Apuvirralla käynnistäminen?
Apuvirralla käynnistäminen?
Näin talven tullen autojen sähköt ovat taas kovilla ja varmasti monelle tulee taas eteen tilanne, jos nyt ei oma auto hyydy niin ainakin joskus joutuu antamaan apuvirtaa jollekin.
Mikä on oikeaoppinen tapa, kuuluuko auttavan auton moottori olla käynnissä jo kun apukaapelit kytketään? Autojen ja apukaapeleiden käyttöohjeissa yleensä neuvotaan kytkemään kaapelit ensin ja sitten vasta käynnistämään auttavan auton moottori, mutta eikös tällöin ole vaarana käydä niinkin että kun kytketään se tyhjä akku sinne rinnalle, se imaisee apuauton akusta niin paljon virtaa ettei auttavakaan auto enää käynnisty?
Mikä on oikeaoppinen tapa, kuuluuko auttavan auton moottori olla käynnissä jo kun apukaapelit kytketään? Autojen ja apukaapeleiden käyttöohjeissa yleensä neuvotaan kytkemään kaapelit ensin ja sitten vasta käynnistämään auttavan auton moottori, mutta eikös tällöin ole vaarana käydä niinkin että kun kytketään se tyhjä akku sinne rinnalle, se imaisee apuauton akusta niin paljon virtaa ettei auttavakaan auto enää käynnisty?
=)
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
- Paikkakunta: Tuusula
ihan sama mitä tänne laittaa, porukalla on haistakaa kettu meininki aina. Nyt loppu kommentointi. moroArtery kirjoitti:Miksei sitä voi laittaa suoraan akun miinus napaan?
Viimeksi muokannut Oltsu, 15 Marras 2006 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra 2.0i dohc -92 ajettu paljon, viikossa 1200km
Tuota, ajatellaanpa asiaa loogisesti.Oltsu kirjoitti:Ja ei mene virta akun kautta, jaksaa startata paremmin. Jos joku ei usko niin voi kokeilla...
http://www.raita.org/~korgie/virta.txt
Tässä yksinkertaisessa kaaviokuvassa M on starttimoottori, A oman auton akku ja B auttavan auton akku.
Tässähän on periaatteessa kolme virtapiiriä:
- A:n plussasta starttimoottorin kautta A:n miinukseen, syöttää virtaa apuakulta startille
- B:n plussasta starttimoottorin kautta B:n miinukseen, syöttää virtaa omalta akulta startille
- A:n plussasta B:n läpi A:n miinukseen, lataa A-akkua
Kahden jälkimmäisen suhde määrää, kumpaan suuntaan A-akun läpi todellisuudessa virtaa kulkee. Jos keskimmäinen voittaa, on oman auton akku mukana syöttämässä virtaa startille. Jos taas viimeisin voittaa, oman auton akku ottaa vastaan virtaa apuauton akulta; tällöin starttimoottorille _ei_mene_ virtaa oman auton akun läpi lainkaan.
Siis tokihan se heikko akku kuormittaa sitä auttavan auton akkua, mutta pointti oli nyt se, että jos sinne startille menevää virtaa oman auton akun kautta kulkee niin silloin se on mukana antamassa lisää puhtia, ei ottamassa sitä pois.
Periaatteessa kytkentä ja virtapiiriteoria toimii ihan samalla tavalla, olipa sitten kytkentäpisteenä akun napa tai moottorin runko. Eroa voi toki syntyä siinä, että siellä välissä on ne auton akun omat kaapelit ja todennäköisesti joissain määrin hapettuneet akkukengät.
=)
Ääää. sillä mitään väliä oo miten ne kaapelit sinne tunkee.
Samalla lailla menee aina virta kuormien mukaan ellei sinne joka väliin laita kytkimiä ja vaikka vielä virran rajoitinta apu akun ja oman akun väliin.
Mihin toi muuten perustuu, että kipinät räjäyttäis akun??? Eihän siellä mitään syttyvää ainetta ole.
Virtapiikki sen saattais räjäyttää, mutta tuskin tavallinen lyijykennoakku niin äkkiä virtaa hörppää kuin esim. konkka.
Eri juttu on jos on ihan oikkarissa.
Samalla lailla menee aina virta kuormien mukaan ellei sinne joka väliin laita kytkimiä ja vaikka vielä virran rajoitinta apu akun ja oman akun väliin.
Mihin toi muuten perustuu, että kipinät räjäyttäis akun??? Eihän siellä mitään syttyvää ainetta ole.
Virtapiikki sen saattais räjäyttää, mutta tuskin tavallinen lyijykennoakku niin äkkiä virtaa hörppää kuin esim. konkka.
Eri juttu on jos on ihan oikkarissa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
samaa mieltä kuha kaapelit on tarpeeks paksutTeRoK kirjoitti:Ääää. sillä mitään väliä oo miten ne kaapelit sinne tunkee.
kai se siihen et jos akkua ladataan tarpeeks kovalla virralla ni se rupee kiehumaan ja se höyry vai mitä se nyt on ni on kyllä syttymis herkkääTeRoK kirjoitti: Mihin toi muuten perustuu, että kipinät räjäyttäis akun???
