Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät
Kele! Ei auttanut mitään nuo korjaustoimenpiteet. Edelleen päästöarvot korkeilla kierroksilla pilvissä. Ja kaiken lisäksi, kun vaihdoin tulpanjohdot ja ilmansuodattimen, rupes auto nykimään helvetisti 
Huomenna vien auton merkkihuoltoon ja kokeilen jos sais jonkin vikakoodin sieltä...ei tartteis arpoa enää hirveästi.

Huomenna vien auton merkkihuoltoon ja kokeilen jos sais jonkin vikakoodin sieltä...ei tartteis arpoa enää hirveästi.
Rrkleleen voorti mink taas...!!!!
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
poistin viestin kun kysyin just aikasemmin samaa asiaa
En vain enään muistanut 


Viimeksi muokannut Ghostman_132, 01 Joulu 2006 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Joku tossa alussa kirjoitteli, että MAF ja TPS toimisi niinkuin yhdessä ja antaisvat niiden yhteisen jännitteen... Tuossa äsken mittasin TPS Jännitteitä, niin karvan yli 5 v jännite tuli siihen potentiometrille ja tyhjäkäynti asennossa antoi sen hitusen yli 1v ja nousi siitä sitten tasasesti sinne 4.9 volttiin. Eikös se pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä puolta vähemmän? Myös vastus oli korjaus kirjan arvosta vaan puolet tyhjäkäynnillä, eli n. 3000 ohmia kun kirja anto arvoksi 6000 ohmia.
Jos näin on niin voipi olla, että vihdoin suuren kulutuksen alas
Ei näillä opiskelijan palkoilla ole varaa maksaa 13L/100km kulutus maksuja 
Jos näin on niin voipi olla, että vihdoin suuren kulutuksen alas


-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Up.. Eikö kekään ole katsonut itseltään noita tps anturin ohmi arvoja? Niin ja huomasin sen testatessani sen että kun kurkku on 80-100% auki niin se anturi antaa täysin samaa arvoa. Joten se tuntuu näyttävän liian aikaisin sitä maksimi määrää.. Haulla en löytänyt kun jännitteitä mutta käykö eri mallien jännitteet keskenään?
Enpä muista enää mitä omani näytti, kun sen mittasin. Toisaalta, irrotin koko kikareen mittausta varten, joten osaa sanoa missä asennossa läppä olisi milläkin vastusarvolla.Ghostman_132 kirjoitti:Up.. Eikö kekään ole katsonut itseltään noita tps anturin ohmi arvoja? Niin ja huomasin sen testatessani sen että kun kurkku on 80-100% auki niin se anturi antaa täysin samaa arvoa. Joten se tuntuu näyttävän liian aikaisin sitä maksimi määrää.. Haulla en löytänyt kun jännitteitä mutta käykö eri mallien jännitteet keskenään?
Oleellisinta on tasainen vastuksen (tai jännitteen) nousu potikkaa käännettäessä ja se, että saat minimi ja maksimiarvot kuten on speksattu: 400 - 6kOhm.
tee ny hyvämies ensin vaikka vikadiagnoosi IDS testerillä (lue kam koodit) ettet turhaan mee osteleen uutta lambdaa.. voi johtua myös lambdan maadoitushäiriöstä..!!! jos näin niin lambdan maajohdot yhteen rosvolla..
äläkä mene ostaan mitään walkerin tarvike lambadaa ku alkuperäinen.... (n.170€).. joten varmista ennen kuin ostat

- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
kertokaas mikä mahtais olla syynä kun katsastuksessa jäännöshappi pilvissä ja ei lämpimänä käy joutokäyntiä kunnolla. seilaa edestakaisin ja lopulta sammuu. inssi nosti kierroksia ja jäännöshappi putosi normaalille tasolle... vaihdoin kaasuläppäkotelon kun oli yksi imukotelon kiinnike poikki. ei auttanut. tyhjäkäynti seilaa vieläkin ja kohta pitäis taas mennä takaisin syyniin...
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Enpä ole varma lainkaan, että onko tuossa -97 mallisessa kulkineessa enää kyseistä T-härpäkettä.Mondeomies kirjoitti:ookoo... missäs tämä kuuluisa alipaineletkujen T-liitin mahtaa sijaita? seurasin linkkiä sinne mahtavalle Mondeosivulle mutta perkule kun on ulkomaata niin paljon ettei kaikkea ymmärrä...
Jos on, niin se löytyy sytytyspuolan alta.
Happiarvoja silmällä pitäen kannattaa tutkia onko putkessa tai pakosarjan tiivisteissä vuotoa. Myös vuotava imusarjan tiiviste aiheuttaa toisinaan saman efektin, mutta tyypillisesti tällöin myös palamattomat hiilivedyt (HC) ovat päästöissä kohollaan.
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
mahtaisiko vuotava kaasuläppäkotelon tiiviste olla syypää? en nimittäin vaihtanut kyseistä tiivistettä läppäkotelon vaihdon yhteydessä kun hain osan hajottamolta..Japi kirjoitti: Enpä ole varma lainkaan, että onko tuossa -97 mallisessa kulkineessa enää kyseistä T-härpäkettä.
Jos on, niin se löytyy sytytyspuolan alta.
Happiarvoja silmällä pitäen kannattaa tutkia onko putkessa tai pakosarjan tiivisteissä vuotoa. Myös vuotava imusarjan tiiviste aiheuttaa toisinaan saman efektin, mutta tyypillisesti tällöin myös palamattomat hiilivedyt (HC) ovat päästöissä kohollaan.
Lueskelin noita ehdotuksia läpi ja vaikutti niin saman tyylisiltä vioilta mitä omassa Mondeossa (2.0 CLX '94)oli, vaikkakin meni katsastuksesta läpi, ni aattelin laittaa omat kokemukset jos auttais.
Autossa oli lämmettyä pahaa nykimistä, ni että meinas paikat tippua hampaista. Kun vein auton katsastukseen niin arvot oli mitä sattui, mutta inssi vähän aikaa käytti konetta ja arvot tasaantu ja sain leiman, mut nykiminen jatku.
Kesällä tutkin tarkemmin mitä vikaa vois olla. Ilmamassa-anturin irrotus poisti nykimisen, mutta kulutus nousi noin 10l:aan/100km. Kaveri sano että ilmavuotoo jossain ja tutkittiin sit toisioilma-järjestelmä - OK. Sit Pakokaasujen takasinkierrätys - venttiili oli jumissa joten se tukittiin, mutta nykiminen jatku.
Sit kun jatkettiin tutkimista ni huomattiin että oli pakosarjassa pieni halkeama ja kun kuulosteltiin tarkemmin niin kun kone lämpis tiettyyn rajaan ni halkeamasta rupes suhiseen ilmaa niin että haettiin romikselta ehjä ja sit nykiminen katos ja kulutus tippu takasi noin 8l:aan/100km.
Ei varmaan kauheen monelle oo näin käyny mut toivottavasti joku löytää tästä ratkasun
Autossa oli lämmettyä pahaa nykimistä, ni että meinas paikat tippua hampaista. Kun vein auton katsastukseen niin arvot oli mitä sattui, mutta inssi vähän aikaa käytti konetta ja arvot tasaantu ja sain leiman, mut nykiminen jatku.
Kesällä tutkin tarkemmin mitä vikaa vois olla. Ilmamassa-anturin irrotus poisti nykimisen, mutta kulutus nousi noin 10l:aan/100km. Kaveri sano että ilmavuotoo jossain ja tutkittiin sit toisioilma-järjestelmä - OK. Sit Pakokaasujen takasinkierrätys - venttiili oli jumissa joten se tukittiin, mutta nykiminen jatku.
Sit kun jatkettiin tutkimista ni huomattiin että oli pakosarjassa pieni halkeama ja kun kuulosteltiin tarkemmin niin kun kone lämpis tiettyyn rajaan ni halkeamasta rupes suhiseen ilmaa niin että haettiin romikselta ehjä ja sit nykiminen katos ja kulutus tippu takasi noin 8l:aan/100km.
Ei varmaan kauheen monelle oo näin käyny mut toivottavasti joku löytää tästä ratkasun

