Kokeneempien neuvoja -95 Mondeon käyntihäiriöihin ym.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fordko?
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Marras 2006 20:28
Paikkakunta: Hyvinkää

Kokeneempien neuvoja -95 Mondeon käyntihäiriöihin ym.

Viesti Kirjoittaja fordko? »

Tältä foorumilta luulis apua löytyvän...Todettakoon näin alkajaisiksi et auton laitto ei oo vahvimpia puoliani ja nyt vielä ostin vm. -95 farkku-Mondeon 1.8 ruiskukoneella! Mittarilukema on 151 tkm, josta ite oon ajanut 800 km. Auto oli seissyt melkein vuoden kun ostin sen. Koneremppa on tehty 10/05 (vaihdettu sylinterin kansi, männänrenkaat, koneistus, tulpat, ö.paineanturi...).

Tyhjäkäynti on ollut koko ajan hieman epätasainen, kierrokset tykkäävät vaellella ylösalas. Jos ei kaasua polkaise kerran, kaks pohjaan ennen starttaamista ni auto ei pysy käynnissä vaan kierrokset laskevat alas kunnes kone sammuu. Mutta kun pumpaa kaasupoljinta kerran, kaks ja sit starttaa ni ei ongelmia, käynnissä pysyy. Osaisko joku valaista miksi näin? (Öljyt vaihtanut huoltomies sanoi et kaasun tunnistin olisi väärässä asennossa ja siks auto välillä sammuilee...? Ihmetteli myöskin mielestään hieman outoa käyntiääntä ja oli sitä mieltä et yks venttiileistä olisi jumissa...).

Nyt on sit ilmennyt pahempi käyntiprobleema. Ajossa kone nykii, vars matalilla kierroksilla ja kaupungissa ajettaessa. Tyhjäkäynti seilaa n. 500 rpm ja 1500 rpm välissä. Kone ei vastaa kaasuun kunnolla ja tehoa häviää. Maantieajossa ei tuota nykimistä juurikaan esiinny, kulkee ihan ok ja konekin vastaa kaasuun. (Ja kun kunnolla antaa kaasua ni konehuoneesta kuuluu ihmeellinen "sirinä" jota ei taas kuulu matalilla kierroksilla ajettaessa. Mistäköhän tuotakin alkaa selvittämään)? Mutta kaupunkiajossa nykii, nykii, ei vastaa kaasuun kunnolla ja tyhjäkäynti seilaa eestaas..Ihan ku ois yks pytty välillä pimeänä...Oisko jollain vinkkejä miltä suunnalta lähteä vikaa etsimään? Itelle tulee ekana mieleen tulppien vaihto..

Tyhjäkäynnillä kone "kilkattaa" vähän kuin dieseli ja semmonen ihme nakutus kuuluu. Onks tää tyypillistä 1.8 Mondeoille? Vai venttiilihomma tms.? Jostain luin että 1.8 Mondeoille ois käynnistyksen jälkeen ominaista moottorin koliseminen, koska koneessa liikaa välyksiä...

Tää on mun eka ruiskukoneinen auto joten onko jotain erityistä huomioonotettavaa ruiskokoneen hoidossa?

Etukäteen kiitän viisaampien vastauksista!!!
liuhu
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Kesä 2006 21:15

Viesti Kirjoittaja liuhu »

itsellä auttoi tilkka masinolia noihin käynti häiriöihin.
varsinkin,jos auto on seissyt pitkään vajaalla tankilla,niin kosteutta on kertynyt varmasti.ehkä se polttoaine suodattimen vaihto voisi olla myös paikallaan!?
fordko?
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Marras 2006 20:28
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja fordko? »

Jep, eilen tungin masinolia tankkiin. Tänään ku ajelin duuniin ni hiukkasen paremmin kävi mut kyl edelleen nyki samat oireet ilmassa, ehkä vaan pienemmässä mittakaavassa...On kyllä käynyt mielessä vaihtaa bensansuodatin, vars ku auto seisonut niinkin kauan. Onkse paha vaihtaa ite?
liuhu
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Kesä 2006 21:15

Viesti Kirjoittaja liuhu »

saa varmasti itsekkin vaihdettua,mutta itellä on aika tiukalla!esim.fordin huolto tekee sen nopeasti.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Nuin vähän ajettuun koneremppa tehty? :shock:
Nykiminen kiihdytyksessä johtuu useinmiten tulpista tai niiden johdoista. Pintakaasulla ajettaessa nykytys johtuu usein EGR:stä. Epätasainen tyhjäkäynti tai kierrosten jääminen toviksi ylös johtuu usein tyhjäkäyntivenasta. Usein myös ohjaustehostimen viallinen anturi heittelee kierroksia. Itsellä hampaan verran pielessä oleva jakohihna aiheutti outoja sammumisia, samoin kontaktihäiriö jakajalle tulevissa johdoissa. Jos tartatessa pitää kaasua painella niin venat saattaa jumittaa, siis säätö jättää ne hieman auki, yleisin syy kait väärä öljy tai viallinen paineanturi. 8)
Suodatin tankin vieressä pelkääjän puolella ainakin sedanissa. Helppo vaihtaa jos alle pääsee, katso kuitenkin oikea virtaussuunta ennen vaihtoa! :roll:
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Monteonisti kirjoitti: Suodatin tankin vieressä pelkääjän puolella ainakin sedanissa. Helppo vaihtaa jos alle pääsee, katso kuitenkin oikea virtaussuunta ennen vaihtoa! :roll:
Mulla on ainakin ne "nipsit" joista pitää puristaa että letku lähtee irti ni tosi jumissa, vaikka kuinka painaa niin ei aukee :?
Mondeo Mk1
fordko?
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Marras 2006 20:28
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja fordko? »

Eli tulpat vaihtoon, ehkä myös johdot. Ilmeisesti tuo MAF kannattaa putsata? Voiko sen putsata ihan crc:llä?

Oon haulla hakenut aiempia kirjoituksia aiheesta ja oon ymmärtänyt että tyhjäkäyntiventtiili sijaitsis -95 Mondeoissa imusarjan alla? Mistäköhän päin tuo egr-venttiili sitten löytyy? Pitänee putsata sekin. Entäs ohjaustehostimen anturi ja mistä tunnistan et se on viallinen? Prkl, näitä autoja ja tietämättömyyttäni! :)
essapant
Viestit: 80
Liittynyt: 08 Maalis 2006 17:36
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja essapant »

Itse tarkistaisin, että onko imuilmavuoto. Se aiheuttaa ainakin tuota tyhjäkäynnin seilaamista. Omassa Mondeossa oli aikoinaan sellainen T-haara mennyt puhki. T-haara löytyi ohuista letkuista koneen ja tulipellin välistä. Konepelti auki ja auto käynnis, niin pitäis kuulua jonkinasteista suhinaa, mut ei välttämättä.
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

fordko? kirjoitti:Eli tulpat vaihtoon, ehkä myös johdot. Ilmeisesti tuo MAF kannattaa putsata? Voiko sen putsata ihan crc:llä?
Itse kuulin aikoinaan että tuohon MAFfiin ei sais ruiskuttaa crc:tä vaan jotain elektroniikan puhdistusspräytä
MK1 Fiesta
latku
Viestit: 71
Liittynyt: 29 Marras 2005 15:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Buster kirjoitti: Itse kuulin aikoinaan että tuohon MAFfiin ei sais ruiskuttaa crc:tä vaan jotain elektroniikan puhdistusspräytä
Itse suihkutin normaalia crc:tä enkä huomannut huonontavaa vaikutusta tjsp...joten melko hifistelyä tämä puhe on että ei saisi laittaa.
Nykyinen:
-Mondeo 2.0TDCi Powershift -13

Ex:
-Escort XR3i Cabriolet -89
-Mondeo 1.8i 16v STW -95-
-Escort GT 1.6 -90-
-Sierra 2.0ohc -85-
tohvo75
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Loka 2005 01:11
Paikkakunta: itäinen maa

Viesti Kirjoittaja tohvo75 »

tulpan johdot pitää uusia samalla kuin tulpat ,jos ei ole uusittu niitä rempan yhteydessä.
maf lankojen putsaukseen suosittelen käyttämään jotain puhdistus ainetta ei crc koska se jättää voitelevan kalvon kuumalangoille,crc ei hajota maffia mutta se likaantuu selvästi nopeemmin crc putsauksen jälkeen ja tästä on oma kohtasta kokemusta.
tää ei oo hifistelyä vaan järkevää,hifistely on aivan jotain muuta.
ja vasta egr tulppauksen jälkeen ei oo tarvinnu juurikaan putsailla :lol:
1.8 moottorissa tosiaan on aika karhee käynti ääni kylmänä,olikohan se 97 vuosimalliiin asti.
toi bensan suodatin vaihtoon ja joku ruiskun puhistus aine kannattaa kans tyrkätä tankkiin
rockford mondeo td-95 stw
DMR
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Tammi 2006 22:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja DMR »

Omassa Mondeossa oli juuri samanlaista ongelmaa ja ne kaikki aiheutti juuri tuo essapantin mainitsema imupuolen T-liitin. MAF:nkin putsasin vikaa etsiessä ihan elektroniikanpuhdistusspraylla.

En näe mitään järkeä putsailla antureita millään muulla kuin juuri puhdistusspraylla. Se maksaa kuitenkin vain 3€ / pullo ja haihtuu kokonaan, toisin kuin esim. CRC.
- Juho
-95 Mondeo CLX 1.8
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

DMR kirjoitti:Omassa Mondeossa oli juuri samanlaista ongelmaa ja ne kaikki aiheutti juuri tuo essapantin mainitsema imupuolen T-liitin. MAF:nkin putsasin vikaa etsiessä ihan elektroniikanpuhdistusspraylla.

En näe mitään järkeä putsailla antureita millään muulla kuin juuri puhdistusspraylla. Se maksaa kuitenkin vain 3€ / pullo ja haihtuu kokonaan, toisin kuin esim. CRC.
Aamen. T-kappale kanssa oma suosikkini tuohon ongelmaan.
Ja niiden MAFin vastuslankojen putsauksesta: käytetään sitten vain ja ainoastaan sellaisia aineita, jotka eivät jätä mitään jäämiä sinne lankoihin. Kuvitelkaapas miten sen CRCn sisältämälle öljylle käy, kun langat kuumennetaan >~600°C lämpötilaan... Hetki saattaa mennä, mutta lopulta ovat kyllä niin paskaiset, ettei putsailut auta vaan joutuu ostamaan vain ja ainoastaan tuon CRCn vuoksi kokonaan uuden mittarin...
liuhu
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Kesä 2006 21:15

Viesti Kirjoittaja liuhu »

Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Suodattimen "klipsit" yleensä antaa periksi, siis saa letkun irti, jos sopivilla pihdeillä puristaa "sopivasti"! 8) Minä olen "tavallista" CRC:tä ruutannut MAFille ja ei ole suuttunut koska kait rasva palaa kuumuudessa pois? :roll:
Jos suodattimen letkujen "klipsit" hajoaa niin voi laittaa tilalle klemmarit! 8)
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

Monteonisti kirjoitti:Suodattimen "klipsit" yleensä antaa periksi, siis saa letkun irti, jos sopivilla pihdeillä puristaa "sopivasti"! 8) Minä olen "tavallista" CRC:tä ruutannut MAFille ja ei ole suuttunut koska kait rasva palaa kuumuudessa pois? :roll:
Jos suodattimen letkujen "klipsit" hajoaa niin voi laittaa tilalle klemmarit! 8)
Palaahan se rasva pois, ainakin osittain. Se mitä jää jäljelle ei tee todellakaan langoille hyvää. Tuo mainitsemani 600°C lämpötila ei siis ole ns. toimintalämpötila, vaan puhdistustoiminto - käynnistyksen yhteydessä langat kuumennetaan tilapäisesti tuohon lämpötilaan epäpuhtauksien poistamiseksi.
Miksi siis pitäisi ihan ehdoin tahdoin liata niitä lankoja ruikkimalla sinne öljyä, joka tuossa lämpötilassa ei varmasti lähde kokonaan pois langoista...
Janita
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Maalis 2009 20:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kokeneempien neuvoja -95 Mondeon käyntihäiriöihin ym.

Viesti Kirjoittaja Janita »

Miten tuon t-kappaleen saa vaihettua? Tai siis pittääkö siitä purkaa kuin palijo tavaraa päältä pois ja voiko siinä onnistua särkemään jotaki? Tuli haettua sihisevä mondeo ja aikani tutkailtua sitä tulin siihen tulokseen että vuoto on siinä kohtaa.
Vastaa Viestiin