Jakohihnan kireys
Jakohihnan kireys
Miten Transitin dieselissä saadaan jakohihnalle oikea kireys? Kiristetäänkö siihen, mihin rullan jousi painaa? Onko mahdollista, että tulee liian kireälle näin ja seurauksena on hihnavaurio = moottorin täystuho? Korjausoppaassa neuvotaan painamaan hihnaa pitkän osuuden puolivälistä ja sitten tiukkaamaan kiristäjän pultit. Siis painaen hihnaa vai sen jälkeen kun hihnaa on paineltu ja päästetty rullan varaan? Neuvo on epäselvä. Onko tarkoitus painamalla saada aikaan löysempi hihna kuin jousen kiristämänä tulee, vai saada rulla asettumaan painelemalla mahdollisimman hyvin paikoilleen.
Re: Jakohihnan kireys
Hyvä ja vanha perussääntö on sellainen, että kun hihna on kiinni, niin hihnan pisimmästä vapaavälistä pitäis kiertyä varttikierroksen "normaalilla" voimalla ilman työkaluja. SIllai "näppituntumal"..jokkep kirjoitti:Miten Transitin dieselissä saadaan jakohihnalle oikea kireys? Kiristetäänkö siihen, mihin rullan jousi painaa? Onko mahdollista, että tulee liian kireälle näin ja seurauksena on hihnavaurio = moottorin täystuho? Korjausoppaassa neuvotaan painamaan hihnaa pitkän osuuden puolivälistä ja sitten tiukkaamaan kiristäjän pultit. Siis painaen hihnaa vai sen jälkeen kun hihnaa on paineltu ja päästetty rullan varaan? Neuvo on epäselvä. Onko tarkoitus painamalla saada aikaan löysempi hihna kuin jousen kiristämänä tulee, vai saada rulla asettumaan painelemalla mahdollisimman hyvin paikoilleen.
Hmm.. Mites sen sitte paremmi selittäis.

__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45