Sierran vaihteisto ongelma?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Sierran vaihteisto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Mikä Sierrassa on, kun vaihteisto temppuilee? Lootaan on vasta vajaat 1000km sitten vaihdettu ATF öljyt. Vaihteisto on täysin kunnossa, siinä ei varmasti ole mitään vikaa, kun on ollut siistillä käytöllä.

Eli kun yrittää paikaltaan laittaa ykköselle tai pakille, niin saa painaa jonkun verran voimalla. Joskus tuntuu yksi "pykälä" ja joskus kaksi pykälää kun työntää vaihteen sisään. Pakille myös pitää ns. runtata vaihde sisään. Vauhdissa kun laittaa ykkösen päälle (kävelyvauhdissa) niin menee kuin kuuma veitsi voihin.

Olen myös huomannut että kun auton käynnistää kytkin pohjassa ja vaihde vapaalla, kun ei nosta kytkintä missään välissä ylös niin menee ykköselle ja pakille ilman mitään voimankäyttöä ja ei tunnu mitään pykäliä välissä. Toimii hyvin kun monta kertaa tekee peräkkäin. Mutta jos nostaa kytkimen välissä ylös ja laittaa takaisin alas, niin alkaa taas vaihteisto tökkimään.

Mikähän tuossa olisi vikana, eikö kytkin irroita kunnolla? Saako sitä säädettyä jostain?
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

joko kytkin ei irrota tai silmälaakeri jumittaa. Kytkintä ei voi säätää = automattisäätö.
2.9i
Feel The Difference.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eikös sen säätimen saa palautettua alku asentoon kun nostaa kytkinpolkimen ihan ylös?
siitä voi olla hampaat menny tai vaijeri venyny, tai sitten tosiaan silmälaakerikin voi olla sökö
Focus 1.0 edition a6 2017
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Kytkin ottaa kyllä todella ylhäältä, mutta se ei luista yhtään. Olisiko tuosta rattaasta vain mennyt hampaat jonka takia ottaa noin ylhäältä, tai ei irroita? 260tkm ajettu auto, joten kytkin on varmaan kohta vaihtokunnossa? Tietysti jos selviää pelkällä silmälaakerin vaihdolla niin hyvä juttu, mutta täytyy varmasti tietää että se jumittaa. Mitenkäs tuon pystyy toteamaan?

Auto sammuksissa vaihteet menevät mukisematta silmään, jos tuo mihinkään vaikuttaa.

Kytkin pohjassa vaihde vapaalla kun käynnistää auton niin vaihteet menevät silmään. Jos nostaa kytkimen ylös ja laittaa alas, kaikki vaihteet tökkivät.

Onko nyt siis kytkin vain sen verran kulunut, jumittaako silmälaakeri vai olisiko tuon automaattisäädön rattaat menneet, että voisi siitä johtua? Missä nuo rattaat ovat, kun ei ole mitään hajua?
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Rattaat on kytkinpolkimen yläpäässä johon vaijeri tulee kiinni. jos rattaat on rikki niin poljinta painaessa poljin "hyppää" alaspäin tyhjää. sen myös kuulee korvalla. omassa sierrassa 1vaihde päällä, auto yritti liikkua vaikka kytkin oli pohjassa, kun silmälaakeri oli jumissa.
oli vika sitten kytkimessä tai laakerissa, niin molemmat kannattaa vaihtaa samalla, kun laatikon joutuu molemmissa tapauksissa irroittamaan. :wink:
2.9i
Feel The Difference.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Tutkiskelin asiaa ja huomasin että liikkuuhan se auto hieman kun laittaa kytkimen pohjaan ja tuuppaa ykkösen sisään. Eli siis kytkin ei irroita kunnolla, syy siihen ei ole vielä selvinnyt täysin, vaikka epäilys on. Tuskin silmälaakeri jumittaa, mutta vaihdetaan samalla jos laatikon joutuu irroittamaan.

Siis katsoin tuota ratasta. Jos ymmärsin oikein, niin se automaattikiristys kiristää vaijeria. Eli kun vaijeri kiristyy, niin kytkin ottaa aikaisemmin. Kaikki hampaat ovat ehjänä tuosta rattaasta, kokeilin avata tuon lukitusklipsin ja löysätä vaijeria. Sitten annoin rattaan kelata takaisin löysät, kyllä ainakin jokaisessa kohdassa kuului naks.

Mutta käsitinkö oikein, että kun tuo säätövara on lopussa, niin se poljin osuu tuollaiseen metalliseen rajoittimeen? Tämä poljin ainakin osuu siihen, eikä sen takia kiristä tuota vaijeria enempää. Senkö takia ei irroita kunnolla, kun säätö on loppunut?

Jos asia on näin että säätövara loppuu tuohon metallinpalaan, niin kytkin on loppu. Tuskin tuo vaijeri on kuitenkaan niin paljoa venynyt? Kytkin kyllä pitää kuitenkin, ei vain irroita tarpeeksi.

Jos joutuu kytkimen vaihtamaan, niin tuskin on merkitystä vaihtaako vaijerin? En ole ainakaan kuullut että tarvisi vaihtaa.
Mikkoo
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2006 17:41

Viesti Kirjoittaja Mikkoo »

Jos on mitään merkitystä asiaan niin edellinen omistaja on siihen vaijerin kuulemma vaihtanut.. Olisiko säädetty huonosti tms? :roll:
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Eiköhän nuo vaijerit ole saman pituisia, tuskin on siitä kiinni. Ja kun vaijeri vain laitetaan klipsin taakse ja tuossa on automaattisäätö, niin eipä siinä pysty käsin mitään enempää säätämään. Haluaisin nyt vain tietää että meneekö muilla Sierrassa tuo poljin siihen metallistoppariin kiinni? Itselläni pyörii tuo ratas aivan siihen stoppariin asti, jos siinä olisi vielä säätövaraa, niin eiköhän se ratas jäisi paikalleen jo ennen sitä stopparia.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Luultavasti siis silmälaakeri jumittaa, näköjään on ollut tyyppivikana näissä DOHC koneissa. No, vaikka kytkimen irroittamisongelma johtuisi siitä, niin kuitenkin kytkin ottaa todella ylhäältä. Tai sitten paineasetelma on sökönä. Mutta eiköhän nuo kannata samalla vaivalla uusia kaikki, kun laatikon joutuu joka hommassa ottamaan irti.

Mistä tuon vaijerin toisen pään löytää vaihdelaatikon kyljestä, itse en sitä nyt kylläkään löytänyt? Voisi kokeilla onko asetelmassa vikaa.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Latvela kirjoitti:Eiköhän nuo vaijerit ole saman pituisia,
itseasiassa ei ole sierran vaijjerit samanpituisia...esim itsellä nykyisessä projektissa ollu aina sama vaijjeri ja kytkin on ottanut aina ylhäältä vaikka 3 eri kytkintä on tullut kokeiltua, ostaessa oli kulunut sit vaihoin konetta ja samalla kytkimen ja polin otti yhä ylhäältä, sit vaihoin konetta taas isompaan ja taas uus kytkin ni edelleen ottaa ylhäältä jne...ja muistelen joskus irroittaneeni vaijjerin ja niissä oli jonkunlainen pituus ero...siitä en tiedä mikä tämä oma vaijjeri on mut epäilisin jotain tarvike osaa.
tosin ei mullakaan ole luistanut kytkin ikinä vaik on ylhäältä ottanu, jos ei lasketa tätä nykyistä kone settiä :wink:
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Latvela kirjoitti:Luultavasti siis silmälaakeri jumittaa, näköjään on ollut tyyppivikana näissä DOHC koneissa. No, vaikka kytkimen irroittamisongelma johtuisi siitä, niin kuitenkin kytkin ottaa todella ylhäältä. Tai sitten paineasetelma on sökönä. Mutta eiköhän nuo kannata samalla vaivalla uusia kaikki, kun laatikon joutuu joka hommassa ottamaan irti.

