obd asiaa (eec-iv vs eec-v)
obd asiaa (eec-iv vs eec-v)
aina tuntuu olevan väittelyä näistä eec-iv ja eec-v asioista.
Auto siis -96 escort stw ghia 1.8 115hp
Eli en ole katsonut onko autossani mikä ecu, mutta kuitenkin obd liittimestä vedin johtopäätökset että olisi eec-v(löytyy 2 ja 7 pinnit)
Konttorilla löin auton siihen obd2 mittariin ja kas, sehän tunnistui protokollaksi ISO 11519-4(SAE J1850)
Ja löytyi kaksi vikaa, ilmamassamittarin signaali liian alhainen(oli johto irti)
ja että egr ei toimi. (se onkin tukittu)
Näin omat kokemukset, onko muilla?
Auto siis -96 escort stw ghia 1.8 115hp
Eli en ole katsonut onko autossani mikä ecu, mutta kuitenkin obd liittimestä vedin johtopäätökset että olisi eec-v(löytyy 2 ja 7 pinnit)
Konttorilla löin auton siihen obd2 mittariin ja kas, sehän tunnistui protokollaksi ISO 11519-4(SAE J1850)
Ja löytyi kaksi vikaa, ilmamassamittarin signaali liian alhainen(oli johto irti)
ja että egr ei toimi. (se onkin tukittu)
Näin omat kokemukset, onko muilla?
No niin, sitä sattuu kun väsyneenä kirjoittelee. Topikin aloittajan nimimerkki sekoitti ajatukset:D . Sorry.WSE kirjoitti:esco mk nelosissa on sekä vuosimallista että moottorin tyypistä riippuen joko eec nelosta tai eec vitosta.
Escort /orion DA eli "viitoskorimalli" -90 -95 on siis molempia eec sukupolvia vm ja moottorista riippuen.
Tuo -96 vuosimallihan on jo tyyppi FA (-95 - 01) eli "MK6 " ja tuo 115 hv:n 1,8 litrainen moottori, tyyppi RKC on ollut tuotannossa vuosina -94 - 98 ja näissä on kaikissa eec-v. Pienempitehoinen 1,8 "RDA" (105 hv) on ollut taas tuotannossa -91 -97 ja näissä taas on eec-IV. Eli molempia pitäisi löytyä myöskin "kuutosversiosta" tosin sitä en osaa sanoa onko suomen laisäädäntö (päästörajat) mahdollistanut eec-iv ohjauksella olevien maahantuonnin uudemmissa malleissa.
Ikävä tuottaa pettymys mutta ei pidä paikkaansa. Mun Cortinan kone on peräisin '97 Escortista, (stw ghia) kone on RKC ja ecu on EEC-IV. TIS antaa myös RKC:lle EEC-IV:n.WSE kirjoitti:...ja tuo 115 hv:n 1,8 litrainen moottori, tyyppi RKC on ollut tuotannossa vuosina -94 - 98 ja näissä on kaikissa eec-v...
edit. Fordikaan ei oikein tiedä mitä missäkin on, mulla on yksi ecu joka on 60-pinninen eli selvästi EEC-IV rakenteeltaan mutta kyseisen ecun etiketissä lukee EEC-V. Liekö joku välimallin kehitysversio

Tätä juuri on väännetty paljon. Jossain netissä oli tietoa että eec-iv ei ole obd yhteensopiva mutta eec-v on. Lisäksi pistoke on muuttunut obd-pistokkeeksi -96 ainakin fordin microcatin mukaan. Tuo tis tosiaan antaa eec-iv:n.Tinde kirjoitti: Ikävä tuottaa pettymys mutta ei pidä paikkaansa. Mun Cortinan kone on peräisin '97 Escortista, (stw ghia) kone on RKC ja ecu on EEC-IV. TIS antaa myös RKC:lle EEC-IV:n.
edit. Fordikaan ei oikein tiedä mitä missäkin on, mulla on yksi ecu joka on 60-pinninen eli selvästi EEC-IV rakenteeltaan mutta kyseisen ecun etiketissä lukee EEC-V. Liekö joku välimallin kehitysversio
Mistäs olet varmaksi katsonut mikä ecu kyseessä?
Eihän tässä uskalla luottaa enää mihinkään datatietoon ellei ole nähnyt joka vuosimallin ecua... ja sittenkin toisessa mallissa on kuitenkin erilainen:)Tinde kirjoitti: Ikävä tuottaa pettymys mutta ei pidä paikkaansa. Mun Cortinan kone on peräisin '97 Escortista, (stw ghia) kone on RKC ja ecu on EEC-IV. TIS antaa myös RKC:lle EEC-IV:n.
edit. Fordikaan ei oikein tiedä mitä missäkin on, mulla on yksi ecu joka on 60-pinninen eli selvästi EEC-IV rakenteeltaan mutta kyseisen ecun etiketissä lukee EEC-V. Liekö joku välimallin kehitysversio
No, oli virhe kirjoittaa jotta kaikissa on. Näistä asioista kun alkaa enemmmän lueskelemaan ei voi olla varma enää mistään.
Kuitenkin jos 16 pinninen obd 2 pistoke löytyy täytynee ecun olla eec-v (tai uudempi) jos ei löydy kuin 9 pinninen d tai 3 napainen dlc on kyseessä eec-iv...
Viimeksi muokannut WSE, 21 Kesä 2006 01:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
eec-iv on obd 1 yhteensopiva, eec-v on obd 2 yhteensopiva.eskomk4 kirjoitti: Tätä juuri on väännetty paljon. Jossain netissä oli tietoa että eec-iv ei ole obd yhteensopiva mutta eec-v on. Lisäksi pistoke on muuttunut obd-pistokkeeksi -96 ainakin fordin microcatin mukaan. Tuo tis tosiaan antaa eec-iv:n.
obd ykkösistä saa useimmiten vikakooditkin luettua analogiyleismittarin avulla laskemalla neulan heilahdukset; kakkosiin tarvitaan jo testeriä tai sopivaa adapteria + softaa ja pc konetta.
Fordin eec-iv eli obd -1 sopivia testauskytkentöjä ja - ohjeita:
http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html
- myös 9 pinniseen D liittimeen.
...sivun vasemmassa reunassa kääntäjät englanniksi tai ranskaksi jos saksa ei taivu...
Obd kakkosiin ei ole tullut rakenneltua;
http://www.omega.fi/
tuo maahan scantoolin laitteita; tuo ElmScan5 vaikuttaa pätevältä kun sisältää kaikki OBD 2 protokollat samassa laitteessa.
Kuusitoistapinnisen OBD-2 liittimen nastajärjestyksen löytää selaamalla alaspäin seuraavan linkin sivua:
http://www.obd-2.de/techn.html
tuossa scantoolissa on tosin piuhat jo mukana.
ja saksalainen obd 2 soveltuvuustaulukko tarjoaa kaikkiin escorteihin vm. 98 asti eec -iv ??? kun taas esim -95 scorpiossa on jo eec-v...?
http://www.obd-2.de/tech_com-ford.html
Re: obd asiaa (eec-iv vs eec-v)

Tommone alempi liitin löytyi mk6 escortista. Mites tosta luetaan koodeja (valmista adapteria, pinouttia tms?) , ja saako fuel trimmejä katsottua mitenkään?
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta