Pakoputken taivuttaminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Paristo

Pakoputken taivuttaminen

Viesti Kirjoittaja Paristo »

heipähei!

tässä kyselisin tällaisen tyhmän kysymyksen ennenku menen vääntelemään. laitoin uuden takapöntön kiinni mutta putki kaipais pientä käännöstä että se sopis just kohilleen, eli ajattelin taivuttaa putkea. Onnistuuko kuumentamalla putkee jollakin (otan tietysti irti sen ensin..) ja sitten taivuttamalla vai meneekö putki luttuun?

älkää kovin syvälle suohon haukkunu oon vielä aika newbie näissä :)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kyllä tuossa melkeinpä putkentaivutinta tarvii.
Ihan hitusen saattaa onnistua,mutta jyrkät mutkat menee kyllä hitsaamiseksi,siivu pois ja uudestaan kiinni.
Toisaalta soikea putki varmaan toimii ihan yhtä hyvin kuin pyöreäkin.
Kunhan se tilavuus säilyy samana.
...luulisin... :roll: :)
ei sieltä mitään junia t...
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

janzamar kirjoitti:Kyllä tuossa melkeinpä putkentaivutinta tarvii.
Ihan hitusen saattaa onnistua,mutta jyrkät mutkat menee kyllä hitsaamiseksi,siivu pois ja uudestaan kiinni.
Toisaalta soikea putki varmaan toimii ihan yhtä hyvin kuin pyöreäkin.
Kunhan se tilavuus säilyy samana.
...luulisin... :roll: :)
ei oo mitään väliä onko pakoputki takapöntön edestä pyöreä vai soikea :shock: kunhan putki ei mene lyttyyn yli 1/4 halkasijastaan niin ei vaikuta virtauksiin käytännössä mitenkään.. ja putkentaivuttimellakin voi mennä lyttyyn? kuinka paljon putkea täytyy taivuttaa? siis vaihdat takapöntön orginaali putkeen vai kuinka?? pientä selvennystä.. kiitos :wink:
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
esaq
Viestit: 78
Liittynyt: 14 Kesä 2006 08:42

Viesti Kirjoittaja esaq »

Tuohon mun koslaan väänneltiin putkea siten että rälläkällä siivu pois (tai pelkkä "viilto" lähelle putken puoltaväliä riippuen tietysti paljonko väännetän. Sitte lämmitettiin ja väännettiin ja hitsattiin reikä umpeen..

Hyvä tuli vaikka itse sanonkin. 8)
Paristo

Viesti Kirjoittaja Paristo »

vaihan siis takapöntön toiseen takapönttöön. hitusen sitä pitäis kääntää sivuttais suunnassa että osuis puskurin aukosta pihalle. nyt se on pakotettu lähinnä jonku ketjun avulla siihen aukon kohalle. tässä ootellu että millokaha kuuluu poxx ja ketju menee poikki :)
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

Paristo kirjoitti:vaihan siis takapöntön toiseen takapönttöön. hitusen sitä pitäis kääntää sivuttais suunnassa että osuis puskurin aukosta pihalle. nyt se on pakotettu lähinnä jonku ketjun avulla siihen aukon kohalle. tässä ootellu että millokaha kuuluu poxx ja ketju menee poikki :)
eikö orkkis putkenpäätä voi viistää sopivampaan kulmaan ja sitten hitsata pönttö haluttuun kulmaan :?
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
Paristo

Viesti Kirjoittaja Paristo »

Pappa- igor kirjoitti: eikö orkkis putkenpäätä voi viistää sopivampaan kulmaan ja sitten hitsata pönttö haluttuun kulmaan :?

käytin kaverilla hitsauttamassa, niin hitsattiin vaan kiinni ja aateltii että käännetään myöhemmin jos ei oo sopiva. ei oikein pystyny missää sitä laittamaan sopivaan kulmaan.. urpoja ollaan :D
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kaverin kanssa väännettiin vähän aikaa sitten Sierraan uusi putki kollktorista taaksepäin, vanhaa mallina lattialla pitäen.

Tehtiin niin, että vedettiin pillillä punaseksi ja sitten vaan väännettiin sopivat mutkat. Sisämutkasta laskostuu, mutta eipä tuo vakiokoneessa varmaan mitään haittaa. Käyttää ohutta pilliä ja tekee usemman lämmityksen vieriviereen, niin saa siistimmän.

Kerralla osu. Tehtiin vähän suorempi malli kuin vakio :-) Takapönttö joku Walker tai vastaava motonestistä, siinä oli valmiiksi se mutka osa.

Eli onnistuu siis lämmittämällä, kunhan on sopiva pohotin.
Paristo

Viesti Kirjoittaja Paristo »

markkul kirjoitti:Kaverin kanssa väännettiin vähän aikaa sitten Sierraan uusi putki kollktorista taaksepäin, vanhaa mallina lattialla pitäen.

Tehtiin niin, että vedettiin pillillä punaseksi ja sitten vaan väännettiin sopivat mutkat. Sisämutkasta laskostuu, mutta eipä tuo vakiokoneessa varmaan mitään haittaa. Käyttää ohutta pilliä ja tekee usemman lämmityksen vieriviereen, niin saa siistimmän.

Kerralla osu. Tehtiin vähän suorempi malli kuin vakio :-) Takapönttö joku Walker tai vastaava motonestistä, siinä oli valmiiksi se mutka osa.

Eli onnistuu siis lämmittämällä, kunhan on sopiva pohotin.
just aattelin kysyä, että milläs porukka täällä on lämmitelly nuita putkia :D joo hienoo. kotoo löytyy onneks kaasupilli. katotaa tuossa taas mitenkä ehtii itteesä reuhtomaa auton alla. monttu ois ollu aika kova sana tuota putkee laittaessa.. ois voinu laittaa iha paikallaan ei ois tarttennu irrotella mitää. Motonetistä tilasin semmosen 49.95 halpiksen. kyllä tuo hyvin muhisee rieskassa.
ti-vct
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Helmi 2005 19:50

Viesti Kirjoittaja ti-vct »

lapazu kirjoitti:Voiskos putken täyttää vaikkapa hiekalla ja tulpata päät. Sitten lämpöä ja varovasti vääntämään. Näin se lyttyyn menon riski voisi vähän helpottua??
Oon kuullu kaverilta tosta kikasta, ihan toimiva systeemi, mut hiekan pitää olla ilmeisesti todella hienojakoista ja tulpat putken päihin kunnolla kiinni, eli siis hitsataan laput kiinni koko matkalta :!: Sitte vaan putki punaseks ja taivuttamaan :!:

Tosin vaimentajaan tuota kikkaa ei kannata koittaa, saattaa olla jonkinnäkösii "sivuvaikutuksia" :shock: :lol:
Ei pysty, liian hapokasta!!

Ford Focus STW 2005
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Eikai siinä muutaku auto ilmaan tai ukko alle ja laikata sen verran auki että saa oikeeseen kulmaan laitettua ja hitsata kiinni.. Ite tohon edelliseen sierraan laitoin jacky autosportin takapöntön tupla ulostulolla, olipahan mukamas vaikee saada se suoraan :shock: Pari heftiä, tarkistus, kiroilua, laikkaa, pari heftiä, tarkistus, kiroilua... Mutta hyvä siitä kyllä tuli.
Nykyäänkin on tupla ulostulot, tosin yks per kulma ja syystä.. 8)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä olen väännellyt käsin kylmänä jos tarve on korkeintaan jotain 10 senttiä "siirtää" eri asentoon. Siis putki kunnolla kiinni ja kunnon ote, vääntöä vähän yli jotta jää oikeaan asentoon. Tarvittaessa voi "koolata" kohdan josta pitää taipua, siis jos meinaa väärästä kohdasta taipuilla, tuki tietenkin aina edelliseen putkeen kun meinaa vanhempana olevan herkempi. 8)
Vastaa Viestiin