Sierran kolina
Sierran kolina
Kaiken maailman kolinoista löytyi juttua, mutta ei tästä: Mulla kuuluu Sierrassa takaa sellanen ihme "klunk" ääni aina kun laittaa vaihteen sisään ja lähtee liikkeelle, ja sitten esim. kakkosella kun kiihyttää ja vaihtaa kolmoselle, nostaa kytkimen niin klunksahtaa.
Tuntuu että jossain on väljää, kun kolahdus tulee aina kytkintä nostaessa silloin kun veto alkaa taas vaikuttaa. Mitä rauhallisemmin kytkimen nostaa ja mitä vähemmän kaasuttaa niin sitä vähemmän myös kolahtaa, eli ihan rauhallisessa ruisailussa ilmiötä ei esiinny. Ainakaan jarruihin se ei liity, toimii herkästi jne eikä tuo varmaan mikään laakerijuttukaan voi olla? Voisko tulla perästä tai ehkä joku kiinnike löysällä/ jousitus..?
Perä tuntuu ainakin muuten olevan ok, jos ihan tarkkaan kuuntelee niin saattaa tosi hiljasta ääntä pitää mutta ei mitää kuuluvaa ujellusta.
Tuntuu että jossain on väljää, kun kolahdus tulee aina kytkintä nostaessa silloin kun veto alkaa taas vaikuttaa. Mitä rauhallisemmin kytkimen nostaa ja mitä vähemmän kaasuttaa niin sitä vähemmän myös kolahtaa, eli ihan rauhallisessa ruisailussa ilmiötä ei esiinny. Ainakaan jarruihin se ei liity, toimii herkästi jne eikä tuo varmaan mikään laakerijuttukaan voi olla? Voisko tulla perästä tai ehkä joku kiinnike löysällä/ jousitus..?
Perä tuntuu ainakin muuten olevan ok, jos ihan tarkkaan kuuntelee niin saattaa tosi hiljasta ääntä pitää mutta ei mitää kuuluvaa ujellusta.
Takapyöränlaakerin kiristys löysällä veikkaisin ite. (tai miten se voi löystyä, jos et sitten laakeria ole vaihtanut hiljattain..)
Samanlainen ääni tuli itellä, ku ekaa kertaa vaihoin pyöränlaakeria ja sattu jäämään liian löysälle, niin pääs klonksumaan ja ei se sitte kestäny ku 100km. Toinen asennus meni myös vituiks, sitte kolmannen uuden laakerin asennus onnistu sitte niinku pitiki, juuri oikaa tiukkuus (harjoitus tekee mestarin )
Samanlainen ääni tuli itellä, ku ekaa kertaa vaihoin pyöränlaakeria ja sattu jäämään liian löysälle, niin pääs klonksumaan ja ei se sitte kestäny ku 100km. Toinen asennus meni myös vituiks, sitte kolmannen uuden laakerin asennus onnistu sitte niinku pitiki, juuri oikaa tiukkuus (harjoitus tekee mestarin )
Viimeksi muokannut Mr_Who, 03 Tammi 2007 00:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Vaihto ei oo vaikee, mutta kiristys pitää olla tarkka.Tomba kirjoitti:Kuulostaa tuo laakerin vaihto aika kyrpivältä Jos se noin tarkkaa on niin jätän vaihtamatta
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
ettei olis perässä väljää? vapaalla kun antaa mennä hammasrattaiston välykset menee vastakkaiselle puolen kun perä pyörittää kartaania ja kun tulee veto eli kun kartaani alkaa pyöritää perää välykset muuttuu ja kolaus siitä.kuulostais siltä.kokeile pyörittää kartaanista kun takafillarit paikallaan että paljonko vapaata liikettä
Ja kiristyksessä kannattaa käyttää nestetunkkia apuna tukemassa räikkä-avaimen jatkovartta, jotta ei pääsisi lipsahtamaan hylsy irti mutterista kesken väännön ja avain pysyisi suorassa Ite käytin 3/4" räikkä-avainta. Ja mitään momenttiavaimia ollu, yhtä tiukkaan kiristin kun mitä toisella puolella oli. Ja asia on helppo tarkistaa (tässä vaiheessa pitäs näyttää kuva, mutta en arvannut sillon ottaa) ku irrottaa jarrurummun toiselta puolelta ja kattoo miten kireelle se on kiristetty ja sitte kiristää toisen samaan kireyteen.tupu kirjoitti: Kunnolla kiinni. kiristää niin että ohimot pullistuu! momentti tais olla joku 300nm.
