Täristävä Fiesta -98

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Fiestatar

Täristävä Fiesta -98

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

Tähän saakka erittäin hyvin palvellut Fiesta on alkanut täristämään rajusti kiihdytettäessä 80 - 110 nopeuksissa. Ratti ei niinkään tärise, vaan koko auto, välillä tuntuu jopa kuin oik. eturengas heiluisi miten sattuu. Yksin ajettaessa tärinää ei niin paljon ole, eli paino lisää sitä selvästi.

Tähän mennessä tehtyä:
- vaihdettu kallistuksenvakaajan puslat jotka oli paskana
- vaihdettu jarrulevyt jotka oli piloilla ja samantien jarrupalat

Tärinä vaimeni tämän jälkeen hieman, mutta vain hieman.

Vetonivelissä ei luottokorjaajani mukaan ole sellaista välystä joka voisi vian aiheuttaa.
Mutta voisiko syy silti olla siellä, eli pienikin välys aiheuttaisi kuitenkin tuon tärinän?

Seuraavaksi aiotaan tarkistaa renkaiden tasapainotus ja aurauskulmat. Jotenkin en vain usko että vika olisi siellä.

Ja iskarit oli katsastuksen mukaan kunnossa eivätkä ne kyllä vaikuta mitenkään oirehtivan esim. koloissa.

Sellainen tuli mieleen, että tuli ajettua joskus vahingossa korotettuun suojatiehen melkoisella vauhdilla.
Jytkäys oli aikamoinen... mitä se olisi voinut aiheuttaa?

Vanteet tuskin on solmussa kun sama oireisto oli sekä talvi että kesärenkailla enkä molempia ole kolhinut. Ja molemmat renkaat ovat uusia...

Itse alan kallistua kohta tuon vetoakselin sisänivelen kannalle, koska tärinä tapahtuu just nimenomaan vedätettäessä isommilla nopeuksilla.

Mutta mitäpä puolimieltä?
elreino
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2006 15:42

Täristys

Viesti Kirjoittaja elreino »

Ostin pari viikkoa sitten -98 2.0L Mondeo farmarin ja minulla sama ongelma.60km vauhdista kun heittää tallaa niin tärisee kuin muijan vibr.....Vien ensi viikolla takaisin kauppaan.Lupasivat tutkia.Puhelimessa sanoivat että renkaat epätasapainossa mutta ei se voi pitää paikkaansa , koska tärinä loppuu kun pistää kytkimen pohjaan.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

Mulla tärinät loppus ku kiristin iskarin yläpään mutterin. voi tietysti olla joku muukin. niinku just se vetari.
BLesnar
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Kesä 2006 10:59

Viesti Kirjoittaja BLesnar »

moottorin kumityynyt voivat aiheuttaa aivan samaa mikäli rikki tai pultit löysällä...
ford escort Si Ghia -92
-zetec RQB-

ford fiesta -89
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Vetoakselin sisempi nivel tulee mulle ekana mieleen.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

Eipä ole vika korjaantunut:

Viime kerran jälkeen tehtyä:
- vaihdettu vetoakseli, jossa oli hieman välystä (ja aivan ruosteessa)
- tarkastettu renkaiden tasapainotus - ok
- tarkastettu auraukset - ok

Täristys vähän vaimeni, muttei poistunut.


Mitäs sitten?
Voiko johtua kytkimestä? Se nyt seuraavaksi tulee mieleen… Jos mä olen onnistunut pilaamaan sen...
Vai mikä. Hermot menee kun kaikkea vaihdetaan ja tehdään ja aina vaan täristää.
:evil:
Näin voi käydä vain naisille, että rahaa palaa (jo kohta 500 € mennyt) ja mikään ei korjaannu. :(
Pitääkin olla niin tyhmä ettei tajua mitään autoista.
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

Vielä täsmennystä:


Moottorin kumityynyt on katsottu kuulemma heti ekana ja iskarit tarkistettu.

Ja nyt luottokorjaajallani on näytön paikka kun auto lähti hänelle perusteelliseen tutkimukseen. :wink:

Jotenkin olen pessimistinen asian suhteen...
jussipaita64
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Heinä 2006 15:24

Hieman vaneteista?

Viesti Kirjoittaja jussipaita64 »

Onko sinulla autossa vakiomalliset vanteet, vai jälkiasennuksena laitetut alumiinivanteet.

Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa vanne ei yksinkertaisesti sopinut autoon, vaan esim. keskiöreikä ei ollut oikean muotoinen (kartio).
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

Juu, ihan normaalit vanteet.
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

Kuten arvasinkin, eipä sitä vikaa löytynyt. Paikallistuu kuitenkin ehken eteen vänkärin puolelle.

Seuraavaksi uusintatarkasteluun menevät iskarit ja renkaat. Renkaita minusta turhaan enää tutkitaan kun talvirenkailla keväällä oli ihan sama juttu.
sjii
Viestit: 68
Liittynyt: 07 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja sjii »

Onko autoa madallettu ja miten leveet renkaat on edessä? Jos on normaalia leveämmät kokeile laittaa "sirkkeli" renkaat eteen. Omalla kohdalla tärinä hävisi kokonaan! :!:
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

Ei ole madallettu ja ihan normaalikokoiset renkaat on alla.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mites pyöränlaakeri, jarrulevy/satula ja tukivarren puslat? 8)
Rattaanhan voi testata laittamalla tilalle takaa tai vararattaan! :roll:
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

Monteonisti kirjoitti:Mites pyöränlaakeri, jarrulevy/satula ja tukivarren puslat? 8)
Laakerit on vähän sellainen mulle vielä arvoitus. Ukon autossa ei mitään vikaa tuntunut olevan ja silti oli...
Jarrulevyt on vaihdettu ja jarrut huollettu muutenkin.
Jos tukivarren puslat on sama asia kuin kallistuksenvakaajan puslat, niin ne on vaihdettu.
Kallistuksenvakaajan tangot muuten vaihdettiin reilu vuosi sitten.
Monteonisti kirjoitti: Rattaanhan voi testata laittamalla tilalle takaa tai vararattaan! :roll:
Juu, niin voi. :D

Tää projekti on nyt vähän sillai odotuksessa kun ei oo aikaa tutkia, mutta lupaan kertoa kun/ jos saadaan korjattua.

Ai niin, nyt muuten huomasin sellaisen että kun kääntää rattia oikealle, kuuluu hiljaista vinkunaa jostain... en tiedä onko tuon vian kanssa mitään tekemistä.
Viimeksi muokannut Fiestatar, 29 Heinä 2006 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä tuo alatukivarsi on eri kuin kallistuksenvaimennin! :D
Laakerin ääni yleensä muuttuu kun kurvailee pikitiellä kohtuuvauhdilla puolelta toisella ja taas takas! 8) Saman tekee kyllä viallinen jarrusysteemi varsinkin edessä! :roll:
Minulla myös äänteli ja jurahteli kun kasasin jarrut kiireessä väärin! :oops:
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

Monteonisti kirjoitti:Kyllä tuo alatukivarsi on eri kuin kallistuksenvaimennin! :D
Niin mä vähän kyllä ajattelinkin :oops:
Pitänee mainita tuosta, tosin epäilenpä että nuo on katsottu jo...
Monteonisti kirjoitti: Laakerin ääni yleensä muuttuu kun kurvailee pikitiellä kohtuuvauhdilla puolelta toisella ja taas takas! 8) Saman tekee kyllä viallinen jarrusysteemi varsinkin edessä! :roll:
Minulla myös äänteli ja jurahteli kun kasasin jarrut kiireessä väärin! :oops:
Siinäpä se kun mitään varsinaista ääntelyä ei kuulu, ainoastaan se hiljainen vikinä oikealle kääntäessä.

Tällä hetkellä ja jo ihan alunperin mä epäilin että jousessa ois jotain vikaa kun musta vänkärin puoli on selkeesti alempana kuin kuskin. Sehän ois voinut siinä koroketörmäyksessä rikkoontua. Lisäksi kuulin että tällainen "tyyppivika" ois ollut että jousi katkeaa sieltä ylhäältä "piilosta".

