Suuttimien vaihto/paineen nosto/ilman saanti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mondi
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Touko 2005 14:14

Suuttimien vaihto/paineen nosto/ilman saanti

Viesti Kirjoittaja Mondi »

Moro!

Ois pienen pientä säätöä tarkoitus tehä Monttuun 1.8 MkII "Zetec"

Tarkoitus on vaihtaa isommat suuttimet, nostaa polttoaineenpainetta sekä parantaa ilmansaantia.

Dodii..ensimmäinen vaihe askarruttaa eniten. Markkinoilla on tarjolla vaikka minkälaista suutinta ja astelukua. Taikka sitten ottaa isommasta lähimmästä, eli 2.5 V6 suuttimet käyttöön taikka jos jollakin tietoa hieman tehokkaimmista suuttimista, mutta ei mitään "the BIG" eli älyttömiä suuttimia.´Tarkoitus on vain hieman piristää lähtöä "valoista" (=

Isommpien suuttimien jälkeen pitää kattoo, että paineet riittää syötöissä. Isontaa Pumppua, jos tarvevaatii, esim taas 2.5 V6 pumpulla ja lisäksi erillinen paineensäädin. Tässä vaiheessa joutuu miettimään sopivaa painetta, jotta saa ruiskut suihkuttamaan sopivaa sumua. Ne varmaan saa selville suuttimisen vaatimimuksista jne.

Ilman saantiin ei varmaankaan vapari pelkästään riitä ? mutta entä sopivalla imusarjan keskityksellä parantaisi ilman saantia ja lopuksi uudelleenohjelmoinnilla säätää syötöt ja muut tarvittavat kohilleen.

Jäikö jotain suunnitelmasta huomioimatta, koska en ole aikasemmin tehnyt suuttimien piristys operaatiota omaan monttuun.

Joten jos jollain enemmän tietoa ja kokemusta, niin otetaan ilomielin vastaan
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Tuota noin. Mielestäni tuossa ei juurikaan ole järkeä!

Miksi ihmeessä sinne pitää laittaa isommat suuttimet? Jos tarkastellaan pelkästään tilannetta, jossa vaihdat suuttimet, jotka virtaavat enemmän kuin vakiot, tulos on se, että auto käy auttomattoman rikkaalla.

Tuohon kun vielä yhdistää bensanpaineen noston, jota ehdotit, käy vielä rikkaammalla.

Pelkällä imupuolen muutoksilla (ahdinta, eikä nokkaa lasketa näihin), et saa niin paljon ilmaa koneeseen, että vakio suuttimista loppuisi virtaus!

Tuo imusarjan kohdistus on ihan hyvä idea, joskaan noin uudessa koneessa ei varmaankaan kauheasti ole tehtävissä.

Toinen voisi olla läppärungon vaihto vähän isompaan tai ehkä mielummin nykyisen "hienosäätö". Eli muotoilee sitä läppäsysteemiä paremmin virtaavaksi.

Bensanpainetta on turha nostaa. Yleensä markkinoilla olevat suuttimetkin käyttävät sitä yleensä käytössä olevaa 3bar. Jos vakioista loppuu virtaus, niin silloin voi painetta vähän nostaa. Niisstä ns. powerboost valveista en osaa sanoa mitään, mutta aika turhia taitavat nekin olla.

Eikä siitä bensapumpustakaan ihan heti se tuotto lopu.

Kannattaa myös huomata, että V6:sen suuttimet eivät välttämättä ole sen isommat, koska niitä on 6 kappaletta, on virtausta siitä syystä heti 30% enemmän.

Eli mitähän oikeasti halusit saavuttaa? Noilla pienillä imupuolen muokkauksilla ja ruiskun uudelleen ohjelmoinnilla saattaa saada semmosen 5-15hv lisää. Tuo ohjelmointi pitäisi tehdä joka tapauksessa jos suuttimet vaihtaa isompiin.
Mondi
Viestit: 116
Liittynyt: 24 Touko 2005 14:14

Viesti Kirjoittaja Mondi »

Elikkä suuttimien vaihto operaation siis voi unohtaa. Tarkoitus on saada paremmat seokset koneeseen ja hieman pirteämpää lähtöä. Ei siis mikään tarkoitus ole saada tehoja sen kummemin lisää. Pientä pirteyttä.

