Mondeo jako kohdilleen ! KIIRE !
Mondeo jako kohdilleen ! KIIRE !
Dodii elikkä Mondeohan nalkuttaa kun diisseli, ja vahva epäily on että jako on persiillään kun edellinen omistaja on itse vaihtanu hihnan, joka on hyvässä kunnossa, vuotavan vesipumpun vaihdan huomenna, mutta samalla kertaa laitetaan siis jako täydellisesti kohdilleen, jospa nakutus johtuisi siitä. Mitään ajoitusmerkkejä ei löydy
joten nyt kysyn missä asennossa minkäkin pitää olla jne, nyt kumpikin nokka-akseli on semmoisessa asennossa että päissä olevat urat ovat suorassa ylöspäin, pako suorassa mutta imu aavistuksen verran vinossa! pitääkö niiden olla kumpikin samalla kohdalla? Ja kampiakselin "ohjuritappi" millä moniurahihnapyörä laitetaan kohdilleen ja se tappi osoittaa nyt siis suoraan alaspäin. Ois vähän kiire kun pitäs päästä ajoon ja mondy seisoo nyt autotallissa purettuna, enään jako kohdalleen,vesipumppu kiinni ja muut osat kiinni ja toivotaan että nakutus häviää ja vesi pysyy sisällä
KIITOS NAM.
Mondeo Mk1
LAINAUS KÄYTTÄJÄLTÄ TUPU:jaska74 kirjoitti:viewtopic.php?t=9183
ei taida olla merkkejä. nokat ajoitetaan ottamalla venttiilikoppa pois, ja
nokkien päissä on urat, joihin työnnetään 5mm paksu lattarauta molempien
urien "läpi" kannen pinnan myötäisesti. kuva vois selventää asiaa
ja käyntiinlähtöön vaikuttaa varmasti jos on jako sivussa.
-----------------------------
Eli niiden urien PITÄÄ olla samassa asennossa? ei viittis ottaa riskiä ettei nakuta viimisen kerran.. entäs missä kampiakselin pitää olla kun nää nokat on kannen myötäisesti?
Mondeo Mk1
Eli siis itte kampiakselissa ei oo mitään merkkiä, vaan siinä moniurahihnapyörässä, se sitten pistetään ton merkin kohdalle ja samalla nokkien pitäs olla kannen suuntasesti. Jos näin on niin huomenna näin tapahtuu. vielä kun asian varmistais joku semmonen kuka on ite tehny jakopäärempan niin avot.
Viimeksi muokannut Poude, 27 Loka 2006 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo Mk1
Asia on just näin! Merkki kiilahihna(moniura)pyörässä on sen ulkolaidassa ja toinen kohdistus on öljypohjassa kiilahihnapyörän keskeltä pystysuoraan katsottuna oikealla puolella.Poude kirjoitti:Eli siis itte kampiakselissa ei oo mitään merkkiä, vaan siinä moniurahihnapyörässä, se sitten pistetään ton merkin kohdalle ja samalla nokkien pitäs olla kannen suuntasesti. Jos näin on niin huomenna näin tapahtuu. vielä kun asian varmistais joku semmonen kuka on ite tehny jokopäärempan niin avot.
Asia on just näin! Merkki kiilahihna(moniura)pyörässä on sen ulkolaidassa ja toinen kohdistus on öljypohjassa kiilahihnapyörän keskeltä pystysuoraan katsottuna oikealla puolella.[/quote]
Lisäys aiheeseen. Toi Luigi81:n linkki http://www.ghostaholic.com/datas/users/ ... onokka.jpg
puhuu tuhat sanaa
Lisäys aiheeseen. Toi Luigi81:n linkki http://www.ghostaholic.com/datas/users/ ... onokka.jpg
puhuu tuhat sanaa
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Monteonisti kirjoitti:Voi kauhia!![]()
Kait ainoat luotettavat merkit on ne nokkien päässä olevat urat ja asettuvat latan mentäviksi kun ykönen on kohdallaan? 8)
Tietenkin myös ryyskiilan pitää osoittaa ylös!
Siis eihän se kiila ny ylös saa sojottaa? eiks sen pitäis tonne alaviistoon oikeelle missä se merkkikin on?
Eli eiks sen pitäs olla niin että 5mm latta nokkien läpi kannen suuntasesti, ja samalla pitäs kampiakselin merkin olla oikeelle alaviistoon siinä merkin kohdalla? Vai suoraan ylöspäin?..noo eiköhän tuo muutenkin selviä ite kattomalla kun auto kuitenkin kävi pienen nakutuksen kans ennen remppaa, joten eiköhän se suht kohdallaan oo. hienosäätöö hienosäätöö..
Mondeo Mk1
Tässäpä selostus irrotuksesta.....
http://www.ghostaholic.com/datas/users/ ... eoirti.jpg
Ei noita monteoNistin jorinoita kannata aina kuunnella vakavasti...
http://www.ghostaholic.com/datas/users/ ... eoirti.jpg
Ei noita monteoNistin jorinoita kannata aina kuunnella vakavasti...
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Remontti suoritettu,jako kohdallaan ja vesipumppu vaihdettu.
Auto käymään ja ei edes lupaa, kaasu pohjaan--> auto käynnistyi ja diisseli meteli paheni vaan! mikä muu voi aiheuttaa diisseli-äänen kun väärä jako.. ja siihen myös vaikuttaa huono käyntiin lähtö.
Kai toi on pajalle vietävä, ilman autoo moooonta päivää, ite tekemällä pari päivää..
