-94 Mondeo keittää VASTA koneen sammutettua
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
-94 Mondeo keittää VASTA koneen sammutettua
Eli ongelmana on jäähdytys veden keittäminen koneen sammuttua.
Tuli tossa huomattua hesan reissussa että aina kun on lopettanut ajamisen niin vähän ajan päästä alkaa kuuluun kuplimista. Itse epäilisin että ongelma johtuu siitä kun vesi ei enään kierrä ja venttilikoneista ja männät luovuttavat vielä lämpöä niin tehokkaasti että veden lämpötila nousee niin suureksi että se alkaa lopulta keittämään siellä. Koska ajossa kuplia ei synny niin en epäile kannen tiivistettäkään. Ja kaikkein ihaninta asiassa on se että lämmöt ovat silti vielä normaalin rajoissa. Joten siksi epäilenkin että vika on paisuntasäiliön korkissa joka päästäis kaikki paineet pihalle. Puhallinkin lähtee pyöriin vasta punasen rajalla minne se ei nouse muutakun yrittämällä. Veljeni väitti että ongelma on termostaatissa. Koska se on hitusen lämpimämpi kun vakio. Mutta mitäs se nyt siihen vaikuttaa kun se on joka tapauksessa auki jo ihan hitusen yli puolenvälin lämpötilamittarista katottuna. Ja kun keittäminen alkaa siinä ku sammuttaessa lämmöt ovat siellä "normal" tekstin A-kirjaimen ja L-kirjaimen päällä tai välissä.
Mittariston lämpötila-anturi on vaihdettua puolivuotta sitten ja näyttää varmasti oikein. Termostaatti on myös vaihdettua hitusen aikasemmin ja sekin toimii oikein. Myöskään nestettä ei katoa tai sen pinta ei nouse oikeastaan mihinkään koneen käydessä vaan vasta kun kupliminen alkaa.
Tuli tossa huomattua hesan reissussa että aina kun on lopettanut ajamisen niin vähän ajan päästä alkaa kuuluun kuplimista. Itse epäilisin että ongelma johtuu siitä kun vesi ei enään kierrä ja venttilikoneista ja männät luovuttavat vielä lämpöä niin tehokkaasti että veden lämpötila nousee niin suureksi että se alkaa lopulta keittämään siellä. Koska ajossa kuplia ei synny niin en epäile kannen tiivistettäkään. Ja kaikkein ihaninta asiassa on se että lämmöt ovat silti vielä normaalin rajoissa. Joten siksi epäilenkin että vika on paisuntasäiliön korkissa joka päästäis kaikki paineet pihalle. Puhallinkin lähtee pyöriin vasta punasen rajalla minne se ei nouse muutakun yrittämällä. Veljeni väitti että ongelma on termostaatissa. Koska se on hitusen lämpimämpi kun vakio. Mutta mitäs se nyt siihen vaikuttaa kun se on joka tapauksessa auki jo ihan hitusen yli puolenvälin lämpötilamittarista katottuna. Ja kun keittäminen alkaa siinä ku sammuttaessa lämmöt ovat siellä "normal" tekstin A-kirjaimen ja L-kirjaimen päällä tai välissä.
Mittariston lämpötila-anturi on vaihdettua puolivuotta sitten ja näyttää varmasti oikein. Termostaatti on myös vaihdettua hitusen aikasemmin ja sekin toimii oikein. Myöskään nestettä ei katoa tai sen pinta ei nouse oikeastaan mihinkään koneen käydessä vaan vasta kun kupliminen alkaa.
Kyllä minäkin sanoisin että termostaatti on vääränlainen, seuraavan kerran kun se keittää niin käännä virrat takaisin päälle ja katso mitä se lämpömittari silloin näyttää. Itse olen joskus kääntänyt hetken kuluttua virrat pitkän ajon jälkeen takaisin päälle niin on lämpömittari aika lähelle punarajaa noussut, vaikka sammuttaessa on ollut normaalissa! Nyt kun on kuumempi termostaatti niin ne lämmöt voi nousta aika ylös kun vedenkierto loppuu!
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
ei oo termari väärinpäin. Kyllä se niin tarkkaan katottiin ohjeen kanssa ettei voi olla väärinpäin.
Mutta minusta termarin vaihto ei silti ratkase ongelmaa esim. kaupungissa. Kun ajetaan hiljaa niin ne lämmöt nousee aina valoissa niin korkealle että jos siinä joutuis vähän matkan päähän pysähtymään niin alkais varmasti kupliin. Niin ja vesipumppukin toimii koska lämpöä tulee tyhjäkäynnilläkin sisälle yhtä hyvin kun aina ennenkin. tai no mitäs mää tässä alan vänkään vastaan. Kaippa se on uskottava että se termostaatista johtuu ku niin väitetään...
Ja todellakin jos kääntää virrat päälle vähän ajan päästä niin ne on siellä punasen rajalla ja flekti pyöri noin 5 sekuntia jonka jälkeen se pysähty. eikä lämpömittari siinä ajassa mihinkään kerkea liikkuun.
Mutta minusta termarin vaihto ei silti ratkase ongelmaa esim. kaupungissa. Kun ajetaan hiljaa niin ne lämmöt nousee aina valoissa niin korkealle että jos siinä joutuis vähän matkan päähän pysähtymään niin alkais varmasti kupliin. Niin ja vesipumppukin toimii koska lämpöä tulee tyhjäkäynnilläkin sisälle yhtä hyvin kun aina ennenkin. tai no mitäs mää tässä alan vänkään vastaan. Kaippa se on uskottava että se termostaatista johtuu ku niin väitetään...
Ja todellakin jos kääntää virrat päälle vähän ajan päästä niin ne on siellä punasen rajalla ja flekti pyöri noin 5 sekuntia jonka jälkeen se pysähty. eikä lämpömittari siinä ajassa mihinkään kerkea liikkuun.
Mulla jakorempan jälkeen alko 1,8td Mondeo oireileen siten, että flekti lähtee huomattavan usein pyörimään. Vaihdoin rempan yhteydessä Motonetin vesipumpun. Voisko olla, että mullaki olis menny flektin antura juuri samalla rikki. Puoli tuntia seissyt pihalla ja käyntiinlaiton jälkeen flekti lähtee pyöriin. Flekti ei pyöri sammuksissa, eikä virrat päällä, vain käynnissä. Onko ok??
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Ei näy jäähdytysnesteessä mitäään vettä sakeampaa. Ja ite kanssa epäilin tossa yhdessä vaiheessa vesipumppua muttaku eikös perus ongelmana sillon pitäisi olla viileän ilman puhaltaminen lämmpäristä. Sillä nytkin tyhjäkäynnillä sieltä tulee tosi lämmintä ja kun termostaatti aukeaa niin jäähdytys ritiläkin on kuuma myös sieltä poistoletkun kohdalta joten siitä voi epäillä että kyllä se vesi siellä kunnolla kiertää. Mutta en sitten tiedä kuinka hyvin se uudella pumpulla kiertäis... Niin ja jostain täältä muistan lukeneeni että noi vesipumput on kyllä heikkoja näissä zetecin koneissa..
Niin ja ei miullakaan toi flekti kyllä pyöri virrat päällä eikä poiskaan ollessa. Ainoastaan käynnissä ollessa.
Vaihdoin nyt siihen uuden painesäiliön korkin ku sen uusiminen ei paljoa maksa... Saas nähä auttoiko vikaan vai tartteeko uusia vielä lisää osia.
Niin ja ei miullakaan toi flekti kyllä pyöri virrat päällä eikä poiskaan ollessa. Ainoastaan käynnissä ollessa.
Vaihdoin nyt siihen uuden painesäiliön korkin ku sen uusiminen ei paljoa maksa... Saas nähä auttoiko vikaan vai tartteeko uusia vielä lisää osia.
No miksi se lämppäri viileää ilmaa puhaltaisi? Jos pumppu ei toimi kunnolla niin nesteethän on kiehumispisteessä. Kyllä silloin puhaltimesta tulee tulikuumaa.Ghostman_132 kirjoitti:Ei näy jäähdytysnesteessä mitäään vettä sakeampaa. Ja ite kanssa epäilin tossa yhdessä vaiheessa vesipumppua muttaku eikös perus ongelmana sillon pitäisi olla viileän ilman puhaltaminen lämmpäristä.
Silloin kun on koneessa lämpöongelmia kesäkuumalla niin vedetään lämppäri täysille niin mies keittää mutta kone ei!

--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Minulla yhdessä kait kansipahvi hieman vuosi ja kovemman ajon jälkeen kuplutteli paisuntasäiliöön, tosikovan jälkeen jopa pukkas nestettä ulos!
No, ajelin vaan eikä mitään ongelmia tullut kunhan joskus vähän nestettä lisäs. 8) Vuoto kait johtui nesteiden jäätymisestä ja viidestä kiehumisesta tuon takia? 


-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35