Focus 1,8 TCi EGR:än tukkiminen?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Focusäijä
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Touko 2005 20:38
Paikkakunta: Sastamala

Focus 1,8 TCi EGR:än tukkiminen?

Viesti Kirjoittaja Focusäijä »

Eli onko mahdollista tukkia tuota egr:än venttiiliä? Millä konstilla? Onnistuuko siten että laitetaan peltilätkä egr:än ja imusarjan väliin? Aiheuttaako tukkiminen vikakoodia/häiriövalon syttymistä? Yritin haulla löytää tästä juttua, mutta en löytänyt. Onko kellään kokemuksia?
Focus 2.0i Ghia Farkku vm.07 ja Focus 1.8 TCI Ghia Farkku vm.01
Transit 100S 2.5 Di vm.92 Ikkunapaku
Transit 100L 2.5 Di vm. 2000
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Miksi tuo egr pitäisi tukkia? Se on kai tarkoitetttu pakoputkesta tulevien saasteiden vähentämiseeen, vai kuinka? Itse ajelen Focus TDI 2000 mallilla, jossa tuo egr on.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

msanta kirjoitti:Miksi tuo egr pitäisi tukkia? Se on kai tarkoitetttu pakoputkesta tulevien saasteiden vähentämiseeen, vai kuinka? Itse ajelen Focus TDI 2000 mallilla, jossa tuo egr on.
jos oot joskus nähny tollasen esim: dieselin (jossa on egr) imusarjan sisälle ni ymmärrät miks niitä tukitaan :wink: se nimittäin karstottaa aika hyvin sitä ja monissa tapauksissa egr on just se joka aiheuttaa nykimisiä yms pikku häiriöitä
Focusäijä
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Touko 2005 20:38
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Focusäijä »

Sen takia koska imusarja on kirjaimellisesti täynnä semmosta öljyn ja karstan sekoitusta, joka tukkii paikat ennenpitkää. Sama ongelma kaikissa dieseleissä jossa on egr. Sitä on siellä semmonen 5mm kerrostuma parhaimmillaan. Tarkoituksena olisi puhdistaa imusarja ja tukkia tuo egr. Esim. volvojen tdi-koneissa on näkyvän savun määrä pudonnut puoleen kun egr on tukittu ja kaikkihan tietää millaisia savukoneita nuo volvot on. Focuskin pölläyttelee aikalailla kun on ajeltu jonkin aikaa kevyellä kaasulla. Nämä egr:än ongelmat, itse venttiilin jumiutuminen ja paikkojen tukkeentuminen on nykyautojen tuleva ongelma.

Edit: henu ehti ensin.
Focus 2.0i Ghia Farkku vm.07 ja Focus 1.8 TCI Ghia Farkku vm.01
Transit 100S 2.5 Di vm.92 Ikkunapaku
Transit 100L 2.5 Di vm. 2000
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tietääkös kukaan edes mitä päästöjä tuo egr vähentää? Ainakin "msanta" varmaan osannee kertoa mitä aiheuttaa egr:n tukkiminen, osaathan :wink:
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Focusäijä
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Touko 2005 20:38
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Focusäijä »

Egr:än tukkiminen ei ainakaan näy savutusmittauksessa, muutenkuin korkeintaan pienempänä savuarvona.
Focus 2.0i Ghia Farkku vm.07 ja Focus 1.8 TCI Ghia Farkku vm.01
Transit 100S 2.5 Di vm.92 Ikkunapaku
Transit 100L 2.5 Di vm. 2000
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

EGR systeemi (Exhaust Gas Recirculation) vähentää tosiaan typen oksidipäästöjä dieselautossa. Järjestelmää kontrolloi moottorin ohjausjärjestelmä (ECU). Jos EGR:n tukkii, pitäisi varmaan myös ECU päivittää, jotta moottori toimisi valmistajan suunnittelemalla tavalla. Kokeilemallakin saattaa muutos onnistua, mutta mahdollista on myös aiheuttaa moottorille vahinkoa. Ainakin itse ajan edelleen vakioEGR-varustuksella, kun moottori on pelannut hyvin 250 tkm.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
PeeTee
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Elo 2005 22:18
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja PeeTee »