Jos ette ymmärtänyt, mikä ei ole ihme , niin otan viikonloppuna kuvan siitä mitä tarkotin tolla vertaamisella, eli mistä se katotaan...(laakeripesän ja sen yhen kappaleen välinen rako)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Tässä laakeria vaihtaessa löyty syy kolinaankin! Oikean puolen vetarin kumit, siis molempien päiden, on murtuneet ja ainakin vetonivel on ihan väljä ja lonksuu. Tiedä sitten, kun tuo perän puoleinenkin suojus on rikki että onko perä paljonkin imenyt hiekkaa ja paskaa, voi olla huollon paikka pahimmassa tapauksessa
edit:
Niin ja se laakeri oli menossa, tässä vähän aikaa sit alko pitään kunnolla ääntä ja jumitteli takapyörä. Nyt kun otin auki niin se laakeri oli käytännössä räjähtänyt sinne, niitä rullia ja metallipurua oli ympäriinsä
edit:
Niin ja se laakeri oli menossa, tässä vähän aikaa sit alko pitään kunnolla ääntä ja jumitteli takapyörä. Nyt kun otin auki niin se laakeri oli käytännössä räjähtänyt sinne, niitä rullia ja metallipurua oli ympäriinsä
Meni uuden laakerin asennus kai v*tuilleen. Kun laitoin palikat kiinni, niin se päätymutteri ei mene ku ehkä sentin kiinni niin että se muovinen "lukko" rengas jää kokonaan ulos eikä mutterin pääty ole edes akselin pään tasolla. Huonosti selitetty mut siis kun mutterin pitäis kiertyä joku 3cm niin mulla kiertyy 1cm. Kun lähin ajaan niin 60kmh meni hyvin, sitten alkaa mouruamaan ja väpättämään. Oikealle kun kaartaa niin mouruaa p**keleesti ja muuten vähän hiljempaa. Jostain syystä napa ei mene tarpeeksi paikalleen vaan jää sen pari senttiä ulos, joka aiheuttaa ton ettei mutteri mene tarpeeks kiinni. Mitä mä nyt sit teen, hakkaanko kylmästi kumilekalla sen navan paikalleen??
edit:
Mutterin kiertämisestä ei ole kiinni, nimittäin laitoin hylsyavaimeen kiinni metrisen rautaputken ja väänsin liiankin lujaa, eka mutteri hajos sen takia ja joutu hakee uuden...
edit:
Mutterin kiertämisestä ei ole kiinni, nimittäin laitoin hylsyavaimeen kiinni metrisen rautaputken ja väänsin liiankin lujaa, eka mutteri hajos sen takia ja joutu hakee uuden...
Että näin...Tomba kirjoitti:...ei mene ku ehkä sentin kiinni niin että se muovinen "lukko" rengas jää kokonaan ulos eikä mutterin pääty ole edes akselin pään tasolla...mutterin pitäis kiertyä joku 3cm niin mulla kiertyy 1cm. Kun lähin ajaan niin 60kmh meni hyvin, sitten alkaa mouruamaan ja väpättämään. Oikealle kun kaartaa niin mouruaa p**keleesti ja muuten vähän hiljempaa. Jostain syystä napa ei mene tarpeeksi paikalleen vaan jää sen pari senttiä ulos, joka aiheuttaa ton ettei mutteri mene tarpeeks kiinni. Mitä mä nyt sit teen, hakkaanko kylmästi kumilekalla sen navan paikalleen??
edit:
Mutterin kiertämisestä ei ole kiinni, nimittäin laitoin hylsyavaimeen kiinni metrisen rautaputken ja väänsin liiankin lujaa, eka mutteri hajos sen takia ja joutu hakee uuden...
Uudestaan auki koko homma ja mieti sitte mikä meni vikaan uutta laakeria asennellessa.
Ja ite ku asensin, niin en minä mitään lekaa käyttänyt apuvälineenä.
