Escortin koneen lämmöt 1.8 zetec
Escortin koneen lämmöt 1.8 zetec
Niin eli lämmöt on kesälläkin vähän normaalin puolella, ja sit jos pistää tosiaan kovaa ajoa niin saattaa lähteä nousemaan kunnolla. Nyt kylmillä keleillä nousee just ja just normaalin puolelle. Ja lämmöt nousee hitaasti. Tuntuu myös että kulutus olisi päätön, juurikin varmaan kylmän koneen vuoksi. Lämmintä puhaltaa mutta ei kyllä polta kättä samaan malliin kuin kesällä. Lämmön tulo myös täsmää kutakuinkin mittarin ilmoittamiin koneen lämpöihin, siis lämmitessä.
Eli mietin vain että mikä on todennäköisin vika, termostaatti vai jokin anturi vai mikä? Yksi väliaikainen apu olisi mielessä, eli jotain syyläriä peittämään. Kannattaako?
Eli mietin vain että mikä on todennäköisin vika, termostaatti vai jokin anturi vai mikä? Yksi väliaikainen apu olisi mielessä, eli jotain syyläriä peittämään. Kannattaako?
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Termostaatti vissiin kyrvähtänyt.
kun mulla nousee lämmöt puoleen väliin sitä mittaria.. tosin hitaasti pakkasista riippuen. kun pääsee "normaali"lämpöihin niin kyllä lämpöä riittää.
kun mulla nousee lämmöt puoleen väliin sitä mittaria.. tosin hitaasti pakkasista riippuen. kun pääsee "normaali"lämpöihin niin kyllä lämpöä riittää.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Onko tietoa miten iso urakka tuo olisi vaihtaa, ja miten kallis?
Kyllä tuossa lämpöä tosiaan riittää, mutta hitaasti lämpenee, mutta tosiaan lämpimämpääkin on ollut välillä.
Kyllä tuossa lämpöä tosiaan riittää, mutta hitaasti lämpenee, mutta tosiaan lämpimämpääkin on ollut välillä.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Omassa oireili juuri tuo mittari samalla lailla ja anturin vaihdolla siitä selvisi. Anturi sijaitsee termostaattikotelon alapuolella. Ainakin tuossa vanhemmassa escortissa melkosen ahdas paikka, mutta pitkän hylsyn avulla onnistuu itsekkin vaihtamaan. Hintaa ei ollut kuin joku 10-15 euroa tolle anturille. Termostaatti puolestaan löytyy tuon yläputken takaa.
Anturi:
http://www.saunalahti.fi/~ttkorhon/anturi.JPG
Termostaatti:
http://www.saunalahti.fi/~ttkorhon/term ... kotelo.jpg
EDIT: typoa korjattu
Anturi:
http://www.saunalahti.fi/~ttkorhon/anturi.JPG
Termostaatti:
http://www.saunalahti.fi/~ttkorhon/term ... kotelo.jpg
EDIT: typoa korjattu
Kuga PHEV ST-line X -20
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
Oli Escossani myös samaa vikaa (mitähän ei), luulin myös anturia kun lämmintä tuli vaan ei mittari noussut ku vaan siihen normin alareunaan asti. Uus termostaatti (kunnollinen á 18,5 €) kokeeksi paikalleen ja avot, lämpee nykyää siihen puoliväliin asti eikä tarvitse pitää enää lämppäriä täysillä, että tarkenee.
Termostaatin vaihtohan siinä on yksinkertaista, ylävesiletku irti ja siinä on kolme muistaakseni 8mm. pulttia ja termostaatti tippuu lattialle sen kannen takaa. Jäähdytinnestettä kannattaa varata viereen koska sitä valuu pois toimenpiteen aikana.
ps. Jos ei oo kiire tallilla niin anna auton jäähtyä kunnolla, mulla oli kiire ja se neste on AIKA lämpöstä ku sitä valuu käsille ruuvatessa. Ja työkalujen valinnassa saa olla laatutietoinen kannen rystysiä raastavien kulmien takia... (väänsin pikku-räikästä niskat nurin ja rystynen kanteen)
Termostaatin vaihtohan siinä on yksinkertaista, ylävesiletku irti ja siinä on kolme muistaakseni 8mm. pulttia ja termostaatti tippuu lattialle sen kannen takaa. Jäähdytinnestettä kannattaa varata viereen koska sitä valuu pois toimenpiteen aikana.