Mistä tuon vaijerin toisen pään löytää vaihdelaatikon kyljestä, itse en sitä nyt kylläkään löytänyt? Voisi kokeilla onko asetelmassa vikaa.
vaijerin pää löytyy kuskinpuolelta kytkinkopasta kumi/muovikotelon sisältä.
Tuon neliskulmaisen reijän kohdalla.
Viimeksi muokannut tupu, 22 Marras 2006 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2.9i
Feel The Difference.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

henu kirjoitti: itseasiassa ei ole sierran vaijjerit samanpituisia...esim itsellä nykyisessä projektissa ollu aina sama vaijjeri ja kytkin on ottanut aina ylhäältä vaikka 3 eri kytkintä on tullut kokeiltua, ostaessa oli kulunut sit vaihoin konetta ja samalla kytkimen ja polin otti yhä ylhäältä, sit vaihoin konetta taas isompaan ja taas uus kytkin ni edelleen ottaa ylhäältä jne...ja muistelen joskus irroittaneeni vaijjerin ja niissä oli jonkunlainen pituus ero...siitä en tiedä mikä tämä oma vaijjeri on mut epäilisin jotain tarvike osaa.
tosin ei mullakaan ole luistanut kytkin ikinä vaik on ylhäältä ottanu, jos ei lasketa tätä nykyistä kone settiä :wink:
Kokeilin kiristää tuolta kytkimen puolelta vaijeria, eli säädin hammasratasta tiukemmalle aukaisemalla tuon lukituksen ja vetämällä ratasta pihdeillä. Vaikutusta ei ollut laatikon toimintaan. Kytkin on paljon jäykempi ja nyt se ottaa aivan kärjestä? Auttaisikohan alkuperäinen vaijeri mitään, ei olisi kivaa kun vaihtaa kytkinpaketin ja vieläkin joutuu kytkintä käyttelemään polvi suussa.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Kun kytkinlevy kuluu, asetelman käpälät nousee pystympään, eli vetää vaijeria polkimelta poispäin=poljin nousee ylemmäs. :|
2.9i
Feel The Difference.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

tupu kirjoitti:Kun kytkinlevy kuluu, asetelman käpälät nousee pystympään, eli vetää vaijeria polkimelta poispäin=poljin nousee ylemmäs. :|
Minä kun olen ymmärtänyt niin että kun kytkinlevy kuluu = vaijeri löystyy = itsesäätömekanismi kiristää sen

Nimittäin vaijeri ei liiku kyllä kireämmäksi, koska itsesäätömekanismi ei kyllä anna sinne suuntaan periksi.

Muuten, tuleeko laatikon öljyt pihalle kun laatikon irroittaa, korjausoppaassa ei mainita tuosta ainakaan mitään? Muuta huomioitavaa laatikon/kytkimen/silmälaakerin irroituksessa tai asennuksessa?
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Ei tule öljyt pihalle.
2.9i
Feel The Difference.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

..Eikös ne vähän tahdo lorista sieltä hännän päästä,jos kallistaa liikaa.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

niin type9;ssä tulee öljyä pihalle, mt75;ssa ei tule. kumpi muuten on?
2.9i
Feel The Difference.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

tupu kirjoitti:niin type9;ssä tulee öljyä pihalle, mt75;ssa ei tule. kumpi muuten on?
ei tule type 9:sissäkään jos jättää sen kardaanin etu "tumpin" paikalleen
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

tupu kirjoitti:niin type9;ssä tulee öljyä pihalle, mt75;ssa ei tule. kumpi muuten on?
MT75 on, löysinkin korjausoppaasta että tässä lootassa pysyy nesteet sisällä kun ottaa kardaanin irti. Alkuperäisen silmälaakerin laitoin tilaukseen ja tarkoitus on vaihtaa tarvike kytkinsarja. Joutuuko tuon pakoputken välttämättä ottamaan edestä pois, vai tuleeko vierestä?

