Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Moi!Olisiko jollain kokemusta/tietoa kyseisestä ongelmasta?!?
Escortin kylmäkäynti(eli ennenkuin kone lämpenee) on heijaavaa ja moottori sammuu herkästi esim. risteykseen tultaessa kun kierrokset laskee. Tyhjäkäyntimoottori oli sökö ja vaihdettiin, kansiremontti tehty kesällä. Vika on ollut jossain muodossa jo pidempään mutta paheni viime talvena ja pakkasilla menee oikeasti hermot...joten jos osaat vinkata mitä kannattas tarkastaa/tehdä niin suuret kiitokset. Anturit on mitattu ja pitäis toimia.
Escortin kylmäkäynti(eli ennenkuin kone lämpenee) on heijaavaa ja moottori sammuu herkästi esim. risteykseen tultaessa kun kierrokset laskee. Tyhjäkäyntimoottori oli sökö ja vaihdettiin, kansiremontti tehty kesällä. Vika on ollut jossain muodossa jo pidempään mutta paheni viime talvena ja pakkasilla menee oikeasti hermot...joten jos osaat vinkata mitä kannattas tarkastaa/tehdä niin suuret kiitokset. Anturit on mitattu ja pitäis toimia.
Ford Escort `97 1,6 STW 16V
Minulla oli aivan sama vika ja en olisi uskonut ennen kuin sen näin omin silmin niin vika johtui tukkeentuneesta pakoputkesta, katista oli irronnu sisuskalut ja ne oli liikkunu seuraavaan mutkaan ja tukko oli valmis, ei ihme kun ei käyny kunnolla
Ford Escort 1.8i GT 1997
ex - Mazda 323f 1.6i 1990
ex - Honda Civic 1.6i 1988
ex - Honda Civic 1.4 1988
ex - Honda Accord 2.0 ex 1988
ex - Mazda 323f 1.6i 1990
ex - Honda Civic 1.6i 1988
ex - Honda Civic 1.4 1988
ex - Honda Accord 2.0 ex 1988
Putki rikki?
Eikö katastuksessa huomautettu asiasta? Oma Ekkeri on menny läpi kaksista katastuksista tommonen vika päällä, tosin vika paheni viimeisimmän katastuksen jälkeen...joten...Oliko käynti kuitenkin lämpösenä ihan normaali, omassa on, ainoastaan kylmänä käy huonosti?!? Täytyypä alkaa harkita putken vaihtoa siis...Hyviä vinkkejä mistä saa katin kanssa edullisesti?Käykö yleismallin katti, vai pitääkö olla merkkikohtanen?
Ford Escort `97 1,6 STW 16V
Vaihatin tilalle magnaflowin yleismallinkatin, makso ad:lla karvan yli 100euroo ja hyvin on pelannu, katsastukses katti tais olla viel ehjä, se teki sitä niin kylmänä kun lämpimänäkin, mut nyt kaikki hyvin, enempää en osaa auttaa.
Ford Escort 1.8i GT 1997
ex - Mazda 323f 1.6i 1990
ex - Honda Civic 1.6i 1988
ex - Honda Civic 1.4 1988
ex - Honda Accord 2.0 ex 1988
ex - Mazda 323f 1.6i 1990
ex - Honda Civic 1.6i 1988
ex - Honda Civic 1.4 1988
ex - Honda Accord 2.0 ex 1988
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Ratsastetaan hieman. Itsellä rupesi escort 1.6i -95 tekemään sellaista viikonloppuna että kylmänä lähtee käyntiin ajaa ekaan risteykseen nii sammuu joutuu kaks kertaa sahata et lähtee ja sit oikeestaan pelaa hienosti. ongelma tulee vastaan joka aamu kun käynnistää eli toisin sanoen auto seissyt noin 8 tuntia... mistä kannattais ekana vikaa etsiä?
