Saavatko vetonivelet ääntää uutena?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Saavatko vetonivelet ääntää uutena?

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Vaihdoin Escorttiin ulommat vetonivelet. Napsuminen ei kuitenkaan poistunut, vaan jopa paheni muuttumalla rahinaksi. Onko missään tilanteessa hyväksyttyä, että vetonivelet pitävät ääntä uutena?

Vaativatko vetonivelet sisäänajon? Katoaakohan rahina ajamalla?

Nivelet olivat valmiiksi voideltu ja rasvan määrä vaikutti sopivalta. Kestääkö aikansa ennen kuin rasva levittyy kuulille asti. Autolla on nyt ajettu pari sataa kilometriä nivelien vaihdon jälkeen.

Napsuminen ja rahina esiintyy nimenomaan jyrkästi kääntäessä ja vedättämällä. Suoraan ajettaessa kiihdytyksessä ei mikään paikka täristä. Oireet viittaisivat edelleen juuri ulompiin vetoniveliin.

Vetonivelien merkkiä ja ostopaikkaa en vielä tässä vaiheessa mainitse, kun voi olla mahdollista, että olen mokannut asennuksessa jotain. Löbrota en kuitenkaan asentanut, kun en saanut sellaisia hankittua.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Vastaavat oireet on itsellä yleensä etulaakerien vaihdolla hävinnyt. Oliko siinä vanhassa nivelessä jotakin vikaakin? Jos siinä ei mitään kriittistä näy, niin tuskin vika silloin nivelessä on. Ei ne ihan pienestä ääntämään ala.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

JesseT kirjoitti:Vastaavat oireet on itsellä yleensä etulaakerien vaihdolla hävinnyt. Oliko siinä vanhassa nivelessä jotakin vikaakin? Jos siinä ei mitään kriittistä näy, niin tuskin vika silloin nivelessä on. Ei ne ihan pienestä ääntämään ala.
Vanhoissa nivelissä eikä myöskään suojakumeissa ollut silmämääräisesti mitään vikaa. Oletin automaattisesti napsunan johtuvan ulommista nivelistä.

Pyöränlaakerit eivät kuitenkaan ole (juuri yhtään) väljät. Voivatko ne silti olla rikki? Olisinko mahdollisesti rikkonut laakerit nivelten vaihtotyössä?

Oikealta puolelta nivel lähti erittäin helposti irti. Vasemmalla puolella tarvittiin hiukan ulosvetäjää, mutta melko helposti työ silti kävi.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

ääni laakereille tai siis niiden vaihdolle
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

hyppiikö nopeusmittarissa neula edestakaisin siinä 60-80 välillä vedättäessä? Oletko tarkastanut, että vaihteistossa on öljyä?
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

zemial kirjoitti:hyppiikö nopeusmittarissa neula edestakaisin siinä 60-80 välillä vedättäessä? Oletko tarkastanut, että vaihteistossa on öljyä?
Nopeusmittarin neula hiukan hyppii, mutta kun ajaa koneen lämpimäksi hyppiminen lakkaa. Vedättäminen ei vaikuta asiaan. Hyppii täsmälleen samalla tavalla vapaalla, vedossa ja moottorijarrutuksessa. Taitaa olla vain nopeusmittarin vaijeri kulunut?

Vaihteistossa on öljyä. Vaihdoin sinne taannoin uudet öljyt. Vanhaakin öljyä oli silti tarkistusreikään saakka.

Vaihteistossa arveluttaa vain pienehkö ulina - onko se normaalia Escortille? Saako voimansiirto hiukan ulvoa? Ääni ei tosiaankaan ole kovaa. Autolla (ja todennäköisesti myös vaihteistolla) on ajettu 205 tuhatta km.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

GeeTee- kirjoitti:ääni laakereille tai siis niiden vaihdolle
Taitaa laakereiden vaihto olla seuraava vaihe. Olisi kaiketi pitänyt vaihtaa ne nivelien vaihdon yhteydessä.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minulla äänteli -92 Eskon laatikko myös, kait ominaisuus! 8)
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

JesseT kirjoitti:Vastaavat oireet on itsellä yleensä etulaakerien vaihdolla hävinnyt. Oliko siinä vanhassa nivelessä jotakin vikaakin? Jos siinä ei mitään kriittistä näy, niin tuskin vika silloin nivelessä on. Ei ne ihan pienestä ääntämään ala.
Vaihdatutin laakerit. Rutina väheni, mutta ei poistunut kokonaan. Hieman homma vielä ihmetyttää, mutta nyt olen kuitenkin sen verran tyytyväinen, että ajanen autolla siihen asti, kunnes jotain todella menee rikki.

Muuten Escort alkaa pikku hiljaa tuntua melko hyvältä.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

TuomasY kirjoitti:Vaihdatutin laakerit. Rutina väheni, mutta ei poistunut kokonaan.
Nyt kun autoa olen pyörittänyt parkkipaikalla kahdeksikkoa, uskallan kertoa, että rutina väheni laakerien vaihdolla huomattavasti. Melkein sanoisin, että Escort on nyt kunnossa.

Kumma juttu sinänsä. Vanhat laakerit olivat melko hyväkuntoiset muuten.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
racer_
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja racer_ »

itellä sama ongelma, kun kääntää renkaat lähes ääriasentoon ja ajaa ympyrää tai kääntää, niin rohina on aikamoinen.Muuten ääntä ei kuulu. molemmilla puolilla on uudet laakerit joten onko edessä siis vetonivelten vaihto?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait ulommat nivelet kuluneet, mutta voivat kestää vilelä pitkään "normaalilla" ajolla! :D
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

racer_ kirjoitti:itellä sama ongelma, kun kääntää renkaat lähes ääriasentoon ja ajaa ympyrää tai kääntää, niin rohina on aikamoinen.Muuten ääntä ei kuulu. molemmilla puolilla on uudet laakerit joten onko edessä siis vetonivelten vaihto?
Ei välttämättä. Mulla on nyt nivelet ja laakerit vaihdettu, ja silti oikein kovin yrittämällä saan pyörät linkussa rohinan aikaiseksi. Silti auto on paljon parempi kuin ennen laakerien vaihtoa.

Jos kilometrejä ei kovin paljoa, ei kannattane vaihtaa osia ennen kuin on pakko.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Vastaa Viestiin