
Nokka-akseli
Nokka-akseli
Sitä minä tässä aattelin kysästä, että pystyykö 1.3 -89 eskoon vaihtamaan nokka-akselia, ilman että koko kone pittää ottaa pois? Kun tuli tännään ostettua eka ford, niin heti jätti tielle! 

Lainattua tekstiä
"Valenciahan tuli vuonna ´76 Fiestaan, ja on tarkoitettu etuvetoisiin foordeihin. Valencialla ei ole mitään tekemistä kenttiläisen kanssa, ja niitä ei siis pidä sotkea keskenään. Se on periaatteiltaan samanlainen kuin Kent, työntötankokoneita molemmat, mutta mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (poikkeus jälleen vahvistaa säännön, virranjakajat ovat yhteensopivia ja kenttiläisen voi siis varustaa 1,3 valencian kärjettömällä jakajalla). Etuvetoisissa Escorteissa EI siis ole ollut IKINÄ kenttiläistä, vaan ko. työntötankomoottorit ovat valencioita.
Ensimmäisenä tulivat, siis 1976, 1,0 ja 1,1 litran kokoiset, kolmella runkolaakerilla varustetut moottorit. 1,0:sta oli myös matalapuristeinen versio. 1,1 litraista versiota alettiin käyttää escortissa mk3:n ilmestyttyä vuonna 1981.
1,3 litran valencia, joka on varustettu viidellä runkolaakerilla, tuli vasta vuonna 1986 mk4 escoon joka korvasi mallistossa mk3:n 1,1 valencian. Mk3 1,3 CVH sitten korvautui mk4 1,4 CVH:lla. 1,3 valenciaa ei koskaan asennettu fiestoihin, vaikka se on täysin yhteensopiva pienempien moottoreiden kanssa. Fiestan 1,3 litrainen moottori oli kenttiläinen, kuten myös xr2 mallin 1,6 litrainen. Moottori uusiutui 1989 ja uuden version nimeksi tuli HCS (High Combustion Swirl). 1,3 HCS peri 1,3 litraisen valencian sylinteri mitat, mutta moottorisarjan pienemmät varsiot olivatkin pienemmällä porauksella, valencialaisissa iskutilavuus taas muuttui iskunpituudella, porauksen siis ollessa sama. Vielä tuoreempi painos pannusta on Endura-E, jota on käytetty fiestoissa ja Ka:ssa.
1,3 litraisessa valenciassa on korkeampi lohko kuin 1,0/1,1 mallleissa, johtuen suuremmasta iskun pituudesta. Perusmoottoreissa suurin osa osista on yhteensopivia eri tilavuuksien kesken, mm. männät. Kansissa palotilojen koko vaihtelee iskutilavuuden mukaan, joten helppo tapa inostaa puristussuhdetta 1,3:n on laittaa siihen 1,1:n kansi. Pakoventtiilit ovat kaikissa saman kokoiset, 1,1 ja 1,3 malleissa imuventtiili ja imukanava ovat suuremmat kuin 1,0:n"
Että näin. Vieläkö tarkennettaan?
"Valenciahan tuli vuonna ´76 Fiestaan, ja on tarkoitettu etuvetoisiin foordeihin. Valencialla ei ole mitään tekemistä kenttiläisen kanssa, ja niitä ei siis pidä sotkea keskenään. Se on periaatteiltaan samanlainen kuin Kent, työntötankokoneita molemmat, mutta mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (poikkeus jälleen vahvistaa säännön, virranjakajat ovat yhteensopivia ja kenttiläisen voi siis varustaa 1,3 valencian kärjettömällä jakajalla). Etuvetoisissa Escorteissa EI siis ole ollut IKINÄ kenttiläistä, vaan ko. työntötankomoottorit ovat valencioita.
Ensimmäisenä tulivat, siis 1976, 1,0 ja 1,1 litran kokoiset, kolmella runkolaakerilla varustetut moottorit. 1,0:sta oli myös matalapuristeinen versio. 1,1 litraista versiota alettiin käyttää escortissa mk3:n ilmestyttyä vuonna 1981.
1,3 litran valencia, joka on varustettu viidellä runkolaakerilla, tuli vasta vuonna 1986 mk4 escoon joka korvasi mallistossa mk3:n 1,1 valencian. Mk3 1,3 CVH sitten korvautui mk4 1,4 CVH:lla. 1,3 valenciaa ei koskaan asennettu fiestoihin, vaikka se on täysin yhteensopiva pienempien moottoreiden kanssa. Fiestan 1,3 litrainen moottori oli kenttiläinen, kuten myös xr2 mallin 1,6 litrainen. Moottori uusiutui 1989 ja uuden version nimeksi tuli HCS (High Combustion Swirl). 1,3 HCS peri 1,3 litraisen valencian sylinteri mitat, mutta moottorisarjan pienemmät varsiot olivatkin pienemmällä porauksella, valencialaisissa iskutilavuus taas muuttui iskunpituudella, porauksen siis ollessa sama. Vielä tuoreempi painos pannusta on Endura-E, jota on käytetty fiestoissa ja Ka:ssa.
1,3 litraisessa valenciassa on korkeampi lohko kuin 1,0/1,1 mallleissa, johtuen suuremmasta iskun pituudesta. Perusmoottoreissa suurin osa osista on yhteensopivia eri tilavuuksien kesken, mm. männät. Kansissa palotilojen koko vaihtelee iskutilavuuden mukaan, joten helppo tapa inostaa puristussuhdetta 1,3:n on laittaa siihen 1,1:n kansi. Pakoventtiilit ovat kaikissa saman kokoiset, 1,1 ja 1,3 malleissa imuventtiili ja imukanava ovat suuremmat kuin 1,0:n"
Että näin. Vieläkö tarkennettaan?
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
mieluustiMegado kirjoitti:Lainattua tekstiä
"Valenciahan tuli vuonna ´76 Fiestaan, ja on tarkoitettu etuvetoisiin foordeihin. Valencialla ei ole mitään tekemistä kenttiläisen kanssa, ja niitä ei siis pidä sotkea keskenään. Se on periaatteiltaan samanlainen kuin Kent, työntötankokoneita molemmat, mutta mikään osa ei ole vaihtokelpoinen (poikkeus jälleen vahvistaa säännön, virranjakajat ovat yhteensopivia ja kenttiläisen voi siis varustaa 1,3 valencian kärjettömällä jakajalla). Etuvetoisissa Escorteissa EI siis ole ollut IKINÄ kenttiläistä, vaan ko. työntötankomoottorit ovat valencioita.
Ensimmäisenä tulivat, siis 1976, 1,0 ja 1,1 litran kokoiset, kolmella runkolaakerilla varustetut moottorit. 1,0:sta oli myös matalapuristeinen versio. 1,1 litraista versiota alettiin käyttää escortissa mk3:n ilmestyttyä vuonna 1981.
1,3 litran valencia, joka on varustettu viidellä runkolaakerilla, tuli vasta vuonna 1986 mk4 escoon joka korvasi mallistossa mk3:n 1,1 valencian. Mk3 1,3 CVH sitten korvautui mk4 1,4 CVH:lla. 1,3 valenciaa ei koskaan asennettu fiestoihin, vaikka se on täysin yhteensopiva pienempien moottoreiden kanssa. Fiestan 1,3 litrainen moottori oli kenttiläinen, kuten myös xr2 mallin 1,6 litrainen. Moottori uusiutui 1989 ja uuden version nimeksi tuli HCS (High Combustion Swirl). 1,3 HCS peri 1,3 litraisen valencian sylinteri mitat, mutta moottorisarjan pienemmät varsiot olivatkin pienemmällä porauksella, valencialaisissa iskutilavuus taas muuttui iskunpituudella, porauksen siis ollessa sama. Vielä tuoreempi painos pannusta on Endura-E, jota on käytetty fiestoissa ja Ka:ssa.
1,3 litraisessa valenciassa on korkeampi lohko kuin 1,0/1,1 mallleissa, johtuen suuremmasta iskun pituudesta. Perusmoottoreissa suurin osa osista on yhteensopivia eri tilavuuksien kesken, mm. männät. Kansissa palotilojen koko vaihtelee iskutilavuuden mukaan, joten helppo tapa inostaa puristussuhdetta 1,3:n on laittaa siihen 1,1:n kansi. Pakoventtiilit ovat kaikissa saman kokoiset, 1,1 ja 1,3 malleissa imuventtiili ja imukanava ovat suuremmat kuin 1,0:n"
Että näin. Vieläkö tarkennettaan?

