sierran lukkoperä?
sierran lukkoperä?
eli mistä sen nyt tunnistaa? perä on irti...
ja sitten toinen että saako sitä "löysättyä" & "kiristettyä" ?
ja sitten toinen että saako sitä "löysättyä" & "kiristettyä" ?
Jos ei siellä sisällä ole muuta kuin lautaspyörä ja 3 kappaletta tasuspyörästön hammaspyöriä näkyvillä niin eipä ole lukkoakaan.
Lukkoperässä taas itse tasauspyörästön kotelo on erilainen riippuen lukon toteutustavasta, yleisin lienee kartiolukko , tässä eräs kuva ratkaisusta:
http://hellfish.org/~juho/kuvia/sekalai ... kopera.jpg
Lukkoperässä taas itse tasauspyörästön kotelo on erilainen riippuen lukon toteutustavasta, yleisin lienee kartiolukko , tässä eräs kuva ratkaisusta:
http://hellfish.org/~juho/kuvia/sekalai ... kopera.jpg
Hmm, eikös niitä tasauspyörästön rattaita yleensä tarvita 4 että toimii (eli 2 joihin tulee vetarit/joku muu systeemi ja sitten 2 niiden "välissä") vai onko sierraan sitten joku insinööri keksinyt jonkun tosi-patentin,WSE kirjoitti:Jos ei siellä sisällä ole muuta kuin lautaspyörä ja 3 kappaletta tasuspyörästön hammaspyöriä näkyvillä niin eipä ole lukkoakaan.
ku sulle on kitkalukon toiminta selvä niin kerros mullekkiVesQ kirjoitti:Mitenkäs muuten viskolukko ja palalukko toimii, kitkalukon periaate on kyllä selvä.
Onko palalukko sellainen mikä "jumittaa" tasauspyörästön rattaat kun ne alkaa pyöriä (vetarit) tarpeeksi nopeasti eri nopeudella vai onko tämä visko

Ford sierra iS -86
Eli suomeksi kitkalukko eli tasauspyörästön rattaiden tilalla on ns "kytkinlevyt" joita jousi painaa vastakkain ja se estää vetareiden/pyörien eri nopudella pyörimisen. Sitten kun vääntöä on tarpeeksi (esim kääntyy jyrkästi asfaltilla) niin ne kytkin levyt alkaa luistaa ja päästää pyörät pyörimään vähän eri nopudella, eli ei riko paikkoja kuten esim hitsattu lukko ("kemppi-lukko").
Muista lukoista ei hirveästi ole tietoa niiden periaatteesta, veikkaisin kuitenkin että viskolukko lyö jotenkin tasauspyörästön "jumiin" kun pyörät pyörii eri nopeudella tarpeeksi lujaa (eli kun alkaa toinen pyörä sutimaan niin silloin puuttuu peliin)
Muista lukoista ei hirveästi ole tietoa niiden periaatteesta, veikkaisin kuitenkin että viskolukko lyö jotenkin tasauspyörästön "jumiin" kun pyörät pyörii eri nopeudella tarpeeksi lujaa (eli kun alkaa toinen pyörä sutimaan niin silloin puuttuu peliin)
tuolla on hyvin kerrottu muutamia lukkotyyppejä.. Painaa vaan "Next" nappulaa niin löytyy lisää tyyppejä. Muutenkin aika oivallinen pleissi - ihmettelee sitten mitä tahansa laitetta.
Viskosta kerrotaan havainnollisen kuvan lisäksi esimerkki kananmunasta:
"A simple experiment with an egg will help explain the behavior of the viscous coupling. If you set an egg on the kitchen table, the shell and the yolk are both stationary. If you suddenly spin the egg, the shell will be moving at a faster speed than the yolk for a second, but the yolk will quickly catch up. To prove that the yolk is spinning, once you have the egg spinning quickly stop it and then let go -- the egg will start to spin again (unless it is hard boiled). In this experiment, we used the friction between the shell and the yolk to apply force to the yolk, speeding it up. When we stopped the shell, that friction -- between the still-moving yolk and the shell -- applied force to the shell, causing it to speed up. In a viscous coupling, the force is applied between the fluid and the sets of plates in the same way as between the yolk and the shell."
Viskosta kerrotaan havainnollisen kuvan lisäksi esimerkki kananmunasta:
"A simple experiment with an egg will help explain the behavior of the viscous coupling. If you set an egg on the kitchen table, the shell and the yolk are both stationary. If you suddenly spin the egg, the shell will be moving at a faster speed than the yolk for a second, but the yolk will quickly catch up. To prove that the yolk is spinning, once you have the egg spinning quickly stop it and then let go -- the egg will start to spin again (unless it is hard boiled). In this experiment, we used the friction between the shell and the yolk to apply force to the yolk, speeding it up. When we stopped the shell, that friction -- between the still-moving yolk and the shell -- applied force to the shell, causing it to speed up. In a viscous coupling, the force is applied between the fluid and the sets of plates in the same way as between the yolk and the shell."

laittappa http://www.google.fi kuvahakuun torsen hakusanaksi niin näet kuvia. aika monimutkainen ratasrakennelma joka sitä momenttia siirtää 
pitäis pojille huomenna puhua tasauspyörästöistä niin tässä samalla teen materiaalia kalvoille

pitäis pojille huomenna puhua tasauspyörästöistä niin tässä samalla teen materiaalia kalvoille