Tainno vois sitä kerran vielä yrittää
..
ihme jos on jako taas vituillaan kun laitoin priimasti kohdalleen, kiersin pari kierrosta ja katoin uusiks ja oli vieläkin..jopa kiristyksen jälkeen oli hyvä
Remontti suoritettu,jako kohdallaan ja vesipumppu vaihdettu.
Auto käymään ja ei edes lupaa, kaasu pohjaan--> auto käynnistyi ja diisseli meteli paheni vaan! mikä muu voi aiheuttaa diisseli-äänen kun väärä jako.. ja siihen myös vaikuttaa huono käyntiin lähtö.
Kai toi on pajalle vietävä, ilman autoo moooonta päivää, ite tekemällä pari päivää..
Tainno vois sitä kerran vielä yrittää
ihme jos on jako taas vituillaan kun laitoin priimasti kohdalleen, kiersin pari kierrosta ja katoin uusiks ja oli vieläkin..jopa kiristyksen jälkeen oli hyvä
Mondeo Mk1
Luigi81 kirjoitti:Siis onko toi muuten kunnossa paitsi että pitää karmeeta nakutusta..? ELi onko tehot tallella ja vastaako kaasuun hyvin?
Tehot on mun tietäkseni tallella, tai ainakin ennen omaa remppaa oli, vastas kaasuun jne ja siis käymään lähti todella huonosti (kaasun kera). vanha omistaja on ite vaihtanu jakohihnan ja siinä vissiin menny jako sekasin ja koitin pistään kohdalle niin paheni vaan, käytin noin 10sek ja rupes vatuttaan niin lähin saunaan.
huomena uusiks, ei toi paha homma oo kun kerran sen on tehny, ja kun ei tarvi sitä pirun vesipumppua irrottaa ku letkujen irrottamiseen menee ainakin tunti. Pihdit luistaa aina ja heti ku saa kiinni ni napsahtaa sormille
Mondeo Mk1
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Monteonisti kirjoitti:Lainaus: Ei noita monteoNistin jorinoita kannata aina kuunnella vakavasti..
Ei varmaan aina!![]()
Mutta jos "ryyskiila" ei näytä ylöspäin kun latta menee paikalleen, niin takuulla on ajoitus pielessä!![]()
Toinen juttu on sitten hihnapyörän merkki, jälkimmäinen, sen pitää osoitaa kopan merkkiin! 8)
Jooooo käsitin vähän väärin ton sun kiilas
Mondeo Mk1
Joo luulin et tarkotit tolla tota ajotusmerkkiä,mun mokaMonteonisti kirjoitti:Lainaus: Ei noita monteoNistin jorinoita kannata aina kuunnella vakavasti..
Ei varmaan aina!![]()
Mutta jos "ryyskiila" ei näytä ylöspäin kun latta menee paikalleen, niin takuulla on ajoitus pielessä!![]()
Toinen juttu on sitten hihnapyörän merkki, jälkimmäinen, sen pitää osoitaa kopan merkkiin! 8)
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kannattaa aina laiton jälkeen pyörittää konetta kampuran mutterista pari kierrosta myötäpäivään ja tarkistaa, siis yleensä jää löysyyttä johonkin ja vähän heittää, uusi pyöritys ja tarkistus jne. 8)
Jos muu ei auta niin pitää säätää nokkapyöristä. 8)
Olen purkanut ja kasannut "satoja" motteja "sadoista" eri merkeistä ja yleensä onnistunut, jos ei ekalla, niin toisella kerralla, kolmas on tyhmyyttä!
Kerran yhdessä meni vähän ajoitus pieleen kun en honannut että motti on kallistettu!
No, pari tiimaa, pari tupakkia ja pari kaljaa korjas tilanteen! 
Jos muu ei auta niin pitää säätää nokkapyöristä. 8)
Olen purkanut ja kasannut "satoja" motteja "sadoista" eri merkeistä ja yleensä onnistunut, jos ei ekalla, niin toisella kerralla, kolmas on tyhmyyttä!
Joo siis tein sillai että hihna pois, nokkien väliin rauta, kamura kohdalleen, hihna kiinni ja kiristys, mutta aina kampura pyörähti vähän ja joutu laittaan uudestaan.. sitten pistin vähän ylemmäks ajotusmerkkiä että jos säkällä osuis kohdalleen ja monen yrityskerran jälkeen meni, pyöräytin konetta ja siinä pysy. MUTTA kai se sitten kuitenki meni *ituiks kun nakuttaa pahemmin kun ennen. Pakko purkaa kaikki tänään uudestaan, täytyy kokeilla aina käyntiin ilman laturia, vesipumppua jne vehkeitä ettei niitä tarvi aina kasata, kyllähän se kone 10 sekkaa voi ilman laturia ja vettäkin käydä.
Tulos: ei onnaa.. aina kun konetta pyöräyttää niin menee jako sekasin
Tulos: ei onnaa.. aina kun konetta pyöräyttää niin menee jako sekasin
Mondeo Mk1
-
Ghostman_132
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Mie ainakin vaihtaessani laitoin levyn nokkien taakse jotta ne on oikeassa kohdassa -> sitten laitoin kampiakselin mahdollisimman lähelle oikeata (oli aina vähän vinossa vaikka siirsi vain yhden hampaan verran -> Kiristin hihnan ja avasin nokkapyörät -> Laitoin kampiakselin oikeeseen kohtaan ja viimesenä kiristin nokkapyörät. Hyvin on pelittänyt uudella hihnalla 