Apuvirralla käynnistäminen?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Eikös tää ollu vielä niin, että jos siinä käynnistettävässä autossa ei ole akkua ollenkaan tai se on ihan tyhjä, niin toisella autolla(apuakulla) sitä ei saa käyntiin ?
Mä oon yrittäny pistää sen miinuskaapelin sinne mahdollisimman lähelle niitä autettavan auton tulppia eli kanteen virran ja vastuksen säästämiseks.
Tää on taas niin kiva miettiä näitä plussakeleillä, mutta sitten kun on - 25 ja kaikkien autojen, omat ja naapurien akut on enemmän tai vähemmän tyhjiä ja öljyt jäässä... 8)
Mä oon yrittäny pistää sen miinuskaapelin sinne mahdollisimman lähelle niitä autettavan auton tulppia eli kanteen virran ja vastuksen säästämiseks.
Tää on taas niin kiva miettiä näitä plussakeleillä, mutta sitten kun on - 25 ja kaikkien autojen, omat ja naapurien akut on enemmän tai vähemmän tyhjiä ja öljyt jäässä... 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
No jos auton oma akku on kilahtanut ja on lähes sellaisessa niin se kyllä haukkaa varmaan kaiki apuvirrat, mutta kyllähän ne autoja käynnistelee ilman akkuakin. suoraan kaapeleihin vaan apuvirtaa.
Tuosta en kyllä usko olevan mitään iloa, että laitatko miinuksen lähelle tulppia. Auton korin resistanssi on kuitenkin sen verran olematon.
Mutta eipä siitä haittaakaan ole
Tuosta en kyllä usko olevan mitään iloa, että laitatko miinuksen lähelle tulppia. Auton korin resistanssi on kuitenkin sen verran olematon.
Mutta eipä siitä haittaakaan ole

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Mä taisin tässä joku aika sitten yrittää pistää autoa käyntiin, josta akku oli irti, vetämällä kaapelit autosta joka oli käynnissä suoraan kaapeleihin ni ei tapahtunu mitään, joku viisaampi tais silloin väittää että ei se onnistu, ei riitä virta millään....tapauskohtasta varmaan... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Apuvirralla käynnistäminen?
Aina kannattaa käynnistää virtaa antavakorgie kirjoitti:Näin talven tullen autojen sähköt ovat taas kovilla ja varmasti monelle tulee taas eteen tilanne, jos nyt ei oma auto hyydy niin ainakin joskus joutuu antamaan apuvirtaa jollekin.
Mikä on oikeaoppinen tapa, kuuluuko auttavan auton moottori olla käynnissä jo kun apukaapelit kytketään? Autojen ja apukaapeleiden käyttöohjeissa yleensä neuvotaan kytkemään kaapelit ensin ja sitten vasta käynnistämään auttavan auton moottori, mutta eikös tällöin ole vaarana käydä niinkin että kun kytketään se tyhjä akku sinne rinnalle, se imaisee apuauton akusta niin paljon virtaa ettei auttavakaan auto enää käynnisty?
ajoneuvo vasta kaapeleiden kytkemisen
jälkeen ja useimmiten en ole
virtaa antaessa käynnistänyt ollenkaan.
Akun hetkessä tyhjäksi menemistä ei
tule,jos ei sitte starttailla minuuttitolkulla.
Useita latureita olen nähnyt mistä
on diodisilta poltettu,kun kaapeleita
on kytketty käynnissä.
Se että autoa käytetään,tai jopa kaasutetaan
virtaa antaessa voi lämmittää kyllä
omaa mieltä,mutta mitään merkitystä
sillä ei ole.
Se lataus mitä sieltä tulee,on kuin
hyttysenpaska itämeressä startin
kulutukseen verrattuna.
Ja tuosta räjähdysherkkyydestä,akussa
on AINA räjähdysherkkiä kaasuja,
jos kipinöintiä esim.akun päällä tapahtuu
se VOI losahtaa.
Tiedän tuoreen tapauksen,missä käynnissä
oleva auto sai kipinää akulle,akku posahti
asentajan naamalle ja ukko eläkkeelle.
Hyvin usein näistä asioista ollaan
montaa mieltä,koska paljon
löytyy sähkömiehiä ja autosähkömiehiä
ja kaikkea siltä väliltä.
Nimim.itekkään paljon mitään
tajua,mutta hyviä neuvoja saanut
olen 30-vuotta ammatikseen AUTOsähkö
töitä tehneeltä.
Re: Apuvirralla käynnistäminen?
Häh? Ammattimies ja ei tajua mitään... :)Herkko kirjoitti:Nimim.itekkään paljon mitään
tajua,mutta hyviä neuvoja saanut
olen 30-vuotta ammatikseen AUTOsähkö
töitä tehneeltä.
=)
Re: Apuvirralla käynnistäminen?
Väitinkö itseäni ammattimieheksi?korgie kirjoitti: Häh? Ammattimies ja ei tajua mitään...

Ja hä,jätkä itte ensin kyselee ja
sittekku vastataan niin vielä kettuilee...

Re: Apuvirralla käynnistäminen?
Muuten olen samaa mieltä kuin Herkko, mutta:
Itse olen käynnistellyt apuvirralla sellaisia autoja, joista on akku melko tyhjä ja silloin käynnistymistä auttaa merkittävästi, jos sitä käynnistettävän auton akkua saadaan ensin vähän ladattua ja vasta sitten yritetään käynnistää. Huoltoasemakaapeleilla ja vähääkään isommilla moottoreilla tämä on jopa ainoa toimiva tapa. Tässä latausvaiheessa niistä kierroksista on usein paljonkin apua, koska ei vaihtovirtalaturikaan tyhjäkäynnillä paljoa lataa. Kun auttavan auton kierrokset on sillä kohdalla, missä laturi antaa maksimivirran, (tietysti molemmista autoista kaikki ylimääräiset virran kuluttajat pois) riittää sitä eniten autettavan auton akulle. Kun malttaa ladata sitä avustettavan auton akkua muutamankin minuutin, niin käynnistyvyys helpottuu melkoisesti.
Niin, ja kun akku latautuu, siellä muodostuu sitä räjähtävää vetyä. Vetyräjähdys rikkoo akun kuoren ja levittää akku(=rikki)hapon lähistölle akun kuoren kappaleiden perässä. Älkää kokeilko, ei kuulemma ole kivaa.
Tämäkin on totta kun puhutaan siitä hetkestä, kun autoa käynnistetään.Herkko kirjoitti:Se että autoa käytetään,tai jopa kaasutetaan
virtaa antaessa voi lämmittää kyllä
omaa mieltä,mutta mitään merkitystä
sillä ei ole.
Se lataus mitä sieltä tulee,on kuin
hyttysenpaska itämeressä startin
kulutukseen verrattuna.
Itse olen käynnistellyt apuvirralla sellaisia autoja, joista on akku melko tyhjä ja silloin käynnistymistä auttaa merkittävästi, jos sitä käynnistettävän auton akkua saadaan ensin vähän ladattua ja vasta sitten yritetään käynnistää. Huoltoasemakaapeleilla ja vähääkään isommilla moottoreilla tämä on jopa ainoa toimiva tapa. Tässä latausvaiheessa niistä kierroksista on usein paljonkin apua, koska ei vaihtovirtalaturikaan tyhjäkäynnillä paljoa lataa. Kun auttavan auton kierrokset on sillä kohdalla, missä laturi antaa maksimivirran, (tietysti molemmista autoista kaikki ylimääräiset virran kuluttajat pois) riittää sitä eniten autettavan auton akulle. Kun malttaa ladata sitä avustettavan auton akkua muutamankin minuutin, niin käynnistyvyys helpottuu melkoisesti.
Niin, ja kun akku latautuu, siellä muodostuu sitä räjähtävää vetyä. Vetyräjähdys rikkoo akun kuoren ja levittää akku(=rikki)hapon lähistölle akun kuoren kappaleiden perässä. Älkää kokeilko, ei kuulemma ole kivaa.
Mikä idea siitä akun korkit auki lataamisella on ku sitä ladataan kotona? ite en ole koskaan ladannut akkuja korkit auki. eihän ne ole ajon aikanakaan auki ja pikkasen tehokkaampi laturi on mulla autos ku toi 4 amp koti laturi.. 
Hyvin on nuo apua tarvitsevat lähteny, omassa autos on 2 akkua ja tehokas laturi, ja vielä paksut kaapelit kunnon leuoilla. on tosin olllu aina käynnissä ku on virtaa annettu mut pitää kokeilla ens kerralla sitä sammuksissa

Hyvin on nuo apua tarvitsevat lähteny, omassa autos on 2 akkua ja tehokas laturi, ja vielä paksut kaapelit kunnon leuoilla. on tosin olllu aina käynnissä ku on virtaa annettu mut pitää kokeilla ens kerralla sitä sammuksissa

tuning sucks
Jos unohtuu lataukseen,niin keittää yli muttei räjähdä?jype kirjoitti:Mikä idea siitä akun korkit auki lataamisella on ku sitä ladataan kotona? ite en ole koskaan ladannut akkuja korkit auki. eihän ne ole ajon aikanakaan auki ja pikkasen tehokkaampi laturi on mulla autos ku toi 4 amp koti laturi..
Hyvin on nuo apua tarvitsevat lähteny, omassa autos on 2 akkua ja tehokas laturi, ja vielä paksut kaapelit kunnon leuoilla. on tosin olllu aina käynnissä ku on virtaa annettu mut pitää kokeilla ens kerralla sitä sammuksissa
ei sieltä mitään junia t...
Riippuu kaapeleiden paksuudesta, itse tein 2*16mm2 kaapelista ja motonetintursas kirjoitti:Mä taisin tässä joku aika sitten yrittää pistää autoa käyntiin, josta akku oli irti, vetämällä kaapelit autosta joka oli käynnissä suoraan kaapeleihin ni ei tapahtunu mitään, joku viisaampi tais silloin väittää että ei se onnistu, ei riitä virta millään....tapauskohtasta varmaan...
"kengistä" kunnon kaapelit.
Ei tullut ees kalliiks ja virta kulkee ihan eri tavalla.
Mondeo -94 2.0 Si
Kyllä kyllä. Useimmiten se akku räjäytetäänkin vasta kaapeleiden irrotteluvaiheessa. Kas, vaikka auto on käynnistynyt ja lataa niin ei se tyhjä akku lopeta ottamasta vastaan kaikkea virtaa minkä kykenee -> kipinöinti myös irroitettaessa. Tämä on vielä pahempi jos auto ei olekaan käynnistynyt ja akku ottaa enempi virtaa kaapeleiden kautta. Tietenkin jos akku on kierrätykseen valmis taikka läpeensä jäätynyt niin ei se mitään virtaa ota, mutta normaalitapauksessa paljonkin. Ja vielä kun sitä on hetki sitten ollut naapuriakusta reilusti tarjolla niin onpa sitä vetykaasuakin muodostunut. Eli tuo irroitusvaihe on vaarallisempi kuin kiinnitysvaihe, ja mistäpä muusta irroitat jos kiinnitettäessä on tehty jo se kardinaalimunaus eli kytketty navat suoraan toisiinsa. Ja joku ehdottaa että otetaanpa auttavasta utosta piuhat ensin irti, mutta jos autettava onkin käynnistynyt niin saattaakin se ladata jo auttavaa takaisin mikäli latausjännite on siinä korkeampi ja taas ollaan vaarallisilla vesillä.TeRoK kirjoitti: Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.
????
Ei tämä ole leikin asia. Yhden kaverin tiedän jolta toisesta silmästä lähti näkö lopullisesti kun akku losahti.
Viimeksi muokannut WSE, 06 Helmi 2007 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Apuvirralla käynnistäminen?
Tapauskohtaista. Pikkuauton startti ottaa jotain reilut parisataa ampeeria, capricen laturi puskee 120. Auttaa aikas paljon. Yhtään laturia en ole muuten hajalle saanut vaikka virtaa on monesti tullut annettua. Kyllä ne useimmat hetkellistä ylikuormitusta kestää, jaappanin poikien laturit on herkimpiä hajoamaan kun on pantu niin pieneen pakettiin ettei ole lämmöllä paikkaa mihin mennä jos ylikuormaa. Euro/jenkkilatureilla ei niinkään hätää.Herkko kirjoitti: Se lataus mitä sieltä tulee,on kuin
hyttysenpaska itämeressä startin
kulutukseen verrattuna.
Useimmiten laturinsa polttaa silloin jos sitä autettavaa autoa sahaa minuuttitolkulla.