Joo mutta sekin johtuu just tosta kiehumisesta eli ottaa liian äkkiä sen virran vastaan. Ei ne kipunat akun navoissa mitään sytytä.
Ja tostakaan en sitte tiedä, että onko se räjähdysherkkää kaasua. Ehkä. Eikös se jotain rikkihappoa tms .muodosta???
Mutta kai se akun posahtaminen johtuu paremminkin juuri siitä kiehuessa tapahtuvasta laajenemisesta??
Ja tostakaan en sitte tiedä, että onko se räjähdysherkkää kaasua. Ehkä. Eikös se jotain rikkihappoa tms .muodosta???
Mutta kai se akun posahtaminen johtuu paremminkin juuri siitä kiehuessa tapahtuvasta laajenemisesta??
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Eikös akun latautuessa sieltä purkaudu vetyä...
Joskus kans poksunu latauksessa.
Kerran kajahtanut akku kuorma-autosta, oli ulompi ja varmaan jäässä, n.10min käynnistyksen jälkeen sano poks.
Nuorempana räjäytin akun kun annoin starttivirtaa mig:illä. EI NÄIN.
(jotka tietävät kujeen, pitäkää tieto itellä, on vaarallinen temppu)
Tuli sitte aika vihasesti patteri silmille, pari arpea taulussa edelleen, hyvä ettei näkö menny...
Joskus kans poksunu latauksessa.
Kerran kajahtanut akku kuorma-autosta, oli ulompi ja varmaan jäässä, n.10min käynnistyksen jälkeen sano poks.
Nuorempana räjäytin akun kun annoin starttivirtaa mig:illä. EI NÄIN.
(jotka tietävät kujeen, pitäkää tieto itellä, on vaarallinen temppu)
Tuli sitte aika vihasesti patteri silmille, pari arpea taulussa edelleen, hyvä ettei näkö menny...
Vaarallista tekstiä moderaattoriltaTeRoK kirjoitti:Joo mutta sekin johtuu just tosta kiehumisesta eli ottaa liian äkkiä sen virran vastaan. Ei ne kipunat akun navoissa mitään sytytä.
Ja tostakaan en sitte tiedä, että onko se räjähdysherkkää kaasua. Ehkä. Eikös se jotain rikkihappoa tms .muodosta???
Mutta kai se akun posahtaminen johtuu paremminkin juuri siitä kiehuessa tapahtuvasta laajenemisesta??
Latautuessaanhan akku vapauttaa vetyhöyryä joka on räjähdysherkkää. Siksi monet "hyppysähköä" antaessaan mieluimmin laittavat miinuskaapelin suoraa auton runkoon kiinni kauas akusta, kuin suoraa akun miinusnapaan. (ensin plussat yhteen ja sitten miinus miinukseen) ja ainoa kipinän tekevä vaihe omien havaintojeni mukaan on juuri tuo viimeinen miinuksen kiinnitys/eka irroitus, jolloin kyseinen liitos olisi hyvä tehdä auton runkoon. Auton oman laturin latauksen aiheuttama höyrystyminen on aika pientä, mutta kaikkihan tässä maailmassa on vaarallista.
Akulla ja akkulaturillahan saa myös taitamaton pahimmassa tapauksessa aikaan kivan pommin autotalliinsa, kun jättää akun korkit kiinni.
ja tossa lisä infoa--->
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/910
Akulla ja akkulaturillahan saa myös taitamaton pahimmassa tapauksessa aikaan kivan pommin autotalliinsa, kun jättää akun korkit kiinni.
ja tossa lisä infoa--->
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/910
Honda DelSol Vti (+180hv)
Volvo V40 T4
Volvo V40 T4
Se laturissa ollut akku pamahti just niin,että korkit kiinni.
Ite nukuin metrin päässä siitä akusta,se oli tosin naapuritallissa,väliseinänä oli gyproc-levy,ja se akkukin oli naapurin.
En muuten herännyt siihen pamaukseen joka kuulemma oli kuin tykinlaukaus siellä tallissa ..kaveri herätti hetken päästä..silloin tuli vielä juotua viisasten juomia .
Mutta kannoin sen akun pohjan pihalle,ja silloin vähän läikkyi sormille
sitä happoa. Kirvelee ihan kiitettävästi tosiaan
Ite nukuin metrin päässä siitä akusta,se oli tosin naapuritallissa,väliseinänä oli gyproc-levy,ja se akkukin oli naapurin.
En muuten herännyt siihen pamaukseen joka kuulemma oli kuin tykinlaukaus siellä tallissa ..kaveri herätti hetken päästä..silloin tuli vielä juotua viisasten juomia .
Mutta kannoin sen akun pohjan pihalle,ja silloin vähän läikkyi sormille
sitä happoa. Kirvelee ihan kiitettävästi tosiaan
ei sieltä mitään junia t...
se happo on tosissaan aika tujua ainetta vaikkei uskois...omin silmin nähneenä kun paidan päälle kaatunut avonainen akku syövytti paidan Uuno Turhapuron verkkopaidaksi yön aikana tallissa.
