Katin korvaus putki.
Katin korvaus putki.
Moikka!
Onko täällä tietoa vm.1999 1,6 focuksen katin korvaavasta väliputkesta ?
Onko edes mahdollista asentaa?
mistä saisi ?
hinta noin?
onko kenellekään kokemustA?
kuluttaako vähämmän bensaa selaisella?
auttaako olenkaan tehoon?
Onko täällä tietoa vm.1999 1,6 focuksen katin korvaavasta väliputkesta ?
Onko edes mahdollista asentaa?
mistä saisi ?
hinta noin?
onko kenellekään kokemustA?
kuluttaako vähämmän bensaa selaisella?
auttaako olenkaan tehoon?
Terse.
Vastauksia:
-On
-On
-Vaikka lähimmästä liikennemerkistä tai vaikka korjaamon takapihalta...
-Jos posliinit näkee sut liikennemerkin kanssa kävelyllä, sakkoa 50-100e, ei ne usko että näytät sille maisemia. Korjaamon tms. takapihalta/ romulavalta varmaan saat ilmaiseksi. Tuuninkipuljussa sitte paljon enemmän. Jos tilaat, varmista että saat myös männänpalautusjousen mukaan.
-Se on pelkkä putken pätkä, ehkä laipat hitsattu päihin. Millaista kokemusta?
-Millaisella ja riippuu mitä sillä tekee???
-Korkeintaan psykologisesti.
Jos katti ei ole rikki, älä mene räpelöimään sitä. Poistaminen ei tuo tehoa tai säästä polttoainetta.
Ainoa millä voi vaikuttaa kattiin on ajotapa. Aja välillä kone kuumaksi ja käytä hieman kierroksia. Annat tossua sille autolle, kyllä se liikkuu.
Toinen tapa on ajaa mökkitiellä katti kiveen p*skaks.
Vastauksia:
-On
-On
-Vaikka lähimmästä liikennemerkistä tai vaikka korjaamon takapihalta...
-Jos posliinit näkee sut liikennemerkin kanssa kävelyllä, sakkoa 50-100e, ei ne usko että näytät sille maisemia. Korjaamon tms. takapihalta/ romulavalta varmaan saat ilmaiseksi. Tuuninkipuljussa sitte paljon enemmän. Jos tilaat, varmista että saat myös männänpalautusjousen mukaan.
-Se on pelkkä putken pätkä, ehkä laipat hitsattu päihin. Millaista kokemusta?
-Millaisella ja riippuu mitä sillä tekee???
-Korkeintaan psykologisesti.
Jos katti ei ole rikki, älä mene räpelöimään sitä. Poistaminen ei tuo tehoa tai säästä polttoainetta.
Ainoa millä voi vaikuttaa kattiin on ajotapa. Aja välillä kone kuumaksi ja käytä hieman kierroksia. Annat tossua sille autolle, kyllä se liikkuu.
Toinen tapa on ajaa mökkitiellä katti kiveen p*skaks.
Tulipas fiksua tekstiä jate2:lta....tietoa tuossa ei tuntunut paljon olevan...ennemminkin ongelmia asenteessa....todellakin vakiokatin poisto tuo jokusen lisähepan reserviin...voi vaan olla, että näkyy pelkästään penkissä ja voi olla enemmän harmia kuin iloa katsastuksen muodossa...itse en jaksaisi ruuvailla sitä edestakaisin joka vuosi...
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
Vakiokatin poisto vakioviritysasteella olevasta autosta ei hyödytä mitään muuta kuin omaa korvien väliä. Joissain tapauksissa on saatu penkitettyä muutama 2-3 hepoa lisää, mutta vastaavasti alakierrosvääntö on pienentynyt, eli "vääntöalue" on siirtynyt.
Jos haluaa vapaammin virtaavan putkiston, silloin kannattaa käyttää esim. metalliverkko-katalysaattoria, tai jotain "kisakattia". Niitä löytyy eri kokoisina, erilaisella läpivirtausominaisuudella, kolhunkestolla ja jopa eri värejä.
Minnekkä on nykypäivänä unohtunut opit pakoputkiston rakentamisesta? Ei se riitä että laitetaan 2,5 tuumaista rööriä alusta loppuun, ja saadaan vain paremmat äänet.
