auraus vai haritus?? (escort mk4)
auraus vai haritus?? (escort mk4)
Pitääkö tämmösen neloskoppasen vm89 Escortin (1,3l hcs) aurata vai harittaa ja mitkähän ovat mahdollisesti ne maagiset arvot??
Auttaako aurauksen laittaminen nollaan vai pahentaako se vain tilannetta?
Auttaako aurauksen laittaminen nollaan vai pahentaako se vain tilannetta?
Pahentaa mitä tilannetta? Mun käsityksen mukaan minkään auton ei kuulu aurata eikä harittaa. Aurauskulmia säädettäessä suurimmassa osassa autoja jos heittoa on se on aurauksen puolelle. Maaginen luku on nolla, pienet heitot vihreellä suuntaan tai toiseen
Sierra 2.0i DOHC -90
Täällä sitä haritusasiaa on taas pyöritelty Haynesin englanniksi....
= Toe setting
http://www.fordfans.cz/download/manual/0686-10.pdf
ainakin viimesellä sivulla ja muuallakin...
ja täältä voi sitten ladata loputkin manuaalit Escoon
http://www.fordfans.cz/download_man.htm
...
...jos mä nyt yhtään ymmärrän englantia niin noi arvot ainakin näissä vuosimalleissa olisi:
May 1983 models onward:
Checking tolerance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm toe-in to 5.5 mm toe-out
Adjust to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.5 mm to 3.5 mm toe-out
...elikkäs ne pyörät siis voi joko aurata tai harittaa...kunhan ovat mahdollisimman suorassa eteenpäin...merkillistä...en ymmärrä...
..ei kun siis pitää vähän ainakin näissä malleissa harittaa (toe out):roll:
= Toe setting
http://www.fordfans.cz/download/manual/0686-10.pdf
ainakin viimesellä sivulla ja muuallakin...
ja täältä voi sitten ladata loputkin manuaalit Escoon
http://www.fordfans.cz/download_man.htm
...

...jos mä nyt yhtään ymmärrän englantia niin noi arvot ainakin näissä vuosimalleissa olisi:
May 1983 models onward:
Checking tolerance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm toe-in to 5.5 mm toe-out
Adjust to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.5 mm to 3.5 mm toe-out
...elikkäs ne pyörät siis voi joko aurata tai harittaa...kunhan ovat mahdollisimman suorassa eteenpäin...merkillistä...en ymmärrä...
..ei kun siis pitää vähän ainakin näissä malleissa harittaa (toe out):roll:
Viimeksi muokannut tursas, 21 Marras 2006 15:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
itelläkin söi ihan pirusti renkaiden sisälaitoja kun oli haritusta, myös veteli ihan pirustiMataz kirjoitti:ainakin mk5 eskon pitää AURATA, vaikka etuvetoinen onkin...
itellä kun oli lipsahtanu harituksen puolelle (ei edes paljoa), niin heti rupes syömään renkaita sisäreunasta.


- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Ajattelin vain kysellä että mikä ois sellanen optimi säätö tuohon neloskoppaseen escorttiin kun siitäkin on erilaisia mielipiteitä liikenteessä..
Oppaiden mukaanko neloskoppasen escortin pitäisi harittaa??
Kukaan kokeillut kääntää aurauksen puolelle tai nollaan ja mitkä ovat mahdolliset vaikutukset?? vetelyä, puskemista jne??


Oppaiden mukaanko neloskoppasen escortin pitäisi harittaa??
Kukaan kokeillut kääntää aurauksen puolelle tai nollaan ja mitkä ovat mahdolliset vaikutukset?? vetelyä, puskemista jne??

