Mistäköhän alkaisi vikaa ettimään kun tänään tapahtui seuraavaa:
Menin aamulla loimaalla pakokaasutestiin. Katit oli vielä sen verran kylmät, että sovittiin, että ajan lämmittelylenkin. Lenkin aikana auto alkoi pätkiä ja hyytyi kokonaan. Vähän aikaa starttailin sitä tien vieressä ilman, että se lähti käyntiin. Pakoputkesta pöllähti aina mustaa ja tuli pirun paha haju. Lopulta se lähti käyntiin ja ajelin n.40km koskelle jonka aikana vika hävisi kokonaan.
Koskella pakokaasutestissä saatiin korkeilla kierroksilla oikeat lukemat, mutta tyhjäkäynnillä lambda oli liian korkealla.
Menin kotiin ja löin auton kiinni diagnostiikka töpseliin.
Koodeja tuli: mm. TPS, ACT ja ECT oli jättänyt kam muistiin vikakoodin. Myös pakopuolen paine oli ollut jossain vaiheessa korkealla.
Nollasin koodit ja noita ei enää tullut.
Mutta auto käynnissä tehtävä testi antoi viat: vasen lambda laihalla ja moottorin kierrosluku ylittänyt testin raja-arvot.
Ja kun kävin uudelleen mittaamassa päästöt niin olikin jo vähän kaikki arvot sekasin. Myös tyhjäkäynti pomppi ja auto sammuili. Kotona se ei taas sitä tehnyt
Eli olisko päästöihin syynä rikkoutunut katti? Vai mites toi lambda. Sitähän ei kai oikein saa kokeiltua muuta kuin vaihtamalla, että onko lambda rikki vai aiheuttaako joku muu lambdan laihat arvot???
Scorpion päästöt
Scorpion päästöt
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Joo ei tavinnut ottaa edes tarkkailuun. Hain tommosen vanhan co% mittarin tutulta lainaks ja sillä kateltiin kotona päästöjä, jotka hyppi ihan hemmetin korkealla. Sitten otin läppärillä smt6:n ohjelman auki ja siellä olikin vahingossa mennyt 3 pykälää rikkaalle tyhjäkäynti seokset
Prkl!
Tonhan ei pitäisi vaikuttaa muutakun kaasu pohjassa kun lambda on pois pelistä, mutta kai se oli jotain vaikuttanut kun sen säädön jälkeen co% tippu sinne nollaan.
No sitte mentiin taas huoltsikalle mittauksiin ja eikö se hemmetin lambda arvo alkanu taas seilaamaan ja co% noujsi taivaisiin.
Nyppäsin sitte kuskin puolen pambdan johdon irti jolloin arvot tipahti kohdilleen. Eli se oli kuitenkin lambdassa vika. Jostain luin, että toi toimii yhdelläkin lambdalla jotenkin kun se ottaa sitte molemmille puolille samalta anturilta tiedon. Vikatilaan menee vasta sitten kun molemmat on pois pelistä.
Siitä en sitte tiedä lopulta, että oliko tolla smt6:n asetuksella jotain vaikutusta. Saattaahan sekin olla, että kun toi lambda ei ole toiminut niin se on päästänyt sen puolen asetukset tyhjäkäynnillä rikkaalle smt:n mukaan.

Tonhan ei pitäisi vaikuttaa muutakun kaasu pohjassa kun lambda on pois pelistä, mutta kai se oli jotain vaikuttanut kun sen säädön jälkeen co% tippu sinne nollaan.
No sitte mentiin taas huoltsikalle mittauksiin ja eikö se hemmetin lambda arvo alkanu taas seilaamaan ja co% noujsi taivaisiin.
Nyppäsin sitte kuskin puolen pambdan johdon irti jolloin arvot tipahti kohdilleen. Eli se oli kuitenkin lambdassa vika. Jostain luin, että toi toimii yhdelläkin lambdalla jotenkin kun se ottaa sitte molemmille puolille samalta anturilta tiedon. Vikatilaan menee vasta sitten kun molemmat on pois pelistä.
Siitä en sitte tiedä lopulta, että oliko tolla smt6:n asetuksella jotain vaikutusta. Saattaahan sekin olla, että kun toi lambda ei ole toiminut niin se on päästänyt sen puolen asetukset tyhjäkäynnillä rikkaalle smt:n mukaan.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96