Ei näin.
Kannattaa kaivella käsiin viritäjän käsikirja, osio joka käsittelee pakoputkistoja.
Kollektorin pituutta muuttelemalla saadaan vääntöaluetta siirrettyä-> onko "kierros- vai vääntökone", tosin vaikuttaa asiaan myös imusarja...
Pakosarjan ja pakoputkiston alkuosan (etupönttö, katti jne.) tehtävä on muutakin kuin pöristä. Pakokaasujen poistuessa sylinteristä, putkistoon tulee "kaasupulssi" joka etenee sykäyksittäin eteenpäin. Kollektorin tehtävä on muokata toisiinsa osuvat kaasupulssit samanlaisiksi, ja josta eteenpäin tulee ensimmäinen vaimentaja (tai katti) jossa kaasut pääsevät laajenemaan-> imuefekti pakosarjaan, ja moottorista ja venttiiliajoituksesta riippuen myös sylinteriin-> palojätteitä pois ja seosta pirttiin->tehoja.
Ensimmäisen "pöntön" jälkeen on pakoputkistolla vieläkin tehtävää:
viilentää kaasuja jotka virtaavat seuraavaan vaimentajaan, ns. keskipönttöön-> tekee imuefektiä etupönttöön. Vaimentaa myös ääntä.
Takavaimentajan tehtävänä on luoda siedettävä melutaso, johtaa kaasuja pihalle yms.
Joten äänenvaimentajat ja niiden tilavuudet ja optimipaikat on laskettavissa. Myös putkiston eri osien koko ratkaisee.
Joten tästä pienenä johdantona vois sanoa että pelkän katalysaattorin korvaaminen putkella on turhaa työtä. Teho ei siitä lisäänny, työ ja vaiva korkeintaan.
Toivottavasti tässä oli hieman asennevammaa, tai sitten olen tietämätön.
Aina oppii jotain uutta ja yllättävää, joka päivä tässä n.20vuotta autojen kanssa aikansa kuluttaneena en voi vieläkään sanoa osaavani täydellisesti alaa, vaikka ovat jopa koulusta antaneet paperit alalle.
p.s. "essonpaaripuheiden" mukaan tuulilasitarralla saa kivasti voimaa lisää...
Jos haluaa vapaammin virtaavan putkiston, silloin kannattaa käyttää esim. metalliverkko-katalysaattoria, tai jotain "kisakattia". Niitä löytyy eri kokoisina, erilaisella läpivirtausominaisuudella, kolhunkestolla ja jopa eri värejä.
Minnekkä on nykypäivänä unohtunut opit pakoputkiston rakentamisesta? Ei se riitä että laitetaan 2,5 tuumaista rööriä alusta loppuun, ja saadaan vain paremmat äänet.
Ei näin.
Kannattaa kaivella käsiin viritäjän käsikirja, osio joka käsittelee pakoputkistoja.
Kollektorin pituutta muuttelemalla saadaan vääntöaluetta siirrettyä-> onko "kierros- vai vääntökone", tosin vaikuttaa asiaan myös imusarja...
Pakosarjan ja pakoputkiston alkuosan (etupönttö, katti jne.) tehtävä on muutakin kuin pöristä. Pakokaasujen poistuessa sylinteristä, putkistoon tulee "kaasupulssi" joka etenee sykäyksittäin eteenpäin. Kollektorin tehtävä on muokata toisiinsa osuvat kaasupulssit samanlaisiksi, ja josta eteenpäin tulee ensimmäinen vaimentaja (tai katti) jossa kaasut pääsevät laajenemaan-> imuefekti pakosarjaan, ja moottorista ja venttiiliajoituksesta riippuen myös sylinteriin-> palojätteitä pois ja seosta pirttiin->tehoja.
Ensimmäisen "pöntön" jälkeen on pakoputkistolla vieläkin tehtävää:
viilentää kaasuja jotka virtaavat seuraavaan vaimentajaan, ns. keskipönttöön-> tekee imuefektiä etupönttöön. Vaimentaa myös ääntä.
Takavaimentajan tehtävänä on luoda siedettävä melutaso, johtaa kaasuja pihalle yms.
Joten äänenvaimentajat ja niiden tilavuudet ja optimipaikat on laskettavissa. Myös putkiston eri osien koko ratkaisee.
