Ennen pintavärin ruiskuttamisen aloittamista kannaattaa hioa pinta hienolla paperilla (n. 320-> 400) ja poistaa huolella pölyt. Älä puhaltele pölyjä auton päältä maalattavassa tilassa ainakaan juuri ennen maalausta. Kompura kannattaa viedä kauvemmaksi naputtaamaan koska se tahtoo yleensä liikuttaa jonkun verran ilmaa, pölyä ja maalisumua joka siirtyy mukavasti sitten liikkuvan ilmavirran mukana uuteen hienoon maalipintaan.. Itsellä kompura on aina pihalla napattamassa kun maalaan jotain tallissa.. 8)
Kun sekotat maalia niin kannaatta tehä se erillisessä purkissa, huolelle ja kaataa vielä "suppilovahveron" läpi jollain klimpit yms suodattuvat.. Yleisin virhe on sekottaa maali ruiskun omassa säiliössä

Kun kokeilet ruiskua niin koita sitä johonkin isompaa kappaleeseen että näät räkiikö ruisku miten paljon sumun reunalla.. Yleisin virhe on koittaa ruiskun säätöjä johonkin pienempään kappaleeseen mitä ruiskunsumu on esim. tyhjään kaljatölkkiin

Ite maalaisin eka kaikki tälläiset taiteet, kulmat, kahvan syvennyt yms kerran pari ja alottaisin vasta sit maalamaan ylhäältä alaspäin..
jos et ole ennen maalannut niin ottaisin ovet, luukut yms irti ja maalisin ne eriksiin.. Näin on helpompi tehdä siisti pinta oviin, luukkuihin, ei jää niin paljoa sumurajoja tms.. ja jos on pieni ruisku ja kompura niin joudut kuitenkin pitämään taukoja maalauksessa jolloin pinta kerkiää jo kuivahtaa ennenkun kerkiät jatkaa..
Pienet valumat voi poistaa esim. partaveitsen terällä kun ne ovat kuivia, hioa hienolla vesihiomapaperilla.. Myllyttämällä saa sumurajoja yms aika hyvin pois jos vain osaa homman, kohtuulliset vehkeet.. tosin kannaatta ensin antaa maalin kuivua huolella

ps. se todellinen kiilto tehdään sit lakalla