Eteenpäin sano mummo lumessa :O
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
noniin! leimalle saatiin ja jäännöshappi tippusi roimasti alle sallitun joten kyllä se "uusi" kaasuläppäkotelo jotain sentään auttoi. HC-arvo vuorostaan nousi 88:aan ja sallittu maksimi on 100. tyhjäkäynti edelleen lämpimänä lähes olematonta... hommasin uuden läppäkotelon kumitiivisteen ja sen paljon puhutun T-palan. asennusta vailla... pääasia että kiesi saatiin leimalle, joten enää ei hengenhätää!
Silleen.. Mikä kone/vuosimalli?
Viittaa että Heko/katti anturi mäsänä tai ja sitten tosiaan menee katti jos ei vaihda hekoa..
Vuotaako putkisto? Se vaikuttaa hekon toimintaan.
Ilmansuodatin/letkut kunnossa?
Mites tulpat? Käytätäkö fordin omia?? Jos käytät muita vaihda tulpat välittömästi!!
Useimpia syitä hekon ja katin nopeaan kulumiseen on syynä tulpat.
Kannattaa käyttää fordilla että mitä siellä sanotaan.
(entinen ford huoltoneuvoja)
Viittaa että Heko/katti anturi mäsänä tai ja sitten tosiaan menee katti jos ei vaihda hekoa..
Vuotaako putkisto? Se vaikuttaa hekon toimintaan.
Ilmansuodatin/letkut kunnossa?
Mites tulpat? Käytätäkö fordin omia?? Jos käytät muita vaihda tulpat välittömästi!!
Useimpia syitä hekon ja katin nopeaan kulumiseen on syynä tulpat.
Kannattaa käyttää fordilla että mitä siellä sanotaan.
(entinen ford huoltoneuvoja)
Jani S
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Heko? wtf? ilmansuodatin on vaihdettu. täytyykin ryömiä auton alle kun se on kylmä ja tutkailla onko reikiä rännissä (kun ei kerran pysy lämpimänä käynnissä). auto on 2.0 automaatti ´96 mk2 mondeomaxsimus kirjoitti:Silleen.. Mikä kone/vuosimalli?
Viittaa että Heko/katti anturi mäsänä tai ja sitten tosiaan menee katti jos ei vaihda hekoa..
Vuotaako putkisto? Se vaikuttaa hekon toimintaan.
Ilmansuodatin/letkut kunnossa?
Mites tulpat? Käytätäkö fordin omia?? Jos käytät muita vaihda tulpat välittömästi!!
Useimpia syitä hekon ja katin nopeaan kulumiseen on syynä tulpat.
Kannattaa käyttää fordilla että mitä siellä sanotaan.
(entinen ford huoltoneuvoja)
heko=hego=lambda anturi.Mondeomies kirjoitti: Heko? wtf? ilmansuodatin on vaihdettu. täytyykin ryömiä auton alle kun se on kylmä ja tutkailla onko reikiä rännissä (kun ei kerran pysy lämpimänä käynnissä). auto on 2.0 automaatti ´96 mk2 mondeo

2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
vai lampaada... tarttee syynätä se kunhan kerkiän. mitens tuo kuuluisa T-pala? pitäis lymytä puolan alla mutta vaikka kuinka näpelöin niin ei osu sormiin...
auto myytiin meikäläiselle ´97 mallisena vaikka eka käyttöönottopäivä on 11/96. eli pitäis siis olla 96-mallinen. onko vaikutusta koko T-palan olemassaoloon?

Re: Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät
Itsellä kans vastaavanlaisia lukemia, eli rikkaalla käy, mutta ihmetystä aiheuttaa kun ekassa katsastuksessa oli pienemmät arvot kuin toisessa yrityksessä.zErai kirjoitti:Elikkä menin katsastukseen ja katsastusmies rupes ihmetteleen, kun lukemat pomppas pilviin.
Ihankuin katalysaattorista oltais ikinä kuultukaan.
Tiedättekö mistä johtuisi, kun arvot olivat tällaiset
CO-pitoisuus oli 3,90 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 344 sallittu 100
Lambda-arvo 0,89 sallittu 0,97-1,03 yli 2000 kierr/min
Lambdasta en tiedä onko sen arvossa jotain vikaa, mutta sen se
ainakin korosti tosta lapusta noiden ylläolevien lisäks.
Niiden välissä vaihdoin uuden MAF:fin joka oli ilmennyt testerissä vialliseksi ja luulin päästöjen korjaantuneen. Lambdakin laski 0,95:stä 0,84.
Siellä testissä sanoivat että Maffi heitteli mittauksissa ja niin teki myös päästöarvot katsastuksessa.
Täytyypi vaivautua itse vähän kattelemaan näkyykö mitään vuotoja/irronneita liitoksia. Testerillekään kun ei ihan heti yleensä pääse.
Kone V6 duratec...
Mondeo Tdci 1,8 2008
Omassa mondeossa on myös ollut päästöjen kanssa ongelmia. Välillä auto käy rikkaalla ja välillä päästöt on kohdillaan. Mittailin tänään autoa ja huomasin moottorin lämpötila-anturin olevan rikki. Auto oli jäähtymässä ja anturin vastus lukemat pomppi aivan miten sattuu (9kohm-34mohm). Anturi maksaa 20e joten edessä on aika halpa remontti. Ajattelin vain että kantsii muittenki mitata tuota lämpötila-anturia jos päästöt seilaa.
Escort 78 gil 2.0dohc
Mondeo 94 1.8 zetek
Mondeo 94 1.8 zetek
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45