Joten tästä pienenä johdantona vois sanoa että pelkän katalysaattorin korvaaminen putkella on turhaa työtä. Teho ei siitä lisäänny, työ ja vaiva korkeintaan.
Toivottavasti tässä oli hieman asennevammaa, tai sitten olen tietämätön.
Aina oppii jotain uutta ja yllättävää, joka päivä tässä n.20vuotta autojen kanssa aikansa kuluttaneena en voi vieläkään sanoa osaavani täydellisesti alaa, vaikka ovat jopa koulusta antaneet paperit alalle.
p.s. "essonpaaripuheiden" mukaan tuulilasitarralla saa kivasti voimaa lisää...

"Kannattaa kaivella käsiin viritäjän käsikirja, osio joka käsittelee pakoputkistoja" tarkoitit tuolla lauseella ilmeisesti itseäsi?? Ainakin saattaisi tehdä hyvää sinulle....tiedätkö edes mikä on kollektori??? Olisi kiva tietää miten sen pituutta muutetaan??? Kirjoituksistasi päätellen väität, että katalysaattori LISÄÄ tehoa, niin kuin myös vaimentajat??? "Pakosarjan ja pakoputkiston alkuosan (etupönttö, katti jne.) tehtävä on muutakin kuin pöristä" mistä lähtien pakoputkiston alkuosan on kuulunut pöristä, vai onko se normaalia??? Tiesitkö, että esim. formuloissa ei käytetä katteja eikä vaimentajia ollenkaan??? Miksiköhän jos ne oikein suunniteltuna lisää tehoa??? Taitavat olla lukenu monta muutakin kirjaa, kuin pelkästään tuon virittäjän käsikirjan, jonka muuten olen itse lukenut kannesta kanteen.... 

Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
Taitaa formuloissa olla vähän eri homma.
Se on kyllä taivaan tosi, että tommosessa matalaviritteisessä vaparissa saattaa jopa hävitä heppoja kun putkistosta häviää vastapaine. eikä pelkällä putkistolla muutenkaan välttämättä heppoja lisää tule vaan parhaiten vääntävä ale vain siirtyy ylemmäs, joka taasen tuo sitä tehon tuntua ja parannustakin suorituskykyyn.
Se on kyllä taivaan tosi, että tommosessa matalaviritteisessä vaparissa saattaa jopa hävitä heppoja kun putkistosta häviää vastapaine. eikä pelkällä putkistolla muutenkaan välttämättä heppoja lisää tule vaan parhaiten vääntävä ale vain siirtyy ylemmäs, joka taasen tuo sitä tehon tuntua ja parannustakin suorituskykyyn.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Millä perusteilla formuloissa on eri homma??? Jos noi höyryymiset tehoa tuovista pöntöistä olisi totta, niin varmaan kaikissa kilpavehkeissä olisi putkistot alusta loppuun täynnä pönttöjä.....oikein suunnitellun putkiston ei tarvitse tuottaa mitään vastapaineita vaan oikealla hetkellä alipaineen pakoventtiilin taakse, jolloin alipaine edistää sylinterin tyhjentymistä pakokaasuista ja täten parantaa sylinterin täytösastetta...
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
Ahaa.
Eli olen varmaan opiskellut väärää alaa. Tai opiskeluni on ollut turhaa. Kuten myös olen varmaan tehnyt tässä aikojen saatossa väärin kaikki.
Hyvä tietää.
Seuraavan kulkupelini rakentamisessa taidankin kysyä täältä neuvot, kun kerta en osaa mitään.
Koetan myös unohtaa kaikki opiskelemani asian moottoreista, polttoainelaitteista ja pakoputkistosta, unohdan myös lukemani ja opiskelemani asiat virtausopista.
En polttanut hihojani, olen vain hieman kyllästynyt henkilöihin jotka ovat hyökkäävällä kannalla heti. Yleensä he "tietävät" asia paremmin. Olkoon niin.
Eli olen varmaan opiskellut väärää alaa. Tai opiskeluni on ollut turhaa. Kuten myös olen varmaan tehnyt tässä aikojen saatossa väärin kaikki.
Hyvä tietää.
Seuraavan kulkupelini rakentamisessa taidankin kysyä täältä neuvot, kun kerta en osaa mitään.
Koetan myös unohtaa kaikki opiskelemani asian moottoreista, polttoainelaitteista ja pakoputkistosta, unohdan myös lukemani ja opiskelemani asiat virtausopista.
En polttanut hihojani, olen vain hieman kyllästynyt henkilöihin jotka ovat hyökkäävällä kannalla heti. Yleensä he "tietävät" asia paremmin. Olkoon niin.
Älkää nyt hyvät ihmiset taas alkako puhua vastapaineesta nelitahtikoneen kyseessä ollessa. Kaksitahtisten virittäminen on kokonaan oma lukunsa mutta nelitahtimoottorissa vastapaineesta on vain ja ainoastaan haittaa tehon kannalta jos moottorikokonaisuus on yleensäkään järkevästi suunniteltu/kasattu eli ei puhuta mistään matalaviritteisestä johon on vain pultattu mahdollisimman jyrkkä nokka. Pakoputkistolla kun pyritään aikaansaamaan vapaastihengittävissä moottoreissa mahdollisimman hyvää imuvaikutusta jotta kaasut vaihtuisivat parhaiten - ottaen huomioon että tuotantoautojen putkistot ovat kuitenkin monen asian kompromisseja. Pääsääntöisesti katalysaattori kuitenkin aiheuttaa virtausvastusta joka ei ole tehon kannalta hyvä asia mutta vaikutus on nykyaikaisissa autoissa varsin vähäinen. Ensimmäisissä katalysaattoriautoissa tällä asialla oli enemmänkin merkitystä mutta valmistustekniikat ovat kehittyneet.
F1 moottorien käyttökierrosalue on taas sen verran korkea jotta ns. suora putki toiminee parhaiten, mitään alavääntöähän näissä ei olla hakemassakaan.
F1 moottorien käyttökierrosalue on taas sen verran korkea jotta ns. suora putki toiminee parhaiten, mitään alavääntöähän näissä ei olla hakemassakaan.
Niin. Auton ollessa kyseessä, putkisto on monen asian summa.
Ylensä ajoneuvon rakenteet ratkaisevat paljon putkiston rakentamista. Erittäin harvoin pystyy rakentamaan ajoneuvoon optimaalisen pakoputkiston. Yleensä joutyy päätymään kompromissiin.
Autotehtailla myös talousosasto sanelee aika paljon. Eri asia rakennetaanko 1 vai 100 000 kpl.
Ja olen huomannut että jos rakennan käyttöharrasteromuun putkiston jossa on erittäi hyvä läpivirtaus, vääntöalue siirtyy vain korkeammille kierroksille ja polttoaineen kulutus kasvaa.
Vääntöalueeseen vaikuttaa myös imusarja, kannen imu- ja pakokanavat, pakosarja jne.
Mutta jokainen saa tehdä autolleen mitä lystää.
Se on makuasia, sano musti kun muniaan nuoli.
Ja kollektorin pituutta säädetään rautasaha/kulmahomakone/mig-/tig-/kaasuhitsaus menetelmällä. Joten epäilyt siitä olenko nähnyt kollektoria voi jättää sikseen.
Tästä aiheesta on jokaisella oma mielipide, joka on ainoa oikea, joten kunniottakaamme sitä ja lopetamme asian vääntämisen tähän.
Ylensä ajoneuvon rakenteet ratkaisevat paljon putkiston rakentamista. Erittäin harvoin pystyy rakentamaan ajoneuvoon optimaalisen pakoputkiston. Yleensä joutyy päätymään kompromissiin.
Autotehtailla myös talousosasto sanelee aika paljon. Eri asia rakennetaanko 1 vai 100 000 kpl.
Ja olen huomannut että jos rakennan käyttöharrasteromuun putkiston jossa on erittäi hyvä läpivirtaus, vääntöalue siirtyy vain korkeammille kierroksille ja polttoaineen kulutus kasvaa.
Vääntöalueeseen vaikuttaa myös imusarja, kannen imu- ja pakokanavat, pakosarja jne.
Mutta jokainen saa tehdä autolleen mitä lystää.
Se on makuasia, sano musti kun muniaan nuoli.
Ja kollektorin pituutta säädetään rautasaha/kulmahomakone/mig-/tig-/kaasuhitsaus menetelmällä. Joten epäilyt siitä olenko nähnyt kollektoria voi jättää sikseen.
Tästä aiheesta on jokaisella oma mielipide, joka on ainoa oikea, joten kunniottakaamme sitä ja lopetamme asian vääntämisen tähän.
No ihan samasta asiastahan tässä puhuttiin sekä WSE:n, että jate2:n kanssa. Eli matalaviritteisessä koneessa on ihan turha lähteä sitä kattia nyppimään irti kun putkisto muutenkin virtaa riittävästi. Katti poistamalla vääntöalue vaan siirtyy ylemmäs ja voi tommosessa käyttöautossa olla vaan pirullinen ajella. Kyllä sieltä nelitahtisessakin alavääntö vähän hukkuu kun kaikki pöntöt hävitetään putkesta eikä koneeseen mitään tehdä. Tietty vaikutus ei ole sama kuin 2tahti koneessa josta häipyy hönkä melko tehokkaasti kun vastapainetta ei ole.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Sulla on kyllä jumalauta ihme asenne!
Yhtään järkevää kommenttia ei tähänkään topiciin ole vielä sieltä tullut vaan tommosta typerää ja lapsellista turvan paukuttamista. Jos sulla jotain tietoa kerran asiasta on niin PERUSTELE!!! Äläkä jauha paskaa ja sitten ihmettele kun ei kukaan usko
Yhtään järkevää kommenttia ei tähänkään topiciin ole vielä sieltä tullut vaan tommosta typerää ja lapsellista turvan paukuttamista. Jos sulla jotain tietoa kerran asiasta on niin PERUSTELE!!! Äläkä jauha paskaa ja sitten ihmettele kun ei kukaan usko

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
pitäiskö sun vain myydä silakoita torilla? On meinaan vastaukset ja vastavänkäykset silä luokkaa että kalajutut on lähellä sydäntä, ihan yhtä lailla kun ne essonpaarijututkin.. Jos tiedät olevasi oikeassa on syytä PERUSTELLA asianta hieman paremmin; niinkuin tässä esim jate2 ja WSE tekivät mallikkaasti.. muuten tuo harjoittamasi vänkäys ei tuota tulosta.HELLbound kirjoitti:Jos osaat lukea, niin annoin jo perusteluja asiasta tuolla ylempänä....en ala sen enempää täällä ihmisiä "kouluttamaan"....kerroin jo kantani asiasta ja sillä siisti....ihmetyttää vaan nämä kollektori yms. jutut....no tehköön kukin mitä lystää...
Joo jos sulla tosiaan jossain tuolla vastauksissa piilee perustelujakin niin sovitaan sitten että en osaa lukea.
Mutta jokatapauksessa asia saanee jo jäädä tähän. Jate2 vastasi heti ensimmäiseksi alkup. kysymykseen ja sen jälkeen homma meni järmäämiseksi.
Mutta jokatapauksessa asia saanee jo jäädä tähän. Jate2 vastasi heti ensimmäiseksi alkup. kysymykseen ja sen jälkeen homma meni järmäämiseksi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Yleensä kaksitahtisissa vastapaine on välttämätön, mutta ei kaikissa, sillä on myös venallisia kakstahtisia!
Nelitahtisessa vastapaineesta yleensä on haittaa, mutta ei aina, siis riippuu mitä koneelta halutaan.
Vastapaineella pystytään sääteleen motin ominaisuuksia kuten esim. ääntä ja kulutusta. Samoin tehon/väännön suhdetta pystytään optimoimaan.
Tuossa aluksi "satojen" mottien kokemuksella ja ilman yhdenkään virioppaan lukemista!
EDIT: Kollektori löytyy usein tartista ja laturista!

Nelitahtisessa vastapaineesta yleensä on haittaa, mutta ei aina, siis riippuu mitä koneelta halutaan.
Vastapaineella pystytään sääteleen motin ominaisuuksia kuten esim. ääntä ja kulutusta. Samoin tehon/väännön suhdetta pystytään optimoimaan.
Tuossa aluksi "satojen" mottien kokemuksella ja ilman yhdenkään virioppaan lukemista!

EDIT: Kollektori löytyy usein tartista ja laturista!