No toi Haynes suosittelee, että sen pitäis harittaa:
Adjust to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.5 mm to 3.5 mm toe-out
Elikkä jos ymmärrän oikein, ja toi on siis haritus yhteensä, niin kumpikin pyörä osottaa about 1-1,5 mm ulospäin keskilinjastaan ja harittaa siis -83 Escoissa ja siitä uudemmissa......ja Sierroissa on samat luvut mutta aurauksen puolella....
Sehän tässä mua ihmetyttää ku mä oon luullu, että noissa aurauksissa ja harituksissa puhutaan yleensä senteistä, mutta noi ohjeet puhuu milleistä niin kotosalla ja mittanauhalla tuskin tollasiin tarkkuuksiin päästään...
Adjust to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.5 mm to 3.5 mm toe-out
Elikkä jos ymmärrän oikein, ja toi on siis haritus yhteensä, niin kumpikin pyörä osottaa about 1-1,5 mm ulospäin keskilinjastaan ja harittaa siis -83 Escoissa ja siitä uudemmissa......ja Sierroissa on samat luvut mutta aurauksen puolella....
Sehän tässä mua ihmetyttää ku mä oon luullu, että noissa aurauksissa ja harituksissa puhutaan yleensä senteistä, mutta noi ohjeet puhuu milleistä niin kotosalla ja mittanauhalla tuskin tollasiin tarkkuuksiin päästään...

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?
Mondeon Haynes väittää tämmöstä:Ghostman_132 kirjoitti:Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?
Front wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm to 3.5 mm toe-out (0°05’ to 0°35’ toe-out)
Adjustment setting (if required) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.0 mm ± 1.0 mm toe-out (0°20’ ± 0°10’ toe-out)
Rear wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required:
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.9 mm toe-in to 0.1 mm toe-out (0°38’ toe-in to 0°02’ toe-out)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.7 mm toe-in to 1.3 mm toe-out (0°27’ toe-in to 0°13’ toe-out)
Adjustment setting (if required):
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.9 mm ± 1.2 mm toe-in (0°18’ ± 0°12’ toe-in)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.7 mm ± 1.2 mm toe-in (0°07’ ± 0°12’ toe-in)
...eli etupyörät(front wheel) harittaa ja takapyörät(rear wheel) auraa

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Joo kiitostursas kirjoitti: Mondeon Haynes väittää tämmöstä:
Front wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.5 mm to 3.5 mm toe-out (0°05’ to 0°35’ toe-out)
Adjustment setting (if required) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.0 mm ± 1.0 mm toe-out (0°20’ ± 0°10’ toe-out)
Rear wheel alignment
Toe setting:
Tolerance allowed before resetting required:
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.9 mm toe-in to 0.1 mm toe-out (0°38’ toe-in to 0°02’ toe-out)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.7 mm toe-in to 1.3 mm toe-out (0°27’ toe-in to 0°13’ toe-out)
Adjustment setting (if required):
Saloon/Hatchback . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.9 mm ± 1.2 mm toe-in (0°18’ ± 0°12’ toe-in)
Estate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.7 mm ± 1.2 mm toe-in (0°07’ ± 0°12’ toe-in)
...eli etupyörät(front wheel) harittaa ja takapyörät(rear wheel) auraa


