei pelkästään voimakkuuteen.
=)
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

pikku-matti kirjoitti:Ainoa ikävä puoli oli kulutus..olisin toivonut hiukan korkeampia lukemia koska reilun sadan kilometrin lenkillä keskikulutus oli luokkaa 8.5 kun taas tuolla TDCi:llä se on n. 6.5 vastaavassa ajossa. Pienellä keitolla menee kyllä iso auto.
Niin tekee juu. Pieni kone kun on niin se ei paljoa haukkaa. Kyllä siinä tuli itsellenikin mieleen ajatus, olisiko ehkä sittenkin seuraava auto bensakoneella, kun kuitenkin kulutuksessa ero on niin pieni suhteessa siihen että auton hankintahinnassa voi olla äkkiä tuhansien eurojen ero. Vaikkakin, kyllä toi dieseli on aika mukava peli ajella, kun vääntöä löytyy kuin pienestä pitäjästä. :)
=)
Vastaa Viestiin