ft79 kirjoitti:mikä kone tää "rellun kone" on..
tai onhan se voortin kone ja mk3 escon keulalle
tuntuis olevan 1.6 aika tehokas pikku muutoksilla...
mutta eivät osanneet myydä tiivisteitä tohon..![]()
Netistä lainattua:
Vuosina 1983-85 tuotiin Suomeen ja muutamiin muihin maihin Brasiliassa valmistettua Escort LX:ää, jossa oli parempi varustelu, löysä jousitus ja vanhanaikaiset Renault-sukuiset 1344- ja 1558-kuutioiset moottorit. Brasilialaismallien laatu oli heikko ja varaosien saatavuus ongelmallinen.
joo... kaverilla hajos escon(valencia -90) kone..
no saatiin tollanen lx:sä... pihaan ja katteltiin hetki...
kyllä toi vois mennä tonne.. menihän se...
itte tehtiin vähä kiinnikkeitä ym säätöä...
oli siinä joku pakokaasun kierrätys järjestelmä
ja kauheesti alipaine letkuja... no ne revittiin kaikki vit...
pois... laitettiin baijerilaisen mutteri wiritelmän kaasari ite tehdyn väli-
laipan kera paikalleen....
että semmonen tarina...
on muuten ajossa vieläkin...

no saatiin tollanen lx:sä... pihaan ja katteltiin hetki...
kyllä toi vois mennä tonne.. menihän se...
itte tehtiin vähä kiinnikkeitä ym säätöä...
oli siinä joku pakokaasun kierrätys järjestelmä
ja kauheesti alipaine letkuja... no ne revittiin kaikki vit...
pois... laitettiin baijerilaisen mutteri wiritelmän kaasari ite tehdyn väli-
laipan kera paikalleen....
että semmonen tarina...
on muuten ajossa vieläkin...



Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Eli käykö nyt sitte 1.1 HCS-koneen kansi 1.3 Valenciaan?Megado kirjoitti:Lainattua tekstiä
1,3 litraisessa valenciassa on korkeampi lohko kuin 1,0/1,1 mallleissa, johtuen suuremmasta iskun pituudesta. Perusmoottoreissa suurin osa osista on yhteensopivia eri tilavuuksien kesken, mm. männät. Kansissa palotilojen koko vaihtelee iskutilavuuden mukaan, joten helppo tapa inostaa puristussuhdetta 1,3:n on laittaa siihen 1,1:n kansi. Pakoventtiilit ovat kaikissa saman kokoiset, 1,1 ja 1,3 malleissa imuventtiili ja imukanava ovat suuremmat kuin 1,0:n"
Että näin. Vieläkö tarkennettaan?

Orion 1.3 OHV