
eskon takalasin lämmitin ei toimi
eskon takalasin lämmitin ei toimi
tulipa taas syksy ja kylmät ja kosteet kelit, ja huomasin tuossa just että 5-ov. -94 eskon takalasin lämmitin ei toimi.
katkaisijaan syttyy merkkivalo, sulake on ehjä jne. ideoita missä vika? saako lämmitin kenties virtansa niiden takaluukun alareunassa olevien metallitappien kautta? siis ne kolme sisäänpainuvaa tappia... vai mikä näiden tappien merkitys on? joku virta niiden kautta vissiin kulkee. huomasin meinaan, että niistä keskimmäinen jumittaa, jää pohjaan ja ei ilmeisesti saa kontaktia. että oisko siinä mahdollinen vian syy?

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
jahas, täällä on menty oikeen urakalla ohi aiheen ja alettu puimaan sähkömagnetiikkaa...
mutta niin tuota, vika korjaantu kun vaihdoin ton osan, siis sen luukun puoleisen, jossa on ne tapit. oli vaan kohtuu suolanen hinta tolla tulitikkurasian kokosella muovihärpäkkeellä, jonka läpi menee kolme jousikuormitteista messinkitappia: 34,50e! ...ja fordin varaosathan oli tunnetusti halpoja... 




En mä kyllä vieläkään allekirjota tota asiaa, mutta olkoon kun en ole asiaan niin syvällisesti perehtynyt vaikka sähkäri olenkin. Mulle on enempi tärkeempää, ettei tule näpeille ja miinus/nollajohdosta ei tule


Sen verran vielä pakko kysyä, että oletteko ihan varmoja omasta asiastanne eli onko oikein todellista tietoa vai vain netistä luettua ja väärin ymmärrettyä???
Koska tosiaan niin viralähteen sisällähän eletkronit ja välittäjä aineet liikkuvat negatiivisesta navasta positiiviseen päin ja luovat jännitteen, mutta kyllä sähkövirta kuormalle lähtee positiiviselta navalta ja menee negatiiviselle. Siitähän se lenkki syntyykin.'
Jos hommaat ison tasavirtalähteen jossa riittävä jännite (n.120vdc) ja otat miinus navasta kiinni niin, et saa tälliä. Koita sitten ottaa kiinni plussasta. (Jos virtalähde ei ole suojaerotettu)
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tärskyjä ei tule "maasta" koska seisoo "maan" päällä!
Aikoinaan tosiaan sovittiin että virta kulkee plussasta miinukseen, mutta tosiasiassa miinusmerkkiset elekronit vaeltaa miinuksesta plussaan ja siksi kait virtanen kulkee "väärin päin"?
Ei kummastakaan navasta saa "tärskyjä" jos ei ole "potentiaalia", siis tasavirralla, vaihtovirta on monimutkaisempi juttu?

Aikoinaan tosiaan sovittiin että virta kulkee plussasta miinukseen, mutta tosiasiassa miinusmerkkiset elekronit vaeltaa miinuksesta plussaan ja siksi kait virtanen kulkee "väärin päin"?

Ei kummastakaan navasta saa "tärskyjä" jos ei ole "potentiaalia", siis tasavirralla, vaihtovirta on monimutkaisempi juttu?

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Jostain luin, että noi sähkön johteetkin saattaa vaihdella eri virtalähteissä tai materiaalissa. Nesteessä saattaa ionit johtaa sähköä tms. tiä sen tarkemmin.
Ja sitähän just tarkotin, että jos nollapotentiaalia vastaan koitetaan niin plus navassa on se positiivinen jännite.
Mutta aivan sama. Samalla lailla se sähkö kulkee niinkun ennenkin
Ja sitähän just tarkotin, että jos nollapotentiaalia vastaan koitetaan niin plus navassa on se positiivinen jännite.
Mutta aivan sama. Samalla lailla se sähkö kulkee niinkun ennenkin

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Näin on näppylät, virtanen kulkee jos "navat" yhdistetään. Joskus kulkee ilman yhteyttäkin jos virtamäärä ja jännite tarpeeksi suuri sekä matka sopiva em. juttuihin, kait "valokaari" kun en perusinssinä nuita oikein ymmärrä!
Nykyautoissa, myös Voorteissa, otetaan virta siruavaimelle virtalukon "renkaan" mangeettikentästä, siis "kontaktia" ei välttämättä tarvita "virran siirtoon". Samoin on kehitetty sähkökulkineita jotka ottavat "sähkön" magneettikentästä. Tarkempaa tekniikkaa en tunne kun olen tosiaan "perusinsinööri" ja lisäksi kännissä! 


Joka tapauksessa se virta sekä menee, että tulee niiden tappien kautta, jotka ovat siellä takaluukun alareunassa, 3 kpl. (Ja aivan sama kumpaan suuntaan se virta kulkee.) Varmista hyvä kontakti tappien ja vastakappaleiden välille, niin alkaa lasi lämmetä, jos muuten on kunnossa. Myös takalasin pyyhkijä saa virtansa niiden tappien välityksellä.