Ongelma on siinä, että seokset on tehtaalla laitettu ihan liian laihaksi. Seos suhteita kun mittasin, käy todella laihalla, ei lähelläkään optimaalista suhdetta. Uudelleen ohjelmoinnilla saisi parannettua, mutta pitäisi tehdä jotain pientä muutosta, jotta saisi paremmin uudelleen ohjelmoinnista irti.

Pistän ton läppärungon projektin alle seuraavaksi ja kokeilen miten se vaikuttaa.

Power Boost valveista ei ole hyötyä paljoa, ne vain parantavat pikkuisen kiihtyvyyttä, mutta vaparikoneissa on muutenkin turha odottaa mitään erikoista.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Mondi kirjoitti: Ongelma on siinä, että seokset on tehtaalla laitettu ihan liian laihaksi. Seos suhteita kun mittasin, käy todella laihalla, ei lähelläkään optimaalista suhdetta. Uudelleen ohjelmoinnilla saisi parannettua, mutta pitäisi tehdä jotain pientä muutosta, jotta saisi paremmin uudelleen ohjelmoinnista irti.
Onko seos muka kaikissa tilanteissa laihalla? Nimittäin osakuormalla (esim. silloin kun kruisaa tasakaasulla) seos yleensä on tarkoitusella säädetty hieman laihaksi. Jos seosmittari jota käytit perustuu kapeakaista lambdaan, niin sen toiminta aluea on nimen mukaisesti kapea ja jännite häviää todella nopeasti, eli siitä ei oikeasti voi päätellä kauheasti kuin stoikiometristä seosta.

Kun kaasun painaa pohjaan pitäisi tilanteen muuttu, ja seoksen mennä jopa hieman rikkaalle. Käykö näin?

Ja eikös tuossa koneessa käytetä suljettuasilmukkaakin joissain tilanteissa, eli lambdalla ohjataan, jolloin seos pitäisi juurikin olla lähellä tuota stoikiometristä.

Stoikiometrinen seos, eli 14,7:1 ilma:bensa (massa), ei ole optimaalinen kuin teoriassa. Se on kompromissi päästlöjen tehon kesken. Tehojen kannalta parempi on muistaakseni joku 13,5:1 ja kulutuksen kannalta säädettynä osa kuormalla voisi käyttää jopa jotain 16:1 (ulkomuistista). Mutta rikasta seosta ei kannata koko aikaa käyttä, tai kulutus nousee.

Paljonko meinasit käyttää rahaa? Jos itse haluat näpertää, niin sovita se imusarja ja pakosarja kanteen. Myös sitä läppärungon muokkaamista kannattaa harkita. Yhdessä Veten viritysprojektissa dynottivat +15hv pelkällä läpän muokkaamisella, mutta ko. moottorissa nuo virtausmäärät ovat kertaluokkaa suuremmat, joten ei kannata tommosta odottaa.

Lisäksi kannattaa miettiä imetäänkö imuilma hyvästä paikasta? Tuossa taidetaan ottaa lokarikotelosta? Se on ihan hyvä ja siellä on viileätä ilmaa. Itse kannatan ram-air systeemin tekoa. Siitä ei pitäisi olla haittaa, mutta yleinen mielipide on, että ei ole hyötyälään laillisissa nopeuksissa. Vapaavirtausuodattimiin itse suhtaudun aika kielteisesti.

Sitten kun nuo muutokset on tehty, voi teettää sen lastun. Ja tuohan kannattaisi nimenomaan teettä jossain dynossa, jolloin saa parhaiten juuri tuohon autoon sopivan.
Vastaa Viestiin