Kallis kansiremontti ja tyhjäkäyntiongelma (auto sammuilee)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
eskort

Kallis kansiremontti ja tyhjäkäyntiongelma (auto sammuilee)

Viesti Kirjoittaja eskort »

Täytyi ihan rekisteröityä palstalle, jos täältä saisi jotain vastausta ongelmaan.

Eli auto on Ford Escort 1.6 STW vm 2000.

Reilu viikko sitten auto rupesi oireilemaan, lämmöt nousi tappiin ja kylmää ilmaa puhalti sisään. Vein auton huoltamoon josta tulikin soitto seuraavana pvänä että kansiremontti, arvioitu hinta 1000€. Loppujen lopuksi loppulasku oli 1500 euroa, piti vaihtaa ties mitä osia tuonne (kannen hionta, vesipumppu, venttiilit ja niiden koneistus, jakopään hihna, tiivisteitä ym) :roll:

Eilen hain auton ja tyhjäkäynti ei toimi kunnolla. Sanoivat, että todennäköisesti pitää vaihtaa tyhjäkäyntimoottori (?), olivat koittaneet säätää jotain mutta ei vaikutusta.

Oireilee siten, että kun normaalisti käynnistää auton niin pysyy kyllä käynnissä, mutta heti kun painaa kaasua sen verran että kierrokset nousee johonkin 2000-3000 ja päästää kaasun pois, auto sammuu suoraan siitä. Sama esim ajossa kun laittaa kytkimen pohjaan, auto sammuu.

Vituttaa, kun puolitoistatonnia meni, eikä auto nyt pysy käynnissä. Mitäs mahdollisia vikoja tuossa voisi olla?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

No en nyt mee sanomaan, että tästä johtuu mutta entisessä sierrassa oli samaa vikaa aina, kun akunkenkä oli ollut hetken irti. Laitto käyntiin niin hienosti kävi mutta sammu joka ikiseen risteykseen jos ei pitäny kaasulla käynnissä. Tämä korjaantui aina (3 kertaa) n. 50km ajolla, joku systeemi kuulemma "nollautuu" kun ei saa virtaa hetkeen ja kestää se herääminen hetken.
Tuo kumminkin on paljo uudempi kaara, mutta oireet täsmää kyllä.
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Re: Kallis kansiremontti ja tyhjäkäyntiongelma (auto sammuil

Viesti Kirjoittaja jive »

eskort kirjoitti:Vituttaa, kun puolitoistatonnia meni, eikä auto nyt pysy käynnissä. Mitäs mahdollisia vikoja tuossa voisi olla?
Lambda-anturi, ilmamäärämittari tai tuo tyhjäkäyntiventtiili. Tuo järjestelmän nollaus tosiaan aiheuttaa sen ettei kone välttämättä käy kunnolla ennenkuin ECU kalibroi anturinsa uusiksi.
eskort

Re: Kallis kansiremontti ja tyhjäkäyntiongelma (auto sammuil

Viesti Kirjoittaja eskort »

jive kirjoitti:Lambda-anturi, ilmamäärämittari tai tuo tyhjäkäyntiventtiili. Tuo järjestelmän nollaus tosiaan aiheuttaa sen ettei kone välttämättä käy kunnolla ennenkuin ECU kalibroi anturinsa uusiksi.
Kiitoksia, eiköhän näillä eväillä mennä eteenpäin :)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oiskohan laittaneet jakopään vituralleen? :roll:
ECU ohjolmoi itsensä uudelleen vartin "normaaliajolla"! 8)
Vastaa Viestiin