ps. Jos ei oo kiire tallilla niin anna auton jäähtyä kunnolla, mulla oli kiire ja se neste on AIKA lämpöstä ku sitä valuu käsille ruuvatessa. Ja työkalujen valinnassa saa olla laatutietoinen kannen rystysiä raastavien kulmien takia... (väänsin pikku-räikästä niskat nurin ja rystynen kanteen)

Joo no mitään en ole saanut aikaan. Mutta totesin tuossa tänään että on kyllä aika epeli tuo. Nyt tiedän miten lämmöt saa normaaliksi. Lämppäri kylmälle niin avot, lämmöt nousee normaaliin. Tasan puoleenväliin ja pysyy siinä, lukuunottamatta motariajoa jolloin laskee aavistuksen alle puolenvälin. Pitää vain pahvit lyödä syylärin eteen. Kaveri on fordilla duunissa niin sanoi että monessa fortissa jonkinasteinen ominaisuus tuo viileä käynti, et saa punarajalla polkea paikallaan jos haluaa koneen keittämään.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Kuuluisikohan lämpömittarin nousta puoleen väliin saakka? Minulla nousee mittari alareunan ja puolivälin puoliväliin. Sinänsä lämmintä kyllä riittää hyvin. Viime talven noin -22 asteen pakkanen on kylmin ja kesän helteet lämpimin, missä olen ajanut, ja molemmissa ääripäissä on toiminut hyvin.rubans kirjoitti:Oli Escossani myös samaa vikaa (mitähän ei), luulin myös anturia kun lämmintä tuli vaan ei mittari noussut ku vaan siihen normin alareunaan asti. Uus termostaatti (kunnollinen á 18,5 €) kokeeksi paikalleen ja avot, lämpee nykyää siihen puoliväliin asti eikä tarvitse pitää enää lämppäriä täysillä, että tarkenee.
Voiko olettaa, että termostaatti on ehjä, jos lämmöt noustuaan siihen neljäsosaan alhaalta pysyy melko tarkkaan samassa lukemassa mittarin perusteella?
Harmi, ettei Fordien lämpömittarit näytä asteita.
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Omassa ihan sama, et normaalisti jos puhaltaa täysillä lämmintä eikä anna koneen lämmetä paikoilaan tai hitaassa ajossa, kone pysyy just ja just siinä normin rajan yläpuolella. Vaikuttaako sulla lämppärin asento koneen lämpöihin. Ihan mielenkiinnosta, et onko mulla jotain rikki vai onko vain ominaisuus tuo et lämpenee tasan puoleenväliin ja joskus aavistuksen yli jos pitää lämppärin kylmää puhaltamassa.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
No on periaattees termostaatti ehjä, mutta liian löysä, koska vesi kiertää liian nopeaan ettei ehdi kunnolla lämpenemään. Lämpenee enemmän kun ei tarvitse kiertää lämppärin kennon kautta lämmityslaite pois päältä.
Kyllä mulla on muuten paitsi edellisen termostaatin aikaan lämmöt noussu puoleen väliin. Kulutuskin on ollut korkeaa ku ei oo kone lämmenny kunnolla, polkematta yli kahdeksaa litraa/100km.
Kyllä mulla on muuten paitsi edellisen termostaatin aikaan lämmöt noussu puoleen väliin. Kulutuskin on ollut korkeaa ku ei oo kone lämmenny kunnolla, polkematta yli kahdeksaa litraa/100km.
Ei vaikuta ainakaan kovin paljoa. Toisin sanoen pelivaraa pakkaseen ja lämpimiin ilmoihin riittää. Ongelma ei siis varsinaisesti ole sen paremmin ylikuumeneminen kuin liian kylmänä käyminenkään. Ihmettelin vain, että pitäisikö mittarin nousta enemmän kuin neljäsosaan alhaalta?Pyrre kirjoitti:Vaikuttaako sulla lämppärin asento koneen lämpöihin. Ihan mielenkiinnosta, et onko mulla jotain rikki vai onko vain ominaisuus tuo et lämpenee tasan puoleenväliin ja joskus aavistuksen yli jos pitää lämppärin kylmää puhaltamassa.
Termostaatti ei Motonetissä paljoa maksa (10 euroa tiivisteineen Zetecciin), joten taidanpa kokeilumielessä vaihtaa sen vielä ennen kunnon talven tuloa (jos sellaista tuleekaan).
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Vaihdoin Escorttiini Motonetin termarin. Nyt nousee lämmöt lähes puoleen väliin. Ero ei vanhaan tosin ole suuri, ihan aavistuksen verran lämpimämpänä käy nyt. Vanha termostaatti oli ilmeisesti alkuperäinen vuodelta 1992. Ainakin se oli Motorcraft ja tiiviste oli kuivettunut ja hapertunut. Laippamutterit olivat yllättävän tiukassa, mutta lähtivät kuitenkin rikkoontumatta irti.Pyrre kirjoitti:Omassa ihan sama, et normaalisti jos puhaltaa täysillä lämmintä eikä anna koneen lämmetä paikoilaan tai hitaassa ajossa, kone pysyy just ja just siinä normin rajan yläpuolella. Vaikuttaako sulla lämppärin asento koneen lämpöihin. Ihan mielenkiinnosta, et onko mulla jotain rikki vai onko vain ominaisuus tuo et lämpenee tasan puoleenväliin ja joskus aavistuksen yli jos pitää lämppärin kylmää puhaltamassa.
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92