Kun auttava on käynnissä latautuu autettavankin akku eri tahtia kuin pelkällä 12 voltilla. Tottakai jos molemmissa on tyhjä akku alkaa laturilla olla liikaa kuormaa mutta jos auttavassa ei ole sähkönkulutusta ja akku kunnossa niin kestäähän sitä käyttää. Tietenkin jos auttavassa on aivan onneton akku niin autettavahan ottaa silloin starttivirtansa auttavan laturilta ja siitä se ei välttämättä tykkää, tämäkin on niin monen tekijän summa.
Järkeä pitää käyttää.
Tossa yritin auttaa käynnistää naapurin pojan uudenkarheeta volkkaria ku se ei pyörittäny yhtään, valot kyllä sytty...ei tapahtunu mitään ku löi Sierrasta paksut kaapeli siihen kiinni, vaikka käytti konetta...ei varmaan yksinkertaisesti amppeerit riittäny...naksutusta vaan kuului...sitten siihen haettiin joku diiselpaku ja siitä ku veti samat kaapelit niin lähti heti käyntiin...kaikki ei siis oo kiinni kaapeleista....artss kirjoitti: Riippuu kaapeleiden paksuudesta, itse tein 2*16mm2 kaapelista ja motonetin
"kengistä" kunnon kaapelit.
Ei tullut ees kalliiks ja virta kulkee ihan eri tavalla.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Oliko autettava auto dieseli? Ne tuppaa yleensä haukkaamaan startatessa reippaasti enemmän virtaa kuin bensavehkeet. Mun ex-Mondeota (-99 diesel) yritettiin aikoinaan auttaa käyntiin kaverin -01 bensa-Corollalla; ei onnistunut. Annettiin sitten virtaa vanhasta Hiacesta, ja johan lähti...tursas kirjoitti:Tossa yritin auttaa käynnistää naapurin pojan uudenkarheeta volkkaria ku se ei pyörittäny yhtään, valot kyllä sytty...ei tapahtunu mitään ku löi Sierrasta paksut kaapeli siihen kiinni, vaikka käytti konetta...ei varmaan yksinkertaisesti amppeerit riittäny...
=)
En oo ihan varma, saatto ollakin, automaatti se tais ainakin olla ku hinausapu käyntiin ei kelvannu...korgie kirjoitti:Oliko autettava auto dieseli? Ne tuppaa yleensä haukkaamaan startatessa reippaasti enemmän virtaa kuin bensavehkeet. Mun ex-Mondeota (-99 diesel) yritettiin aikoinaan auttaa käyntiin kaverin -01 bensa-Corollalla; ei onnistunut. Annettiin sitten virtaa vanhasta Hiacesta, ja johan lähti...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Kyllähän tämmöisillä tarinoilla on peloteltu, että nykyautot joissa on paljon elektroniikkaa, ei oikein tykkäisi siitä apuvirran antamisesta/ottamisesta. Mutta enpä ole kuullut että kenellekään olisi mitään kummempaa sattunut tuon kanssa.jallari kirjoitti:Mites semmonen, että apustartissa jännitepiikki rikkoo jommankumman ECUN tahi muita tärkeitä komponentteja? Kommentteja? Never heard?
Jossain autossa (oisko ollu joku uus Volvo tms) on konepellin alla ihan erillinen liitäntä apuvirran antoa/ottoa varten; ei siis suositella kytkettäväksi suoraan akkuun. Ilmeisesti tuo liitäntä on sitten jollainlailla suojattu jännite/virtapiikkejä vastaan.
=)
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Taitaa myös olla aika monessa nykyautossa akku muualla kuin konetilassa..?korgie kirjoitti: Kyllähän tämmöisillä tarinoilla on peloteltu, että nykyautot joissa on paljon elektroniikkaa, ei oikein tykkäisi siitä apuvirran antamisesta/ottamisesta. Mutta enpä ole kuullut että kenellekään olisi mitään kummempaa sattunut tuon kanssa.
Jossain autossa (oisko ollu joku uus Volvo tms) on konepellin alla ihan erillinen liitäntä apuvirran antoa/ottoa varten; ei siis suositella kytkettäväksi suoraan akkuun. Ilmeisesti tuo liitäntä on sitten jollainlailla suojattu jännite/virtapiikkejä vastaan.