Sierra seuraavaksi autoksi?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Juze

Sierra seuraavaksi autoksi?

Viesti Kirjoittaja Juze »

Tervehdys kaikille! Auton vaihto on tulossa ajankohtaseks ja sierra olisi yksi mahdollinen vaihtoehto, etuvetoa kun en huoli.
Tiedossa olis 2.0 och kaasari-sierra, ajettu 290tkm, vuosimallia en muista varmaksi, 87-89 ehkä.
En ole foordien kanssa ikinä pelannut, joten nyt kaipaisin neuvoja. Eli mitkä on sierran tyyppiviat, ruostepaikat, tekniikan heikot kohdat ym.? Ja mitä muuta mitä kannattaa autoa tutkiessa huomioda? Paljonko sierran koneilla yleensä huoletta ajellaan, eli onko 290tkm paljon? Pajonko suurinpiirtein tuollasen sierran arvo on?
Kiitoksia jo etukäteen.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Nokka-akselit on noissa muistaakseni aika heikosti karkaistuja.
Escort 1.8 sport -97
Juze

Viesti Kirjoittaja Juze »

Ellen ihan väärin muista nii tuossa sierrassa olis jonkinlainen virinokka. Tiedä sitten sen kestävyydestä...
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

nokka-akseli saa heikosti öljyä, jos ei ole öljyhuolloista huolehittu ja käytetty kunnon öljyjä.
hintahan riippuu tietysti täysin kunnosta, noin 0-2000.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

onhan käytetty aina riskipeliä..alta tonnin maksaisin itse..
kunnosta riippuen,aika reilustikin alle..
luulis noilla kilometreillä vielä eteenpäin pääsevän jonkun aikaa,mutta mistä noista ikinä tietää?
oli aikasemmin 2.0 is..ajoihan sillä,iskarit oli aika entiset..
aika pirtee noin muuten,ja kilometrit oli aika samoissa kun luovuin siitä..
käyntikuntonen kyllä kaikin puolin.
ei sieltä mitään junia t...
Juze

Viesti Kirjoittaja Juze »

Jonkunnäkönen madalluskin kyseisessä sierrassa on, ja putkisto juuri uusittu. Täytyy loppuviikosta käydä tuota katsomassa, sittenpähän tuon kunnon näkee, ainakin päällisin puolin. Ja jos se äijä ite kerkee nii jos vaikka koeajo onnistus. Eli nyt vaan tarkastamisen arvoisia ruostepaikkoja ym. mahdollisia vikoja kehiin, nii osaan tutkia.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No siis koeajohan on aivan pakollinen autoa ostaessa. Ja yleensä kannattaa olla mukana joku joka autoista tietää.
Kyllähän noi sierrat ihan kivoja pelejä on. tuo on kyllä tosin melkolailla ajettu. Ei sillä että olis kilometrit täynnä, mutta kun maltat kattella niin varmasti lötyy vähemmänkin ajettu edullinen vehje.
Mutta käy ihmeessä kattomassa missä kunnossa on., Ainahan koneen voi vaihtaa jos muuten on hyvä. niitä nyt saa ihan puol ilmaiseksi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Juze

Viesti Kirjoittaja Juze »

Totta kai koeajan auton ennen mahdollista ostoa, mainitsin vain että josko jo viikonloppuna pääsisi kokeilemaan. Alustava hinta autolle on 800 örkkiä. Ja aika hyvästi autoista itsekkin tiedän, foordeista en niinkään :)
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

eiköhän kannata aina tehdä se sama ruoste katsastus kaikille vanhemmille autoille kuin eli helmat,lokasuojat,ovien ala reunat,lattian ja helman välinen raja,,,

en sit tiä mulla on alkanu ruostuu kontin pohja sisältäpäin sun muuta
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

... (moderaattorit miksei omia viestejä voi poistaa?) (Tuli 2 x sama...)
Viimeksi muokannut WSE, 16 Helmi 2005 21:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Alkaa syömään ohari öljyä noilla kilometreillä. Männänrenkaat on usein sen verran kuluneet. Rengastuksella pitäisi selvitä tuosta vielä. KK laakerit myö joskus kuluneet noissa.
Toki saattaa toimia hyvin pitkäänkin vielä riippuu paljolti siitä millä öljyillä ajettu ja miten huollettu. Tuo OHC konehan ei helposti ajamalla lopu mutta vanhemmiten alkaa nokka pitämään ääntä ja öljyä kulua jos mitään ei tehdä, toki aika pitkään kestää ajaa sellaisenakin jos vaan kehtaa.
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Ei henkilökohtaisesti, vaan ihan yleisesti huvittaa kun ihmiset kyselee melk. 20 vuotta vanhasta autosta tyyppivikoja. :lol:
Eiköhän ne tyyppiviat ilmene ensimmäisten viidenvuoden aikana, ja senjälkeen aletaan puhumaan auton kestävyydestä jne. jne.

Kyllä tollanen sierra on ihan ookoo peli.
On ainakin tekniikka yksinkertaista (vert. japanialaiset) jos jotain täytyy korjailla.
sierramies-87
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:47
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja sierramies-87 »

sehän on ihan mistä tykkää mutta ite laittaisin vähintään ruiskuversion tosta 2.0i ohc 115hp vakiona, mutta jos et aio konetta kummemmin virittää niin laita 2.0i dohc, syö varmasta vähemmän bensaa kuin ohc ja vääntöä ja tehoa varmaan vähän enemmän..mutta ne on jo vähäpäästöisiä melkein kaikki lukuunottamatta ihan ekoja 125hp katittomia malleja niin niitä on sitten aika mahdoton turbottaa yms..jos joskus semmonen kuume iskee...=) se on ihan toinen asia taas että miten tommonen dokki kone kestää turbotettuna...?

tossa on lihavoituna ne ongelmat mitä mulla on sierroissa joskus ollu..nyt korjattu..