Palaten edelliseen kysymykseeni, kytkinvaijerihan menee löysemmälle kun kytkin kuluu? Ja niissä autoissa joissa ei ole automaattisäätöä, kytkin alkaa ottamaan ylempänä kun vaijeri löystyy. Olenko siis oikeassa?
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Vauhtipyörä täytyy ilmeisesti irroittaa kun silmälaakeri vaihdetaan? Tuohon täytyy silloin laittaa tilaukseen uudet pultit. Kannattaako kytkinvaijeri vaihtaa uuteen alkuperäiseen remontin yhteydessä? Vaijeri on vaihdettu lähiaikoina, mutta ei ole tietoa onko tarvike vai alkuperäinen.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Latvela kirjoitti:Vauhtipyörä täytyy ilmeisesti irroittaa kun silmälaakeri vaihdetaan? Tuohon täytyy silloin laittaa tilaukseen uudet pultit. Kannattaako kytkinvaijeri vaihtaa uuteen alkuperäiseen remontin yhteydessä? Vaijeri on vaihdettu lähiaikoina, mutta ei ole tietoa onko tarvike vai alkuperäinen.
vauhtipyörää ei tarvii irroittaa, silmälaakeri lähtee hyvin esim iskuvasaralla jossa on päässä sellanen L kulma eli et saat sen "koukun" sinne laakerin taa ja nyhtäsee vaan massan kanssa, ja ei niitä vauhtipyörän pultteja tarvii vaihtaa vaik pyörän käyttäs irti. vaijjerista en osaa sanoo sen kummemmin et jos siinä ei oo mitään vikaa ni anna olla vaan
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Nyt on sitten kytkin ja silmälaakeri vaihdettu ja laatikkoa takaisin paikoilleen laittamassa. Tosin silmälaakerissa ei ollut mitään vikaa, joten jumittelu tuskin johtui siitä. Kytkinlevy oli kylläkin poikinut jo pientä pintaruostetta ja urat olivat kuluneet pois ja niitteihin oli n. 1mm pintaa.

Painelaakeri taas oli sellaisessa kunnossa että kun painoi ja pyöräytti, niin ei pitänyt juuri yhtään. Myös vaihteiston kumityyny oli aivan riekaleina, joka jouduttiin uusimaan.

Mietin vain että onkohan vaihteiden takertelu voinut johtua painelaakerista? Akseli johon painelaakeri tulee kiinni, sen "hammastus" oli jonkun verran kulunut, että joskos tuo olisi siellä jumitellut? Painelaakerista kun kuului pientä kohinaa jo ajossa (kytkintä painettaessa). Tuskin kuitenkaan itse vaihteistossa mitään vikaa on, koska menivät vielä muutama kuukausi takaperin aivan hyvin päälle.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Vaihdoin kans viikonloppuna kytkimen 2.9 sierraan ja kytkinlevyn poori oli hakkaantunut, ja levy ei tahtonut oikein liikkua kytkinaksilalla. todennäköinen syy vaihteitten takkuamiseen. (joka tätäkin vaivasi) ja silmälaakerin myös vaihdoin, ja kytkinaksilan stefan. ja vaiheiston kannatinkumin. kulut. kytkin 250e stefa 9e kannatinkumi 22e. kiitos nam. :cry:
2.9i
Feel The Difference.
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Korjaantuiko vika osien vaihdolla/missä vika oli?
Latvela
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Marras 2006 23:05
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Latvela »

Nyt on kytkinremontti tehty. Eikä nyt ollut pahan hintainenkaan, kun on kuitenkin aika suuritöinen vaihtaa tuohon autoon. Kun lasketaan silmälaakeri, pakoputken tiiviste ja vaihteiston kumityyny mukaan, niin osien hinnaksi tuli 160e. Työt puolestaan maksoivat 42e, eli yhteensä ~200e joka ei ollut ollenkaan paha.
Vastaa Viestiin