Jakohihnan vaihto TD Sierra
Jakohihnan vaihto TD Sierra
Eli onko kauhean paha vaihtaa sierraan jakopää?
riippuu vähän
Jos tarkotat tota 1.8td konetta, niin jakomerkkejä ei ole. Siellä on kaksi remmiä nokka akselille, ja syöttöpumpulle. Lohkossa on pultti, jonka alla reikä, josta pitäis laittaa määrämittainen erikoistyökalu sisään, ja kääntää kampiakselin vastapaino sitä päin. Nokkaakselin pyörässä, samoin kuin pumpun hammaspyörässä on reiät, joista työnnetään 6mm tapit(esim poranterät)sisään, ja pyöritetään konetta, kunnes tapit saa painettua syvemmälle, jolloin ne lukitsevat pyörät. Nyt voi jakohihnan ottaa irti, ja laittaa uuden paikoilleen.
Koska tommosta kampiakselin erikoistyökalua ei kenelläkään kumminkaan ole, lukitset vaan nokkapyörän, ja pumpunpyörän paikoilleen noilla tapeilla, ja teet kampiakselin hihnapyörään jollain merkin. Sitten löysäät hihnankiristimet, ja vaihdat hihnan. Vaihdon jälkeen, kannattaa käsin pyöritellä konetta ensin, etteei vaan ole ajoitus väärin, ja venttiilit ota mäntiin kiinni. Teksti on sekavaa toivottavasti ymmärsit jotain. Loppujen lopuksi ei kovin paha homma.
Koska tommosta kampiakselin erikoistyökalua ei kenelläkään kumminkaan ole, lukitset vaan nokkapyörän, ja pumpunpyörän paikoilleen noilla tapeilla, ja teet kampiakselin hihnapyörään jollain merkin. Sitten löysäät hihnankiristimet, ja vaihdat hihnan. Vaihdon jälkeen, kannattaa käsin pyöritellä konetta ensin, etteei vaan ole ajoitus väärin, ja venttiilit ota mäntiin kiinni. Teksti on sekavaa toivottavasti ymmärsit jotain. Loppujen lopuksi ei kovin paha homma.
Joo siis kyllä ymmärsin viestisi suurinpiirtein, mutta olisiko mahdollista, että laitat vielä kuvia niistä pyöristä, jotka pitää lukita? 
En muuten kysyisi, mutta en ole ennen td vaihtanut jakopäänhihnaa...
Kannattaa varmaan sitten vaihtaa kaikki muutkin kulutus osat samalla, kun tuon tekee. Kuinka pitkä vaihtoväli tuolla jakopäänhihnalla muuten on?

En muuten kysyisi, mutta en ole ennen td vaihtanut jakopäänhihnaa...
Kannattaa varmaan sitten vaihtaa kaikki muutkin kulutus osat samalla, kun tuon tekee. Kuinka pitkä vaihtoväli tuolla jakopäänhihnalla muuten on?
ei o kuvia
Kuvia mulla ei ole, mutta koitampa vielä selittää. Eli nokka akselin päässä olvassa hihnapyörässä on reikä. Siis ulkokehällä on paljon reikiä, mutta tämä reikä on yksin vähän sisempänä. Laitat siitä läpi 6mm poranterän, ja pyörität konetta käsin samalla koittaen työnnellä poranterää sisään, kunnes se painuu selvästi syvemmälle koloon lukiten pyörän paikoilleen. Nyt työnnät vielä syöttöpumpun hammaspyörään samanlaisen tapin, ja varmistat, että sekin menee koloonsa lukiten pumpun. syöttöpumpun reikä on sellanen pitkulainen, löytyy varmaan. Nyt täytyy sitten merkata kampiakselin hihnapyörään selkeä merkki, ja vastamerkki sille johonkin osaan, joka ei liiku. Tuskin kampiakseli liikkuu silti mihinkään vaihdon aikana, jos autossa vaan on vaihde vapaalla. Sitten vaan hihnan kiristimen pulttia löysälle(pieni pyörä, jota jousi painaa hihnaa vastaan), ja väännät sitä jollain, jotta saat vanhan hihnan pois. pumpun hihnalla on myös oma kiristin. Mutta jos et vaihda pumpun hihnaa, pysyy kampiakseli varmasti paikoillaan, koska tappi pumpun pyörässä pitää asetelman liikkumattomana.Niin ja uusi hihna on aika tiukka menemään paikoilleen.Vaihtoväli 60tkm. kaikki rullat ja kiristimet kannattaisi myös vaihtaa, tosin on vähän arvokkaita. Hihnankiristin kiristää automaattisesti hihnan jousella oikeaan tiukkuuteen, joten niitä ei tarvitse vääntää millään, kunhan muistaa kiristää sen hihnankiristimen pultin. Homma ei ole aloittejille(en tiedä kuinka paljon kokemusta omaat) aivan helppo, mutta kun homman on kerran tehnyt onnistuneesti, seuraavalla kerralla ei ole minkäänmoisia ongelmia.