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Ja ratsastus jatkuu: Vaimon -96 1,6 16v tekee -juuri saman-, on tehnyt sen 3v kun meillä on ollut.Fordson-Riesa-87 kirjoitti:Ratsastetaan hieman. Itsellä rupesi escort 1.6i -95 tekemään sellaista viikonloppuna että kylmänä lähtee käyntiin ajaa ekaan risteykseen nii sammuu joutuu kaks kertaa sahata et lähtee ja sit oikeestaan pelaa hienosti. ongelma tulee vastaan joka aamu kun käynnistää eli toisin sanoen auto seissyt noin 8 tuntia... mistä kannattais ekana vikaa etsiä?
Startatessa hyytymisen jälkeen vaikuuttaa kuin puristukset puuttuisivat parista kolmesta pytystä. Tai vastaavasti kuin yrittäisi lähteä käyntiin 1-2 pytyllä.
Vaihdoin kesällä tulpanjohdot, tulpat ja puolayksikön, parani hieman muutamaksi viikoksi, vika ei kuitenkaan poistunut. Lämpötila vaikuttaa myös; kesällä ei välttämättä sammu mutta takertelee ensimmäiset 1-2 km.
Menee päästöistä läpi, putkisto on uusittu katista taakse.
RS Cosworth -86 - RS Cosworth Gr A - GT40 mk1 Competition Coupe - GT40 mk1 FIA-HTP Racing Coupe
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Fordson-Riesa-87 kirjoitti:Ratsastetaan hieman. Itsellä rupesi escort 1.6i -95 tekemään sellaista viikonloppuna että kylmänä lähtee käyntiin ajaa ekaan risteykseen nii sammuu joutuu kaks kertaa sahata et lähtee ja sit oikeestaan pelaa hienosti. ongelma tulee vastaan joka aamu kun käynnistää eli toisin sanoen auto seissyt noin 8 tuntia... mistä kannattais ekana vikaa etsiä?
No tässä tosiaan pari päivää kattellu liitoksia läpi ja tänää tajusin nypätä tulpan johdon ylös nii vesihän sieltä silmille lensi. Oli noin puoli posliinia veden alla. ykkös ja kakkos pyttyhän on yhdistetty eli molemmissa oli ja hieman kolmosen puolella. Kone huonetta pestäessä vesi ilmeisesti päässyt koloihin.. toivon ettei huomenna oireet jatkuisi
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Hahaa ongelma taas jatkunut.
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Mit teit? Onko ongelma poistunut?
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
En mitään ei esiintynyt kuin kostealla kelillä eli siinä +1 tai jotai.. ei oo talvella tehnyt mitään..
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Joo ja nyt esiintyy hieman miinuksenkin puolella mutta jos auto käy ennenkö lähtee liikkeelle jonkun minuuutin että lämpeevähän nii ei esiinny eli tuntuisi ettei pidä ryyppyä tarpeeksi kauaa päällä.
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Ei ruiskukoneissa ole ryyppyä. Yleensä noissa tyhjäkäyntihäriöissä kannatta tutkia kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori/venttiili/mikälie.Fordson-Riesa-87 kirjoitti:tuntuisi ettei pidä ryyppyä tarpeeksi kauaa päällä.
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Joo niinhä se tietenki on mutta sanotaanko et kylmänä tyhjäkäynti ei pysy eli ei saa tarpeeksi bensaa toki voi olla liian alhainen tyhjäkäyntikin, mutta kun ei tee sitä kokoajan ja kyllä lisäilma luistin voi olla toki takussa.. Niin ei viissin oo kylmä käynnistys suutinta erikseen ku ei jaksa mennä kattomaa pihalle.jsel kirjoitti: Ei ruiskukoneissa ole ryyppyä. Yleensä noissa tyhjäkäyntihäriöissä kannatta tutkia kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori/venttiili/mikälie.
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Ei varmaankaan löydy mitään erillisiä kylmäkäynti suuttimia kun ko. asian voi toteuttaa ohjelmalla.. mutu.. Mutta mikä ja missä kertoo poksille milloin ja minkä aikaa kylmä rikastuksia tarvitaan??
