Sierrassa kolahtelee takaa?
Sierrassa kolahtelee takaa?
Mikä mahtaa olla, kun Sierrasta on alkanut kolahdus kuskin puolelta takapyörän kohdalta? Kolahdus on satunnaista, mutta yleensä kuuluu kun ajaa kuopasta, kiihdyttää tai kääntyy oikealle. Välillä kuuluu selkeämmin, välillä kovempaa. Itselläni have no idea tuon suhteen?
Aijaa, voisiko sitten olla se? Itse ajattelin jos tuo olisi ollut se apurungon pusla? Miten tuota kolahtelua kuvaisi, se on sellainen vaimea, ei mikään kovin korkea kolahdus. Noita laakerivikoja ei voi tietenkään koskaan varmaksi sanoa
. Ihmettelin yksi päivä kun lähdin hieman nopeammin liikkeelle, niin kuului samasta paikasta epätasaista vinkumista, pyörimisnopeuden mukaan. Ääni sitten katosi, kun annoin auton seisoa vähän aikaa. Ettei vaan olisi se laakeri menossa?

..niin, kannattais toi laakeriasia tarkistaa.
Näkiköhän sen nyt niin, että perä ilmaan ja sitten pyöriä pyörittelemään, ääniä kuulostelemaan ja välyksiä pyöristä nykimään ja kattelemaan ettei sieltä ole jo ne laakerin rasvat tullu jommasta kummasta puolen rummusta pihalle. Ku se laakeri menee lopullisesti niin siinä jää tienpäälle melkein samantien, ku se hajonnu laakeripyörä lopettaa pyörimisen kokonaan.
Mulla ensimmäisistä kolahduksista ajoi vielä parisataa kilsaa ennen kuin matka tyssäs.
Näkiköhän sen nyt niin, että perä ilmaan ja sitten pyöriä pyörittelemään, ääniä kuulostelemaan ja välyksiä pyöristä nykimään ja kattelemaan ettei sieltä ole jo ne laakerin rasvat tullu jommasta kummasta puolen rummusta pihalle. Ku se laakeri menee lopullisesti niin siinä jää tienpäälle melkein samantien, ku se hajonnu laakeripyörä lopettaa pyörimisen kokonaan.
Mulla ensimmäisistä kolahduksista ajoi vielä parisataa kilsaa ennen kuin matka tyssäs.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Kävin katsomassa jousen, se oli aivan kunnossa. Heiluttelin ja kääntelin pyörää, ei tuntunut mitään välyksiä. Käsijarru on vain vähän tiukalla, kun pyörä pyörii vain puoli kierrosta pyöräytettäessä kovaa. Yritin käsijarrua säätää auton alta, mutta oli tuo säätömutteri jumissa ettei kääntynyt (alustamassaa jonkun verran oli kierteillä). Kääntyi vain se vaijerin kierreosa mukana. Tarkistin toiseltakin puolelta, että johtui käsijarrusta tuo nihkeä pyöriminen.
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Latvela kirjoitti:Kävin katsomassa jousen, se oli aivan kunnossa. Heiluttelin ja kääntelin pyörää, ei tuntunut mitään välyksiä. Käsijarru on vain vähän tiukalla, kun pyörä pyörii vain puoli kierrosta pyöräytettäessä kovaa. Yritin käsijarrua säätää auton alta, mutta oli tuo säätömutteri jumissa ettei kääntynyt (alustamassaa jonkun verran oli kierteillä). Kääntyi vain se vaijerin kierreosa mukana. Tarkistin toiseltakin puolelta, että johtui käsijarrusta tuo nihkeä pyöriminen.
En tiedä autaako asiaa mutta kaverin bmwssä kuulu ihmeellinen pauke ja se koveni pikku hiljaa. Joten katsottii rumpuihin nii kenkiä pitävät jousi laatta keppi yhdistelmä olivat irroneet ja lojuivat rumpujen pohjalla... Jo loppu sen jälkee kun haettiin uudet asennussarjat.
Juu itellä on koko syksyn kuulunut pientä kolahtelua samaisissa tilanteissa. Nyt eilen kun pyörittiin kylillä niin se paheni niin, että aivan yhtenään paukku takapää. Tänään vietiin talliin ja takarenkaat irti ja kuumailmapuhallin kouraan--> jousen alle siihen kuppiin oli muodostunut reiluhko tenkale jäätä. Hupasaa kun aikamme siinä sitä sulateltiin niin yhtäkkiä pamahtaa ja jäänpalat lähti lentoon, oli kait jotenkin puristuksissa se jousi. Joka tapauksessa, tämän jälkeen ei enään minkäänlaista kolinaa ole kuulunut. 

Hyvä että selvisiArtery kirjoitti:Juu itellä on koko syksyn kuulunut pientä kolahtelua samaisissa tilanteissa. Nyt eilen kun pyörittiin kylillä niin se paheni niin, että aivan yhtenään paukku takapää. Tänään vietiin talliin ja takarenkaat irti ja kuumailmapuhallin kouraan--> jousen alle siihen kuppiin oli muodostunut reiluhko tenkale jäätä. Hupasaa kun aikamme siinä sitä sulateltiin niin yhtäkkiä pamahtaa ja jäänpalat lähti lentoon, oli kait jotenkin puristuksissa se jousi. Joka tapauksessa, tämän jälkeen ei enään minkäänlaista kolinaa ole kuulunut.

No mulla kävi semmonen pikku homma että kun rupesi kolahtelee niin ei muutakun asvaltilla pyöräytin auton reippaasti ympäri säälimättä sitä yhtään no siitä ääni koveni ja muuttui jatkuvammaksi sitten uusi vedätys hiekalta pyörät sutien kuivalle asvaltille taas meni pahemmaksi auto seis ja pihalle kattelee ja kappas tukivarsi ja apurunko makas tien pinnassa eli puolet taka-akselista repes irti...no ei muutakun ukko puikkoihin ja kotia kohti matkaa noin 6-7 km.mieletön mekkala ja kipuna suihku perässä kyllä kanssa autoilijat ihmetteli...vaan ei tartennu tielle jäädä.ei muutakun toisesta autosta uusia eli käytettyjä osia alle ja matka jatkui.
Sierra 90 2.0i "cossu look" 4x4 stw projekti(ikuinen)
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"