Osta remmipaketti kiristimineen merkkiliikkeestä, niin saat mukaan selkeät ja yksityiskohtaiset ohjeet, joilla ti-mies vaihtaa jakoremmin. Kaveri kävi mittaileen voortinliikkeessä erikoistyökalun, joka tulee lokoon ja toinen kaveri sorvasi sellaisen käden käänteessä, mut varmaan onnistuu ilman sitäkin kunhan merkkaa hyvin. Niin ja hinta oli merkkiliikkeen paketilla lähelle tarvikepakettia, joten...
niin tai
Kierretangosta saa myös tehtyä itse. Lukittee yläpään, ja pumpun pyörät tapeilla,ja avaa lohkon pultin josta erikoistyökalu on tarkoitus työntää sisään.Sitten kierretään kierretanko reiästä niin pitkälle kuin menee. Sitten kierretään tankoon mutteri niin pitkälle kuin menee, ja varmuudeksi hepataan kiinni. siinähän sitten on oikean mittainen työkalu.
Ittelle on ollu tarkoitus tehdä, mutta ei ole jaksanut, kun merkkaamalla käy yhtä hyvin.
Ittelle on ollu tarkoitus tehdä, mutta ei ole jaksanut, kun merkkaamalla käy yhtä hyvin.
Itse olen katsonut vierestä kun avokki on ko.homman TD Sierralleen tehnyt. V-mäinen homma, mutta kunnon työkaluilla onnistui. Tuohon erikoistyökaluun avokki haki mitat Automaasta [ent.Stockman Auto] ja sorvasi sitten rautatangosta. Helppoa kun sen osaa, itse olisin repinyt loputkin tilpehöörit konehuoneesta ja polttanut koko paskan.
Ford Escort 1.6CL vm.-88
"Katinkulta"
"Katinkulta"
Näyttää samalta
Se työkalu, minkä lainasin kaveriltani oli periaattessa saman-näköinen. Kylläkin kärki oli sorvattu teräväksi, kuin pistepuikossa. Toinenpää oli pitempi, johtuen siitä, että sopivasta pultista sorvattu tappi oli n. 50mm pitkän pultin päähän. Pitkä pultti helpottaa lukitustapin kiertämistä ahtaaseen koloon.
Minun käsittääkseni kuvan esine esittää juurikin kyseistä ford erikoistyökalua!
Niin puhun 96:en td-Mondeon lukitustyökalusta, mutta eiköhän tuo ole samanlainen kun Sierrassakin. Reikä, minne ko. tappi tulee pyörittää, sijaitsee syöttöpumpun alapuolella "kolossa". Löytyy sormikopelolla ja ehkäpä näkyykin jostakin kulmasta. Tiellä on tulppa, joka lähtee kuusiokoloavaimella kiertämällä auki.
Minun käsittääkseni kuvan esine esittää juurikin kyseistä ford erikoistyökalua!
Niin puhun 96:en td-Mondeon lukitustyökalusta, mutta eiköhän tuo ole samanlainen kun Sierrassakin. Reikä, minne ko. tappi tulee pyörittää, sijaitsee syöttöpumpun alapuolella "kolossa". Löytyy sormikopelolla ja ehkäpä näkyykin jostakin kulmasta. Tiellä on tulppa, joka lähtee kuusiokoloavaimella kiertämällä auki.
Re: Näyttää samalta
Kiitosessapant kirjoitti:Se työkalu, minkä lainasin kaveriltani oli periaattessa saman-näköinen. Kylläkin kärki oli sorvattu teräväksi, kuin pistepuikossa. Toinenpää oli pitempi, johtuen siitä, että sopivasta pultista sorvattu tappi oli n. 50mm pitkän pultin päähän. Pitkä pultti helpottaa lukitustapin kiertämistä ahtaaseen koloon.
Minun käsittääkseni kuvan esine esittää juurikin kyseistä ford erikoistyökalua!
Niin puhun 96:en td-Mondeon lukitustyökalusta, mutta eiköhän tuo ole samanlainen kun Sierrassakin. Reikä, minne ko. tappi tulee pyörittää, sijaitsee syöttöpumpun alapuolella "kolossa". Löytyy sormikopelolla ja ehkäpä näkyykin jostakin kulmasta. Tiellä on tulppa, joka lähtee kuusiokoloavaimella kiertämällä auki.