msanta kirjoitti:Jos EGR:n tukkii, pitäisi varmaan myös ECU päivittää, jotta moottori toimisi valmistajan suunnittelemalla tavalla. Kokeilemallakin saattaa muutos onnistua, mutta mahdollista on myös aiheuttaa moottorille vahinkoa. Ainakin itse ajan edelleen vakioEGR-varustuksella, kun moottori on pelannut hyvin 250 tkm.
Tuskinpa EGR:n tukkimisella mitään vahinkoa nyt moottorille saa tehtyä. Dielselmoottori käy koko ajan ilmaylijäämällä, tehoa säädetään polttoaineen määrällä. Jossain autoissa (en tiedä muutakuin jotkut WAG-moottorit) tukkiminen saattaa sytyttää vikavalon, koska EGR:n avautuessa ilmamassamittarin tulisi havaita sen kautta kulkevan ilmamäärän pieneneminen. Moottorille ei tällöin kyllä vahinkoa aiheuteta.

Kannattaa muuten tosissaan katsoa sinne imusarjaan, ja miettiä mitä se piki siellä tekee ilman virtaukselle.
T. itse pari tuntia imusarjaa putsanneena, ja venttiilin sen jälkeen tukkineena...
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Lukeekos muuten kenelläkään rekisteriotteessa: "Erikoisehdot: Vähäpäästöinen, pakokaasujentakaisinkierrätys."?? Itselläni nimittäin lukee ja eikös tuo ole siinä tapauksessa niin, että kun egr:n poistaa, ei inssisetä hyvää tykkää.. Vai saako asian muutettua/kierrettyä jotenkin??
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Focusäijä
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Touko 2005 20:38
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Focusäijä »

Kessi kirjoitti:Lukeekos muuten kenelläkään rekisteriotteessa: "Erikoisehdot: Vähäpäästöinen, pakokaasujentakaisinkierrätys."?? Itselläni nimittäin lukee ja eikös tuo ole siinä tapauksessa niin, että kun egr:n poistaa, ei inssisetä hyvää tykkää.. Vai saako asian muutettua/kierrettyä jotenkin??
Tästähän oli jo puhetta, eli egr:än tukkiminen ei näy mitenkään ulospäin ja se vaikuta savutusmittauksessa, korkeintaan positiivisessa mielessä. Pakokaasujen takaisinkierrätys vaikuttaa ns. näkymättömiin päästöihin eli typen oksideihin, niitä ei savutusmittauksessa nähdä. Kaikissa uudehkoissa dieseleissä lukee rekisteriotteessa tuo sama teksti. Mitä mieltä, itse olet, säästätkö maailmaa pientämällä hivenen autosi päästöjä ja antamalla koneen tukkeentua, vai tulppaatko egr:än ja pidät moottorisi puhtaana ja saastutat maapalloa olemattoman verran? Jokainen voi itse tehdä päätelmänsä.
Focus 2.0i Ghia Farkku vm.07 ja Focus 1.8 TCI Ghia Farkku vm.01
Transit 100S 2.5 Di vm.92 Ikkunapaku
Transit 100L 2.5 Di vm. 2000
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Saastus voi jopa lisääntyä kun imusarja paskottuu ja auto nykyttelee, siis ei toimi kunnolla? 8)
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Siinä mitään ihmettelemistä ole, kahdessa edellisessä nakussa (toinen VAG TDI ja toinen Focus TDdi) tuo EGR:n tukin ihan vain laittamalla laipan EGR-venttiilin ja pakosarjasta tulevan putken liitokseen, ei ollut mitään ongelmia vikavalojen tjsp kanssa. Päinvastoin, nykimiset jne katos ja savutus väheni.

Fiestassakin pitäisi tuo tehdä, kun vaan löytäisi sen hiton EGR-venttiilin jostain, on melko hyvin jemmattu nimittäin.
2021 Tesla Model 3 LR
riikomi
Viestit: 1113
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Focuksen pikkuzeteceistä (1.4/1.6 l) EGR hävisi jo ed. mallin faceliftin kohdalla, eli kesällä 2001. Ja ainakaan 1.6 litraisessa ei ole edes MAFfia.
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Omassa nokitunkissa oli imusarja suhteellisen puhdas, vaikka egr on käytössä. Kilometrejä taulussa on 215 tkm.
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

lapazu kirjoitti: Voi olla että et löydä sitä, ainakaan uudemmissa fordin bensakoneissa ei ole enää egr:ää. Näin kertoilivat fordilla kun asiaa tiedustelin jokin aika sitten.
Kyllä se siellä pitäisi olla, kun on kerran jo takuuna vaihdettukin koko EGR :)
2021 Tesla Model 3 LR
Vastaa Viestiin