Mondeon ilmastointi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Kossuriesa
Viestit: 54
Liittynyt: 06 Helmi 2005 22:11
Paikkakunta: Kajaani

Mondeon ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Kossuriesa »

Omistan 1.8 td mondeon, vuosimallia 1999.
Kun ilmastoinnin laittaa päälle niin alkaa nykiminen noin 8 sekunnin välein.
ilmastointi laitekkin on huollettu, joten aineiden vähyydestä ei ole kyse...
Missä vika? ( vai onko mondeon ominaisuus?).
Ford Maverick 2.3 -06
Ford Focus 1.4 -03
Lucifer74
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Heinä 2005 22:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucifer74 »

Ominaisuutta pelkään..

Kun toi 2,0 bensa tekee samaa, tosin nykiminen ei ole häiritsevää, mutta ajossa sen kuitenkin huomaa kun ajaa pintakaasulla.

Lieneekö kompuran käynnistymisen aiheuttamaa "vastusta" johon moottorinohjaus ei heti regoi? Nakussa kun kierrokset on hieman alempana (esimerkiksi 80km/h nopeudessa) kuin bensavehkeessä, niin nykiminen selvempää?
-Ei rahanmenolla rajaa, kun voortilla ajaa-
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Viesti Kirjoittaja kujis »

Itellä oli -97 td, ja akun vaihto lopetti nykimisen, tai ei ainakaan ajossa nykimistä enää tuntunut...Oli aika finaalissa vissiin. Oli juuri nuo kuvailemasi oireet
aatu1

Viesti Kirjoittaja aatu1 »

Oletko kokeillut puhdistaa ilmamäärämittaria? Itse puhdistin sen tänään CRC:n jarru ja kytkinosien puhdistus spraylla ja nykiminen loppui (ainakin väheni niin ettei enää häiritse). Älä koske millään niihin mittarilankoihin, pelkällä spraylla vaan puhdistus. Mulla on vm.97 1,8 Mondeo
Romeo
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2006 15:45
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Romeo »

2004 2.0 Mondeossa samoja oireita. Kyllä tässä taas odottaa talvea kun ei tarvitse pitää ilmastointia päällä. Todella epämiellyttävä ilmiö jota en ole huomannut muilla merkeillä enkä koeajamassani uudessa Focuksessakaan.
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Kyllä minäkin joskus huomaan, että nykäsee hieman kun ilmastoinnin kompura menee päälle. Mutta eihän sen 8s välein pitäisi mennä.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Romeo
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2006 15:45
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Sitä olen itsekin ihmetellyt; ei nyt ehkä noin taajaan mutta voin puolen minuutin välein nykäisee niin huomaa.
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

Isän Mondeossa sama ongelma, myöskin 1.8TD. Ilmastoinnin laittaa päälle, niin alkaa nykimään jatkuvasti. Nykiminen johtuu siitä, kun magneettikytkin kytkee/irroittaa ilmastointikompuran päältä. Kyse onkin siitä, että kuuluuko sen tehdä tuota jatkuvasti? On hiukan turhauttavaa pitää ilmastointia ajon aikana päällä kun tekee tuota.
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
Romeo
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Heinä 2006 15:45
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Minkä ikäinen Mondeo Lapazu sinulla oli vanha ja mikä on nykyinen? Itse sain -04 Mondeoon merkkihuollosta ihan saman selityksen joka ei tosiaankaan tyydyttänyt. Ei tuollainen ajonautintoa vievä tuutiminen saisi olla "ominaisuus".
Mondie
Viestit: 62
Liittynyt: 07 Helmi 2005 22:10

Viesti Kirjoittaja Mondie »

Olen aika varma, että tuo nykiminen johtuu kompurasta, joka ei Fordeissa jostain v"¤"n s#%?!#¤n syystä voi toimia kokoaikaa, vaan se käy vain hetkittäin.
Kuulin tämän huollossa käydessäni. Joku vanha mummu tuli kyselemään että onko auto rikki kun nypyttää. Korjaamopäällikkö kysyi onko ilmastointia. Sitten se kertoi naiselle että sen kuuluukin nykiä, koska kompura ei ole päällä kokoaikaa.

Onpas taas ollut hyvä idea suunnittelijoilta, saunan taakse sais viedä...

Onko kenelläkään mitään ideaa miksi se on sellaiseksi tehty? Yritetäänkö säästää kulutuksessa kun kompura ei ole kokoaikaa päällä ilmastoinnin kanssa?
Ford Mondeo 1.8 TD STW -98
Ford Sierra 2.0 IS -86
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Mondie kirjoitti:Olen aika varma, että tuo nykiminen johtuu kompurasta, joka ei Fordeissa jostain v"¤"n s#%?!#¤n syystä voi toimia kokoaikaa, vaan se käy vain hetkittäin.
Kuulin tämän huollossa käydessäni. Joku vanha mummu tuli kyselemään että onko auto rikki kun nypyttää. Korjaamopäällikkö kysyi onko ilmastointia. Sitten se kertoi naiselle että sen kuuluukin nykiä, koska kompura ei ole päällä kokoaikaa.
Suurimmassa osassa automerkkejä kompura on päällä vain osan aikaa. Suurimmassa osassa automerkkejä kompuran päälle meno aiheuttaa nykäyksen. Kompressorin pitäminen päällä koko ajan olisi typerää ja kasvattaisi bensan kulutusta tarpeettomasti. Myös tehoa on vähemmän käytettävissä kun kompressori on päällä.

Kompuran ei pitäisi käynnistya ja sammua 8s välein.

Minä en ainakaan tässä mun Mondeossa usein huomaa nykäisyä ja väitän että olen melko tarkka jätkä näissä asioissa. Jotta ehkä sitä parannusta on tapahtunut jossain vaiheessa. Tai sitten teillä on laitteissa vikaa.

Minä olen ainakin ollut erittäin tyytyväinen tähän Fordin automaattiseen ilmastointilaitteeseen. Joskus lämpötilaa pitää säätää käsin kun tuntuu että se jää asteen tai pari säädetyn määrän ylä tai alapuolelle. Kylmää tulee nopeasti siitä kun auton käynnistää.

Mitä isompi moottori autossa on, sitä vähemmän kompressori nykäisee päälle mennessään.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

Ainakaan isän auton kohdalla kyseessä ei ole kylmäaineen vajaus, sillä systeemi on tarkastettu ja täytetty vasta. Ilmastointi ei ole automaattinen. Fordilta kysyessä ei saa kuin ympäripyöreitä vastauksia asiaan. Jos oikein haluaisi, niin ottaisivat varmasti auton valohoitoon Fordille, mutta ei maksa vaivaa, ilmastointi tuskin sillä tulee kuntoon.
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Tuossa yksi tietävä kertoi, että silloin kun kompura napsuu liian usein päälle/pois niin on yleensä kylmäaine vähissä. Voihan ilmastoinnissa olla vuoto ja aineet tulee saman tien pihalle, jolloin täytöstä ei ole mitään hyötyä.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Vastaa Viestiin