Ja serkkupoika ajelee työkseen sellaista Motoa vai miksi sitä kutsutaan (monitoimihakkuukone) siitä posahti viime talvena koko helvatan akkupatteristo...sanoi vaan että oli sen asteen pamaus että ujopissa meinas lurahtaa lahkeeseen
Ja serkkupoika ajelee työkseen sellaista Motoa vai miksi sitä kutsutaan (monitoimihakkuukone) siitä posahti viime talvena koko helvatan akkupatteristo...sanoi vaan että oli sen asteen pamaus että ujopissa meinas lurahtaa lahkeeseen
Honda DelSol Vti (+180hv)
Volvo V40 T4
Volvo V40 T4
Kuinka niin??? Miten moderaattorina olon pitäisi vaikuttaa mun mielipiteisiini? En ole mikään kemisti.Arska123 kirjoitti:Vaarallista tekstiä moderaattorilta
Itellä ei ole ikinä akku räjähänyt käsiin vaikka niitä miten sattuu tulee käsiteltyä niin vähän skeptisesti suhtaudun noihin räjähdys juttuihin. Melkein siinä on sitte jo vähän "yritystäkin" ollut mukana.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.delsol kirjoitti:Latautuessaanhan akku vapauttaa vetyhöyryä joka on räjähdysherkkää. Siksi monet "hyppysähköä" antaessaan mieluimmin laittavat miinuskaapelin suoraa auton runkoon kiinni kauas akusta, kuin suoraa akun miinusnapaan. (ensin plussat yhteen ja sitten miinus miinukseen) ja ainoa kipinän tekevä vaihe omien havaintojeni mukaan on juuri tuo viimeinen miinuksen kiinnitys/eka irroitus, jolloin kyseinen liitos olisi hyvä tehdä auton runkoon. Auton oman laturin latauksen aiheuttama höyrystyminen on aika pientä, mutta kaikkihan tässä maailmassa on vaarallista.
Akulla ja akkulaturillahan saa myös taitamaton pahimmassa tapauksessa aikaan kivan pommin autotalliinsa, kun jättää akun korkit kiinni.
ja tossa lisä infoa--->
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/910
????
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
oot kyllä siinä ihan oikeessa...tossa lainattua netistä:TeRoK kirjoitti:
Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.
????
Todella huolellinen autoilija ei kytke miinuskaapelia autettavassa autossa akun miinusnapaan, vaan kauas akusta auton maadoitettuun runkoon maalaamattomaan kohtaan, esimerkiksi moottorin kiinnityskorvakkeeseen. Näin vältytään riskiltä, että akusta purkautuva vetykaasu räjähtäisi kipinästä. Akku kylläkin kaasuilee nimenomaan ladattaessa - starttaamasta kieltäytyvän tyhjän akun räjähdysriski ei ole kummoinen.
Honda DelSol Vti (+180hv)
Volvo V40 T4
Volvo V40 T4
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
- Paikkakunta: Tuusula
kokemusta löytyy akku kerran kaatunu sylissä auton kyydissä ja farkuista tuli kuin paperia. Kaverilla tuli kerran akkuhapot käsille niin ne alko kesii ja joutu käyttää rasvasiteitä montaviikkoa, teki kyllä aika rumaajälkeädelsol kirjoitti:se happo on tosissaan aika tujua ainetta vaikkei uskois...omin silmin nähneenä kun paidan päälle kaatunut avonainen akku syövytti paidan Uuno Turhapuron verkkopaidaksi yön aikana tallissa.
Ja serkkupoika ajelee työkseen sellaista Motoa vai miksi sitä kutsutaan (monitoimihakkuukone) siitä posahti viime talvena koko helvatan akkupatteristo...sanoi vaan että oli sen asteen pamaus että ujopissa meinas lurahtaa lahkeeseen
Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan
Ainut jos on huonot kaapelit tai ne on huonosti kytketty niin ne voi teoriassa startatessa kipunoida, mutta silloin ei ole kyllä kytkentä järjestyksellä mitään merkitystä ja vaikka se maajohto oli kytketty peräkoukun nuppiin niin voihan se plus johtokin silti siinä akun navassa yhtälailla kipinöidä No paljon on tullut apuvirtaa annettua, niin autoille kuin traktoreillekkin ja sinne oon kaapelit kytkenyt mihin helpoiten on saanut, eikä ole mitään ainakaan tähän mennessä vielä tapahtunut 8)TeRoK kirjoitti: Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.
????
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Omalla kohalla ei oo käyny mitenkää, vaikka oon antanu käynnistysvirtaa siten, että auttava auto on käynnissä, kaapelit kiinni ja sitte ne tökätään autettavan auton akkuun suoraan. Auttavan auton käyntikierroksia nostetaan ja sitte autettava auto starttaa. Ja ongelmitta on menny.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Mahdollisuus varmaan 1:100000000000 saada akku posahtamaan jollain kaapeleiden kipinöinnillä. Ei onnistu vaikka haluaisikin.Arska123 kirjoitti:Vaarallista tekstiä moderaattorilta
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus