Escortin nykiminen, Pulse air vaiko lambda?
Escortin nykiminen, Pulse air vaiko lambda?
Voiko rikkinäinen lambda aina hetkellisesti toimia oikein. Sigun mukainen Escort nykii. Pakokaasutesterin mukaan arvot ovat välillä ihan mitä sattaa, mutta sitten taas ajoittain lambda on tasan 1 ja arvot ok.
(Aloitin jälleen uuden keskustelusäikeen Escortin nykimisestä. Aihe on niin mystinen, että minusta tämä ei ole vielä asian liiallista vatvomista.)
Osaako kukaan suoralta kädeltä vahvistaa nykimisen johtuvan "Pulse air"-vempaimesta?
Tarkistin tulpat. Ovat kunnossa. Sytytysjohdot uusin. Puolan kunnon tarkistin ajamalla ehjällä puolalla. Nyki silti. Sulakerasian tai boksin vioista en osaa sanoa.
--
Tuomas Yrjövuori
(Aloitin jälleen uuden keskustelusäikeen Escortin nykimisestä. Aihe on niin mystinen, että minusta tämä ei ole vielä asian liiallista vatvomista.)
Osaako kukaan suoralta kädeltä vahvistaa nykimisen johtuvan "Pulse air"-vempaimesta?
Tarkistin tulpat. Ovat kunnossa. Sytytysjohdot uusin. Puolan kunnon tarkistin ajamalla ehjällä puolalla. Nyki silti. Sulakerasian tai boksin vioista en osaa sanoa.
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???
Tolla pulse air valvella tarkotat varmaan tyhjäkäynti venttiiliä (joka siis aukeaa asteittain eculta tulevien pulssien taajuuden mukaan) ?
Se aiheuttaa paremminkin kierrosten päällejäämistä ja viiveitä kierrosten laskuun.
Tolla pulse air valvella tarkotat varmaan tyhjäkäynti venttiiliä (joka siis aukeaa asteittain eculta tulevien pulssien taajuuden mukaan) ?
Se aiheuttaa paremminkin kierrosten päällejäämistä ja viiveitä kierrosten laskuun.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Escortin nykiminen, Pulse air vaiko lambda?
Mittaa (tai mittauta) se lambda. Voit myös kokeilla ajaa sen johto irtikytkettynä, jolloin ei pitäisi nykiä.TuomasY kirjoitti:Voiko rikkinäinen lambda aina hetkellisesti toimia oikein. Sigun mukainen Escort nykii. Pakokaasutesterin mukaan arvot ovat välillä ihan mitä sattaa, mutta sitten taas ajoittain lambda on tasan 1 ja arvot ok.
Mittaaminen on helppoa, tarvitset nopeahkon digitaalisen yleismittarin. Lambdan johto irti, auto käymään.Tasavirta-alueella miinus johto akun miinukselle ja sitten tökit niitä lambdan pinnejä, kunne löydät sen mistä signaalitulee. Muut näyttävät jotakuinkin nollaa, signaalijohtimessa pitäisi olla hyppivä jännite. Oikein toimiessa se on 0,45 kieppeillä, mutta koska ruisku vetää oletusseoksilla, kun ei saa labdasignaalia, se on luultavasti korkeampi. Haarukkana voipi pitää 0,1 - 1,0 VDC ja se vaihtelee tuolla välillä. Tosin kun auto käy tyhjää heittely pitäisi olla toimivalla anturilla pientä. Eli ei tuommoisia voltin heittoja.
Kaasu pohjassa auto kulkee hienosti ja tasaisesti ja nykiminen hellittää hetkellisesti jopa tasakaasulla ajettaessa. Pian alkaa jälleen uudelleen nykiä, jolloin kaasun pohjaan painaminen saa nykimisen taas muutamaksi sekunniksi häviämään.TeRoK kirjoitti:Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???
Tolla pulse air valvella tarkotat varmaan tyhjäkäynti venttiiliä (joka siis aukeaa asteittain eculta tulevien pulssien taajuuden mukaan) ?
Se aiheuttaa paremminkin kierrosten päällejäämistä ja viiveitä kierrosten laskuun.
"Pulse airilla" tarkoitan APS:ää (Air Pulse System) eli lisäilmapulssia. Se on EGR:n näköinen vempain pakosarjan yhteydessä. (92:ssa Escortissa ei ole EGR.)
Pulse air antaa lisäilmaa pakosarjaan ja sen ainoa tehtävä on ilmeisesti nopeuttaa katalysaattorin lämpiämistä. Pulse airin venttiili voi vuotaa, jolloin lisäilmaa pääsee jatkuvasti pakosarjaan (ennen lambdaa). Tällöin lambda antaa viestin liian laihasta seoksesta. Asia korjataan suihkimalla liikaa bensaa, jolloin auto tukehtuu.
Vika ei siis välttämättä ole rikkinäisessä lambdassa, vaikka tuntuisikin lambdan oireiluna. Ongelma on, että kun en tiedä kummasta on kyse. Tai sitten kyse ei ole kummastakaan, vaan jostain ihan muusta

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Tuo tosiaan ei ole EGR eikä tyhjäkäyntiventtiili. Itse sekoitin myös EGR:ään kun ihmettelin mitä mun Sierra (!) oli syönyt. Revin sen koko letkuhelvetin pois ja tulppasin reijät pakosarjassa. Ainakin lähti käymään ihan hyvin.TuomasY kirjoitti:
Millainen ilmamäärämittari tuossa Eskon koneessa on? Voi meinaan sekin aiheuttaa tommosta, varsinkin jos on läppätyyppinen. (Voi myös olla pelkällä MAP:lla jolloin ei ainakaan helpsti vikaannu.)
Irrotin lambdan liittimen ja ongelma katosi. Kumpikohan tuossa silti reistailee, lambda vai "pulse airin" vuotaminen?TeRoK kirjoitti:Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???
Eli ostaako Motonetistä 50 euron lambda-anturi vaiko hitsata ensimmäiseksi pulse airin putket umpeen?
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
omassa rs2000sessa oli samanlainen vika joka myös hävisi lambdan johdon irroittamalla, vaihdoin uuden lambdan ja nyt pelittää. ja muutenkin tuo sun ongelma viittaa vahvasti siihen lambda-anturiinTuomasY kirjoitti: Irrotin lambdan liittimen ja ongelma katosi. Kumpikohan tuossa silti reistailee, lambda vai "pulse airin" vuotaminen?
Eli ostaako Motonetistä 50 euron lambda-anturi vaiko hitsata ensimmäiseksi pulse airin putket umpeen?
--
Tuomas Yrjövuori

ja sen labdan saat vielä halvemmalla biltemasta 39.90e

minkätakia muuten oot tehny kolme eri topickia samasta aiheesta

- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Joo lambdaan päin edelleen kallistuisin, koska Lambdahan on ohitettuna kaasu pohjassa ajettaessa.
Töpseli irtihän ecu on vikamoodissa ja kulkee perus asetuksilla eli pulse airkaan ei ilmeisesti ole sillon toiminnassa???
En tiedä miten toi pulse air systeemi tarkalleen toimii kun ei omassa ole, mutta luulisin ainakin, että jos siinä olisi joku mekaaninen vuoto joka päästää ilmaa pakoputkeen niin nykiminen jatkuisi töpselin irrottamisen jälkeen. Jos se taas sekoilee sähköisesti niin koita ottaa se pois toiminnasta eli irrottaa siitä töpseli... vai onko siinä jotain sähköstä venttiiliä???
EDIT: Jaa eihän se tosiaan jatkukaan töpselin irrottamisen jälkeen kun on kerran vikatila päällänsä
Sitten onkin vaikeempi testata kumpi on syyllinen... Ei sitä sitten millään saisi helposti väliaikaisesti tukittua pois toiminnasta?
Töpseli irtihän ecu on vikamoodissa ja kulkee perus asetuksilla eli pulse airkaan ei ilmeisesti ole sillon toiminnassa???
En tiedä miten toi pulse air systeemi tarkalleen toimii kun ei omassa ole, mutta luulisin ainakin, että jos siinä olisi joku mekaaninen vuoto joka päästää ilmaa pakoputkeen niin nykiminen jatkuisi töpselin irrottamisen jälkeen. Jos se taas sekoilee sähköisesti niin koita ottaa se pois toiminnasta eli irrottaa siitä töpseli... vai onko siinä jotain sähköstä venttiiliä???
EDIT: Jaa eihän se tosiaan jatkukaan töpselin irrottamisen jälkeen kun on kerran vikatila päällänsä

Sitten onkin vaikeempi testata kumpi on syyllinen... Ei sitä sitten millään saisi helposti väliaikaisesti tukittua pois toiminnasta?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ei ainakaan mulla aiheuttanu toi aps mitään ongelmia vaikka se jäikin ''vuotamaan''. ja tuskin se sen kummempaan vikatilaan menee lambdanjohdon irroituksella, pistää vaan oletusarvot mittaamisen sijaan
ja tuossa taasen juttua siitä apsista -> http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/aps.htm tosin rs2000sessa mutta sama idea kaikissa

ja tuossa taasen juttua siitä apsista -> http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/aps.htm tosin rs2000sessa mutta sama idea kaikissa

- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Hain Motonetistä (ennen kuin luin viestisi) 50 euron lambdan, ja nyt Escort toimii jälleen hienosti. Eli eipä tosiaan kannattanut ruveta suin päin sahaamaan "pulse airin" putkia poikki.jesse1987 kirjoitti: omassa rs2000sessa oli samanlainen vika joka myös hävisi lambdan johdon irroittamalla, vaihdoin uuden lambdan ja nyt pelittää. ja muutenkin tuo sun ongelma viittaa vahvasti siihen lambda-anturiin![]()
ja sen labdan saat vielä halvemmalla biltemasta 39.90e
minkätakia muuten oot tehny kolme eri topickia samasta aiheesta
Pahoittelen useita topicceja ja muutenkin sekavaa aiheen käsittelyäni.
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
No miten nyt haluat asian ilmaista, mutta sitä nimenomaista ohjelmaa ecussa juuri tarkotin, jota käytetään silloin kun joku mottorinohjauksen komponenteista on irti.jesse1987 kirjoitti:ei ainakaan mulla aiheuttanu toi aps mitään ongelmia vaikka se jäikin ''vuotamaan''. ja tuskin se sen kummempaan vikatilaan menee lambdanjohdon irroituksella, pistää vaan oletusarvot mittaamisen sijaan![]()
ja tuossa taasen juttua siitä apsista -> http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/aps.htm tosin rs2000sessa mutta sama idea kaikissa
Eli perussäädöt tai oletus arvot tms.
Ja luulisi sen jonkun verran vaikuttavan jos pakosarjaan menee koneen ohi kokoajan happea. Jos sulla vuosi se vaan sen verran vähän, ettei aiheuttanut ongelmia???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Itse asiassa sekin tuli tehtyä samalla. Ei vikakoodeja. Nollasin boksin pitämällä akun piuhoja irti. Käytin Escortin piuhan päässä jo kolme päivää sitten, mutta silloin tuli melkein kaikki vikakoodit, kun olin irrotellut piuhoja.TeRoK kirjoitti:Hyvä, että selvisi. Tällä kertaa arpominen auttoi![]()
Töpselin päähänhän toikin olisi lopulta kannattanut laittaa.
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92