Kolmesti kyllä jouduin vaihtamaan, mutta kyllä se sitte kiristy oikein (onhan tuo jo kestäny monet tuhannen kilometrit)
Minkä vuosimallin sierra on Tomballa?
Ja ite ku asensin, niin en minä mitään lekaa käyttänyt apuvälineenä.
Kolmesti kyllä jouduin vaihtamaan, mutta kyllä se sitte kiristy oikein (onhan tuo jo kestäny monet tuhannen kilometrit)
Minkä vuosimallin sierra on Tomballa?
Viimeksi muokannut Mr_Who, 10 Tammi 2007 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Ensinnäkin. ei sieltä sisemmän vetarin kumin kautta pääse perän sisälle mitään.Tomba kirjoitti:Tässä laakeria vaihtaessa löyty syy kolinaankin! Oikean puolen vetarin kumit, siis molempien päiden, on murtuneet ja ainakin vetonivel on ihan väljä ja lonksuu. Tiedä sitten, kun tuo perän puoleinenkin suojus on rikki että onko perä paljonkin imenyt hiekkaa ja ulostetta, voi olla huollon paikka pahimmassa tapauksessa
edit:
Niin ja se laakeri oli menossa, tässä vähän aikaa sit alko pitään kunnolla ääntä ja jumitteli takapyörä. Nyt kun otin auki niin se laakeri oli käytännössä räjähtänyt sinne, niitä rullia ja metallipurua oli ympäriinsä
toiseksi. ettei vain olisi jäänyt vanhan laakerin sisäkehä siihen napaan? meinaan hitsaantuu aika hyvin kiinni...
2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
Ei jääny vanha kehä siihen, pirunmoinen homma oli saada irti mutta sain molemmat. Se laakeri itessään on nyt hyvin eli tiivisteet ja kaikki kohillaan, mutta napa on todennäkösesti vaan liian ulkona. Silloin kun irrotin osia niin ensiksi se keskimutteri oli jumalattoman tiukalla ja sitte napa, ei lähteny irti mitenkään helposti niinku vissiin ois pitäny vaan joutu vääntämään ja kääntämään ja paukuttelemaan että irtos. Saman paukuttelun kun toistaa kasatessa niin kai se menee paikalleen, huomenna nään... Toi auto on ajettu 190tkm, voisko olla alkuperäiset osat siellä takana? nimittäin missään ei ole merkkiä siitä että koskaan ois vaihdettu sinne osaa, ja sehän selittäis kai senkin miks kaikki osat on niin saakelin jumissa...
Niin ja olihan mulla tossa kesällä vikaa vetarissaki, ku oikealle kaarto mutkassa, niin alko kuuluu kolinaa tai siis semmosta nakutusta takaa, no otin sitte kädellä kiinni vetarista ja punoin sitä edestakaisin, niin löytyhän sitä väljystä sieltä. 150€ makso koko vetari uutena(en jaksanu ruveta nivelen vaihtoon) ja sen ku vaihallin, niin loppu kolketus.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Joo nyt se meteli loppus... Omaa tyhmyyttäni oli taas tuokin Sanoin aiemmin siitä että se vanha laakeri oli siellä aivan palasina, niin en ollu huomannu uutta asentaessa että vanhasta oli se sisempi kehä (siis se mikä pyörii niiden rullien varassa) irronnut ja jäänyt vetarin päähän... En sitte tajunnu sitä ja ihmettelin että mikä helekutti kun ei mee oikein paikalleen se uus setti. Sit vasta kun ties kuinka monennen kerran vedin laakerin pois, niin se rulla luiskahti 2cm mukana ja tajusin että eihän sen kuulu siinä olla Sit laakeri paikalleen ja palikat kiinni niin nyt on melkein 300km rullannut hienosti. Tyhmäks sitä ittensä tuntee kun menee aina kaikki vaikeimman kautta mut toisaalta tietoa kertyy pikkuhiljaa...
Se on kato just sitä kantapään kautta oppimistaTomba kirjoitti:Tyhmäks sitä ittensä tuntee kun menee aina kaikki vaikeimman kautta mut toisaalta tietoa kertyy pikkuhiljaa...
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92