Focus 1.8Tdi / sähköongelmaa

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
RR
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Elo 2006 10:37

Focus 1.8Tdi / sähköongelmaa

Viesti Kirjoittaja RR »

Terve,

Olen vaihtanut Focukseen laturin ja akun, silti lyhyiden ajojen jälkeen on laturin valo alkanut palaa, eikä sammu vaikka lataus on ok. Esim 50km ajon jälkeen akussa oli 12,9V ja tyhjäkäynnillä tulee yli 14V. On 110% varmaa ettei akku ole tyhjentynyt esim. ovivalon toimesta ts.

Jollain foorumilla on epäilty kuluneita laturin johtoja tai huonosti prässättyjä akkupiuhojen liitoksia. Osaisko joku neuvoa ?

Tattis.
RR

Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Escortissa oli samaa vikaa aikoinaan ja vika oli todellakin latauskaapelissa.

Laturilta lähtee kaapeli startinnapaan, josta se jatkaa akulle.

Kaapeli oli toteutettu kahdella ohuemmalla johdolla, jotka olivat suojasukan sisässä.

Suojasukka oli kovetunut ja puukotin sen pois jolloin vika paljastui, molemmat johdot enään muutaman karvanvarassa kiinni.

Latausjohdon viallisuus aiheutti milestäni laturirikon ja myös sulakeboksin kärvähtämisen ennenkuin todellinen johdinvika löytyi.

Perustelen tätä sillä että kun jännite laskee virran määrä kasvaa, joten tinatut liitokset sulavat.
Fix Or Repair Daily
RR
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Elo 2006 10:37

Laturin valo syttyi taas aamulla !

Viesti Kirjoittaja RR »

Terve,

Elokuun alun jälkeen noi valo-ongelmat katosivat. Tänään aamulla valo syttyi eikä sammunut vaikka auton sammutti ja käynnisti uudelleen (aiemmin tämä auttoi).

Paljonko tuo mainitsemasi johtosarja Escoon maksoi ?
Apulaitehihnankin pitäisi olla tarpeeksi kireällä.
Lataussäädin on ilmeisesti laturissa (joka on vaihdettu heinäkuussa) mutta onko Fokkerissa erillistä jännitteensäädintä joka voisi aiheuttaa tämän?

Jotenkin tuntuu että ko. ongelma esiintyy aina kun ollut kosteata / kylmää. Nyt päivällä kävin kokeilemassa (autohalli) niin eipä valo syttynytkään. Ei vaan ole mittaria mukana että voisi kokeilla latausta ja akun varaustilaa. Sinänsä vika voi hyvin olla siinä johtosarjassa mutta niitäkään ei viitsi turhaan alkaa vaihtaa. Ja sulakkeet on ok.

Tosi kettumainen ongelma. Ei viittis vielä Fordille / korjaamolle valohoidettavaksi tai kaikkien sähköosien vaihtoon ihan vapaaehtoisesti...

RR
RR

Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
petrim
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Elo 2006 12:52

Viesti Kirjoittaja petrim »

poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RR
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Elo 2006 10:37

kokeillaan tuota vinkkiä maadoituskaapelista

Viesti Kirjoittaja RR »

Ja katotaan kuin äijän käy.

RR

p.s Tuo yleisohje päti Pösö 205 - 89:ssä. Sensijaan Escort 1.8 Zetec -97:ssä ei laturinvalo syttynyt vaikka piuha oli irtipoikki...ja sama päti myös 2.0i -92 Sierraan...sellasia nämä luukaksen sähköjen perilliset:).
RR

Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
jarno.salmela@edumedia.fi

Lataus Ongela

Viesti Kirjoittaja jarno.salmela@edumedia.fi »

Hei, RR

Oletko saanut vielä selville mistä kyseinen lataus ongelmat johtuivat.

Nimitään mulla on juuri saman lainen ongelma. Ja en ole keksinyt vielä korjaus keinoa.
RR
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Elo 2006 10:37

Tilanne nyt

Viesti Kirjoittaja RR »

Huomenta,

Eilen satoi niin pirusti että kaapeleiden tsekkaaminen sateessa jäi. Valo ei palanut kotimatkalla ja akussa oli yli 13v kotona. Yhden seikan (johtoasian lisäksi) huomasin, kertokaapa viisaammat että onko tällä vaikutusta:

Moottoritilan sulakerasian sulake nro 10 on "akun lataustilan tunnistin" ts. testisulake. Fordin käsikirja ja engl.kielinen korjausopas sanovat että pitää olla 10A. Kuitenkin siellä oli vain 1A sulake, ja tämä luki myös sulakeboksissa. Silmämääräisesti sulake näytti ok:lta mutta mitattaessa olikin palanut!

