Foortin ehostusta & ruosteen taltuttamista

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
mjpaav
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Elo 2006 18:45

Foortin ehostusta & ruosteen taltuttamista

Viesti Kirjoittaja mjpaav »

Nyt on hiukan tekstiä, mutta ei se mitään.

Tulinpa hankkineeksi -98 STW Mondeon jokin aika sitten ja muuten hyvä kuntoisessa autossa ottaa silmään muutama ruosteen alku. Ja näistä tahtoisin päästä eroon. Maali ei ole metallihohto.

Ensinnäkin pyöränkaarien helmat ovat alkaneet repsottamaan varsinkin takaa. Eli maalipinta on irtautumassa pellistä enemmän ja vähemmän. Miten tämä olisi paras korjata? Kaarien ulkopuolinen pinta on hyvässä kunnossa.

Toiseksi pelkään takaluukun kromisen "kahvan" ympäristön alkavan hapertua. Pientä ruskehtumista on jo havatittavissa fordin merkin ympärillä sekä noin 1cm2 alueella merkistä n. kello 9 ja 11 välillä.

Ja vielä kolmanneksi helmapellin pokkauksessa ja helman etuosassa on orastavaa korroosiota, jota on yritetty edellisen omistajan toimesta hidastaa varsinkin etukaaren ja helman risteyksestä.

Aluksi ajattelin vetää kylmästi lamellilaikalla maalit ja massat pois takaloksun pokkauksesta koko kaaren mitalta ja tämän jälkeen hitsata/paikata mitä tarvitsee tai asentaa koko kaaren mitalle uusi kantattu pelti tai vetää koko kantti pois. Onko näitä korjauksia porukka tehnyt ja minkälaisin kokemuksin?

Seuraavaksi takaluukun kimppuun, kahva pois ja samaan maaliin kuin korikin, ruosteen alku pellille, sopivat hapot ja massat päälle jne. Ruskehtunut Ford -merkki lienee kai viisasta vaihtaa myös. Ehkä myös vetää kokonaan uusi lakka koko takaluukkuun?

Viimeiseksi tutkia hiomapaperilla mitä etukaareesta ja helmasta löytyy, vetää pellille jos tarpeellista ja samat mömmöt mitä takaluukkuun, plus koko alahelma jollakin kovalla kivenisku tms. maalilla/massalla.

Lisäksi konepellistä (joka näyttää kertaalleen jo maalatulta) löytyy muutamia minun omistuksessa tulleita pienehköjä kiven iskemiä pellin etuosasta (kiitos etelä-eestin sorateiden, broombroom!). Nämä ajattelin vain paikata "kynsilakka" maalilla. Ovat vielä suhteellisen tuoreita, vai kannattaisiko varmuuden vuoksi vetää koko pelti samalla vaivalla kuin takaluukkukin?

Siinäpä sitä jo tulikin. :?
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Paras antaa suosiolla koko katiska asiantuntevalle "koritohtorille". Saat useiksi vuosiksi "mielenrauhan"
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

...tää on varmaan netin suosituin autotopicci, tapoja on yhtä monta ku tekijääkin...tee ite vaan, hyvin näyttää olevan noi princiipitkin sulla hallussa....helpommasta ruostepaikasta liikkeelle...ja jos lopputulos on hyvän näkönen 10 metrin päästä katottuna, noin niinku aluksi, on syytä olla tyytyväinen. :wink:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
mjpaav
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Elo 2006 18:45

Viesti Kirjoittaja mjpaav »

Nojoo. Onhan näitä tullu ropattua (volkkaria, pösöä jne.), mutta kaikesta huolimatta kiinnostas eniten tuo takakaarien elinvoiman takaaminen. Mikä olis pitkällä tähtäimellä onnistunein vaihtoehto? Fordeista kun ei oikein ole kokemusta ja siitä miten niitten pellit kannattaa tehdä. Näyttää nuo kaarien pokkaukset olevan aika useassa toiskorisessa alkaneen menettää kiinteyttään.
Vastaa Viestiin