cvh nokan hienosäätö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mkIII
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Syys 2006 23:42
Paikkakunta: Mikkeli

cvh nokan hienosäätö

Viesti Kirjoittaja mkIII »

Rakensin 1.6 cvh koneen johon laitoin kent cams cvh22 nokka sarjan ja säädettävän nokkapyörän. Nokan raaka-ajoituksen suoritin silmämääräisesti koska en saanut mistään käsiini heittokelloa.

Käänsin ykkös männän yläkuolokohtaan ja mittasin astelevyllä 109 astetta ykk:sta vastapäivään kampiakselin hihnapyörällä mahdollisimman tarkasti. Tähän kohtaan merkkasin kynällä merkin.

sitten käänsin nokka-aselia siten että ykkösen imuvena oli täysin auki. Kään telin sitä nokkaa että se oli mahdollisimman keskellä sitä "tyhjää" kohtaa missä ei tapahdu mitään venttiilille kun se on auki. Oisko se jotain 10 astetta.

Sitten laitoin jakohihnan paikalleen ja motti kiinni ja käyntiin. Kone toimii kyllä hyvin mutta mitenkä voin säätää nokan ajoituksen täysin oikein kun se kone on jo paikallaan? Kai sitä nokka pyörää nyt pitäs säätää jos siellä jotain säädettävää on mutta kuinka se onnistuu kun sitä cvh22 nokan 109 astetta on vaikea päätellä kampiakselilta kun kone on paikallaa. Osaako ne ammattilaiset säätää sen vaikka dynossa tai jotain? Onko mulla itellä mitään mahkuja säädellä sitä?

Ja sitte vielä kysymys niille kenellä on cvh22 nokka: Millainen tyhjäköynti on? Mulla vähän päkeltää ja on vaikea käymään. No kuulostaapa ralli autolta :lol:
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

Mulla on cvh22 nokka eikä mielestäni pahemmin jokella tyhjäkäynnillä.
Tuolla on suht hyvin selvitetty nokan ajottaminen.
Ei ole cvh kone mutta periaate on sama.
http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm

Huom!siis jakoa ei muuteta vaan nokkapyörän säätöä käännellään
Ettei jää epäselväks :wink:

Edit:itsellä noilla ohjeilla säädetty ja penkissä ei tullu ku pari heppaa lisää pienellä sytkän ja nokan säädöllä.
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

löytyy löytyy ko. nokka. ja tyhjäkäynti on aika veekasimainen... mutta se ei mua haittaa. saapahan pojat luulla että on säädöt ym. kaikki pielessä.

mulla on säädöt tehny koneistamo, ja niissä olen pysynyt.

mutta en tiedä miten paljon vaikuttaa se kun kansi on 1.3litrasesta.. ja kaikki imu ja pakokanavat työstetty sopiviksi.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
mkIII
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Syys 2006 23:42
Paikkakunta: Mikkeli

astelevy

Viesti Kirjoittaja mkIII »

Todella hyvät ohjeet ja kuvat. Itse säädin burtonpower sivuiltä löytyvien ohjeiden mukaan, missä täytyy siis osata lontoota. :?

Mistä tollasen komeen astelevyn voisi hommata kun tuon sarjan mukana ei pahusvieköön sitä tullutkaan? Että löytysköhän iha joka osaliikkeestä? Niin ja pitää kai lainata tuo heittokellokin jostain kun ei viittis pätö homman takia sitä ostaa.

Pahus vaan ku tuota konetta laittaessa nälkä tahtoo vaan kasvaa... enemmä,enemmä.. ja silleen.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

astelevyn saat vaikka motonetistä. löytyy varmana pienemmistäkin varaosaliikkeistä..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Nyrkkisääntönä:
Jos nokka on liian aikaisella puuttuu yläteho.
Jos nokka on liian myöhäisellä puuttuu alateho.
Jos on aivan liikaa kumpaa vaan niin sitten molemmat puuttuu.

Ihan kokeilemalla voi edetä. Yli +/-10 asteen (kampiasteen) kokeiluja ei kannata tehdä umpimähkään. Voi vaikka venttiili osua mäntään. Muistaa myös, että jos käyttää virranjakajaa, niin se liikkuu sitten sen nokan mukana, ja pitää kompensoida.
Vastaa Viestiin