Etupää vaivaa?
Etupää vaivaa?
Missäköhän mahtaa olla vikaa, vai onko vika ratin ja penkin välissä =), mutta musta tuntuu että escon etupää ei ole nyt ihan kunnossa. Katsastuksessa ei kyllä sanottu mitään muuta kuin vetonivelen suojakumin vaihdosta ja kallistuksen vakaajan vaihdosta. Mutta, autolla kun ajaa suoraa tietä ja tiessä on jokin pieni kuoppa/kohouma/ yms. otetaan esimerkki vaikka sillan liitoskohta tai asvaltin paikkaus kohta niin siihen kun ajat ja tärähtää, alkaa auto puoltamaan välittömästi "pahasti" oikealle. Aurauskulmat mielestäni siitä katsottiin samalla kun katsastuksessa huomautetut asiat vaihdettiin. Renkaatkin olivat kyllä kuluneet ulkoreunoistaan ja jos oikein muistan haritusta oli 3mm...siis aurauksessa...Voipi tietty olla että renkaat kerkesivät kulua kun tuli ajettua pohjoiseen väärillä ilmanpaineilla... Mutta auto ei kuitenkaan mielestäni ole aina käyttäytynyt tuolla tavoin. Kyllähän auton nyt hieman kuulukin puoltaa tiestä poispäin, mutta ei mielestäni noin paljoa noin nopeasti....
Mielestäni auton ei kuulu tasaisella alustalla puoltaa mihinkään! Ja etuvetoonhan tuo 3mm haritus on juuri kohdallaan eli onko pyöräntuennoissa tai laakereissa väljää tai onko jouset ja iskarit kunnossa, jos ainoastaan montun jälkeen vaihtaa suuntaa? Ehkä mahdollista myös että, jos ohjauslaitteissa on paljon väljää, niin vetelee vaikka ratti pysyy paikallaan. Liikkuuko renkaat heti, kun rattia kääntää, vai onko siinä "klappia"?
Ei se ota, jos ei annakkaan!
Ehdotetaan nyt tännekin tätä...Millonkas on katsastus, mulla teki auto vähän samaa. Ihmettelin vikaa pitkään, sitten katsastusmies sano, että raidetangon oikea pää(nivel) on väljä (korjauskehotus)
Kun se vaihdettiin, niin nyt kulkee ku kiskoilla, tai ei ihan, mutta paremmin kuin ennen. Taitaa seuraavaksi mennä sitten toinen pää.

Kun se vaihdettiin, niin nyt kulkee ku kiskoilla, tai ei ihan, mutta paremmin kuin ennen. Taitaa seuraavaksi mennä sitten toinen pää.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
katsastus oli justiinsa, ei ole kauaa aikaa.... Ja kyllä se niin on että auton kuuluu tasaisella suoralla tiellä pikku hiljaa puoltaa itteensä ojaan päin eli vasemmalle. mutta ei tosiaankaan näin nopeasti mitä mulla nyt tekee....mielestäni renkaat liikkuu heti kun rattiakin vääntää, en oo siinä huomannut ainakaan mitään ongelmaa.. ja tosiaan kun juuri oli katsastus eikä inssikään mitään mistään sanonut....
Sini81 kirjoitti:katsastus oli justiinsa, ei ole kauaa aikaa.... Ja kyllä se niin on että auton kuuluu tasaisella suoralla tiellä pikku hiljaa puoltaa itteensä ojaan päin eli vasemmalle. mutta ei tosiaankaan näin nopeasti mitä mulla nyt tekee....mielestäni renkaat liikkuu heti kun rattiakin vääntää, en oo siinä huomannut ainakaan mitään ongelmaa.. ja tosiaan kun juuri oli katsastus eikä inssikään mitään mistään sanonut....

Heh,oli pakko

(oikealla ainakin kuskin perspektiivistä

ei sieltä mitään junia t...
Näin kans oon kuullu, että auton kuuluu hivenen vetää oikealle koska jos esim. nukahtaa rattiin niin kuski saattaa herätä siinä pientareen reunalla tai suistuu ojaan sen sijaan, että olisi ensimmäisenä siellä vastaantulevan täysperävaunurekan nokassa. Mutta ajamisessa sen ei kuulu "tuntua" mitenkään..
Voisko se kallistuksenvakaaja vaikuttaa vetelyyn?
Jos renkaat on kovin saanu kipeää kanttareista tms, niin rikkoutuneet kudoksetkin saattaa aiheuttaa vetelyä
Ja toisin kuin yleinen uskomus on, niin puoltaminen/vaeltaminen voi johtua myös takapäässä piilevästä probleemasta
Voisko se kallistuksenvakaaja vaikuttaa vetelyyn?
Jos renkaat on kovin saanu kipeää kanttareista tms, niin rikkoutuneet kudoksetkin saattaa aiheuttaa vetelyä

Ja toisin kuin yleinen uskomus on, niin puoltaminen/vaeltaminen voi johtua myös takapäässä piilevästä probleemasta
juu hei sori on tullut ajatuskatkos.. Kyl harjavallassa on ihan oikeanpuoleinen liikenne.
Oikealle siis auton kuuluukin hieman puoltaakin....
Iskareista ja jousistakaan ei tullut mitään sanottavaa...
Kallistuksen vakaaja vaihdettiin kuskin puolelle kun oli väljää, mutta inssi ei ainakaan apparin puolelta sitä käskenyt vaihtaa. Ja vasemmalle käännyttäessä kuuluva natina loppui tuon osan vaihdon jälkeen..
Mikäs vika takana sit saattais olla sellanen joka tohon vaikuttaa.?

Iskareista ja jousistakaan ei tullut mitään sanottavaa...
Kallistuksen vakaaja vaihdettiin kuskin puolelle kun oli väljää, mutta inssi ei ainakaan apparin puolelta sitä käskenyt vaihtaa. Ja vasemmalle käännyttäessä kuuluva natina loppui tuon osan vaihdon jälkeen..
Mikäs vika takana sit saattais olla sellanen joka tohon vaikuttaa.?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kait 90-lukusten Eskojen pitää aurata, ei harittaa kuten ennen yleensä oli etuvetosissa ja osassa on kyllä vieläkin?
Renkaiden ulkosyrjien kuluminen viittaa liikaan auraukseen tai alatukivarren puslien väjyyteen. Muistaakseni takapuslat kuluttaa ulkosyrjiä ja etupuslat sisäsyrjiä tai sitten toisinpäin?
Kuitenkin väljä pusla kolahtelee kuopissa tai vetelyttää kovassa kiihdytyksessä ja vetelee taas toiseen suuntaan kun kaasun löysää. Jos ei nuita oireita, niin kantsii tarkistaa muut alustan osat. 

Renkaiden ulkosyrjien kuluminen viittaa liikaan auraukseen tai alatukivarren puslien väjyyteen. Muistaakseni takapuslat kuluttaa ulkosyrjiä ja etupuslat sisäsyrjiä tai sitten toisinpäin?


renkaat tuli vaihdettua ja samalla tutkailtua alustaa. Kaikki näyttäs olevan kunnossa. raidetangonpäät ja puslat sun muut. Missään ei havaittu väljyyttä. pitääkö siten totea vaan että " no se on vaan foortti"
tai sitten vika on tosiaan penkin ja ratin välissä... 


ketä leikkiin ryhtyy.... niin ryhtyy sitten kans !!!!!
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45