Focus TD 1.8 vm-2000 vaihdelaatikko
Focus TD 1.8 vm-2000 vaihdelaatikko
Helppiä ois kiva saada, tai ainakin infoa. Eräänä iltana ajoin autoni pihaan ilman mitään ongelmia. Tuli lumimyräkkä ja pakkanen. Seuraavan kerran kun lähdin töihin, huomasin ilkeän rusahduksen vaihtaessani kolmoselle. Kakkoselta kolmoselle saa vaihdettua ilman rusahdusta jos oikein varovasti vaihtaa, tämä ei onnistu neloselta kolmoselle. Rusahdus kuuluu ainoastaan vaihtaessa, itse kolmonen tuntuu aivan normaalilta.
Jätin auton duunin parkkiin. En käyttänyt kolmosta ajaessa. Mitä hittoa? öljyt vähissä? laatikko tai kolmonen rikki? Pieni jeesi ois paikkallaan mistä lähen mitäkin hakemaan. Kiitos!
Jätin auton duunin parkkiin. En käyttänyt kolmosta ajaessa. Mitä hittoa? öljyt vähissä? laatikko tai kolmonen rikki? Pieni jeesi ois paikkallaan mistä lähen mitäkin hakemaan. Kiitos!
Re: Focus TD 1.8 vm-2000 vaihdelaatikko
Jos homma pelaa alhaalta ylöspäin vaihdettaessa, muttei päinvastoin niin.Theukka kirjoitti:Helppiä ois kiva saada, tai ainakin infoa. Eräänä iltana ajoin autoni pihaan ilman mitään ongelmia. Tuli lumimyräkkä ja pakkanen. Seuraavan kerran kun lähdin töihin, huomasin ilkeän rusahduksen vaihtaessani kolmoselle. Kakkoselta kolmoselle saa vaihdettua ilman rusahdusta jos oikein varovasti vaihtaa, tämä ei onnistu neloselta kolmoselle. Rusahdus kuuluu ainoastaan vaihtaessa, itse kolmonen tuntuu aivan normaalilta.
Jätin auton duunin parkkiin. En käyttänyt kolmosta ajaessa. Mitä hittoa? öljyt vähissä? laatikko tai kolmonen rikki? Pieni jeesi ois paikkallaan mistä lähen mitäkin hakemaan. Kiitos!
Kokeiles välikaasulla ylhäältä alaspäin.
Nelonen pois, vaihdevapaalle, kytkin ylös, kaasua, kytkin pohjaan kolmonen. Jos tuo auttaa, niin vika on todennäköisesti 3 vaihteen synkroniholkissa tai renkaassa.
Myös venyneet vaijerit voisivat tehdä samantyyppisiä ongelmia, siis ilmeisesti jostain löytyy niiden säätö.
j.h
Re: Focus TD 1.8 vm-2000 vaihdelaatikko
Kiitos! Testaan heti duunin jälkeen ja laitan infoa. Tarkennan vielä, että myös kakkoselta kolmoselle on todella vaikeaa saada ilman rusahdusta, mutta on kuitenkin mahdollista. Ihmetyttää vaan, että voiko tuollainen vika tulla noinkin yks´kaks varottamatta millään tavalla?!jpisteh kirjoitti: Jos homma pelaa alhaalta ylöspäin vaihdettaessa, muttei päinvastoin niin.
Kokeiles välikaasulla ylhäältä alaspäin.
Nelonen pois, vaihdevapaalle, kytkin ylös, kaasua, kytkin pohjaan kolmonen. Jos tuo auttaa, niin vika on todennäköisesti 3 vaihteen synkroniholkissa tai renkaassa.
Myös venyneet vaijerit voisivat tehdä samantyyppisiä ongelmia, siis ilmeisesti jostain löytyy niiden säätö.
j.h
testasin välikaasua käyttäen..
No niin, testattu on J.H:n vinkin mukaisesti (kiitos paljon!) ja näyttää kolmonen menevän päälle ilman rusahteluja välikaasua käyttäen. Toimii kakkoselta kolmoselle ja neloselta kolmoselle. Onnistuin kyllä saamaan sen rusahduksen myös tuolla tavalla, mutta pääsääntöisesti ei mitään ylimääräisiä ääniä.
Kuinkahan vakavaa tuo mahdollinen synkroniholkin rikkoutuminen on. Uskaltaako ajaa korjaamolle? Pitäisi ajaa noin 60km. En toki käyttäisi kolmosta...
Kuinkahan vakavaa tuo mahdollinen synkroniholkin rikkoutuminen on. Uskaltaako ajaa korjaamolle? Pitäisi ajaa noin 60km. En toki käyttäisi kolmosta...
Re: testasin välikaasua käyttäen..
Sinänsä synkronien huono toiminta ei ole vaarallista vaihteistolle, joten sillä voi ajaa ns. "huoletta", jos vaiheessa tulee yleensä ongelma, ettei vaihde pysy päällä (yleensä vaatii kymmeniä tuhansia kilometrejä). Siis 60 km ei ole mikään ongelma.Theukka kirjoitti:Kuinkahan vakavaa tuo mahdollinen synkroniholkin rikkoutuminen on. Uskaltaako ajaa korjaamolle? Pitäisi ajaa noin 60km. En toki käyttäisi kolmosta...
j.h
Yleensähän autot hajoavat vain korjaamolla :-), mutta sinulla hajosi parkkipaikalla.