Escortin koneen lämmöt 1.8 zetec

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Escortin koneen lämmöt 1.8 zetec

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Niin eli lämmöt on kesälläkin vähän normaalin puolella, ja sit jos pistää tosiaan kovaa ajoa niin saattaa lähteä nousemaan kunnolla. Nyt kylmillä keleillä nousee just ja just normaalin puolelle. Ja lämmöt nousee hitaasti. Tuntuu myös että kulutus olisi päätön, juurikin varmaan kylmän koneen vuoksi. Lämmintä puhaltaa mutta ei kyllä polta kättä samaan malliin kuin kesällä. Lämmön tulo myös täsmää kutakuinkin mittarin ilmoittamiin koneen lämpöihin, siis lämmitessä.

Eli mietin vain että mikä on todennäköisin vika, termostaatti vai jokin anturi vai mikä? Yksi väliaikainen apu olisi mielessä, eli jotain syyläriä peittämään. Kannattaako?
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Termostaatti vissiin kyrvähtänyt.

kun mulla nousee lämmöt puoleen väliin sitä mittaria.. tosin hitaasti pakkasista riippuen. kun pääsee "normaali"lämpöihin niin kyllä lämpöä riittää.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Onko tietoa miten iso urakka tuo olisi vaihtaa, ja miten kallis?

Kyllä tuossa lämpöä tosiaan riittää, mutta hitaasti lämpenee, mutta tosiaan lämpimämpääkin on ollut välillä.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Jos on ripee käsistään niin max 10 minuutin homma ripeä käsistään siksi että saa vanhan termarin pois ja uuden tilalle ilman että kaikki nesteet tulee pihalle.
Escort 1.8 sport -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos hyttiin tulee riittävästi lämpöä niin vika kait mittarin anturisssa? 8)
Meillä ainakin! :roll:
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Mut mites tuo kun on kerran kuitenkin lämpöä melko paljon. Et voisko olla ihan molemmista kyse? Missä nuo osat on tuossa escossa? Ja onko hinnakkaita?
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Avatar
Tuksu
Viestit: 78
Liittynyt: 05 Helmi 2005 08:02
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tuksu »

Omassa oireili juuri tuo mittari samalla lailla ja anturin vaihdolla siitä selvisi. Anturi sijaitsee termostaattikotelon alapuolella. Ainakin tuossa vanhemmassa escortissa melkosen ahdas paikka, mutta pitkän hylsyn avulla onnistuu itsekkin vaihtamaan. Hintaa ei ollut kuin joku 10-15 euroa tolle anturille. Termostaatti puolestaan löytyy tuon yläputken takaa.

Anturi:
http://www.saunalahti.fi/~ttkorhon/anturi.JPG

Termostaatti:
http://www.saunalahti.fi/~ttkorhon/term ... kotelo.jpg

EDIT: typoa korjattu
Kuga PHEV ST-line X -20
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Kiitoksia. Pitäis saada korjattua. Jos ei pahan hintaisia ole niin molemmat vaihtoon.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
rubans
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Elo 2006 01:54

Viesti Kirjoittaja rubans »

Oli Escossani myös samaa vikaa (mitähän ei), luulin myös anturia kun lämmintä tuli vaan ei mittari noussut ku vaan siihen normin alareunaan asti. Uus termostaatti (kunnollinen á 18,5 €) kokeeksi paikalleen ja avot, lämpee nykyää siihen puoliväliin asti eikä tarvitse pitää enää lämppäriä täysillä, että tarkenee.

Termostaatin vaihtohan siinä on yksinkertaista, ylävesiletku irti ja siinä on kolme muistaakseni 8mm. pulttia ja termostaatti tippuu lattialle sen kannen takaa. Jäähdytinnestettä kannattaa varata viereen koska sitä valuu pois toimenpiteen aikana.

ps. Jos ei oo kiire tallilla niin anna auton jäähtyä kunnolla, mulla oli kiire ja se neste on AIKA lämpöstä ku sitä valuu käsille ruuvatessa. Ja työkalujen valinnassa saa olla laatutietoinen kannen rystysiä raastavien kulmien takia... (väänsin pikku-räikästä niskat nurin ja rystynen kanteen) :oops:
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Joo no mitään en ole saanut aikaan. Mutta totesin tuossa tänään että on kyllä aika epeli tuo. Nyt tiedän miten lämmöt saa normaaliksi. Lämppäri kylmälle niin avot, lämmöt nousee normaaliin. Tasan puoleenväliin ja pysyy siinä, lukuunottamatta motariajoa jolloin laskee aavistuksen alle puolenvälin. Pitää vain pahvit lyödä syylärin eteen. Kaveri on fordilla duunissa niin sanoi että monessa fortissa jonkinasteinen ominaisuus tuo viileä käynti, et saa punarajalla polkea paikallaan jos haluaa koneen keittämään.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

rubans kirjoitti:Oli Escossani myös samaa vikaa (mitähän ei), luulin myös anturia kun lämmintä tuli vaan ei mittari noussut ku vaan siihen normin alareunaan asti. Uus termostaatti (kunnollinen á 18,5 €) kokeeksi paikalleen ja avot, lämpee nykyää siihen puoliväliin asti eikä tarvitse pitää enää lämppäriä täysillä, että tarkenee.
Kuuluisikohan lämpömittarin nousta puoleen väliin saakka? Minulla nousee mittari alareunan ja puolivälin puoliväliin. Sinänsä lämmintä kyllä riittää hyvin. Viime talven noin -22 asteen pakkanen on kylmin ja kesän helteet lämpimin, missä olen ajanut, ja molemmissa ääripäissä on toiminut hyvin.

Voiko olettaa, että termostaatti on ehjä, jos lämmöt noustuaan siihen neljäsosaan alhaalta pysyy melko tarkkaan samassa lukemassa mittarin perusteella?

Harmi, ettei Fordien lämpömittarit näytä asteita.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Omassa ihan sama, et normaalisti jos puhaltaa täysillä lämmintä eikä anna koneen lämmetä paikoilaan tai hitaassa ajossa, kone pysyy just ja just siinä normin rajan yläpuolella. Vaikuttaako sulla lämppärin asento koneen lämpöihin. Ihan mielenkiinnosta, et onko mulla jotain rikki vai onko vain ominaisuus tuo et lämpenee tasan puoleenväliin ja joskus aavistuksen yli jos pitää lämppärin kylmää puhaltamassa.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
rubans
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Elo 2006 01:54

Viesti Kirjoittaja rubans »

No on periaattees termostaatti ehjä, mutta liian löysä, koska vesi kiertää liian nopeaan ettei ehdi kunnolla lämpenemään. Lämpenee enemmän kun ei tarvitse kiertää lämppärin kennon kautta lämmityslaite pois päältä.

Kyllä mulla on muuten paitsi edellisen termostaatin aikaan lämmöt noussu puoleen väliin. Kulutuskin on ollut korkeaa ku ei oo kone lämmenny kunnolla, polkematta yli kahdeksaa litraa/100km.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Pyrre kirjoitti:Vaikuttaako sulla lämppärin asento koneen lämpöihin. Ihan mielenkiinnosta, et onko mulla jotain rikki vai onko vain ominaisuus tuo et lämpenee tasan puoleenväliin ja joskus aavistuksen yli jos pitää lämppärin kylmää puhaltamassa.
Ei vaikuta ainakaan kovin paljoa. Toisin sanoen pelivaraa pakkaseen ja lämpimiin ilmoihin riittää. Ongelma ei siis varsinaisesti ole sen paremmin ylikuumeneminen kuin liian kylmänä käyminenkään. Ihmettelin vain, että pitäisikö mittarin nousta enemmän kuin neljäsosaan alhaalta?

Termostaatti ei Motonetissä paljoa maksa (10 euroa tiivisteineen Zetecciin), joten taidanpa kokeilumielessä vaihtaa sen vielä ennen kunnon talven tuloa (jos sellaista tuleekaan).

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos lämpö riittää ja mittari näyttää liian vähän niin yleisin vika on mittarin anturissa! 8) Toisaalta ei iso ongelma jos hytin läpö riittää! :roll:
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Pyrre kirjoitti:Omassa ihan sama, et normaalisti jos puhaltaa täysillä lämmintä eikä anna koneen lämmetä paikoilaan tai hitaassa ajossa, kone pysyy just ja just siinä normin rajan yläpuolella. Vaikuttaako sulla lämppärin asento koneen lämpöihin. Ihan mielenkiinnosta, et onko mulla jotain rikki vai onko vain ominaisuus tuo et lämpenee tasan puoleenväliin ja joskus aavistuksen yli jos pitää lämppärin kylmää puhaltamassa.
Vaihdoin Escorttiini Motonetin termarin. Nyt nousee lämmöt lähes puoleen väliin. Ero ei vanhaan tosin ole suuri, ihan aavistuksen verran lämpimämpänä käy nyt. Vanha termostaatti oli ilmeisesti alkuperäinen vuodelta 1992. Ainakin se oli Motorcraft ja tiiviste oli kuivettunut ja hapertunut. Laippamutterit olivat yllättävän tiukassa, mutta lähtivät kuitenkin rikkoontumatta irti.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Vastaa Viestiin