-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
ja muistakaa se että kun autoa madalletaan niin camber menee negatiiviselle(useimmissa) jolloin aurausta lisätään jotta gummit kuluu tasaisesti
mutta ulkoraunasta kuluminen kertoo suoraan että aurausta on liikaa.
ja onkos alatukivarret kuinka vanhat montsikassa kun tuppaa ne sisäpään kumihelat tursahtamaan jolloin ne kulmat voi olla mitä vain ja ajossa säätyvät.
paha sanoa mikä kuuluisi olla auraus, on lähinnä tapauskohtainen ja AINA säädettävä sen mukaan mitä camber kulma näyttää jos autoa on madallettu(muutenkin olisi hiukan hyvä kattoa arvoja "ristiin")Ajattelin tässä samalla kysyä, kun itsellä on mk1 mondeo, joka on madallettu. Se on kyllä käytetty suuntauksessa, mutta en sitten tiedä, kuinka ammattilaisia olivat. Ongelmana on se, kun renkaat kuluu ulkoreunoista ja käännettäessä auto lähtee puskeen aika paljonkin, myös ratti on ihanasti vinossa ( suuntauksen jälkeen). Taitaa olla noissa madalletuissa aina toi lievä puskeminen ongelma, muttakun tuntuu oikein pahalta kääntää täydet, kun raapii renkaat asfaltilla, kun auto puskee... Auto ei kummiskaan vetele mihinkään suuntaan kiihdytettäessä jne. Miten noissa pitäis noi aurauskulmat olla että renkaat edes säästyisi? Vai voiko ollenkaan, kun noissahan ei pysty säätään sitä caster kulmaa vai mikä nyt olikaan?
mutta ulkoraunasta kuluminen kertoo suoraan että aurausta on liikaa.
ja onkos alatukivarret kuinka vanhat montsikassa kun tuppaa ne sisäpään kumihelat tursahtamaan jolloin ne kulmat voi olla mitä vain ja ajossa säätyvät.
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
No kysyin Vianorista kulmien säätöä, mutta sanoivat etteivät tiedä miten kulmat pitäisi olla madalletuissa. Joten en mene sinne ainakaan vielä koska ei sitä viiti 70€ hukkaan heittääevolution kirjoitti:ja muistakaa se että kun autoa madalletaan niin camber menee negatiiviselle(useimmissa) jolloin aurausta lisätään jotta gummit kuluu tasaisesti
paha sanoa mikä kuuluisi olla auraus, on lähinnä tapauskohtainen ja AINA säädettävä sen mukaan mitä camber kulma näyttää jos autoa on madallettu(muutenkin olisi hiukan hyvä kattoa arvoja "ristiin")
mutta ulkoraunasta kuluminen kertoo suoraan että aurausta on liikaa.
ja onkos alatukivarret kuinka vanhat montsikassa kun tuppaa ne sisäpään kumihelat tursahtamaan jolloin ne kulmat voi olla mitä vain ja ajossa säätyvät.

Yritin kivitilastakin kysellä kulmia madallettuun, mutta ei ollut huolto päällikkö paikalla ja sanoivat että "tuu tänne näyttään" niinkuin aina...
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Mikäli Mondeossa on sama periaate kuin Focuksessa tuon joustinjalan ja pyörännvan kiinnityksen suhteen, niin pystykallistuksen kulmaa ei pysty säätämään... Kun siihen ei ole tehty säätöä! Aurauksen kyllä voi säätää, mutta kallistumaa ei. Eli jos renkaat on madalluksen jälkeen niin kuin "harakoneen pyörät", niin ei auta valittaa... Näin ainakin madalletussa MK1 Focuksessa.
Ai niin, olen säädättänyt Iisalmen Vianorilla kulmat ja hinta on ollut 50 € jo pitkään... Ja kulmat on säädetty normaaleihin arvoihin, vaikka on madallettu.
Ai niin, olen säädättänyt Iisalmen Vianorilla kulmat ja hinta on ollut 50 € jo pitkään... Ja kulmat on säädetty normaaleihin arvoihin, vaikka on madallettu.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi
Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky
Haritus lisää vetelyä. itse ainakin säädän aurauksen puolelle 1-2milliä, oli auto mikä hyvänsä, paljon parempi ajettava.Euratom kirjoitti:Mihin tämä perustuu että neloskoppasessa escortissa pitäisi olla haritusta (n.2mm?)?![]()
Onko auto helpompi hallita käännöksissä vai? Miten tämä haritus vähentää terävää vetelyä ja leijamaisuutta mukamas?![]()
Kommentteja ja niille perusteluja.. kiitos!

2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
Jos näin on niin mitä osia tuonne alustaan sitten pitäis vaihtaa, kun kuskin puolelta kuluu renkaiden sisäreunat ja apparin puolelta ulkoreunat..vai olikohan toisin päin?Timppasavosta kirjoitti:Mikäli Mondeossa on sama periaate kuin Focuksessa tuon joustinjalan ja pyörännvan kiinnityksen suhteen, niin pystykallistuksen kulmaa ei pysty säätämään... Kun siihen ei ole tehty säätöä! Aurauksen kyllä voi säätää, mutta kallistumaa ei. Eli jos renkaat on madalluksen jälkeen niin kuin "harakoneen pyörät", niin ei auta valittaa... Näin ainakin madalletussa MK1 Focuksessa.

-93 1.8
Monteeo
Monteeo