Itellä on tuhjäkäyntiventtiili soseena ja kylmänä käynti todella onnetonta vaikka hyvin käyntiin lähteekin ja jos päästää sammumaan sit saa sahata kun tulpatonta mopoa niiku joku oli tossa kuvaillu...
Mutta ei kai se tyhjäkäyintiventtiili vaikuta muuhun kun ilman määrään... jostain muualta tulee tieto pensan tarpeesta??
Samanlaisia oireita oli jo viime talvena mut leimalla savut oli hyvät tuossa syksyllä... mitä kovempi pakkanen sit pahemmat oireet...
ideoita???
Itellä on tuhjäkäyntiventtiili soseena ja kylmänä käynti todella onnetonta vaikka hyvin käyntiin lähteekin ja jos päästää sammumaan sit saa sahata kun tulpatonta mopoa niiku joku oli tossa kuvaillu...
Mutta ei kai se tyhjäkäyintiventtiili vaikuta muuhun kun ilman määrään... jostain muualta tulee tieto pensan tarpeesta??
Samanlaisia oireita oli jo viime talvena mut leimalla savut oli hyvät tuossa syksyllä... mitä kovempi pakkanen sit pahemmat oireet...
ideoita???
Köyhän on pakko yrittää...
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
No lämpötila-anturihan se kertoo kuinka kylmät nesteet on, ja sillä perusteella sitten seosta rikastaa. Jos lämpötila-anturi on rikki, aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia, saattaa käydä todella rikkaalla tai laihalla. Ja siis nimenomaan ruiskun lämpötila-anturi, ei lämpömittarin anturi
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Joo oli kyllä tiedossa tuo, mutta missä on fyysisti tuo kyseinen anturi? Ehkä termarikotelossa mutta ylä- vai alapuolella??
Köyhän on pakko yrittää...
- Fordson-Riesa-87
- Viestit: 161
- Liittynyt: 28 Tammi 2006 19:49
- Paikkakunta: Hyllykallio
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Joo itsellä ollu vahvaepäilys kyseiseen anuriin mutta sijinti vielä hakusessa.
Auto käy omasta mielestä turhan rikkaalla haisee bensa jonku verran pihalla.
Auto käy omasta mielestä turhan rikkaalla haisee bensa jonku verran pihalla.
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
alapuolen anturi on lämpömittarille... yläpuolen anturi se vois olla, mutta kun sen vaihdolla ei ollut vaikutusta millään lailla tuohon toimintaan...
ainahan tietysti johto voi olla poikki... mistäs se poksi löytyy noin fyysisesti ja tietääkö kuka mihin pinneihin se lämpö signaali tulee??
ainahan tietysti johto voi olla poikki... mistäs se poksi löytyy noin fyysisesti ja tietääkö kuka mihin pinneihin se lämpö signaali tulee??
Köyhän on pakko yrittää...
Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä
Ongelma ratkastu...
Jos siis ongelmana on pakkasilla sammuva ja huonosti heti perään käyntiinlähtö on vaikeeta... niiku olis puristukset hukassa on se vaan zetec:in ominaisuus...
liian paksut öljyt (synteettinen 5w-40 on vissiin liian paksua)aiheuttaa sen että hydrauliset seuraajat pakottaa pakoventtiilit auki ja puristukset karkaa... vaihtaa
toinen vaihtoehto on että, kannessa on joku paineenrajotusventtiili joka on tukossa ja se on imunokan alla... vähän työläs vaihtaa...
Jos siis ongelmana on pakkasilla sammuva ja huonosti heti perään käyntiinlähtö on vaikeeta... niiku olis puristukset hukassa on se vaan zetec:in ominaisuus...
liian paksut öljyt (synteettinen 5w-40 on vissiin liian paksua)aiheuttaa sen että hydrauliset seuraajat pakottaa pakoventtiilit auki ja puristukset karkaa... vaihtaa
toinen vaihtoehto on että, kannessa on joku paineenrajotusventtiili joka on tukossa ja se on imunokan alla... vähän työläs vaihtaa...
Köyhän on pakko yrittää...