Virtalukko lukkiutuu avaimen ollessa paikallaan.

- Vesipumppu vuotaa.PERHANA...pitää tämäkin paikkaansa...no täytyy laittaa uus ens vkl.

- Moottorin kannentiivisteen palamisia.

- Pakoventtiilit palaneet.>

- Etuakselistossa väljää. Etutukivarsien kumihelat väljät.

- Alapallonivelet väljät.

- Nokka-akselin karkaisu on epäonnistunut. Tällöin nokat ovat kuluneet, varsinkin vanhemmissa autoissa.
- Oireet:
* Moottori käynnistyy huonosti
* Käynti epätasaista huolimatta sytytyksen säädöstä
* Huonot puristukset

- Vaihteiston laakerit voivat olla kuluneet yli 100000 kilometriä ajetuissa autoissa. Kuluneen laakerin ääni kuuluu vaihteistosta ajettaessa kakkosella tai kolmosella.

- Vaihteenvalitsimen nivelet voivat olla kuluneet. Vika ilmenee siitä, että vaihdekeppi on jossain määrin hervoton.

- Vaihteiston synkronointi on kulunut.

- Etujarrulevyt ovat huonot.

- Jarrulevyt kieroutuvat, mikä ilmenee ravistuksena jarrutettaessa.
- Jarrulevyt ruostuvat.

- Jarruputket ruostuvat.

- Jouset katkeavat.

- Polttoainesäiliö ruostuu ja vuotaa.

- Kaasutinongelmia.

- Polttoaineensuihkutusjärestelmän vikoja.

- Venttiilivarren tiivisteet vuotavat.

- Kardaaniakselissa voi olla epätasapainoa tai ristinivelet ovat kuluneet. Auto ravistaa myös silloin, kun ei jarruteta.

- Etupyöränlaakerit vialliset.

- Kytkinvikoja.

- Kierroslukumittari on rikki. (kolvaamalla kuntoon=)
- Istuinlämmitys ei toimi.

- Pakoputkisto on lyhytikäinen.

- Katalysaattorivikoja. Katalysaattori saattaa olla ylikuumentunut.
Viimeksi muokannut sierramies-87, 22 Helmi 2005 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford F250 4x4 7.3td -99
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
Fullspeed
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Helmi 2005 23:14
Paikkakunta: Oulu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed »

Juu, itellä vastaava ´87 2.0 OHC kapistus.

Vikoja oli ostaessa:
-mittarivaijeri poikki
-kierroslukumittari (tinaus)
-visko jumissa (nakkasin leppään, ja escortin flekti tilalle, letkuun anturi)
-ei takajarruja, jarrupaineen rajoitin jumissa (->escortista)
-kuskinistuimen lämmitin (tinausta)
-ryyppy ei toiminu (vääränlainen laturi, ei W-napaa, ->oikeanlainen escortista )
-bensansuodatin tukossa, hyyty pari kertaa maantiellä
-mikään avain ei enää pelannu mihinkään lukkoon (->escortista)
-vetarien ulommat kumit rikki
-alatukivarsien ja reaktiotankojen väliset puslat haittasi suoraan ajoa :roll:
-perinteinen takalamppujen liitin härö

Ruostetta ei juurikaan, helmojen takaosat pahimmat.
Nokka-akseli OK, oli joskus vaihdettu, mut kumit ois voinu vaihtaa.
Kannattaa kattoo, että se voitelu pelaa, venakoppa auki ja pyörittää moottoria startilla tai vaikka käynnistää. :roll:
Megaruutta Sierra & V6 Mondeo
Juze

Viesti Kirjoittaja Juze »

Taitaa käydä nii että sierra jää hommaamatta, on tiedossa ihan eri peli. Mutta kiitoksia kaikille vinkeistä.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

no itellä on 360000 ajettu sierra eikä siin oo ikinä ollu mitään isompaa, ikinä ei oo jättäny tielle et voin suositella

hahaa huomasin vanhan kommenttini ja korjataas tilane eli nyt sillä koneella on ajettu reilu 400 000, ilman öljyn syömistä täysin kunnos ei kilise eikä mitään...
Viimeksi muokannut henu, 29 Marras 2006 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Fullspeed kirjoitti:Juu, itellä vastaava ´87 2.0 OHC kapistus.
-bensansuodatin tukossa, hyyty pari kertaa maantiellä
En ymmärrä miten näitäkään voi vioiksi laskea? :D Sama periaatehan tuolla on kuin sulakkeella, suodatin estää konetta vioittumasta ja sulake estää kaapelin ylikuumenemista.

Ja kaikennäköisiä "tyyppivikoja" sitä välillä näkeekin :). Ruostekaan ei ole tyyppivika, aivan käyttäjän laiminlyönnistä johtuvia seuraamuksia.

Noh, kerrotaan nyt että itselläni on 260tkm ajettu sierra, eikä siinäkään nyt aivan mahdottomasti näitä vikoja ole. Mutta listataan nyt kuitenkin.

- Silmälaakeri jumittaa -> ykkönen ja pakki menee huonosti päälle
- Jarrulevyt kieroutuneet, ravistaa hieman jarrutettaessa
- Kuskin istuinlämmitin ei toimi
- Pyyhkimet jäävät välillä paikoilleen, kun kesken liikkeen laittaa pois päältä (lähinnä ärsyttävää vain, ilmenee melkein vain kylmänä)

Mitään muuta vikoja en nyt tuossa ole huomannut. Kansiremonttihan oli tehtynä.
Vastaa Viestiin