Jokatapauksessa tää meidän "hovikorjaaja" ottaa jossain vaiheessa vielä auton ihan tositarkasteluun. Taitaa ottaa vähän luonnolle hänelläkin kun ei ole vikaa löytänyt. :wink:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Laakerille ääni.
ei sieltä mitään junia t...
Mondeo96
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:24

Sama vika

Viesti Kirjoittaja Mondeo96 »

Meillä 01-fiestassa sama vika täristää kovasti kun kiihdyttää kolmosella ja nelosella. Ja lisäksi vielää kun täristää niin tunkee öljyt ulos laatikon huohottimesta. Auto nyt merkkikorjaamon pihalla ja odotellaan diagnoosia.
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja caddy »

:lol: sillä on kylmä :lol:
Mondeo96
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Elo 2006 21:24

Diagnoosi

Viesti Kirjoittaja Mondeo96 »

No niin Henkan pojat soitti. Vetonivelet sökönä. Ei muutakuin molemmat akselit vaihtoon. Onneksi auto on lähiaikoina ostettu ja lupasivat tulla reilusti hinnassa vastaan.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

janzamar kirjoitti:Laakerille ääni.
Kuten myös täältä maalta; kypsä laakeri oirehtii mitä merkillisimmin tavoin avuttomasta ininästä aina koko ooppelsorsaa täristävään maanjäristyksen kaltaiseen ikeniin yltävään jyrinään.

Jos ei vika poistu laakeri vaihtamalla, autosi on muuttunut ooppeliksi.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

No niin Henkan pojat soitti. Vetonivelet sökönä. Ei muutakuin molemmat akselit vaihtoon. Onneksi auto on lähiaikoina ostettu ja lupasivat tulla reilusti hinnassa vastaan.
Jos lähiaikoina ostettu niin pitää mennä kokonaan takuuseen! 8)
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

No niin, nyt on tehty seuraavaa:

- etuiskarit vaihdettu (vänkärin puoleinen ei ollut enää hyvä)

- molemmat laakerit eteen (toisessa oli ollut pieni ura, joka lienee aiheuttanut sen pienen vinkunan joka on nyt poistunut)

Ja tarkastettu viimeisen päälle:
- jouset
- moottorin kiinnitys ja kumityynyt
- alapallonivelet ym. renkaan kiinnitykseen ja vetoon liittyvät osaset. Missään ei ole välystä eikä vikaa!


Ja AUTO TÄRISTÄÄ EDELLEEN!!! :evil: :twisted: :?

Nyt ois hyvät neuvot kalliita. :(

Mä jo suunnittelin, että soitan Fordin huoltoon, kerron oireet ja mitä kaikkea on jo tehty. Sitten varaan ajan ja sanon, että kun auton sieltä haen, se EI SAA ENÄÄ TÄRISTÄÄ. :wink: :lol:
Lasku vaan vois olla aika kova.

Vaan niin on tuo tärinäkin, oikein vatkausta... tätä menoa nuo jo vaihdetut paikat särkyy uudestaan...
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

Vaikka aiemmin alkuperäinen kirjoittaja/aiheen aloittaja mainitsi, ettei renkaisiin kannata tuhlata aikaa, kun talvirenkailla sama homma, niin silti täällä maalla muistui mieleen '82 ooppelin tärinät joskus 15 vuotta sitten:

Tärinä ilmeni, kun 145/13 hakkapeliittoihin laittoi 2,2 paineita, kun laski 1,7, tärinä lakkasi. Silti tasapainotutin ne kierrätysrenkaat ja kulku parani.

Mitä jos sekä talvi- että kesärenkaat on sekä epätasapainossa että paineet kummissakin liian korkeat? Sanoit "tavalliset renkaat" eli ihan tarkkaan, mikä koko ja merkki? Voihan rengaskin olla rikki jonkun ajoin-lujaa-reunakiven-yli-episodin jälkeen. Jos vaikka edellinen omistaja on ollut sellainen uukkarimaanikko, joita näkee kaupungissa: renkaita säästämättä aina uukkari, jottei joudu korttelia kiertämään...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Fiestatar

Viesti Kirjoittaja Fiestatar »

No, nyt ollaankin niin "epätoivoisia" että ukko käyttää tänään nuo renkaat tutkituttamassa eli tasapainon tarkastus ja muutenkin.

Olen kuitenkin 99,9 % varma ettei vika löydy renkaista.

Talvirenkaita en muista minkä merkkiset, mutta kesäkumit on Nokialaiset.
Molemmat aika uusia eli talvikumit ostettu keväällä 2005 ja kesäkumit syksyllä 2005. Niitä kokojahan en muista, mutta ihan normaalit 155/ jotain?
Vastaa Viestiin