1A nallia ei löytynyt, joten laitoin 3A tilapäisesti. Kumpi arvo (1 vai 10) on oikea ? Uudella sulakkeella latausta rupesi tulemaan melkein 1V enemmän...

Ja onko tuo nallin palaminen seurausta oikuttelevasta johtosarjasta / maadoituksesta vai onko sulake vain mennyt laturirikon yhteydessä ja siitä johtuu heikko lataus aika ajoin jos "lataustilan tarkastus" ei pelitä kunnolla.

Ja voiko liian suuresta sulakkeesta sitten seurata sulakeboksin sulaminen...jotenkin tuo 1A tuntuu niin kovin pieneltä. Jokatapauksessa meinaan niitä johtojakin tutkia kun kelit paranee tai saan auton talliin.

Jarno, oletko vaihtanut autoosi jo uuden laturin ? Motonetin vaihtolaturi oli n. 225e ja oli ehdottomasti halvin.

Yt

RR
RR

Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Luottasin enemmän siihen rasian kannessa lukevaan merkkiin..
useammin noita pianivihreitä löytyy kirjoista ja vihkoista.
Ja sulakkeen täytyy palaa ennenkuin johto kyrvähtää,tuommoiselle testisulakkeelle uskoo helposti tuon 1:n ampeerin lukeman.
ei sieltä mitään junia t...
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

janzamar kirjoitti:Luottasin enemmän siihen rasian kannessa lukevaan merkkiin..
useammin noita pianivihreitä löytyy kirjoista ja vihkoista.
Ja sulakkeen täytyy palaa ennenkuin johto kyrvähtää,tuommoiselle testisulakkeelle uskoo helposti tuon 1:n ampeerin lukeman.
Sitä taitaa olla 10A ja 1A sulakkeilla vuosmallista riippuen.

Raja voisi olla tuossa paikkeilla...
1A 2000-> uudemmat
10A <-2001 vanhemmat

tai :-)
1A 2002 -> uudemmat
10A <-2001 1/2

Focuksessa tuossa vaiheessa vaihtuu aika paljon sähköt, joten molempi mahdollinen. Toisaalta 1A sulake palaa heti, jos siinä menee 10 A virtaa, että vaikuttaisi uudemmalta mallilta, jos muuten homma ok.

Focuksessa jännitteensäädin on moottorinohjainlaitteessa, joten latauksen merkkivalo ei ole suoraan perinteisesti laturiin yhteydessä, vaan matkalla on elektroniikkaa.

Reilu 20 senttiä laturista poispäin voi löytyä vaurioituneita/katkenneita johtimia, sillä se on noiden ns. tyyppiongelmia.

j.h
RR
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Elo 2006 10:37

Kiitos tästäkin

Viesti Kirjoittaja RR »

Muistaakseni auto on valmistusnumeron perusteella tehty syys-lokakuussa 2000. Käyttöönotto huhtikuu/2001. Kunhan nyt ehtii katsoa ne piuhat niin on viisaampi. 3A nalli pysynyt ehjänä.

Teki muuten 2 krt viikolla (aamulla) taas sen valojutun mutta sammui kun auton starttasi uudestaan.

Lisäkyssäri : Millainen homma on tsekata se jännitteensäädin (testerillä?) ja mitähän maksaisi jossain hyvässä ja halvassa paikassa...?

RR
RR

Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Se säädin/hiilet-paketti maksaa varmaan vähemmän kuin testaus..kympin parin osa enimmäkseen.
ei sieltä mitään junia t...
RR
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Elo 2006 10:37

latauskaapeli

Viesti Kirjoittaja RR »

petrim kirjoitti:Kannattaa tarkistaa moottorin maadoituskaapeli ja putsata sen päät.

Yleisvinkki:
Jos vanhan laturin hiilet on kuluneet lähes loppuun, voi laturin merkkivalo välillä kiilua ja kun antaa kierroksia koneelle niin valo voi sammuakin jopa muutamien päivien ajaksi. Silloin voi olla varma, että hiilet menee pian/heti vaihtoon.
Moro! en löytänyt korjausoppaasta ko.kaapelin sijaintia (vai onko niitä usemapi kuin yksi). Kaikki viittaa nyt maadoitusvikaan.
RR

Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
RR
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Elo 2006 10:37

Nyt lataa!

Viesti Kirjoittaja RR »

Jep,eli piuhat ja maadoituskaapeli olivat ok. Pakko se oli lopulta uskoa että uuden laturin "tietokone" oli sökö. Eilen laitoin uuden laturin (vaihto takuuna) ja nyt toimii ok. Toivotaan että vika oli todella laturissa.

Motonetin palvelu laturinvaihdon yhteydessä oli täysi 110% (kunhan tunnin jonotuksen jälkeen pääsi läpi puhelimella).
RR

Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Vastaa Viestiin